Söker en AMIGA 500 worbench 1.2 start diskett

Permalänk

Söker en AMIGA 500 worbench 1.2 start diskett

Hej

Har nyligen funnit min gamla amiga 500.
Tyvärr har jag slarvat bort alla mina disketter till den.
Söker nu en " kickstarter " diskett till workbench 1.2 (eller kopia på en om så finns)
Om ni har detta så snälla skicka ett pm har bara fina minnen från denna otroliga maskin.

Tack i förhand.

//Retrogossen

Permalänk

Eftersom jag inte kan sova och ändå inte har något bättre för mig så googlade jag lite

http://www.amigaroms.com/
http://www.amigakickstart.com/

Båda sidorna föreslår http://www.amigaforever.com/ för att lagligt införskaffa sig det du vill ha, gratis. Har inte laddat ner det själv, men gissar att du kommer att behöva läsa det här för att få in det på en diskett http://www.amigaforever.com/kb/13-118

Du kan även ta en titt på den här sidan om det finns något som passar dig http://amigarealm.whdownload.com/archives/Amiga%20Software%20Drivers/amiga_software.html

Permalänk

problemet blir den att jag inte kan starta amigan och kan då inte överföra filer genom internet kabeln.
Måste tyvärr ha en original eller en kopia som någon har gjort på sin orginal diskett.

Permalänk

Men Amiga 500 har ju Kickstart i ROM. Det du vill ha är en Workbench-diskett.

Permalänk

Så var det ju.
Var så länge sedan jag lira runt med den.
Så då e det en Workbench 1.2 diskett jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogossen:

Så var det ju.
Var så länge sedan jag lira runt med den.
Så då e det en Workbench 1.2 diskett jag behöver.

Kommer inte ihåg om det funkar med Workbench 1.3 disketten. Min ena A1200 har Workbench 3.0 å min andra A1200 har Workbench 3.1, Workbench 3.1 funkar på den med Workbench 3.0.

EDIT: Hittade något om Kickstart/Workbench 1.3 på denna sida: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=we...

Tillägg i txt.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

Det skall tydligen fungera med workbench 1.3 ochså.
Problemet är att man inte kan gjöra en diskett på en windows dator för detta.
Man måste göra en kopia på sin amiga.
Därför söker jag någon som kanske kan hjälpa mig med detta.
Jag betalar frakt + diskett om någon kan fixa mig en kopia. Om någon kan fixa orginal så kan vi diskutera pris på detta.

// Retrogossen

Permalänk
Medlem

Jag har en 1.3, frågan är bara vart vi ska få en fungerande diskett ifrån. Jag har inga tomma.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Det fungerar väll med 1,4mb disketter??
bara man klistar över hålet och formaterar dom på amigan.

//Retrogossen

Permalänk
Medlem

Ingen aning, har inte försökt mig på det själv faktiskt. Däremot har jag två diskdrives och Xcopy, men inga tomma disketter. Ska se vad jag kan hitta bland vänskapskretsen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Permalänk

det skall fungera med att tejpa över hålet på 1.4mb disketter.
Jag har en del hemma som e tomma.

//Retrogossen

Permalänk

Du har lite otur, lånade nyss ut mina amigor till min kusin, om det inte löser sig under den närmaste veckan kan jag nog fixa fram en kopia.
Tror inte du kommer att få det att funka med windows disketter tyvärr visst kan man tejpa dem till 770kb DD disketter men du kan fortfarande inte skriva dem på rätt sätt från en windows maskin utan tex catweasel.

Permalänk

Jag vet det.
Men om det skulle vara så att folk har ont om disketter så skulle jag kunna skicka upp ett gäng.
Det skulle vara fantastiskt om du skulle kunna hjälpa mig.
Tid är inget bekymmer Amigan har väntat länge på att få användas jag tror att den klarar ett par veckor till

//Retrogossen

Permalänk
Medlem

Se detta som rena spekulationer, har noll koll på Amiga:

Borde det inte funka att dumpa en image av workbenchfloppyn och skriva till en ny floppy på i princip vilken dator som helst? Man skulle exempelvis kunna använda dd, det gör ju bara en rådump sektor för sektor, utan att ta någon hänsyn till filsystem etc. Det borde inte vara några problem att göra en 1:1-kopia på det viset.

Funkar det trots allt inte, så kanske man kan få till något mha WinUAE eller annan lämplig amigaemulator?

Det borde dessutom inte vara några som helst svårigheter att hitta en image av Workbench på nätet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Se detta som rena spekulationer, har noll koll på Amiga:

Borde det inte funka att dumpa en image av workbenchfloppyn och skriva till en ny floppy på i princip vilken dator som helst? Man skulle exempelvis kunna använda dd, det gör ju bara en rådump sektor för sektor, utan att ta någon hänsyn till filsystem etc. Det borde inte vara några problem att göra en 1:1-kopia på det viset.

