Vidarekoppla från nätverksuttag, fungerar inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Suck.. Vilka fuskkopplingar det görs, det är hoptvinnade kablar som ger folk problem på lite sikt, man får tvinna isär ett kabelpar max 12mm för att klara de krav som finns på prestanda och det kan nog vara det som gör att det inte fungerar om du nu verkligen fick kontakt i kroneplintarna för de är normalt sett inte avsedda för 2 kablar.
Hoppas du river bort fusket och gör om det riktigt, för en ny bra switch kostar under 200kr och du kan köpa beg prylar under 50 kr

Du tycker inte du överreagerar lite? Det är ett privat lan vi pratar om, inte HVDC....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Fast nu har ju TS löst problemet genom att splitta kablen och har två linor från routern. (detta fungerar utmärkt, har praktiserat det själv senaste 10åren där man behöver en kanal till)

Det är 1 kabel från routern som går till ett utag där den sedan parallelkopplas om jag inte tolkat fel.

Skrivet av fizzdan:

Du tycker inte du överreagerar lite? Det är ett privat lan vi pratar om, inte HVDC....

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser inte så rättkopplat ut enligt bilden, en kontakt till 2 kablar och prat om att vira ihop ledarna, Det gör ju att man får helt andra kabelegenskaper pga parallellkopplingen och troligen kommer virskarven att börja glappa efter nått år och då kommer det en ny tråd om varför det blir paketförluster eller andra fel.
Man ska inte fuska när man gör en fast installation eftersom det bara förstör väggarna i onödan och dessutom kan innebära problem med nätverkets funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

http://img96.imageshack.us/img96/3858/r7mx.jpg

Det är 1 kabel från routern som går till ett utag där den sedan parallelkopplas om jag inte tolkat fel.

Absolut, det stämmer precis som du säger att det är bara en kabel från routern.
Där emot så har vi ett gammalt nät draget till huset, Cat.2 eller vad det nu ligger i ADSL som gör att bara 4 av kardelerna i nätverkskabeln används.
Min kabel är en Cat.6e och har därmed 8 kardeler i, vilket jag utnyttjade genom att dra två signaler (á 4 kardeler) genom en nätverkskabel.
De 4 kardeler som inte används vanligtvis (brun, brun/vit, blå och blå/vit) är skarvade innanför kåpan på mitt nätverksuttag,
och därifrån går de kablarna vidare till syrrans rum. Vi har alltså varsin port från routern att köra på.

Om det inte låter bra med tvinnade kablar osv så vill jag gärna ha tips för att lösa det bättre.
Lödtennet fäster inte alls på kabeln (av någon anledning) så lödning är inte att tala om verkar det som.
Kanske kan man utnyttja de 4 resterande "slitsarna" i nätverksuttaget att pressa ner de tvinnade kablarna i för att ge dem bättre kontakt?

Permalänk
Skrivet av -ReM-:

Där emot så har vi ett gammalt nät draget till huset, Cat.2 eller vad det nu ligger i ADSL som gör att bara 4 av kardelerna i nätverkskabeln används.
Min kabel är en Cat.6e och har därmed 8 kardeler i, vilket jag utnyttjade genom att dra två signaler (á 4 kardeler) genom en nätverkskabel.
De 4 kardeler som inte används vanligtvis (brun, brun/vit, blå och blå/vit) är skarvade innanför kåpan på mitt nätverksuttag,
och därifrån går de kablarna vidare till syrrans rum. Vi har alltså varsin port från routern att köra på.

Om det inte låter bra med tvinnade kablar osv så vill jag gärna ha tips för att lösa det bättre.
Lödtennet fäster inte alls på kabeln (av någon anledning) så lödning är inte att tala om verkar det som.
Kanske kan man utnyttja de 4 resterande "slitsarna" i nätverksuttaget att pressa ner de tvinnade kablarna i för att ge dem bättre kontakt?

Hade jag varit du hade jag kontakterat båda ändarna och satt en honkontaktsadapter mellan dem.
Alternativt kontakterat den delade kabelns ände till hona och den andra till hane.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Hade jag varit du hade jag kontakterat båda ändarna och satt en honkontaktsadapter mellan dem.
Alternativt kontakterat den delade kabelns ände till hona och den andra till hane.

