ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Hej ClickOk och välkommen till forumet.
Alltid trevligt när företag väljer att representera sig här.
Starta gärna en egen tråd i kategorin "butiker och tillverkare"
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/

Nej det kan dem inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej det kan dem inte göra.

Hypotetiskt får de väl göra det, givetvis med moderators inblandning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Hypotetiskt får de väl göra det, givetvis med moderators inblandning.

För att undvika att forumet används som språngbräda av oseriösa aktörer ger vi endast detta godkännande till aktiebolag (ej enskild firma eller handelsbolag) med ett längre förflutet i branschen

http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det är nog inte fråga om att hjälp utan mer att undersöka om hur vanligt det här är och om det finns andra som är drabbade.

Läs hela tråden det finns fler drabbade som fått krav på att betala efter leverans och hot om kronofogden.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

För att undvika att forumet används som språngbräda av oseriösa aktörer ger vi endast detta godkännande till aktiebolag (ej enskild firma eller handelsbolag) med ett längre förflutet i branschen

http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8...

Ah missade att det var ett handelsbolag.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på off-topic*

Ett par inlägg raderade, tänk på:
§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin5:

Så en 1TB disk kostade då alltså 1300 spänn? Känns lite saltat va? 600 spänn säger prisjakt, det är 5 gånger, inte 10.

det var väl i sviterna av översvämmningarna i sydost-asien? hårddiskpriserna var markant högre än vad de är idag ett bra tag där, så 1300kr för 1TB den tiden på året var nog inte alls konstigt

Permalänk
Medlem

ClickOK vet inte ens vilket lagrum de vänder sig till.
Angående att de lyssnar till 32§ i Köplagen är bull. I själva verket talar de om avtalslagen 32§, och till råga på allt tror de att Köplagen gäller alla köp som görs, de vet inte ens om Konsumentköplagen.

Så konsumenter, passar er. Detta företag går efter Köplagen, tror de åtminstone, en lag som inte alls är anpassad för konsumenter.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Har gett ClickOK 'betyg' på Prisjakt, det tycker jag de förtjänar efter detta.
Uppmuntrar fler att göra detsamma.

Tack vare din (och andras) insats har prisjakt rensat bort alla negativa inlägg. ClickOK tackar för hjälpen att begrava denna episod.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ClickOK:

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.
Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

Jag tror nog TS kan skicka in både kvitto, faktura och orderbekräftelse med personlig information censurerad. Hur ställer ni er till detta om så är fallet?

Skrivet av ClickOK:

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Bortsätt från att flera personer har fått krav på "förhöjda priser från leverantör". Då kan ni knappast hävda att detta är "unikt".
Sedan att ni valde att göra er till stora fånar är en annan femma.

För övrigt låg inte hårddiskpriset på 1600kr utan snarare 800kr. Dvs runt 5ggr mer. Kommer ni upprepa ert uttalande om att det var 10x mer så tror jag ni själva vet vad som händer. Tips är att ni kollar på prisjakt på det faktiska prisförändringen.

Skrivet av ClickOK:

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Hur kommer det sig att ni inte väntade på ARNs rekommendation som marknadspraxis är?

Skrivet av ClickOK:

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Tror det är lite försent med det. Dessutom är det ju inte någon individuell företeelse detta utan ert krav på ytterligare betalning har förekommit tidigare.
Antar att ni tar ett slag mot bollarna nu och kommer även ändra detta till något mindre svinig även om det är försent för det?

Skrivet av ClickOK:

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Det bör ni vara jag både tror och hoppas att ni har försakat er chans. Samtliga ca 300.000 individuella medlemmar på Sweclockers kommer vara medvetna om detta och det kommer på verka er enormt.

Skulle uppskattas om ni faktiskt förklarar ert dumma beteende med att höja fakturorna och inte dra bort mellanskillnaden. Och dessutom fallera så totalt att ni inte kan vara tillräckligt konsekventa och be om SAMMA belopp utan byta flera gånger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad jag hittade hade du beställt 40st diskar för 1800kr. Om det är så är det ju du som fulat dig för deras misstag

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Denna soppa är det värsta jag läst om någonsin tror jag på ett forum. Kommer aldrig rekommendera detta företag någonsin. Tack för att du delade med dig ts om din erfarenhet. Har du ett PayPal konto så kan du pma det till mig så för jag över lite pengar till kaffefika åt dig och frugan.

Ha en bra dag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Vad jag hittade hade du beställt 40st diskar för 1800kr. Om det är så är det ju du som fulat dig för deras misstag

Nej, som redan sagts om du läst allt så hade många butiker exakt samma priser då hitachi blev uppköpta och skulle rensas ut. Gör om gör rätt...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag måste bara börja med att ge TS en eloge för sitt agerande i detta ärende, mycket starkt att faktiskt våga löpa hela linan ut! I övrigt vill jag även säga att det är riktigt bra att visa vilket clownföretag ClickOk.se verkligen är, både i detta forum och via Aftonbladet.