Funkar det trots allt inte, så kanske man kan få till något mha WinUAE eller annan lämplig amigaemulator?

Det borde dessutom inte vara några som helst svårigheter att hitta en image av Workbench på nätet.

Minns inte riktigt varför PC:n inte kan skriva amiga disketter men det är ett hårdvaruproblem, kanske skulle det gå om du kopplade en amiga floppy drive till pc:n och sen kringick bios för att skriva till den.

Permalänk
Skrivet av Retrogossen:

Jag vet det.
Men om det skulle vara så att folk har ont om disketter så skulle jag kunna skicka upp ett gäng.
Tid är inget bekymmer Amigan har väntat länge på att få användas jag tror att den klarar ett par veckor till

//Retrogossen

Fixade hem dem till mig idag men ser ut som mina disketter fått ta en del stryk, har beställt nya på tradera så får se när de dyker upp, ska fixa workbench och moonstone till kusinen men har jag disketter över fixar jag till dig med annars kommer de nya antagligen nästa vecka. var det WB 1.3 du ville ha? kan du kolla rom version du har så kan jag kolla i winuae att allting lirar ok.

Permalänk
Skrivet av Retrogossen:

Jag vet det.

//Retrogossen

Ännu en updatering, visade sig att det inte var disketterna det var fel på, det var min floppy drive. Av någon outgrundlig anledning lämnade jag mina externa drives hos kusinen, antagligen kan jag fixa allt imorgon ska se om jag kan rädda den med en disk alignment floppy jag har liggande.

Permalänk

Workbench 1.2 eller 1.3 spelar nog ingen roll.
Har kickstart 1.2 installerat på amigan.
Säg till vad du vill ha för disketten och frakten så fixar vi det.
Tack på förhand.

//Retrogossen

Permalänk
Skrivet av Retrogossen:

Tack på förhand.

//Retrogossen

Behöver inga pengar men PM:a mig din address så skickar jag en disk, jag böt ut diskettstationen och har iaf konfirmerat skrivningen på 2 andra så jag hoppas att allting är rätt aligned, annars är det bara att du hör av dig så får vi lösa det.

Permalänk
Skrivet av Retrogossen:

Tack på förhand.

//Retrogossen

Funkade den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plinkington:

Minns inte riktigt varför PC:n inte kan skriva amiga disketter men det är ett hårdvaruproblem, kanske skulle det gå om du kopplade en amiga floppy drive till pc:n och sen kringick bios för att skriva till den.

En vanlig floppykontroller i en PC, läser block för block, och måste då ha lite "mellanrum" mellan varje block för att särskilja dem. På en amiga läser man hela spåret, och delar sedan upp det i block. Det gör att för plats med mer data på en amiga formatterad diskett.
PC DD floppy : 2 (sidor) * 9 (sektorer) * 80 (spår) * 512 (bytes på block) = 720 kB
Amiga DD floppy : 2 (sidor) * 11 (sektorer) * 80 (spår) * 512 (bytes per block) = 880 kB

På en HD floppy är det dubbel så många sektorer.
Detta innebär att det är omöjligt för en vanlig diskkontroller på en PC att skriva en amiga formatterad disket. Tvärtom är däremot möjligt.
Det hjälper inte att koppla in en diskettenhet från en Amiga i PCn. Det är diskkontrollern i PCn som är problemet.
Skaffar man sig en Catweasel floppy kontroller så kan man få sin PC att klara alla kända diskettformat. För det flesta är det overkill.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Skrivet av Henque:

En vanlig floppykontroller i en PC, läser block för block, och måste då ha lite "mellanrum" mellan varje block för att särskilja dem. På en amiga läser man hela spåret, och delar sedan upp det i block. Det gör att för plats med mer data på en amiga formatterad diskett.
PC DD floppy : 2 (sidor) * 9 (sektorer) * 80 (spår) * 512 (bytes på block) = 720 kB
Amiga DD floppy : 2 (sidor) * 11 (sektorer) * 80 (spår) * 512 (bytes per block) = 880 kB

På en HD floppy är det dubbel så många sektorer.
Detta innebär att det är omöjligt för en vanlig diskkontroller på en PC att skriva en amiga formatterad disket. Tvärtom är däremot möjligt.
Det hjälper inte att koppla in en diskettenhet från en Amiga i PCn. Det är diskkontrollern i PCn som är problemet.
Skaffar man sig en Catweasel floppy kontroller så kan man få sin PC att klara alla kända diskettformat. För det flesta är det overkill.