Det är absolut ett bra alternativ som säkert ger superbra kontakt, men faan va fult det skulle vara.
Kabeln vill jag hålla innanför kåpan till nätverksuttaget så gott det går.
Ska kabeln delas innan den går in i nätverksuttaget så kommer det bli stora öppningar på undersidan,
ytligt dragna kardeler som bara hänger och kommer se allmänt fult ut.
Lär nog likna en hemmagjord elcentral från typ fuskbyggarna eller arga snickaren.

Permalänk
Skrivet av -ReM-:

Det är absolut ett bra alternativ som säkert ger superbra kontakt, men faan va fult det skulle vara.
Kabeln vill jag hålla innanför kåpan till nätverksuttaget så gott det går.
Ska kabeln delas innan den går in i nätverksuttaget så kommer det bli stora öppningar på undersidan,
ytligt dragna kardeler som bara hänger och kommer se allmänt fult ut.
Lär nog likna en hemmagjord elcentral från typ fuskbyggarna eller arga snickaren.

Det ser inte så snyggt draget ut som det är om jag ska vara ärlig
Byt vägguttag till en som har två uttag då? Och dra en sladd vidare?
Typ http://images.webhallen.com/product/53971/large

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Herregud vilket fuskbygge. Nae, gör om och gör rätt. Det är bäddat för problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Det ser inte så snyggt draget ut som det är om jag ska vara ärlig
Byt vägguttag till en som har två uttag då? Och dra en sladd vidare?
Typ http://images.webhallen.com/product/53971/large

Kanske inte för er, det ser i alla fall ut precis som jag tänkt mig när jag började fixa (:
Är själv rätt nöjd och det känns som det viktigaste på något sätt.
Dubbeluttag skulle fungera. Då skulle de 4 skarvade kardelerna ha en egen slits att fästas i,
och änden på den andra kabeln en egen RJ45 hane kontakterad.
Absolut, bra alternativ, antagligen bäst hittills.

Får se om det känns värt att göra någonting åt.
Ska dra till syrrans rum snart och köra en hastighetskoll och se om hon får samma resultat som jag.
Om det i framtiden skulle bli krångel så vet jag ju vart problemet är liksom, har bara fixat på ett ställe.
Då kan man byta till dubbeluttag och göra som du föreslog nu.
Låter bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Herregud vilket fuskbygge. Nae, gör om och gör rätt. Det är bäddat för problem.

Vad är ditt förslag till "rätt" kopplat?
Att bara säga att det är fel och inge bra hjälper inte ett dugg, nu får du ta det hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Vad är ditt förslag till "rätt" kopplat?
Att bara säga att det är fel och inge bra hjälper inte ett dugg, nu får du ta det hela vägen.

Okej, då har du tre alternativ.
1. Sätt en switch vid uttaget och koppla in det på det viset.
2. Dra en kabel till från routern/patchpanelen eller var det nu kommer ifrån.
3. Kabeln rakt in i din dator och sedan ett extra nätverkskort där du bryggare vidare anslutningen (inte speciellt snyggt).

Förslagsvis förslag 1 då det är lättast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -ReM-:

Om man kopplar med 2 par så har man begränsat kabeln till 100Mbit och man riskerar även problem med POE, dessutom så växlar inte nätverkskortet automatisk mellan rak eller korsad koppling, om man lämnar kvar kabeln vid flytt eller glömmer bort att det är "hemmakoplat" så kan det också bli andra problem, Det har varit uppe trådar här där man råkat ut för "felskarvade" kablar och haft stora problem med det.

En mycket bättre metod är att koppla alla fasta kablar helt enligt standard, i det här fallet varsin kabel till ett av uttagen i ett 2 portsuttag, sedan gör man "fulkopplingen" utanför den fasta installationen via en lös kabel/adapter.

