Vidarekoppla från nätverksuttag, fungerar inte?

Permalänk
Medlem

Jag hade LAN i min förra lägenhet för en drös med år sedan (nyligen indraget i lägenheten då). Sen började jag få problem med anslutningen. När teknikern kom dit så såg han att installatören hade skarvat anslutningen istället för att helt byta ut sladden. Han slog sig för pannan och sa att så gör man bara inte.

Med andra ord, skarvning är som att tigga om bekymmer.

Och -ReM-, du pratar om att du inte har råd med gigabit. Men, det har du ju redan, eftersom du har cat 5E eller bättre kabel. Eller har jag missat någonting?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Hade fler kommentarer sett ut som den här så hade det här forumet vart fulländat.
Man får alltid snabba svar, många olika åsikter och någonting att diskutera.
Sen finns det tyvärr så otroligt många som bara vill ha sin åsikt sagd och följd till punkt och pricka.

Att herrnilsson30 till och med börjat slänga ur sig otrevligheter för att jag inte köpt en switch är nästan pinsamt.
Vet inte vad jag ska tro helt ärligt. Som sagt verkar det vara just de där tvinnade kablarna som trampar vissa på tårna.

Precis, det är exakt därför. Tänk efter lite nu.

Permalänk
Medlem

Man blir jävligt upprörd när folk bara "Nej, men jag gör en skitful lösning för att det fungerar här och nu och jag tänker inte längre än näsan räcker".

Vad är felet med att göra det ordenligt, framtidssäkert, snyggt och korrekt från början?
Hur skulle det se ut om man byggde ett höghus och inte säkrade upp det ordenligt och tänkte "Nej, men det håller ju här och nu"?

Jag ger upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag hade LAN i min förra lägenhet för en drös med år sedan (nyligen indraget i lägenheten då). Sen började jag få problem med anslutningen. När teknikern kom dit så såg han att installatören hade skarvat anslutningen istället för att helt byta ut sladden. Han slog sig för pannan och sa att så gör man bara inte.

Med andra ord, skarvning är som att tigga om bekymmer.

Och -ReM-, du pratar om att du inte har råd med gigabit. Men, det har du ju redan, eftersom du har cat 5E eller bättre kabel. Eller har jag missat någonting?

Ja du har missat en liten detalj.
Det är helt sant att jag kör Cat.6e kabel från routern till diverse rum, av den enkla anledningen att det är det enda du får tag på.
Ska man hitta en Cat.2 kabel idag så är det väl någon utriven kabel från en gammal skitkåk på Blocket som gäller.
Jag har alltså allt annat än Gigabit indraget till huset.
Vi har anslutning genom ADSL (telejack) och därifrån blir det inga Gigabit-hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Det är helt sant att jag kör Cat.6e kabel från routern till diverse rum, av den enkla anledningen att det är det enda du får tag på.
Ska man hitta en Cat.2 kabel idag så är det väl någon utriven kabel från en gammal skitkåk på Blocket som gäller.
Vi har anslutning genom ADSL (telejack) och därifrån blir det inga Gigabit-hastigheter.

Jag sa aldrig att du skulle få gigabit ut på internet, bara lokalt i ditt boende. Mellan lokala enheter, som t.ex. din och din syrras dator. Oerhört skönt att kunna föra över saker snabbt och smärtfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Gigabit internet och gigabit LAN är inte samma sak. Tänk om du vill kopiera en film från din dator till syrrans, då är det ju tråkigt om du bara har 100Mbit/s till din syrra och inte 1Gbit/s. Det folk verkar förbise är även att din hemmarouter tveksamt har gigabit anslutningar för lokalt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Precis, det är exakt därför. Tänk efter lite nu.

Jag är medveten om att en tvinnad kabel inte är det bästa.
Ge mig ett bättre alternativ. Kom igen nu, säg inte bara att det inte duger.
Jag tänker inte köpa en switch och dra om hela nätet, vad jag menar är att DU gärna får ge mig ett bra alternativ till min skarvning.

Skrivet av Zakire:

Man blir jävligt upprörd när folk bara "Nej, men jag gör en skitful lösning för att det fungerar här och nu och jag tänker inte längre än näsan räcker".

Vad är felet med att göra det ordenligt, framtidssäkert, snyggt och korrekt från början?
Hur skulle det se ut om man byggde ett höghus och inte säkrade upp det ordenligt och tänkte "Nej, men det håller ju här och nu"?

Jag ger upp...

