strömsparläge eller stänga av datorn

Permalänk
Medlem

strömsparläge eller stänga av datorn

strömsparläge är kanon men vad är nackdelen med det? vrf kör man inte strömsparläge ist för att stänga av?

REDIGERAT: svaret jag vill få fram är att vad påverkar den datorn, ström som dras bryr jag mig inte mycket om

Permalänk

För att strömsparläge fortfarande tar ström

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Skrivet av 007onex:

strömsparläge är kanon men vad är nackdelen med det? vrf kör man inte strömsparläge ist för att stänga av?

beror ju på bärbar/stationär dator ? strömsparläge på ssd är ingen bra kombination, varför är det kanon ? vad vinner du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

vrf kör man inte strömsparläge ist för att stänga av?

Det är så jag gör iaf. Stänger av vid uppdateringar.

Strömsparläge drar fortfarande ström, 5 watt eller något sådant har jag läst.

Jepp 3-5 watt säger någon som mätt sin dator vid väggen.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/348398-28-power-consumpti...

Skrivet av jonatan80:

beror ju på bärbar/stationär dator ? strömsparläge på ssd är ingen bra kombination, varför är det kanon ? vad vinner du ?

Man slipper stänga ned sina 40 flikar i chrome

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

varför inte, när det är på strömsparläge så behöver jag inte starta alla flikar igen som en medlem skrev. vad händer med ssdn?

vi snackar om stationär Forum > Datorer och system > Stationära datorer > Stationära datorer: Support och övriga trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Man slipper stänga ned sina 40 flikar i chrome

Det är ju bara att trycka på recently closed så har du dem alla igen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Han kanske är som mig, har uppe massa youtube/stream tabbar där jag pausat mitt i. Måste ju hålla på och komma ihåg alla tider man pausade vid om man gör på det sättet.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Skrivet av xfade:

Skrivet av celoz:

Han kanske är som mig, har uppe massa youtube/stream tabbar där jag pausat mitt i. Måste ju hålla på och komma ihåg alla tider man pausade vid om man gör på det sättet.

det är inte bara det, ibland så brukar jag leka lite med datorn så har jag massa jävla program och mappa öppna som jag inte vill stänga och starta

Permalänk
Skrivet av 007onex:

varför inte, när det är på strömsparläge så behöver jag inte starta alla flikar igen som en medlem skrev. vad händer med ssdn?

vi snackar om stationär Forum > Datorer och system > Stationära datorer > Stationära datorer: Support och övriga trådar

*vi snackar om stationär Forum* just den texten läste ja inte..

ssd och just tekniken strömsparläge för hdd/lagring går inte ihop. tekniken är ju för att hdd'n inte ska snurra när den inte används, men ssd snurrar inte. stängs då strömen av så kan ssd ta skada. däremot klarar ssd av strömspaningen själv den använder ström när det behövs,

har du strömsparläge på datorn så ska du kolla att den är avkopplad på ssd'n. på windows 7 och uppåt så tror ja det ställs in automatiskt.

Visa signatur

Permalänk
Skribent

Strömsparläge är mycket bättre om du inte behöver tänka på elträkningen sedan.
Snabbare uppstart och du behöver inte stänga av/starta om program om du inte blir borta mer än någon timme eller så.

Stänger sällan av min dator helt (typ vid överklockning och Windows Updates eller om jag vet att jag inte blir hemma över natten), Windows verkar inte påverkas mycket alls av det heller faktiskt (kan lätt ha datorn på i 2-3 veckor med endast strömsparläge utan att datorn blir segare).

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

*vi snackar om stationär Forum* just den texten läste ja inte.. .

kopierade texten där uppe bara

ssd och just tekniken strömsparläge för hdd/lagring går inte ihop. tekniken är ju för att hdd'n inte ska snurra när den inte används, men ssd snurrar inte. stängs då strömen av så kan ssd ta skada. däremot klarar ssd av strömspaningen själv den använder ström när det behövs,

har du strömsparläge på datorn så ska du kolla att den är avkopplad på ssd'n. på windows 7 och uppåt så tror ja det ställs in automatiskt

förklara liiiiite till så jag förstår 100%

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av celoz:

Inte om man har Firefox

Skrivet av 007onex:

det är inte bara det, ibland så brukar jag leka lite med datorn så har jag massa jävla program och mappa öppna som jag inte vill stänga och starta

Hört talas om Viloläge? Sparar all aktivitet men avslutar hela datorn annars (drar ej ström).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

*vi snackar om stationär Forum* just den texten läste ja inte..

har du strömsparläge på datorn så ska du kolla att den är avkopplad på ssd'n. på windows 7 och uppåt så tror ja det ställs in automatiskt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Inte om man har Firefox

Hört talas om Viloläge? Sparar all aktivitet men avslutar hela datorn annars (drar ej ström).

jag har inte viloläge på min dator??
och jag letar efter nackdelar som påverkar datorn

Permalänk
Skrivet av 007onex:

jag har inte viloläge på min dator??
och jag letar efter nackdelar som påverkar datorn

kan inte just nu hitta info om just strösparläget till just hdd/ssd men ska visst vara helt fel. men datorn i sig själv klarar ''sleep mode''

saxat från http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Använda viloläge och strömsparläge med SSD-enheter
En dator bör försättas i ett läge som drar mindre ström innan den flyttas, eller om den inte ska användas under en längre tid. Istället för att stänga av den kan datorn försättas i antingen viloläge eller strömsparläge för att spara ström och skydda data. Använd nedanstående information till att bestämma hur du bäst konfigurerar viloläget och energisparlägen.