Även om jag personligen aldrig skulle handla från ClickOk.se efter att ha läst alla omdömen på prisjakt som påvisar vilket skämtföretag de verkligen är, så kommer jag nu ännu mindre vilja handla från dem. Dessutom kommer jag avråda alla släktingar och vänner från det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClickOK:

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Det tror jag säkert
Det är bättre att tveksamma affärsmetoder föregår i det tysta.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej, som redan sagts om du läst allt så hade många butiker exakt samma priser då hitachi blev uppköpta och skulle rensas ut. Gör om gör rätt...

Jahha, är ju över 360st inlägg i tråden. det blir alldeles för mycket att läsa. Synd bara att jag missade superpriserna på hårdiskar

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Såg det på aftonbladet nyss, bra att dom tog upp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Jahha, är ju över 360st inlägg i tråden. det blir alldeles för mycket att läsa. Synd bara att jag missade superpriserna på hårdiskar

Jo det är ju en del, men om man som jag följt det från början så är det lite lättare.

Skrivet av Coke_Smurf:

Såg det på aftonbladet nyss, bra att dom tog upp det!

Jo jag med! det är både bra och dåligt. Bra för att de nu får stå för sina misstag, dåligt... tja för att de kanske förlorar jobben då företaget antagligen om de inte får någon bra publicitet går i konkurs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av ClickOK:

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.

Detta tyder på dålig organisation. Som jag har förstått det: ClickOK har inget eget lager, utan beställer varor från leverantör som skickas direkt till kunden. ClickOK uppdaterar enbart sina priser en gång om dagen. ClickOK har ett automatiskt beställningssystem som skickar vidare beställningar till leverantören utan manuell kontroll. Med andra ord, ClickOK lever på ett litet påslag på priset, för minimalt arbete. Om "shit happens" (höjda priser, borttappad leverans eller reklamationsärenden) så har ClickOK inte mycket att komma med. Som någon sa tidigare i tråden, bättra på verksamheten eller sluta gör det ni gör. Jag gjorde en jämförelse i ett tidigare inlägg i tråden. Att handla från ClickOK är som att köra i 150 knyck. Ibland kommer man fram lite snabbare, ibland kraschar man in in i en vägg och dör.

Skrivet av ClickOK:

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris.

Helt unikt verkar det inte vara. Det må vara unikt gällande summan, men åtminstone ett liknande fall finns dokumenterat, från 2007. (Fairshopping.) Om man gräver lite bland kommentarerna...

Skrivet av ClickOK:

Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

... så hittar man följande:

Skrivet av Loaded:

När man lägger en beställning så får man ett mail som är tydligt märkt som "Orderbekräftelse", men när man sedan läser deras villkor så står där att detta mail INTE är en orderbekräftelse (Mycket motsägelsefullt och krångligt, antagligen just för att de ska kunna bete sig på det här sättet). "Kunden har inte fått en bekräftelse" skriver de i sitt svar här, vilket inte heller talar till deras fördel då man enligt lag är skyldig att skicka en sådan.

Med andra ord gissar jag att TS har fått ett liknande mail märkt "orderbekräftelse", som sedan enligt det finstilta faktiskt inte är någon orderbekräftelse. Sen kan ClickOK vissla oskyldigt och påstå att ingen orderbekräftelse har skickats ut. Oseriöst!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ClickOK:

Vi fick många frågor angående detta ärende som blev avslutad i mars månad i Göteborgs Tingsrätt angående ett köp där vi försökte ta mer betalt från kunden på beställda produkter.

Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.
Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.
Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Ett tips, innan ni utger att ni kontaktad "konsumentrådgivaren" så håll koll på lagarna.
KÖPLAGEN gäller Näringsidkare - Näringsidkare och privatperson-privat person och är dispositiv
Konsumentköplagen gäller Näringsidkare- konsument och är tvingande!

Av er §32 i köplagen framgår det "Reklamation" detta har inget med "förklaringsmisstag" att göra, jag skulle gärna vilja veta vilken "konsumentvägledare" ni talat med då denna begår fel främst då KöPL inte gäller konsumenter utan KKL behandlar det. Ni syftar på 32§ AvtL och inte Köplagen, snälla gå in o redigera då detta är pinsamt..

Sen, ni verkar helt ha missat Lag(1994:1512) Avtalsvilkor i konsumentförhållanden av 11§ 2st kan ni finna att avtal som ingåtts med konsument får ej beaktas till konsumentens nackdel om omständigheter uppkommit efter köp. Dvs ni är bundna av det priset ni angav.

Vi kan fortsätta men känner att ClickOk redan gjort bort sig tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Snacka om att gräva sin egen grav

Sen att kunden va medlem på detta forum gör ju saken ännu värre..LOOL
Och nu på aftonbladet med..Stackars företag ni kommer ha det tufft framöver..Så dessa hårdiskar kommer nog kosta er ännu mer än om ni hade struntat i misstaget och gått vidare..Inte smart gjort

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Haha nej, vem kontaktade Aftonbladet!?
Nåja, skadar väl inte att allmänheten får reda på det också.
Starkt jobbat Åge!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Citat:

De påstod att varorna var lanserade bara några dagar innan jag köpte dem, vilket inte stämmer. De fanns på marknaden redan år 2011! De påstod även i Tingsrätten att priset var i Euro och inte svenska kronor. De påstod att varorna var ämnade för företag, vilket inte heller stämmer. De påstod också att jag ”surfat på nätet” många dagar i rad för att bevaka priset innan jag köpte. Som bevis för detta lade de fram ett dokument med postens kollinummer, som de i Tingsrätten påstod vara IP-adresser.