Man blir minst lika irriterad när folk kommer in i efterhand och ratar en metod som jag, den okunnige fått från en av er.
Nu beter ni er som att det vore mitt fel, som att jag vore den som gjort fel koppling och som att jag har gjort någonting dåligt.
Om era hjärnor tänkte längre än näsan skulle även ni inse att jag är nooben, jag har lyssnat på en kunnig och gjort precis som han sa.
JAG, har inte gjort något fel. Det är snarare de som talat om för mig hur jag ska göra som begått misstaget.

Tänk er själva att ni går i skolan och får lära er att jobba med ett visst yrke.
Sen när ni äntligen är färdigutbildade visar det sig att läraren var en komplett idiot som lärt er fel från första början.
Är det ditt fel då?
Inte ens lite okej att ni ger er på folk såhär.
Words can't hurt me. Dock vet jag att många andra tar illa upp och det kan leda till svåra konsekvenser.
Inte för att någon kommenterar personens installation av en kabel, utan generellt sett då ni antagligen inte beter er bättre på andra forum.

Ge upp du, det är bäst så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag sa aldrig att du skulle få gigabit ut på internet, bara lokalt i ditt boende. Mellan lokala enheter, som t.ex. din och din syrras dator. Oerhört skönt att kunna föra över saker snabbt och smärtfritt.

Absolut, det vore ju superbra.
Dock använder jag mig aldrig av denna typ av filöverföring genom LAN.
Ska jag ha en fil från syrrans dator till min så går jag dit med ett USB-minne eller en portabel hårddisk.
Är inte hur lat som helst, och några sekunder extra kan jag lägga på lite motion

Skrivet av Gauz:

Gigabit internet och gigabit LAN är inte samma sak. Tänk om du vill kopiera en film från din dator till syrrans, då är det ju tråkigt om du bara har 100Mbit/s till din syrra och inte 1Gbit/s. Det folk verkar förbise är även att din hemmarouter tveksamt har gigabit anslutningar för lokalt nätverk.

Så vad du säger är att jag antagligen inte ens skulle kunna utnyttja det om jag hade kopplat via switch och bla bla bla för Gigabit-hastighet i LAN?
Intressant. Alltid får man lära sig nya saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Tänk er själva att ni går i skolan och får lära er att jobba med ett visst yrke.
Sen när ni äntligen är färdigutbildade visar det sig att läraren var en komplett idiot som lärt er fel från första början.
Är det ditt fel då?

Men jag skulle väl inte rekommendera att man stoppade huvudet i sanden och körde på i lärarens fotspår trots att man nu vet bättre.

Skrivet av -ReM-:

Absolut, det vore ju superbra.
Dock använder jag mig aldrig av denna typ av filöverföring genom LAN.
Ska jag ha en fil från syrrans dator till min så går jag dit med ett USB-minne eller en portabel hårddisk.
Är inte hur lat som helst, och några sekunder extra kan jag lägga på lite motion

Så vad du säger är att jag antagligen inte ens skulle kunna utnyttja det om jag hade kopplat via switch och bla bla bla för Gigabit-hastighet i LAN?
Intressant. Alltid får man lära sig nya saker.

Cudos till dig om du har tålamod att flytta saker med USB minne som har ungefär 1/3 del av hastigheten av ditt 100 Mbit nätverk.

Och vi vet inte om din router stöder gigabit eller inte, det är helt korrekt. Det många upprör sig över är den begränsnig och brist på framförhållning som denna lösning innebär. Däremot verkar det uppenbarligen fungera och jag hoppas verkligen att du inte får problem redan efter några dagar som jag fick.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -ReM-:

Precis som Gauz säger så blev jag tipsad av en Sweclockers medlem att göra på det här sättet,
och innan jag satte igång och fixade så hade ingen någonting negativt att säga om den metoden.
Ni kommer alltid in i efterhand med en massa dyra lösningar eller helt enkelt säger att "du borde valt det andra alternativet :)"
Hur är det egentligen tänkt att jag, personen som ställt frågan ska veta vilken metod som är bäst?
Jag hade två alternativ som hade kostat ungefär lika mycket.
Jag kunde antingen lyssna på den som tipsade om en switch eller på den som tipsade om den här metoden.
Jag gjorde mitt val eftersom att jag stod inför ett beslut som ingen annan ställde sig varken för eller emot.

Nu blev det den här metoden, det fungerar bra och plötsligt kommer alla in som har någonting att säga.
Vad gjorde ni igår när tråden drog igång, när jag hade behövt era förslag och arroganta kommentarer?
Man kommer inte in i efterhand och tror att det hjälper någonting. Arbetet är gjort och jag tänker inte ändra på någonting som fungerar.

