Skatta för donationer via Jamendo.

Permalänk
Medlem

Skatta för donationer via Jamendo.

Hej. En kompis kompis har lagt upp lite låtar på Jamendo, och det händer då och då att folk licenserar musiken via Jamendo pro, vilken innebär att man får använda musiken Royalty-fritt, mot en engångsavgift. Detta medför att det då och då trillar in lite pengar på Jamendokontot, och nu har det blivit några tusen. Om man tar ut de här pengarna, dvs skickar dem till paypal, och sedan till ett bankkonto, måste man skatta för dem då, eller kan man hävda donation, som är skattefritt. Kompisens kompis har ju så att säga inte utfört något arbete, eller tvingat någon att betala (Musiken finns fritt tillgänglig på hemsidan), så betalningen är högst frivillig.

Så... Kan man alltså hävda donation, eller är det inkomst av tjänst?

Om det är inkomst av tjänst... Hur vet skatteverket det och var ligger bevisbördan?

Om det är inkomst av tjänst och kompisens kompis väljer att skita i det och blir upptäckt, blir det böter eller räcker det med att han betalar det han skulle ha gjort från början?

Vi har båda letat omkring på diverse ställen på nätet men inte hittat någon vettig information. Skatteverket verkar ju vilja ta skatt på luften man andas, rent allmänt, men vad gäller i det här specifika fallet?

Kan tillägga att kompisens kompis har jobb så han har "för höga" inkomster för att det skall bli tal om jämkning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är nog så att skatteverket, tomten och arga gubben inte riktigt går med på att kalla något för donation om en får ersättning för den.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Du kan inte hävda donation när "donatorn" får tillgång till musiken. "Donation är till sin karaktär en vederlagsfri prestation som inte förutsätter motprestation."

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Du kan inte hävda donation när "donatorn" får tillgång till musiken. "Donation är till sin karaktär en vederlagsfri prestation som inte förutsätter motprestation."

Men det är ju just det. Motprestation förutsätts ju inte eftersom musiken är fritt tillgänglig.

Man skulle kanske kunna jämföra det med gatumusikanten. De spelar, men du behöver inte lägga mynt i hatten om du inte vill... Eller måste gatumusikanter också rent tekniskt skatta för sina inkomster?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Motprestationen är väl efter vad jag förstår att man får en licens att använda musiken royaltyfritt? Att få det här till någon form av gåva är nog hur som helst mer eller mindre omöjligt.

Utan att ha tittat närmare på det hela skulle jag gissa att det kommer att räknas som någon form av hobbyverksamhet. Inkomst av sådan beskattas som du skriver i inkomstslaget tjänst. Värt att notera är att det nog inte har någon betydelse om han tar ut pengarna eller inte. Redan när pengarna sätts in på Jamendokontot får han ju efter vad jag förstår möjlighet att disponera över dem.

Kanske har han haft utgifter för musikproduktionen som han kan dra av? I så fall kanske hobbyverksamheten till och med ger ett underskott? I så fall blir det förstås ingen skatt på det hela. Observera dock att om exempelvis utrustning som köpts in använts även till annat än musikproduktionen (t.ex. en dator) kan naturligtvis inte hela kostnaden dras av. Läs mer om det här och annat som har med hobbyverksamhet att göra på http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213....

Allmänt gäller att Skatteverket har bevisbördan för att visa man haft en viss inkomst och att man själv har bevisbördan för att visa att man haft en viss avdragsgill utgift. Observera dock att man är skyldig att uppge riktiga uppgifter i sin deklaration. Anger man oriktiga uppgifter kan man drabbas av skattetillägg eller i allvarligare fall dömas för skattebrott.