Jag skulle göra så, men jag bor i hus och är helt emot felkopplingar av något slag när man sätter fast nått eftersom det kan leda till mycket problem i framtiden, jag tycker även att man ska dokumentera alla kopplingar på nått sätt så fort det sitter fast, det gäller inte bara elen utan kan vara mycket bra att ha om man drar nätverk också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, då har du tre alternativ.
1. Sätt en switch vid uttaget och koppla in det på det viset.
2. Dra en kabel till från routern/patchpanelen eller var det nu kommer ifrån.
3. Kabeln rakt in i din dator och sedan ett extra nätverkskort där du bryggare vidare anslutningen (inte speciellt snyggt).

Förslagsvis förslag 1 då det är lättast.

Varför är en switch eller alternativt två separata kablar ett bättre alternativ?
Handlar det bara om hur jag skarvat kabeln så finns det andra sätt att skarva, det går att lösa.
Känns dumt att dra två kablar då det är osmidigt, fult, onödigt när bara halva kabeln utnyttjas etc.
Även att montera en switch känns väldigt överdimensionerat när det faktiskt fungerar på det här sättet.

Om jag gör en hastighetskoll på Bredbandskollen.se nu och får snarlika resultat i syrrans respektive mitt rum,
jag funderar lite på vad alla som vart så negativa till kopplingen har att säga då.
Ska vi köra en koll tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man kopplar med 2 par så har man begränsat kabeln till 100Mbit och man riskerar även problem med POE, dessutom så växlar inte nätverkskortet automatisk mellan rak eller korsad koppling, om man lämnar kvar kabeln vid flytt eller glömmer bort att det är "hemmakoplat" så kan det också bli andra problem, Det har varit uppe trådar här där man råkat ut för "felskarvade" kablar och haft stora problem med det.

En mycket bättre metod är att koppla alla fasta kablar helt enligt standard, i det här fallet varsin kabel till ett av uttagen i ett 2 portsuttag, sedan gör man "fulkopplingen" utanför den fasta installationen via en lös kabel/adapter.

Jag skulle göra så, men jag bor i hus och är helt emot felkopplingar av något slag när man sätter fast nått eftersom det kan leda till mycket problem i framtiden, jag tycker även att man ska dokumentera alla kopplingar på nått sätt så fort det sitter fast, det gäller inte bara elen utan kan vara mycket bra att ha om man drar nätverk också.

Helt korrekt, kabeln är begränsad till 100Mbit och eftersom att vi har en uppkopplingshastighet på 8Mbit i vårt hus så är det inte ett problem.
För framtiden kan jag säga såhär.
Vi har ADSL anslutning idag och det är extremt långsamma kablar dragna över halva världen som begränsar vår hastighet.
Om man "i framtiden" byter till exempelvis fiberoptik så kommer även alla kablar behöva dras om.
Grejerna kommer med största sannolikhet vara styrda från elcentralen på samma sätt som man installerar idag,
vilket betyder att routern kommer att byta plats och mina kablar kommer dras om oavsett.

Huset är från 1970-talet och lever väl ett fåtal år till in i denna "framtid" innan det ligger en hög med ruttna pinnar på marken där huset brukade stå,
så jag tror inte att det här blir någon otroligt stor grej som ger extrema problem och så vidare.
Det är vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Varför är en switch eller alternativt två separata kablar ett bättre alternativ?
Handlar det bara om hur jag skarvat kabeln så finns det andra sätt att skarva, det går att lösa.
Känns dumt att dra två kablar då det är osmidigt, fult, onödigt när bara halva kabeln utnyttjas etc.
Även att montera en switch känns väldigt överdimensionerat när det faktiskt fungerar på det här sättet.

Om jag gör en hastighetskoll på Bredbandskollen.se nu och får snarlika resultat i syrrans respektive mitt rum,
jag funderar lite på vad alla som vart så negativa till kopplingen har att säga då.
Ska vi köra en koll tycker ni?

Som mrgaffe sa "det är hoptvinnade kablar som ger folk problem på lite sikt".
Ja varför göra det orentligt från början, det är väl jävligt dumt?
Du kan köra hur många bredbandstester du vill.
Ta en koll på http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair och utbilda dig lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Permalänk
Medlem

Bredbandskollen hastighetstest

Mitt rum:
Ta emot filer= 3,86Mbit/s
Skicka filer = 0,41Mbit/s

Syrrans rum:
Ta emot filer = 4,67Mbit/s
Skicka filer = 0,31Mbit/s

Mätningen utfördes precis samtidigt.
Så, vad säger vi om det?