Till skillnad från bärbara datorer med traditionella hårddiskar som tar flera sekunder att väcka upp och få i fungerande drift, startar en bärbar dator med en SSD-enhet (Solid State Drive) från viloläget med samma hastighet som den återupptas från strömsparläge.
Om operativsystemet är installerat på en SSD-enhet bör du använda viloläge för att spara på batteriström. Strömsparläget kräver en ständig strömtillförsel som gradvis laddar ur batteriet. Viloläget använder ingen ström alls.
På en dator med en SSD-enhet skrivs data i minnet till SSD-enheten för lagring när datorn försätts i viloläge. Därför måste en minimikvantitet av ledigt minne på SSD-enheten motsvara den bärbara datorns minne. Om den bärbara datorn till exempel har 4 GB minne bör du ha åtminstone 4 GB ledigt minne på SSD-enheten för viloläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kan inte just nu hitta info om just strösparläget till just hdd/ssd men ska visst vara helt fel. men datorn i sig själv klarar ''sleep mode''

saxat från http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Använda viloläge och strömsparläge med SSD-enheter
En dator bör försättas i ett läge som drar mindre ström innan den flyttas, eller om den inte ska användas under en längre tid. Istället för att stänga av den kan datorn försättas i antingen viloläge eller strömsparläge för att spara ström och skydda data. Använd nedanstående information till att bestämma hur du bäst konfigurerar viloläget och energisparlägen.

Till skillnad från bärbara datorer med traditionella hårddiskar som tar flera sekunder att väcka upp och få i fungerande drift, startar en bärbar dator med en SSD-enhet (Solid State Drive) från viloläget med samma hastighet som den återupptas från strömsparläge.
Om operativsystemet är installerat på en SSD-enhet bör du använda viloläge för att spara på batteriström. Strömsparläget kräver en ständig strömtillförsel som gradvis laddar ur batteriet. Viloläget använder ingen ström alls.
På en dator med en SSD-enhet skrivs data i minnet till SSD-enheten för lagring när datorn försätts i viloläge. Därför måste en minimikvantitet av ledigt minne på SSD-enheten motsvara den bärbara datorns minne. Om den bärbara datorn till exempel har 4 GB minne bör du ha åtminstone 4 GB ledigt minne på SSD-enheten för viloläget.

strömsparläge eller viloläge förkortar den datorns komponenter? isf vilka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

REDIGERAT: svaret jag vill få fram är att vad påverkar den datorn, ström som dras bryr jag mig inte mycket om

Aha, av erfarenhet kan jag säga följande: Jag körde strömsparläge en period på min bärbara, men har även testat på min gamla stationära Resultatet blir att datorn till slut blir helt knäpp Alla möjliga errors eller frysningar, eller helt enkelt seg. Almänt knäpp bara Såklart beror detta på RAM och att en dator inte är gjord att gå i strömsparläge en allt för lång period

Men nog ska du inte vara rädd för att använda funktionen Upp till en månad ska du klara av att använda strömsparläge om du inte nyttjar funktionen allt för många gånger per dag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL26 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5 & Razer Freyja

Permalänk
Medlem

Jag lägger alltid min dator i vilo läge. Har ni inte det alternativet kan ni göra följande.

1. Kontrollpanelen
2. System och Säkerhet
3. Energi alternativ
4. Ange hur strömbrytaren ska fungera
5. Viloläge

Tryck en gång på datorns strömbrytare
Voila!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av 007onex:

strömsparläge eller viloläge förkortar den datorns komponenter? isf vilka?

om det är fel inställt SSD'n,

väntar du för länge så suger du in för mycket damm/smuts i datorn, men beror ju på ska den stå 24/7 i flera år så blir det nog alla komponenter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om sätter datorn i ström sparläge så kan det hända att den startar om eller börjar bråka med dig.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite bara. Det är så att när jag har satt datorn i strömsparläge/viloläge så när jag ska dra igång den igen så hittar den ingen kontakt med skärmen överhuvudtaget även om jag stänger av och på skärmen. Det ända sättet att få igång skärmen igen är att stänga av datorn helt genom på/av knappen. Vad kan det bero på och går det att fixa på något sätt?

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Skrivet av The raT:

Lånar tråden lite bara. Det är så att när jag har satt datorn i strömsparläge/viloläge så när jag ska dra igång den igen så hittar den ingen kontakt med skärmen överhuvudtaget även om jag stänger av och på skärmen. Det ända sättet att få igång skärmen igen är att stänga av datorn helt genom på/av knappen. Vad kan det bero på och går det att fixa på något sätt?

drivrutiner till skärmen, drivrutiner till grafikkortet, skärmen som krånglar.. ? testa datorn med annan skärm/ eller annan skärm till datorn ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

drivrutiner till skärmen, drivrutiner till grafikkortet, skärmen som krånglar.. ? testa datorn med annan skärm/ eller annan skärm till datorn ?

Senaste drivrutinerna från Amd, funkar inte med annan skärm och drivrutiner till skärmen vettefan.

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!