Intressant förresten att Multiman tvingats radera lite otrevligheter i ditt inlägg, Herrnilsson30.
Det betyder att du har lite svårt att kontrollera vad du slänger ur dig på nätet, blev kanske lite upprörd?

Du får fuska hur du vill, men när man gör en fast installation så så brukar det vara bra att koppla enligt de normer som finns för det brukar bli bäst i längden, det mest tokiga var nog en tråd för nån månad sedan om att ta hål på ventilationen till avloppet och dra nätverkskabel i de rören. Lösnnigen kan se bra ut och fungera för stunden, men vad händer senare och vad innebär det för värdet på huset, det bör man kanske fråga sig så länge det inte rör rena elsäkerhetsfrågor för där är det både olämpligt och olagligt att fuska, tex att blanda kablar i rör eller dra kablar mellan hus, där kan det innebära livsfara om man gör fel med nätverkskabeln.

Och tar man det bara lite lugnt med att vilja ha svar via ett forum så brukar de komma, det är inte ett "supersnabbt" sätt att kommunicera.

Att koppla kablarna rätt och byglat ihop det på utsidan hade inte blivit mycket dyrare troligen skiljer det inte ens 100kr men man hade då lätt kunnat hänga dit en switch eller ändrat byglingen så det bli en Gbit länk utan att behöva ändra nått på den fasta kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja stackars TS, han måste lägga 30min arbete och flera tiotals kronor på material för att kontatera om sin kabel, den dagen han vill ha GBit lan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men jag skulle väl inte rekommendera att man stoppade huvudet i sanden och körde på i lärarens fotspår trots att man nu vet bättre.

Cudos till dig om du har tålamod att flytta saker med USB minne som har ungefär 1/3 del av hastigheten av ditt 100 Mbit nätverk.

Och vi vet inte om din router stöder gigabit eller inte, det är helt korrekt. Det många upprör sig över är den begränsnig och brist på framförhållning som denna lösning innebär. Däremot verkar det uppenbarligen fungera och jag hoppas verkligen att du inte får problem redan efter några dagar som jag fick.

Så efter din utbildning hade du alltså valt att gå om kursen från grunden samt höra av dig till diverse kunder och be att få göra om arbetet?
Alltså, det handlar inte om att det är mycket pengar jag gjort av med, eller att det har tagit lång tid.
Vad det handlar om är själva grejen, att ni inte istället stöttar mig och kanske säger att
"det här hade vart bättre, MEN jag önskar dig lycka till med din egna lösning."
Man måste inte påpeka alla saker som inte är helt korrekta, tro det eller ej.
Jag kan vara er försökskanin, så om 10 år när jag vill byta ut mitt nät i min hög med ruttna pinnar till hus så kan ni få skratta.

Skrivet av mrqaffe:

Du får fuska hur du vill, men när man gör en fast installation så så brukar det vara bra att koppla enligt de normer som finns för det brukar bli bäst i längden, det mest tokiga var nog en tråd för nån månad sedan om att ta hål på ventilationen till avloppet och dra nätverkskabel i de rören. Lösnnigen kan se bra ut och fungera för stunden, men vad händer senare och vad innebär det för värdet på huset, det bör man kanske fråga sig så länge det inte rör rena elsäkerhetsfrågor för där är det både olämpligt och olagligt att fuska, tex att blanda kablar i rör eller dra kablar mellan hus, där kan det innebära livsfara om man gör fel med nätverkskabeln.

Och tar man det bara lite lugnt med att vilja ha svar via ett forum så brukar de komma, det är inte ett "supersnabbt" sätt att kommunicera.

Att koppla kablarna rätt och byglat ihop det på utsidan hade inte blivit mycket dyrare troligen skiljer det inte ens 100kr men man hade då lätt kunnat hänga dit en switch eller ändrat byglingen så det bli en Gbit länk utan att behöva ändra nått på den fasta kabeln.

Absolut, det hade vart superbra, men ska man jämföra arbetet i att dra om min 15m långa Cat.6 kabel i framtiden,
med det enorma arbete man ändå kommer behöva göra för att ens få in ett Gigabit-nät i huset så är det ingenting.
Lösningen är bra för stunden, och är den inte bra för framtiden så är det enkelt att ändra på.

Tänk såhär. Nu har jag gjort den här metoden fulländad och har ett fungerande nät.
Antingen kan jag lyssna på er och göra om allting nu. Vi säger att det tar mig 2 timmar och kostar 200:-.
Eller så kan jag om 10< år utföra precis samma arbete till precis samma pris för att få det "riktigt".
Jag ser inte anledningen till att slita bort nytt, fint material och lägga i papperskorgen.
Jag kör tills det inte fungerar längre, så får man väl ta hand om problemet när det faktiskt är ett problem istället.