Permalänk
Medlem

Som mrgaffe sa "det är hoptvinnade kablar som ger folk problem på lite sikt".
Ja varför göra det orentligt från början, det är väl jävligt dumt?
Du kan köra hur många bredbandstester du vill.
Ta en koll på http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair och utbilda dig lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Mm för Wikipedia är alltid den säkra källan för information, eller hur?

Jag förstår inte det stora problemet med att åtgärda felet när det uppstår.
Skulle det om 10 år uppstå ett problem med nätet så går jag in i nätverksuttaget och fixar det på 5 minuter om 10 år.
Varför köpa en switch, modularverktyg, kontakter, fixa fula utanpå hängande kablar som är exponerade för allt möjligt?

Det fungerar ju fan bättre i hennes rum än i mitt, de där jävla slitsarna verkar suga lite allt möjligt jämfört med en tvinnad kabel om ni frågar mig.

Permalänk
Medlem

Tycker folk ska sluta klaga, sålänge TS gör det hemma hos sig och inte professionellt hos någon annan får han väl göra bäst han vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Mm för Wikipedia är alltid den säkra källan för information, eller hur?

Jag förstår inte det stora problemet med att åtgärda felet när det uppstår.
Skulle det om 10 år uppstå ett problem med nätet så går jag in i nätverksuttaget och fixar det på 5 minuter om 10 år.
Varför köpa en switch, modularverktyg, kontakter, fixa fula utanpå hängande kablar som är exponerade för allt möjligt?

Det fungerar ju fan bättre i hennes rum än i mitt, de där jävla slitsarna verkar suga lite allt möjligt jämfört med en tvinnad kabel om ni frågar mig.

Haha, vad stämmer inte i det jag länkade menar du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -ReM-:

Helt korrekt, kabeln är begränsad till 100Mbit och eftersom att vi har en uppkopplingshastighet på 8Mbit i vårt hus så är det inte ett problem.
För framtiden kan jag säga såhär.
Vi har ADSL anslutning idag och det är extremt långsamma kablar dragna över halva världen som begränsar vår hastighet.
Om man "i framtiden" byter till exempelvis fiberoptik så kommer även alla kablar behöva dras om.
Grejerna kommer med största sannolikhet vara styrda från elcentralen på samma sätt som man installerar idag,
vilket betyder att routern kommer att byta plats och mina kablar kommer dras om oavsett.

Huset är från 1970-talet och lever väl ett fåtal år till in i denna "framtid" innan det ligger en hög med ruttna pinnar på marken där huset brukade stå,
så jag tror inte att det här blir någon otroligt stor grej som ger extrema problem och så vidare.
Det är vad jag tror.

Jag har helt oberoende av min internetanslutning många saker i mitt hus som använder Gbit nät och jag skulle inte ens komma på tanken att dra 100Mbit kablage idag, att strömma media, kopiera filer, fjärrstyra eller använda en nas/hemmaserver blir oerhört slött i onödan via 100Mbit, det är inte uppkopplingen som är intressant utan hur mitt lan prestarar, därför kör jag Gbit på kabel och 5GHz Wifi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Tycker folk ska sluta klaga, sålänge TS gör det hemma hos sig och inte professionellt hos någon annan får han väl göra bäst han vill?

Ungefär så känner jag också. Utseendemässigt är jag nöjd, och bevisligen fungerar det bra.
Inte bra som "bra", men bra förhållandevis med tanke på vår efterblivna uppkoppling.

Haha, vad stämmer inte i det jag länkade menar du?

http://i.imgur.com/iUOGO8V.jpg

Har aldrig påstått att det inte stämmer, såg bara lite intressant ut när du bad mig att utbilda mig lite,
och i samma veva hänvisade till Wikipedia som en bra hemsida att skaffa den där utbildningen på.
Det var ett skämt you know, ha-ha?
Twisted pair känner jag till vad det är och varför, någon mer nytta av det du länkade kunde jag inte se.
Vad har du att tillägga angående hur bra det fungerar med mina tvinnade kablar förresten?
Lite spännande att du inte intresserar dig för faktan, hur bra det faktiskt fungerar, resultatet av det hela.
Vad du hakar upp dig på är vad som står i regelboken.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har helt oberoende av min internetanslutning många saker i mitt hus som använder Gbit nät och jag skulle inte ens komma på tanken att dra 100Mbit kablage idag, att strömma media, kopiera filer, fjärrstyra eller använda en nas/hemmaserver blir oerhört slött i onödan via 100Mbit, det är inte uppkopplingen som är intressant utan hur mitt lan prestarar, därför kör jag Gbit på kabel och 5GHz Wifi.

