datorn tilllåter inte grafikkortet?

Permalänk

datorn tilllåter inte grafikkortet?

Hej!
Jag har ett radeon hd powercolor 7750 till min hp pavilio 2060 dekstop.

Men det fungerar inte, det är som att datorn inte tillåter det? att pci-e är låst?
Detta ska man kunna låsa upp i bios har jag hört men kan inte hitta någon stans om det...

Jag bytte precis nätagg eftersom att jag trodde att det fick för lite ström men det var det inte heller!

Om ni vet något om hur jag ska kunna låsa upp detta snälla hjälp mig!!

Permalänk
Medlem

Har du någon manual till datorn? Kanske finns något i den.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har du testat sätta i det i en annan dator för att kontrollera att det fungerar ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Har du kopplat bildskärmen till grafikkortet då du satt i grafikkortet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är väl internt grafikkort på dom moderkorten.

Så här säger dom i en tråd som handlar om detta:

"
You go to control panel, system maintenance and then device manager. Scroll down and look for display adapters, click the plus tab, than click the onboard graphics model you have. Then right click and a menu pops up, select disable and that's it. Then follow instructions on your new graphics card. Good luck...
"

"
Thank you vey much! It worked like a charm. It was all in the control panel, screw the BIOS!
"

Så det löser sig säkert om du också inaktiverar det interna kortet i enhetshanteraren.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det är väl internt grafikkort på dom moderkorten.

Så här säger dom i en tråd som handlar om detta:

"
You go to control panel, system maintenance and then device manager. Scroll down and look for display adapters, click the plus tab, than click the onboard graphics model you have. Then right click and a menu pops up, select disable and that's it. Then follow instructions on your new graphics card. Good luck...
"

"
Thank you vey much! It worked like a charm. It was all in the control panel, screw the BIOS!
"

Så det löser sig säkert om du också inaktiverar det interna kortet i enhetshanteraren.

exakt det har jag gjort!
Och jag har även provat det i en annan dator så kortet är det inte fel på!

Alltså när jag sätter i kortet i datorn så startar datorn men ingen bild, ingen ström till musen och tangentbordet funkar inte.
Men när jag tar ut det så fungerar det felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsson1996:

exakt det har jag gjort!
Och jag har även provat det i en annan dator så kortet är det inte fel på!

Alltså när jag sätter i kortet i datorn så startar datorn men ingen bild, ingen ström till musen och tangentbordet funkar inte.
Men när jag tar ut det så fungerar det felfritt

Har du otur så kan det ju vara kompatibilitetsproblem men det känns ändå lite långsökt.
har du möjlighet så skulle du provat ett annat kort i din dator, även om kortet funkar i en annan
så kan det ju vara något kompatibilitetsproblem ändå i din dator.

I normala fall så brukar det interna kortet inaktiveras när man sätter i ett externt grafikkort.

Kanske du ska prova byta bios då? Alltid värt ett försök.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.