Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Skillnaden är väll att om isp och operatör av tv/tele matchar får man en förhoppningsvis fungerande qos. Så att man fortfarande kan prata i telefon när en annan laddar ner en stor fil.

Jo Telia kör tex respektive tjänst på helt olika nät och då kan man ju enkelt ge datanätet lägsta prio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo visst kan jag välja annat.
HSB föreningen där jag bor bestämde i våras att vi skulle byta från ComHems basutbud på TV till CanalDigitals basutbud. Det analoga utbudet. Samtidigt beslutades om att avgiften till Bredbandsbolaget tillsammans med IP telefoni framöver skulle ingå i månadsavgiften. Månadskostnad för föreningen blir 125 Kr/lägenhet. Jag har fram till nu haft Telias telefon, men i och med detta nya blir det ju bra mycket billigare att byta till IP telefoni, även om jag förväntar mig en höjning av månadsavgiften. Bara månadsavgiften till Bredbandsbolaget har varit 240 Kr/mån.
Bredbandsbolaget har nu också ändrat vår hastighet mot Internet från 100/10 till 100/100. Reell fart tycks ligga runt 90/90. En ändring som de flesta troligen inte kommer att märka av. Det står också i informationen vi fick att telefontrafik skulle prioriteras. Med tanke på hur lite bandbredd telefonen tar och med tanke på hur sällan, åtminstone jag, kommer upp i en 90Mbit/s tror jag inte det blir någon märkbar skillnad. Något som jag däremot kan undra lite över är kvalitén på telefonuppkopplingen. Vad jag har hört så är en del helt nöjda och en del klagar på mycket avbrott.
Precis som Telia har också Bredbandsbolaget en telefon tilläggsavgift på 56 eller 58 kronor/mån. som gör att jag inte får någon trafikavgift. Under tiden hos Telia har detta varit ett bra val, får se om det även blir så hos BBB.

Permalänk
Medlem

Kommit en bit på vägen.
Flyttat BBB:s uttag. Fick tillåtelse av styrelsen där jag bor. Här även kabel till min dator och TV men här ännu inte konfigurerat BBB:s router. Däremot har jag fått bättre hastighet ut mot nätet. Efter flera olika mätningar ligger det en bit över 104 Mbit/s mot tidigare en bit över 94 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Skaffat BBB 250mb fiber. Men uttaget sitter i hallen. Tänkte dra en lina i taket (behöver ca 8.5m) och såg denna. http://m.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/natverk/natverkskabel-rak/others-flatutp-cablecat5e10m/148803.5518/

En platt 10m cat5 kabel. Tanken är att koppla den direkt till min reuter (D-Link DGL-4300) och från reutern till xbox och ps3. Kör datorn på trådlöst (lapptop)

Kommer detta funka bra? Kommer kabel eller reuter strypa bandbredden? Kommer även få en reuter av BBB (Ingen anning av märke eller model)

Eller ska jag skaffa en likadan sladd fast cat6?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av locktail:

Lånar tråden lite. Skaffat BBB 250mb fiber. Men uttaget sitter i hallen. Tänkte dra en lina i taket (behöver ca 8.5m) och såg denna. http://m.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/natverk/natverkskabel-rak/others-flatutp-cablecat5e10m/148803.5518/

En platt 10m cat5 kabel. Tanken är att koppla den direkt till min reuter (D-Link DGL-4300) och från reutern till xbox och ps3. Kör datorn på trådlöst (lapptop)

Kommer detta funka bra? Kommer kabel eller reuter strypa bandbredden? Kommer även få en reuter av BBB (Ingen anning av märke eller model)

Den kommer troligen att funka trots att den är platt när den är så kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

En liten snutt VP rör i väggen. Visst jag har sett detta men hur gör ni andra som gör ett enkelt hemmanätverk? Har ni 5-8 cm VP rörs stump när ni måste borra häl i vägen för att få igenom en kabel?

Skrivet av locktail:

Jag är osäker på hur bra de platta fungerar. Du hade tänkt att dra två bredvid varandra en till ps3 och en till xbox? Då kan de kanske störa varandra. En riktigt nätverkskabel (som inte är platt) är tvinnad för att minimera störningar och för att magnetfältet ska hamna rätt.

Vad har du förresten för nytta av 250mbit när du endast ska köra trådlöst? Med tur nyttjar man en 100mbit koppling. BBB's router borde klara 250mbit med kabel, men din d-link går bara i 100mbit med kabel.