Jag förstår precis, du har nog en väldigt stor nytta av Gigabit nät och det skulle nog även jag uppskatta.
Vi är en vanlig svensson-familj med två normala inkomster, 3 barn i hemmet som är ett kerjehus ute på vischan.
Vi har inte pengar över att dra in feta fiberkablar, Cat.7 genom hela huset, Miljarders Bit per sekund som strömmar och allt går så fort så fort.
Vinner jag på lotto, då ska du få se på Gigabit. Tills dess är jag nöjd med 3,86Mbit.

Permalänk
Medlem

En bil med punktering på alla fyra hjulen går fortfarande att köra med, inga problem. Det går lite långsamt och du kan stöta på problem längs vägen, men det går. Dock är det totalt efterblivet att köra runt med en bil med punktering på alla hjul, även om man inte har för avsikt att köra särskilt fort.

Ungefär exakt lika dant är det med din koppling.

Just saying, du får så klart göra som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

En bil med punktering på alla fyra hjulen går fortfarande att köra med, inga problem. Det går lite långsamt och du kan stöta på problem längs vägen, men det går. Dock är det totalt efterblivet att köra runt med en bil med punktering på alla hjul, även om man inte har för avsikt att köra särskilt fort.

Ungefär exakt lika dant är det med din koppling.

Just saying, du får så klart göra som du vill.

Som sagt.
Om nu din lilla bil med fyra hjul skulle fungera så mycket bättre om hjulen faktiskt var hela,
vem köper de nya hjulen? Vem gör jobbet att byta hjulen?
Ni kanske är vana vid att vara bilisten som sitter där inne och njuter av hur fint bilen går med fyra splitternya hjul.
Jag är mer van vid den där punkterade bilen, och mer van vid att vara den som gör jobbet själv.
17 år gammal utan egen inkomst, studerande. Hur tänkte ni att jag ska dra in ett Gigabit-nät i vårt 70-talshus?
Berätta gärna det för jag är såå nyfiken på att höra svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Som sagt.
Om nu din lilla bil med fyra hjul skulle fungera så mycket bättre om hjulen faktiskt var hela,
Ni kanske är vana vid att vara bilisten som sitter där inne och njuter av hur fint bilen går med fyra splitternya hjul.
Jag är mer van vid den där punkterade bilen, och mer van vid att vara den som gör jobbet själv.
17 år gammal utan egen inkomst, studerande. Hur tänkte ni att jag ska dra in ett Gigabit-nät i vårt 70-talshus?

Skit i gigabiten. Det jag menar är att du ska koppla rätt.
Vill du bara ha 100Mbit/s och inte har så mycket pengar så köper du en TP-Link-switch för 129kr:
http://www.jula.se/natverksswitch-10-100-mbps-924726

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Som sagt.

*** Otrevligheter raderade ***

Varför ska du ha ett gigabit-nät i huset? Köp en 150:- switch och gör det rätt istället. Då slipper du eventuella problem som kan uppstå senare.
Gigabit kan du ha relativt billigt i ditt LAN. Utan fiber.

Regelbrott §1.2/trivsel
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gauz:

Ställer man frågor på Sweclockers måste man räkna med att få förklarat vad som är rätt och fel vid installationer. Tycker du det är bättre att alla rycker på axlarna och säger "att det går lika bra vilket som", när det inte stämmer? Alla former av fulkopplingar är av ondo och ställer till det mer än det underlättar, för installatören och/eller den som kommer efter.

