Permalänk
Medlem

Arduino tachometer

Jag sitter och försöker mig på att göra en tachometer enligt (http://www.pyroelectro.com/tutorials/tachometer_rpm_arduino/)

Jag har fått den att fungera, men problemet jag har är att motståndet på 10 Ohm blir fruktansvärt varmt. Såpass varmt att det blir missfärgat så jag har bara vågat köra det 10sek i stöten..

Enligt ledcalc.com ska jag ha ett motstånd på 6.8 Ohm, 0.25W (Använder 10 Ohm som sagt).
Motsåndet jag använder är (http://www.electrokit.com/motstand-10-ohm-0-25w.41831)

IR LEDen som jag driver är denna (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-009-52&t...)

Vad missar jag..?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

10 ohm är riktigt lågt, spänningsfallet över dioden varierar rejält med produktionen så strömmen genom blir troligtvis mycket högre i verkligheten än i teorin med det motståndet...

För att lösa problemet, öka spänningen (så du har någon volts marginal över diodens spänning) och räkna ut ett nytt motstånd som borde hamna på några hundra ohm. Då kommer tillverkningsvariationen vara tillräckligt liten för att inte påverka strömmen nämnvärt. När motståndet blir så varmt betyder det att även dioden riskerar att brinna...

Edit såg att elfa listade dioden som att den klarar 150 mA, det låter mycket. Vad kör du för ström/spänning egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

10 ohm är riktigt lågt, spänningsfallet över dioden varierar rejält med produktionen så strömmen genom blir troligtvis mycket högre i verkligheten än i teorin med det motståndet...

För att lösa problemet, öka spänningen (så du har någon volts marginal över diodens spänning) och räkna ut ett nytt motstånd som borde hamna på några hundra ohm. Då kommer tillverkningsvariationen vara tillräckligt liten för att inte påverka strömmen nämnvärt. När motståndet blir så varmt betyder det att även dioden riskerar att brinna...

Edit såg att elfa listade dioden som att den klarar 150 mA, det låter mycket. Vad kör du för ström/spänning egentligen?

Jag kör 5V från Arduinon. Och så motståndet på 10 Ohm innan dioden.
Har provat med 15 KOhm nu och det fungerar men jag tror bara det är okej nu i labbmiljön här. Tittar jag på LEDen via mobilkameran så kan jag inte urskilja något ljus, så den lyser väl knappt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag kör 5V från Arduinon. Och så motståndet på 10 Ohm innan dioden.
Har provat med 15 KOhm nu och det fungerar men jag tror bara det är okej nu i labbmiljön här. Tittar jag på LEDen via mobilkameran så kan jag inte urskilja något ljus, så den lyser väl knappt.

15k är med största sannolikhet för mycket...
Dioderna jag använt (RGB eller IR) (runt 5mm diameter) brukar generellt vilja ha kring 20-30 mA.

[detta är generellt och förenklat men ger riktlinie (ekvationen är korrekt, värdena är ungefärliga)]
Röda dioder vill ha 2.2 V. Vit, blå, grön osv brukar vilja ha kring 3.3 V
Din matningsspänning (5 V) kallar den Vs, diodens spänning Vd (3.3 V), strömmen genom dioden id (20 mA?), och sist resistorn R
(Vs-Vd)/R = id ----> R = (Vs-Vd)/id
Då får du ut resistansen (85 ohm) du ska ha för att det ska gå en ström på 20 mA genom dioden. För att vara på säkra sidan är det bäst att avrunda resistansen uppåt till närmste värde du har liggande, i detta fallet 100 ohm. Generellt tips, om du håller dig till låga spänningar (3-24 V) så gå inte under 100 ohm när du ska driva nån diod för då är det risk för trubbel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

15k är med största sannolikhet för mycket...
Dioderna jag använt (RGB eller IR) (runt 5mm diameter) brukar generellt vilja ha kring 20-30 mA.

[detta är generellt och förenklat men ger riktlinie (ekvationen är korrekt, värdena är ungefärliga)]
Röda dioder vill ha 2.2 V. Vit, blå, grön osv brukar vilja ha kring 3.3 V
Din matningsspänning (5 V) kallar den Vs, diodens spänning Vd (3.3 V), strömmen genom dioden id (20 mA?), och sist resistorn R
(Vs-Vd)/R = id ----> R = (Vs-Vd)/id
Då får du ut resistansen (85 ohm) du ska ha för att det ska gå en ström på 20 mA genom dioden. För att vara på säkra sidan är det bäst att avrunda resistansen uppåt till närmste värde du har liggande, i detta fallet 100 ohm. Generellt tips, om du håller dig till låga spänningar (3-24 V) så gå inte under 100 ohm när du ska driva nån diod för då är det risk för trubbel.

Tack för ditt svar!

Jag fick hem lite andra komponenter. Ett motstånd på 100Ohm fungerade alldeles ypperligt (även om jag fortfarande inte tycker siffrorna går ihop), men nu kan jag åtminstone gå vidare med det lilla projektet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

U = R I -> 5V = 10 Ohm * 0.5 A

P = I^2 R -> (0.5A^2) * 10Ohm = 2.5W (vilket är på tok för mycket för dina 0.25W motstånd)

Även om du sänker matningspänningen till 2.5V (dvs LEDn tar hälften) så förbrukar du för mycket i ditt motstånd. Det är även därför det blir varmt och missfärgat.