Extern PSU till Raspberry?

Permalänk
Medlem

Extern PSU till Raspberry?

Hej.

Sugen på att köpa en Raspberry, men som jag förstår så kommer det inte funka att driva min Externa hårddisk (som inte har egen strömtillförsel) via Raspberryn.
Finns det någon bra USB-hubb eller liknande som kan driva hårddisken? Eller har ni en bättre lösning.

Vill undvika att köpa ny extern hårddisk.

Mvh

Macke

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/usb/usb-hu... <- Den första jag hittar vid en snabb googling.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Yes, jag har allt googlat och kollat runt en del. Även hittat denna som ser riktigt bra ut.
Tråden var mest för att se om det fanns andra alternativ innan jag köper något som kanske inte alls vore en bra lösning.

Men det ser ut som att det får bli en sådan.

Permalänk
Medlem

För övrigt så brukar det ju finnas uttag för extern ström på de flesta bärbara hårddiskar jag sett.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

För övrigt så brukar det ju finnas uttag för extern ström på de flesta bärbara hårddiskar jag sett.

Vad har detta med saken att göra? Min hårddisk har ju uppenbarligen inte det, annars hade jag inte skapat en tråd om detta.

Permalänk

borde gå att fixa/bygga en slavstöm adapter.

dvs att du skaffar en sån kabel med 2st usb hanar i ena änden och en nätadapter med en usb port att ta extraström från.

vet inte om denna passar men är en sån kabel jag snackar om.
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(USB2-17)/index.a...

och en sånn här strömadapter att ta slavström från.
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(ENER-1039)/index...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

borde gå att fixa/bygga en slavstöm adapter.

dvs att du skaffar en sån kabel med 2st usb hanar i ena änden och en nätadapter med en usb port att ta extraström från.

vet inte om denna passar men är en sån kabel jag snackar om.
http://www.deltaco.se/menu/295/296/products/categories.aspx

och en sånn här strömadapter att ta slavström från.
http://www.deltaco.se/menu/295/296/products/categories.aspx

Får inte fram produkterna, skulle du kunna vara snäll och fixa till länkarna?
Det låter intressant iaf, kanske är något att kolla på.

Men funkar det som sagt inte bara med en USB hubb som har egen strömadapter? Blir inte det lättast?
För om jag ska försöka driva Raspberryn med en extern strömadapter via USB så kommer jag ju att förlora en port? Då kommer jag ju inte kunna ha både tangetbord(med kulmus på) och externa hårddisken i samtidigt. Har väll bara två usb slots på raspberry? (Därav USB hubb för fler slots + extern PSU)

Permalänk

länkar fixade

men som sas innan en usb hub är nog smidigare för samma jobb.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör på en strömhub, raspberryn kan ta ström ifrån hubben till usb uttagen. Så slipper du köra via microUSB för att ge den ström. Se bara till att din hub klarar leverera tillräckligt med ström på uttagen. Många hubbar ger inte mer än 500mA. Raspberryn bör helst ha närmare 700mA, särskilt om du vill köra den snabbare än 700mhz (dvs överklockad).
Har en Pi själv och leker med och den blir lite grinig om den inte får tillräckligt med ström i OC läget under last.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Kör på en strömhub, raspberryn kan ta ström ifrån hubben till usb uttagen. Så slipper du köra via microUSB för att ge den ström. Se bara till att din hub klarar leverera tillräckligt med ström på uttagen. Många hubbar ger inte mer än 500mA. Raspberryn bör helst ha närmare 700mA, särskilt om du vill köra den snabbare än 700mhz (dvs överklockad).
Har en Pi själv och leker med och den blir lite grinig om den inte får tillräckligt med ström i OC läget under last.

Så en USB hubb med <700mA?

Då klarar jag av att driva både raspberry och min hårddisk? Jag behöver altså inte ens tänka på att koppla in raspberryns vanliga strömtillförsel, jag kan skippa den helt?

Permalänk
Medlem

Problemet med detta är att de flesta Hubbar inte ger mer än 500mA/port. Dlinken ovan har förvisso Fast-Charge portar. Men dessa ger bara den extra strömen om en dator inte är kopplad eller igång till hubben. Så ganska missvisande tyvärr.
Dessutom måste du kolla om huben stödjer feedback. Dvs ström via B-porten. Annars måste du loopa runt med kablar ändå.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Problemet med detta är att de flesta Hubbar inte ger mer än 500mA/port. Dlinken ovan har förvisso Fast-Charge portar. Men dessa ger bara den extra strömen om en dator inte är kopplad eller igång till hubben. Så ganska missvisande tyvärr.
Dessutom måste du kolla om huben stödjer feedback. Dvs ström via B-porten. Annars måste du loopa runt med kablar ändå.

Om vi gör det lätt för mig nu.

Raspberry med sin egen ström inkopplad.
USB-hub med sin egen ström inkopplad.

Funkar detta ihop?
Driver USB-hubben sigsjälv och min externa hårddisk medan Raspberryns PSU driver sig själv? Eller kommer det bli någon slags störning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Om vi gör det lätt för mig nu.

Raspberry med sin egen ström inkopplad.
USB-hub med sin egen ström inkopplad.

Funkar detta ihop?
Driver USB-hubben sigsjälv och min externa hårddisk medan Raspberryns PSU driver sig själv? Eller kommer det bli någon slags störning?

Ja, det kommer att funka.