Permalänk
Medlem

Jag har nu flyttat BBB.s uttag så att det sitter mitt i lägenheten tillsammans med BBB:s router. Än så länge har jag inte så mycket kopplat så routern fyra utgångar räcker men kommer ju inte att göra så längre fram.
Jag är egentligen inte nöjd med hur det hela blev även om det fungerar felfritt. Så vad kan ni säga om följande förslag.
I hallen under säkringsskåpet tänker jag placera ett mindre självgjort träskåp. I det tänkte jag montera en switch och en patchpanel. För att få dit el tänkte jag sätta dit ett grenuttag som får ström från det närliggande sovrummet. Själva routern måste jag placera utanför skåpet. För att det trådlösa skall fungera. Jag utgår ifrån att skåpet kan vara rätt grunt. Själva byggandet med att sätta upp kabelkanaler är inte min starka sida men det funkade rätt bra med de jag har satt upp nu. Möjligen har jag underskattat storleken på kabelkanalerna.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte du tappar särskilt mycket nivå på radion om du har ett träskåp och du kan kanske dra ut antennerna på utsidan också om om du väljer en router med lösa utanpåliggande antenner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK tack mrgaffe.
Det är BBB:s standard Zyxel router. Den har lösa antenner som skruvas fast och jag vet inte om det går att få tag på andra antenner.
Jag har nu idag fått IP telefonin som började med att krångla men när jag fått tag på supporten så fixades det. Men alltid är det något som krånglar om jag gör som jag skulle vilja, beskrivet ovan, så måste sladden från BBB:s router till första telefonen förlängas och supporten kunde inte garantera att det skulle fungera.
Jag tycke att BBB har ett tekniskt dåligt system. Vad tycker ni andra? Skulle det bli bättre om alla klagade på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

OK tack mrgaffe.
Det är BBB:s standard Zyxel router. Den har lösa antenner som skruvas fast och jag vet inte om det går att få tag på andra antenner.
Jag har nu idag fått IP telefonin som började med att krångla men när jag fått tag på supporten så fixades det. Men alltid är det något som krånglar om jag gör som jag skulle vilja, beskrivet ovan, så måste sladden från BBB:s router till första telefonen förlängas och supporten kunde inte garantera att det skulle fungera.
Jag tycke att BBB har ett tekniskt dåligt system. Vad tycker ni andra? Skulle det bli bättre om alla klagade på dem?

Du kan nog förlänga den. Ofta med IP-tele kopplar man sig på det befintliga dragningen i huset ändå. vilket är av varierande kvalité. Förlänga är med dumt, det är väll vanlig rj11 på routern för telefonin.

Skrivet av CGD:

Jag har nu flyttat BBB.s uttag så att det sitter mitt i lägenheten tillsammans med BBB:s router. Än så länge har jag inte så mycket kopplat så routern fyra utgångar räcker men kommer ju inte att göra så längre fram.
Jag är egentligen inte nöjd med hur det hela blev även om det fungerar felfritt. Så vad kan ni säga om följande förslag.
I hallen under säkringsskåpet tänker jag placera ett mindre självgjort träskåp. I det tänkte jag montera en switch och en patchpanel. För att få dit el tänkte jag sätta dit ett grenuttag som får ström från det närliggande sovrummet. Själva routern måste jag placera utanför skåpet. För att det trådlösa skall fungera. Jag utgår ifrån att skåpet kan vara rätt grunt. Själva byggandet med att sätta upp kabelkanaler är inte min starka sida men det funkade rätt bra med de jag har satt upp nu. Möjligen har jag underskattat storleken på kabelkanalerna.

"Närliggande sovrummet". Fel ett, man drar inte ström permanent mellan två rum. Kan bli illa elsäkerhetsmässigt. Vet inte vad som sägs om att klamra fast gummikabel, men klamrar man upp kabeln blir de fast installation och då ska egentligen en certad elektriker göra jobbet. Hur många som följer reglerna är sedan en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du SKA ha oskärmad kabel om du inte är beredd att byta ut alla enheter i nätet till skärmat och cat 6 är styvare än 5 eftersom den har en kärna, det är det som är skillnaden mellan 5 och 6.
Oskärmad cat 6 installationkabel (enkardelig) är vettigast, se till att du inte tar patchkabel (flerkardelig) om du ska göra en seriös installation om du ska montera väggutag.

Fel fel fel, den som är solid kärna är en "Installationskabel", och den kan vara av både Cat5, Cat5e och Cat6. Installationskabel är de som oftast finns på rulle och är de du använder för att dra i huset med. Det andra kallas för "patchkablar" som sitter mellan dator och uttag/switch. Jag har med solid kärna för både Cat5 och Cat6 hemma. Däremot är kablarna tjockare i Cat6 för att klara de högre hastigheterna.

Cat6 är egentligen bara godkänt för 1Gbit, dock ska den klara av 10Gbit för "kortare sträckor" (upp till ~50m), så för hemmabruk borde det duga perfekt.

Hittade rulle med Cat6 kabel på NetOnNet för ett tag sen, men hittar den inte nu, verkar borttagen..

