Får verkligen ISP's throttla hastigheten till Youtube?

Permalänk

Får verkligen ISP's throttla hastigheten till Youtube?

Som titeln säger, får verkligen ISP's throttla hastigheten till sidor som Youtube för att spara bandbredd, eller är det bara Youtube som suger just nu?

Har googlat runt som en dåre på problemet att Youtube ofta är helt omöjligt att kolla på, inte ens i 360p eller 240p ibland, även om man har mer än tillräcklig snabb anslutning. Vimeo i 1080p och 1080p streams fungerar perfekt, t.om HD-****, men Youtube tar evigheter på sig att buffra. Jag har provat allt ifrån att rensa cache till att byta webbläsare, men ingenting fixar det.

Däremot så går det att kolla utan problem med proxies, och då får man ju känslan av att det är sin ISP som sitter och gör nåt. Logiskt sett så känns det ju inte som att det är lagligt för de att medvetet sänka hastigheten så att den blir lägre än det man betalar för, men det kanske det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverc0re:

Som titeln säger, får verkligen ISP's throttla hastigheten till sidor som Youtube för att spara bandbredd, eller är det bara Youtube som suger just nu?

Har googlat runt som en dåre på problemet att Youtube ofta är helt omöjligt att kolla på, inte ens i 360p eller 240p ibland, även om man har mer än tillräcklig snabb anslutning. Vimeo i 1080p och 1080p streams fungerar perfekt, t.om HD-****, men Youtube tar evigheter på sig att buffra. Jag har provat allt ifrån att rensa cache till att byta webbläsare, men ingenting fixar det.

Däremot så går det att kolla utan problem med proxies, och då får man ju känslan av att det är sin ISP som sitter och gör nåt. Logiskt sett så känns det ju inte som att det är lagligt för de att medvetet sänka hastigheten så att den blir lägre än det man betalar för, men det kanske det är?

Det verkar vara många som har liknande problem men även många som inte har de där problemen. Jag antar, precis som du är inne på, att det just beror på vilken ISP man har, även om många med problem menar att "alla vet att youtube suger".

En del säger att de kunnat gå runt problemen genom att blocka trafik till något visst nät som används för cachning/cdn för youtube-innehåll. Se t.ex. http://dottech.org/103278/how-to-make-youtube-videos-load-fas..., själv har jag inte haft anledning att testa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det verkar vara många som har liknande problem men även många som inte har de där problemen. Jag antar, precis som du är inne på, att det just beror på vilken ISP man har, även om många med problem menar att "alla vet att youtube suger".

En del säger att de kunnat gå runt problemen genom att blocka trafik till något visst nät som används för cachning/cdn för youtube-innehåll. Se t.ex. http://dottech.org/103278/how-to-make-youtube-videos-load-fas..., själv har jag inte haft anledning att testa.

Testade göra precis som guiden sa, men jag har tydligen inte tillräcklig behörighet?
http://gyazo.com/9de7a239dffb1d7e7d50e344c94b1cee Bifogar bilden på texten.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk

Blockera det i din brandvägg istället isf

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Testade göra precis som guiden sa, men jag har tydligen inte tillräcklig behörighet?

Du måste starta cmd som administratör:

Citat:

On Vista and Win7 this can be done by opening Start Menu -> All Programs -> Accessories -> right-click Command Prompt and do ‘Run as Administrator’. On Windows 8 you need to open Search from the Charms bar, search for “cmd” (without the quotes), right-click or long-tap on Command Prompt, and then pick ‘Run as Administrator’ from the Advanced menu in the bottom-right.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Hemming:

Kör CMD som Admin ?
Högklicka på det, Kör som Administratör

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du måste starta cmd som administratör:

Kan tyvärr inte hitta det använder svenska versionen utav W7

Skrivet av CitroFrukten:

Kör CMD som Admin ?
Högklicka på det, Kör som Administratör

Jo tack förstod det sen, tänkte inte på att man kunde öppna det som ett program tänkte bara på windows + R sen Cmd.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Kan tyvärr inte hitta det använder svenska versionen utav W7

Jo tack förstod det sen, tänkte inte på att man kunde öppna det som ett program tänkte bara på windows + R sen Cmd.

tryck på windows-knappen på tangentbordet, skriv cmd... borde söka fram cmd, högerklicka på sökresultatet, välj "run as administrator" / "starta som administratör" / vad det nu kan tänkas stå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

tryck på windows-knappen på tangentbordet, skriv cmd... borde söka fram cmd, högerklicka på sökresultatet, välj "run as administrator" / "starta som administratör" / vad det nu kan tänkas stå.

Cmd.exe gick att köra som admin Kör gick inte. Tack.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/my_speed Om du har en hastighet som är väääldigt rak och stadig på denna så kan jag nästan garantera att du blir throttlad. Då hastigheter fluktuerar hela tiden men om du är begränsad till något lågt som du aldrig går under vanligtvis bör linjen vara väligt rak.

