Permalänk
Medlem

Hur fungerar ddrescue?

Hej!

Jag har, under ca 4 års tid, haft en gammal 20-gigs Maxtordisk liggande. Den satt ursprungligen i en skit-HP som saknade SMART. Eftersom man var ung och oförståndig, insåg man inte varför hårddisken saktades ned vid uppstart. Men en dag kraschade datorn fullständigt.
Efter några år, har jag äntligen kommit över en DOS-burk igen. Den fick till en början tjänstgöra med Spinrite, som efter fyra veckor kämpat sig igenom 4.5% av disken. Så här såg det ut i Crystaldiskinfo:

Jag har blivit tipsad om ddrescue, vilket jag brände på en CD och stoppade in i datorn. Problemet är, att man som van Windowsanvändare inte har den blekaste aning om vad "`-x bytes' `--extend-outfile=bytes'" eller "ddrescue -d -f -r3 /dev/hda2 /dev/hdb2" innebär. Jag har resultatlöst spenderat över sex timmar på att försöka läsa mig till förståelse för detta.

Setupen ser ut som följande:
- En primärdisk på 40 GB (C:, D: och E:, på 2, 2 resp. 32 GB, de förstnämnda för FAT16 DOS-partitioner)
- Den skadade disken på 20.4 GB (enhetsbeteckning F:, RAW-format i Windows utforskare)
- Ett USB-minne på 32 GB som ev. backupstöd
- En DVD-läsare för ddrescue-skivan (G:)

Så, hur bär jag mig åt för att använda programmet?
Det jag vill göra, är att rädda all tänkbar information från enhet F:, och spara den på antingen primärdiskens partition E:, eller USB-minnet.
Jag vore hemskt tacksam för ett svar.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem

Kommandot "ddrescue -d -f -r3 /dev/hda2 /dev/hdb2" innebär att ddrescue råkopierar från första PATA-diskens andra partition (/dev/hda2) till andra hårddiskens andra partiton (dev/hdb2) och skriver över eventuellt innehåll på /dev/hdb2. -r3 betyder att ddrescue gör 3 försök att läsa skadade block.

I linux betecknas PATA-diskar hd. Diskens nummer anges med en bokstav från a till z ( har du mer än 26 diskar används 2 bokstäver) och partitionen med siffror från 1. Diskarna finns i katalogen /dev/, som motsvarar Windows enhetshanterare. Vad diskarna har för enhetsbeteckning i Windows har endast lite samband med vad de heter i linux. Den primära disken är antagligen /dev/hda och partitionen, som är E: i Windows , är då /dev/hda3. Den skadade är då troligen /dev/hdb och USB-minnet /dev/sda. Jag skulle använda USB-minnet till avbilden. Lägg loggfilen på /dev/hd3 som du först måste montera med mount kommandot: mount /dev/hda3 -t auto /mnt.

http://www.forensics,wiki.org/wiki/Ddrescue
http://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.h...

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Att behöva klura ut hur ddrescue och linux funkar kan vara svårt om man inte använt det tidigare. Jag antar att du kör ddrescue i linux även om du skrev något om dos i posten.

ddrescue utför bara en blockdump av den trasiga disken. Ghosting image tror jag windows användare gillar att kalla det. När det är gjort måste du försöka reparera filsystemet på den dumpen. Det kommer troligen inte bli enkelt eftersom windows anser att den har RAW format vilket betyder att partitionstabellen är trasig. Du måste först reparera tabellen eller i alla fall gissa vilket offset den riktiga data partition har i dumpen. Om du lyckas reparera filsystemet kan du montera den med kommandot mount -o ro,loop,offset=<offset till partition i bytes> blockdump /home/tempkatalog och kopiera ut filerna därifrån. För att reparera filsystemet kan du inte använda ddrescue utan måste använda specifika verktyg för det filsystem du har på disken.