RAID krash (hur lösa?)

Permalänk
Medlem

RAID krash (hur lösa?)

Jag har en gammal garderobsserver bestående av följande:
MK Asus M4A88TD-M
AMD Phenom2 X4 925 2,8Ghz
Corsair 4gb DDR3 1333MHz
Intel Pro/1000GT Desktop Adapter
RocketRaid 2680
8x Samsung 2TB F4EG 5400rpm
Windows Server 2008R2

RAID uppsättning:
5 diskar i RAID5
3 diskar i RAID5

Den har stått och snurrat konstant i flera år utan några problem. I förrgår kväll så började det helt plötsligt tjuta ifrån servern, då jag inte längre fick kontakt med den via MSTSC så startade jag om den och allt flöt på som vanligt så jag tänkte inte något mer på det.

Igår så fick jag den briljanta idén att hasha om all min data på servern och märkte att det gick lite väl slött (30MB/s). Jag kollade i webbgränssnittet för raidkortet och såg att den höll på att reparera raiden. Jag drog slutsatsen att det berodde på den oväntade krashen. Såg även att det fanns en BEEP inställning där och jag fick klart för mig vad som pep. Jag stängde av hashningen för att inte belasta diskarna under reparationen.

Idag så kollade jag status för reparationen och såg att den hade avbrutits. Jag försökte starta den igen men den gav upp direkt. Såg även i gränssnittet för raiden att den påpekade att DISK5 var "degraded". Kollade jag status SMART statusen för den disken så var den dock OK. Jag tappade kort därefter kontakt med servern och kan inte längre komma in i windows.

Jag har kopplat in en skärm till datorn och i BIOS så står den aktuella raiden som critical, och försöker jag komma in i windows så får jag BSOD med hänvisning till rr2680.sys.

Hur går jag tillväga för att lösa problemet? Jag har tänkt att köpa en ny disk imorgon för att ersätta den trasiga med.
Den aktuella raiden är inte den kritiska utan det är en separat raid på samma kort där jag har en del viktig data lagrad som jag inte orkat ta någon extern backup på.

Vågar jag ta bort raidkortet från datorn och starta upp windows utan den ikopplad?
Hur genomför jag reparationen? Jag hittar inget vettigt alternativ i kortets BIOS.
Hur säkerställer jag att det är RÄTT disk jag kopplar bort? (Disk 5 borde vara första disken på 2a porten, men det är säkrast att dubbelkolla)

(Ja, raid är ingen backup utan för att skydda sig mot hårdvarukrasher som precis har hänt)

EDIT: Tilläggsfråga, vilken disk idag motsvarar Samsung SpinPoint 2TB F4EG 5400rpm?