Om det är tillåtet eller inte har jag inte en aning.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är dock inte bara buffringen som är problemet, jag har också haft stora problem med deras spelare. Två rätt kända problem är ju att om man t.ex kollar på en 10 minuter lång video kan spelaren stanna vid typ 4 minuter eller vad som helst och säga att videon är slut. Det andra är ju att videon ibland börjar om från videon när man tittar på den, helt random.

Sen om jag har buffrat videon och ska gå tillbaka till en tidigare punkt behöver den också buffra om ibland, och det känns ju rätt dumt eftersom att jag redan har buffrat den en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

...eller håll in shift och ctrl samtidigt som du trycker enter. Mycket snabbare än menyn.

Permalänk

Det är ju kännt problem att det är youtube och inte ISP leverantören finns trådar om det här redan.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Borde vara olagligt att throttla utan att slutanvändaren har begärt det. Ibland vill man göra strömmande video otillgängligt som t.ex SVT för att inte få radiotjänsträkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Det är ju kännt problem att det är youtube och inte ISP leverantören finns trådar om det här redan.

Det är väl snarare känt att det är Telia och inte Youtube som är problemet.
Har själv inte haft problem med Youtube någonsin.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

För mig å många andra funkar det med hola unblocker, enabla youtube där inne, sen installera youtubecenter och disabla dash playback för alla flikar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TwiceFire:

Funkar alltid oklanderligt för mig, och jag har inte Telia. För mingranne som kör Telia i samma stadsnät funkar det askass

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle de inte få det? De lovar ju inte dig någon viss bandbredd till en viss server på nätet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Youtube routar fel och skicka mycket av det som ska till Sverige via Köpenhamn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverc0re:

Ang lite frågor här, står det i användaravtalet att de inte får göra det? Nej, de har rätt till att begränsa funktioner om de vill till en viss gräns (när det blir klagomål från kunderna). Vissa förändringar som påverkar tjänsten i grunden måste annonseras med att sätta QoS lista är de troligen fria att göra. QoS är Qualety of Service, man sätter en prio att ex VoIP från företaget själva är prio medans HTTP är mindre prio osv.

Skrivet av mrqaffe:

Youtube routar fel och skicka mycket av det som ska till Sverige via Köpenhamn.

Ang att Youtube routerar fel, GLÖM det! De har server X på plats Y som skickar data till mottagare Z. Vägen mellan Y och Z är inget de kontrollerar utan alla routrar har destinations nätet i fråga som du sitter på. De väljer alltid den ekonomiskt bästa vägen, där det är minst trafik, bäst framkommlighet före närmaste vägen. Det är alltså mer eller mindre upp till varje router (nod) som sitter i nätet. Detta är för att man inte ska få för stora flaskhalsar på nätet.

Du kan alltså inte skylla youtube för det. Ex som jag gjorde tidigare idag när jag testade att göra tracert mot cisco.com:
Första gången gick signalen Malmö -> Köpenhamn -> Düsseldorf -> Frangfurt -> Paris -> Washington DC -> Atlanta -> Dallas -> cisco.com
Andra gången Malmö -> Köpenhamn -> Hamburg -> Amsterdam -> London -> New York City -> Chicago -> Atalnta -> Dallas -> cisco.com

Det innebär att du aldrig vet vilken väg signalen går och paketen kan ta olika vägar i samma sekvens lite styft att sekund ett i klippet åker över Köpenhamn, sekund två via götet och sekund tre via baltikum till din dator och det är inget som redovisas.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Rekordmedlem

Routar var fel ord, Google styr användaren mot fel server är mer korrekt

Skrivet av TeliaKundservice:

Hej alla!

Vi har samlat in information från de kunderna som fortfarande har problem med YouTube. Informationen har vi vidarebefordrat i rätt riktning, i det här fallet direkt till Google.

Det är Googles server som bestämmer mot vilken server som du som kund ska styras, detta baserat på vilken IP-adress som du har. För vissa kunder skickas trafiken från Google, via en överlastad fiber i Köpenhamn, istället för via fibern i Sverige som har mycket kapacitet kvar.

När man surfar till http://bit.ly/ytredir så ser man att Google styr de som har problem via cph1 (Danmark) och inte via ARN1 (Sverige). Vi kan också se att det är mer än 20 Gbit/s som inte används i Googles 40 Gbit/s-uppkoppling som de har mot Telia i Sverige.

Men som vi har sagt tidigare så är vi medvetna om problemet. Och även om det inte syns utåt så jobbar vi på att lösa problemet. Det har vi gjort sedan det först uppmärksammades.

Jag hoppas att mitt svar ger er lite klarhet. Ha det gott!

Med vänliga hälsningar
Sara, Telia Kundservice

Taget från den stora tråden om det:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har förövrigt inga problem längre, även fast jag ligger på cph-1 servern.