EDIT: www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/natverk/natverksk... Verkar utgående, testa kontakta dem och se om de kommer någon ersättande för det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tozzi:

Fel fel fel, den som är solid kärna är en "Installationskabel", och den kan vara av både Cat5, Cat5e och Cat6. Installationskabel är de som oftast finns på rulle och är de du använder för att dra i huset med. Det andra kallas för "patchkablar" som sitter mellan dator och uttag/switch. Jag har med solid kärna för både Cat5 och Cat6 hemma. Däremot är kablarna tjockare i Cat6 för att klara de högre hastigheterna.

Cat6 är egentligen bara godkänt för 1Gbit, dock ska den klara av 10Gbit för "kortare sträckor" (upp till ~50m), så för hemmabruk borde det duga perfekt.

Hittade rulle med Cat6 kabel på NetOnNet för ett tag sen, men hittar den inte nu, verkar borttagen..

EDIT: www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/natverk/natverksk... Verkar utgående, testa kontakta dem och se om de kommer någon ersättande för det.

Jag syftar på kärnan i mitten som fungerar som bärlina och för att fixera ledarparen, inte om det är en eller flerkardeliga ledare, men enkarderligt är ju det man har för fast installation men så länge man uppfyller standardens krav på egenskaper http://www.ieee802.org/3/an/public/nov04/TR42.7-04-12-148-Add... så är det bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag är osäker på hur bra de platta fungerar. Du hade tänkt att dra två bredvid varandra en till ps3 och en till xbox? Då kan de kanske störa varandra. En riktigt nätverkskabel (som inte är platt) är tvinnad för att minimera störningar och för att magnetfältet ska hamna rätt.

Vad har du förresten för nytta av 250mbit när du endast ska köra trådlöst? Med tur nyttjar man en 100mbit koppling. BBB's router borde klara 250mbit med kabel, men din d-link går bara i 100mbit med kabel.

Ska ha en kabel från uttaget till routern och från routern två sladdar ( 1 = xbox och 1 = ps3)

Kan koppla in datorn med sladd, men kommer använda trådlöst mest till den. Har ingen stationär dator och spelar endast på konsollerna.
Kör på BBB´s 250mb lina eftersom den kostar precis lika mycket som 100mb gör (eller jag har tjöttat till mig så jag får extra rabatt så jag kommer få 250mb billigare än 100mb )

Permalänk
Medlem
Skrivet av locktail:

Ska ha en kabel från uttaget till routern och från routern två sladdar ( 1 = xbox och 1 = ps3)

Kan koppla in datorn med sladd, men kommer använda trådlöst mest till den. Har ingen stationär dator och spelar endast på konsollerna.
Kör på BBB´s 250mb lina eftersom den kostar precis lika mycket som 100mb gör (eller jag har tjöttat till mig så jag får extra rabatt så jag kommer få 250mb billigare än 100mb )

Ok, jag är osäker på hur bra de platta fungerar. Nu ska du ju även räkna med att du har vanligt kablage från din vägg till källarn. Det säkraste kortet är vanlig rund.

Då förstår jag. Ville bara förbereda dig på vad enheterna klarar så att du inte blir besviken sedan när du kommer igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan nog förlänga den. Ofta med IP-tele kopplar man sig på det befintliga dragningen i huset ändå. vilket är av varierande kvalité. Förlänga är med dumt, det är väll vanlig rj11 på routern för telefonin.

"Närliggande sovrummet". Fel ett, man drar inte ström permanent mellan två rum. Kan bli illa elsäkerhetsmässigt. Vet inte vad som sägs om att klamra fast gummikabel, men klamrar man upp kabeln blir de fast installation och då ska egentligen en certad elektriker göra jobbet. Hur många som följer reglerna är sedan en annan sak.

Känner till detta, men det finns ju inget uttag i hallen. De tycktes inte vara så framåttänkande på sjuttiotalet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGD:

Känner till detta, men det finns ju inget uttag i hallen. De tycktes inte vara så framåttänkande på sjuttiotalet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

MultiMan
Vad menar du med den filmen? Hade de en förlängningssladd med sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

MultiMan
Vad menar du med den filmen? Hade de en förlängningssladd med sig?

Han syftade på framåttänkande som du skrev, värt att minnas är att människan lyckades skicka upp en rymdraket vid 70-talet, de om något är ballt på tanke på vilka datorer och teknik som fanns vid den tiden.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Han syftade på framåttänkande som du skrev, värt att minnas är att människan lyckades skicka upp en rymdraket vid 70-talet, de om något är ballt på tanke på vilka datorer och teknik som fanns vid den tiden.

Ja du Tozzi, jag satt och såg det på TV redan 1969 så jag vet vad filmen handlade om. Men du får gärna förklara vad det har med svensk byggnadsteknik vid denna tid att göra. Men apropå rymdraketer så skickades det upp en redan på 50-talet.