Edit: Och så försöker vi hålla en god ton även om vi tycker olika, tack

*Otrevligt inlägg redigerat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ställer man frågor på Sweclockers måste man räkna med att få förklarat vad som är rätt och fel vid installationer. Tycker du det är bättre att alla rycker på axlarna och säger "att det går lika bra vilket som", när det inte stämmer? Alla former av fulkopplingar är av ondo och ställer till det mer än det underlättar, för installatören och/eller den som kommer efter.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vet att alla former av fulkopplingar är satans otyg, men att försöka övertyga en grabb på internet som uppenbarligen är fast besluten att hans metod är den som fungerar bäst för honom så känns det inte lönt att sitta och tjaffsa. Sen var det ju även en annan Swec medlem som kom med idén från första början.
Man kan rekommendera TS att göra om och göra rätt, men man kan inte tvinga honom.

Permalänk
Medlem

Förutom att han tvinnat kablarna istället för att kontaktera så ser jag inte alls vad som är fel gjort av TS ? (som uppenbarligen inte behöver gigabit och poe)

Att göra något mer komplicerat än det behövs, det är korkat och onödigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Skit i gigabiten. Det jag menar är att du ska koppla rätt.
Vill du bara ha 100Mbit/s och inte har så mycket pengar så köper du en TP-Link-switch för 129kr:
http://www.jula.se/natverksswitch-10-100-mbps-924726

*** Otrevligheter raderade ***

Varför ska du ha ett gigabit-nät i huset? Köp en 150:- switch och gör det rätt istället. Då slipper du eventuella problem som kan uppstå senare.
Gigabit kan du ha relativt billigt i ditt LAN. Utan fiber.

Skrivet av MultiMan:

Edit: Och så försöker vi hålla en god ton även om vi tycker olika, tack

*Otrevligt inlägg redigerat*

Skrivet av Gauz:

Vet att alla former av fulkopplingar är satans otyg, men att försöka övertyga en grabb på internet som uppenbarligen är fast besluten att hans metod är den som fungerar bäst för honom så känns det inte lönt att sitta och tjaffsa. Sen var det ju även en annan Swec medlem som kom med idén från första början.
Man kan rekommendera TS att göra om och göra rätt, men man kan inte tvinga honom.

Precis som Gauz säger så blev jag tipsad av en Sweclockers medlem att göra på det här sättet,
och innan jag satte igång och fixade så hade ingen någonting negativt att säga om den metoden.
Ni kommer alltid in i efterhand med en massa dyra lösningar eller helt enkelt säger att "du borde valt det andra alternativet :)"
Hur är det egentligen tänkt att jag, personen som ställt frågan ska veta vilken metod som är bäst?
Jag hade två alternativ som hade kostat ungefär lika mycket.
Jag kunde antingen lyssna på den som tipsade om en switch eller på den som tipsade om den här metoden.
Jag gjorde mitt val eftersom att jag stod inför ett beslut som ingen annan ställde sig varken för eller emot.

Nu blev det den här metoden, det fungerar bra och plötsligt kommer alla in som har någonting att säga.
Vad gjorde ni igår när tråden drog igång, när jag hade behövt era förslag och arroganta kommentarer?
Man kommer inte in i efterhand och tror att det hjälper någonting. Arbetet är gjort och jag tänker inte ändra på någonting som fungerar.

Intressant förresten att Multiman tvingats radera lite otrevligheter i ditt inlägg, Herrnilsson30.
Det betyder att du har lite svårt att kontrollera vad du slänger ur dig på nätet, blev kanske lite upprörd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Förutom att han tvinnat kablarna istället för att kontaktera så ser jag inte alls vad som är fel gjort av TS ? (som uppenbarligen inte behöver gigabit och poe)

Att göra något mer komplicerat än det behövs, det är korkat och onödigt.

Hade fler kommentarer sett ut som den här så hade det här forumet vart fulländat.
Man får alltid snabba svar, många olika åsikter och någonting att diskutera.
Sen finns det tyvärr så otroligt många som bara vill ha sin åsikt sagd och följd till punkt och pricka.

Att herrnilsson30 till och med börjat slänga ur sig otrevligheter för att jag inte köpt en switch är nästan pinsamt.
Vet inte vad jag ska tro helt ärligt. Som sagt verkar det vara just de där tvinnade kablarna som trampar vissa på tårna.