Hej!
Jag har, under ca 4 års tid, haft en gammal 20-gigs Maxtordisk liggande. Den satt ursprungligen i en skit-HP som saknade SMART. Eftersom man var ung och oförståndig, insåg man inte varför hårddisken saktades ned vid uppstart. Men en dag kraschade datorn fullständigt.
Efter några år, har jag äntligen kommit över en DOS-burk igen. Den fick till en början tjänstgöra med Spinrite, som efter fyra veckor kämpat sig igenom 4.5% av disken. Så här såg det ut i Crystaldiskinfo:
Jag har blivit tipsad om ddrescue, vilket jag brände på en CD och stoppade in i datorn. Problemet är, att man som van Windowsanvändare inte har den blekaste aning om vad "`-x bytes' `--extend-outfile=bytes'" eller "ddrescue -d -f -r3 /dev/hda2 /dev/hdb2" innebär. Jag har resultatlöst spenderat över sex timmar på att försöka läsa mig till förståelse för detta.
Setupen ser ut som följande:
- En primärdisk på 40 GB (C:, D: och E:, på 2, 2 resp. 32 GB, de förstnämnda för FAT16 DOS-partitioner)
- Den skadade disken på 20.4 GB (enhetsbeteckning F:, RAW-format i Windows utforskare)
- Ett USB-minne på 32 GB som ev. backupstöd
- En DVD-läsare för ddrescue-skivan (G:)
Så, hur bär jag mig åt för att använda programmet?
Det jag vill göra, är att rädda all tänkbar information från enhet F:, och spara den på antingen primärdiskens partition E:, eller USB-minnet.
Jag vore hemskt tacksam för ett svar.