Skrivet av ClickOK:

Vi fick många frågor angående detta ärende som blev avslutad i mars månad i Göteborgs Tingsrätt angående ett köp där vi försökte ta mer betalt från kunden på beställda produkter.

Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.
Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.
Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Ni kanske inte borde ljugit i tingsrätten med att hårddiskarna var nya i sortimentet då då. Eller ljugit om att kollinummer var IP-adresser. Håller man på med sådant lurendrejeri så förtjänar man att gå i konkurs och får näringsförbud...
Jag hoppas ni har insett att ni har grävt er egen grav mer er minst sagt tvivelaktiga affärsmetod. Och att påstå att detta är ett unikt fall är bara ett tafatt försök att skylla ifrån er. Då det finns många andra kunder som har fått liknande krav i efterhand om att de måste betala mer.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning!
Förhoppningsvis kan uppmärksamheten kring det här fallet leda till mer medvetna konsumenter och färre oseriösa butiker.
Tack till trådskaparen för att du la ut hela historien och svarade på alla frågor. Starkt jobbat!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej, som redan sagts om du läst allt så hade många butiker exakt samma priser då hitachi blev uppköpta och skulle rensas ut. Gör om gör rätt...

Troligare är att många andra butiker använder sig av samma typ av automatiserade system, och priset automatiskt var lika fel hos alla dessa.

Jag tänker inte påstå att jag vet, men jag tror nog att TS visste att diskarna troligtvis var felaktigt prissatta, och chansade. Fick man dem var det billigt, fick man ett email med ett högre pris i hade man bara valt att avbryta / returnera köpet. Jag ser inte det som ett problem, problemet här är att man försöker få ClickOK att framstå som onödigt elaka. Det är korkat av ClickOK att gå tillväga på det här viset, och man skulle nog skött det på ett annat sätt, eller helt enkelt valt att ta förlusten i det tysta. Den här typen av misstag händer lite till och från, och resultatet brukar bli att butiken i fråga ser att det kommit en oväntad mängd beställningar på en vara, och kontrollerar priset. Och sen väljer de att inte leverera varan, och ber kunden om ursäkt för besväret.

Personligen är jag inte så övertygad om att det är utan uppsåt man har shoppat en flock HD's, men jag antar att man är så illa tvungen att låtsas som om det är så, för rättens skull. Korkat av ClickOK att gå på sin kund, i min värld verkar det vettigare att gå mot leverantören som ju måste vara den som stått för felet ursprungligen. Olyckligt för alla inblandade att man lät det gå så här långt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Läser ClickOk:s svar och blir bara mer förbannad. Ni har dragit in en kund inför rätta och nu skämmer ni ut er här. Det är inte första gången ni höjer priset efter köp men det är nog första gången någon ställer sig upp och säger ifrån, ni har fel.

Domslutet ligger och det är offentliga handlingar så skadan är redan skedd och jag bara hoppas att de kommer att få känna av det. Jag hoppas innerligt att de går under.

Snuskigt är bara ordet...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Intressant.
Där kommer ja aldrig handla i alla fall.

Tycker det är sjukt bra att sånt här kommer ut, företag får nog akta sig lite mer idag när forum och internet är så pass stort.
Väldigt dålig marknadsföring.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cirap:

det var väl i sviterna av översvämmningarna i sydost-asien? hårddiskpriserna var markant högre än vad de är idag ett bra tag där, så 1300kr för 1TB den tiden på året var nog inte alls konstigt

Precis, orsaken ligger nog mycket i företagets affärsidé och hur hela datorbrachen arbetar. Det är ytterst ovanligt att delar stiger i pris. Dessa hårddiskar var ett unikum. Företaget har låga priser och låga marginaler. De har ett automatiserat system där få människor är inblandade. Så från order till leverans sker allt nästan helt automatiskt.

Sedan misstänker jag att de inte verkar ha haft något avtal med leverantören av diskarna utan de har sålt disken före de fått pris från leverantören.

Jag lägger faktiskt skulden på båda parter. Företaget som vet riskerna med sitt upplägg. Sedan att de av princip försöker få kunden att betala mera, då det kostade mycket mera att börja bråka om saken är dock fel. Men även kunden som faktiskt medvetet har försökt göra en bra deal. Även om kunden i detta fall har en mycket mindre skuldbörda i det hela.

Permalänk

Tycker det är riktigt skönt att det finns människor som inte viker sig för att företag hotar med Kronofogden och att till och med väcka åtal i Tingsrätt. Mycket bra jobbat!
Som tur är har jag aldrig handlat på ClickOk.se och kommer inte göra det i framtiden heller.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.