Tråkigt men sant hade hoppats på att det låg lite högre än sydbryggans floppy controller men man kan inte få allt, känns dock som att det skulle gå att göra en billigare variant än catweasel. Får kolla på det någon dag när jag har tid kanske en usb variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plinkington:

Tråkigt men sant hade hoppats på att det låg lite högre än sydbryggans floppy controller men man kan inte få allt, känns dock som att det skulle gå att göra en billigare variant än catweasel. Får kolla på det någon dag när jag har tid kanske en usb variant.

Tror tyvärr att det finns en anledning till att kattvesslan är det "enda" alternativet, Amigafolket är generellt väldigt glada för hårdvaruhacking och det borde isåfall redan funnits bättre varianter :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har det löst sig för dig? Annars skicka mig ett PM så skickar jag dig en WB diskett utan kostnad, behöver ingen diskett då jag har fler DD disketter än jag vet vad jag skall göra med

Jag jobbar borta den här veckan men kommer hem tisdag nästa vecka då kan jag skicka en WB 1.3 diskett om du fortfarande behöver en då.

Edit: Du kan även få spelet Sqrxz som släpptes på Amiga förra året om du har en 512KB ram expansion i bakdörren?

Extremt frustrerande men beroendeframkallande spel!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har det löst sig för dig? Annars skicka mig ett PM så skickar jag dig en WB diskett utan kostnad, behöver ingen diskett då jag har fler DD disketter än jag vet vad jag skall göra med

Jag jobbar borta den här veckan men kommer hem tisdag nästa vecka då kan jag skicka en WB 1.3 diskett om du fortfarande behöver en då.

Edit: Du kan även få spelet Sqrxz som släpptes på Amiga förra året om du har en 512KB ram expansion i bakdörren?

http://hol.abime.net/pic_full/dbs/5901-6000/5948_dbs1.png

Har du VÄLDIGT många DD-disketter? Jag har inte lyckats hitta några på länge så om du inte vet vart du ska göra av dem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Har du VÄLDIGT många DD-disketter? Jag har inte lyckats hitta några på länge så om du inte vet vart du ska göra av dem...

Har sparat genom åren och man har använt x-copy mer än en gång så många disketter blev det (självklart enbart i lagligt syfte) Måste dock orka lägga en eller två veckor på att kontrollera hur många som fungerar, man håller rätt hårt i dem nu dock när det inte tillverkas längre

Men att skicka iväg någon diskett hit och dit för att hjälpa någon att få igång sin Amiga gör man gladeligen

Edit: Skulle jag uppskatta så har jag runt 1500 disketter men garanterat så fungerar endast hälften av dem nuförtiden, billigaste sättet att få tag på många disketter är att köpa en Amiga 500 där någon skickar med stora mängder med spel, det blir billigare än att jaga disketter (dock med risken att många inte fungerar)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har sparat genom åren och man har använt x-copy mer än en gång så många disketter blev det (självklart enbart i lagligt syfte) Måste dock orka lägga en eller två veckor på att kontrollera hur många som fungerar, man håller rätt hårt i dem nu dock när det inte tillverkas längre

Men att skicka iväg någon diskett hit och dit för att hjälpa någon att få igång sin Amiga gör man gladeligen

Edit: Skulle jag uppskatta så har jag runt 1500 disketter men garanterat så fungerar endast hälften av dem nuförtiden, billigaste sättet att få tag på många disketter är att köpa en Amiga 500 där någon skickar med stora mängder med spel, det blir billigare än att jaga disketter (dock med risken att många inte fungerar)

Smart taktik där, det har jag inte tänkt på själv. Kanske dags att gå på Tradera-jakt ^^

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Tror tyvärr att det finns en anledning till att kattvesslan är det "enda" alternativet, Amigafolket är generellt väldigt glada för hårdvaruhacking och det borde isåfall redan funnits bättre varianter :/

Visst är det så men jag är inte helt blyg för lite elektronikbygge själv, efter denna tråden fick jag lite blodad tand och har redan byggt en ps/2 tangentbords adapter till min 600, en ny extern diskettstation som tar pc-floppys och kronan på verket en ps2 kontroll som agerar joystick i digital läge och mus i analog läge.
Kul att komma igång med amigorna igen efter lite paus, ska börja kika lite på floppy controllers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plinkington:

Visst är det så men jag är inte helt blyg för lite elektronikbygge själv, efter denna tråden fick jag lite blodad tand och har redan byggt en ps/2 tangentbords adapter till min 600, en ny extern diskettstation som tar pc-floppys och kronan på verket en ps2 kontroll som agerar joystick i digital läge och mus i analog läge.
Kul att komma igång med amigorna igen efter lite paus, ska börja kika lite på floppy controllers.

Jag tvivlar inte på att du kan bygga något likadant, däremot tvivlar jag på att du kan fixa en enklare metod än Catweasel

Visa signatur