Asus VG248QE 144Hz påverkar fps? Kan man köra 60Hz isf?

Permalänk
Medlem

Asus VG248QE 144Hz påverkar fps? Kan man köra 60Hz isf?

Funderar på att köpa Asus VG248QE som är en 144Hz -skärm. Kommer detta att påverka min fps jag får ut pga att grafikkortet då gissningsvis skulle behöva måste jobba hårdare för att få ut fler bildrutor för att skärmen "kräver det" eller blir det bara så att skärmen i de fall där det inte finns en ny bildruta visar samma bildruta.

Om det nu är så att min gissning att bildskärmen kräver att grafikkortet ska jobba hårdare när man kör 144Hz. Går det då att ställa in så skärmen kör 60Hz som en "vanlig" skärm om man ska köra spel som man vill ha mer fps i?

Svara gärna fort, ska in till butiken snart

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

enkelt sett, hz = max fps som skärmen kan visa fysiskt. edit
Du kan ställa om hz:en i hack upp till 144. Men varför skulle du vilja ha 60? Eller rättare sagt, varför vill du ha en 144Hz-skärm men bara köra 60?

Klarar din dator bara av 60FPS så är det lite bortkastade pengar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Du kan ställa in den på 60hz också ja, men det kommer du inte behöva! Skärmens HZ påverkar inte din FPS(såvitt jag vet) vore konstigt annars!

Ha så kul, du kommer inte titta tillbaka på 60hz igen!

Permalänk
Medlem

Din skärm påverkar inte din FPS på något sätt. Du kan tänka på det såhär: Du har en maskin som kastar 120 tennisbollar i sekunden. Anders och Jonas ska fånga de här tennisbollarna. Anders kan fånga alla 120 (han skulle då motsvara en 120hz-skärm) men Jonas kan bara fånga 60 (han är då en 60hz-skärm). Maskinen pumpar ut lika många tennisbollar i sekunden oavsett vem som fångar, det är bara hur många av de där bollarna som mottagaren kan fånga upp som räknas. Hoppas du förstår och att du blir nöjd med skärmen!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.