Skrivet av Karaff:

Ja stackars TS, han måste lägga 30min arbete och flera tiotals kronor på material för att kontatera om sin kabel, den dagen han vill ha GBit lan.

Haha ungefär så! Känns inte som en så otroligt stor grej liksom, vill jag ändra någonting senare så gör jag det. SENARE.
Nu finns det ingen anledning till att bygga om allt jag nyss satt upp, jag har andra grejer att fixa med.
Ödsla tid på arbete, riva ner arbete, arbete igen osv. är ingen hobby jag har precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Så efter din utbildning hade du alltså valt att gå om kursen från grunden samt höra av dig till diverse kunder och be att få göra om arbetet?

Absolut, det hade vart superbra, men ska man jämföra arbetet i att dra om min 15m långa Cat.6 kabel i framtiden,
med det enorma arbete man ändå kommer behöva göra för att ens få in ett Gigabit-nät i huset så är det ingenting.
Lösningen är bra för stunden, och är den inte bra för framtiden så är det enkelt att ändra på.

Tänk såhär. Nu har jag gjort den här metoden fulländad och har ett fungerande nät.
Antingen kan jag lyssna på er och göra om allting nu. Vi säger att det tar mig 2 timmar och kostar 200:-.
Eller så kan jag om 10< år utföra precis samma arbete till precis samma pris för att få det "riktigt".
Jag ser inte anledningen till att slita bort nytt, fint material och lägga i papperskorgen.
Jag kör tills det inte fungerar längre, så får man väl ta hand om problemet när det faktiskt är ett problem istället.

Haha ungefär så! Känns inte som en så otroligt stor grej liksom, vill jag ändra någonting senare så gör jag det. SENARE.
Nu finns det ingen anledning till att bygga om allt jag nyss satt upp, jag har andra grejer att fixa med.
Ödsla tid på arbete, riva ner arbete, arbete igen osv. är ingen hobby jag har precis.

Inte gå om kursen, anpassa dina nyvunna kunskaper till det du gör här och nu samt självklart i framtiden.

Och jag tycker du ska sluta säga "gigabit nät i huset". För det är inte det vi pratar om. Gigabit nät i huset är att ha gigabit mellan dina enheter inom husets väggar. Det du pratar om är att skaffa en internetuppkoppling med gigabit hastighet.

Och ja, det är helt fritt fram att skjuta problemen framför dig, det stör inte mig, men om du inte gör rätt nu måste du vara medveten om att det finns en risk att när som helst (det kan vara 1 vecka, det kan vara flera år) kan du börja uppleva konstigheter med ditt nätverk som kanske inte alls verkar relaterade till att du skarvat sladden och därmed måste lägga massor med tid på felsökning.

Att lägga samma tid och samma pengar på att köpa en switch med en snygg hylla på väggen skulle varit en framtidssäker lösning som skulle fungerat stabilt utan nån vidare risk. Alternativt satt 2 sladdar från routern till 2 uttag i väggen som du sen kan använda till båda datorerna. Med bra kabelkanaler skulle det kunna bli väldigt snyggt.

Att dra kablar i väggen är såklart den snyggaste lösningen men i de flesta fall är det overkill såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte gå om kursen, anpassa dina nyvunna kunskaper till det du gör här och nu samt självklart i framtiden.

Och jag tycker du ska sluta säga "gigabit nät i huset". För det är inte det vi pratar om. Gigabit nät i huset är att ha gigabit mellan dina enheter inom husets väggar. Det du pratar om är att skaffa en internetuppkoppling med gigabit hastighet.

Och ja, det är helt fritt fram att skjuta problemen framför dig, det stör inte mig, men om du inte gör rätt nu måste du vara medveten om att det finns en risk att när som helst (det kan vara 1 vecka, det kan vara flera år) kan du börja uppleva konstigheter med ditt nätverk som kanske inte alls verkar relaterade till att du skarvat sladden och därmed måste lägga massor med tid på felsökning.

Att lägga samma tid och samma pengar på att köpa en switch med en snygg hylla på väggen skulle varit en framtidssäker lösning som skulle fungerat stabilt utan nån vidare risk. Alternativt satt 2 sladdar från routern till 2 uttag i väggen som du sen kan använda till båda datorerna. Med bra kabelkanaler skulle det kunna bli väldigt snyggt.

Att dra kablar i väggen är såklart den snyggaste lösningen men i de flesta fall är det overkill såklart

Uppenbarligen så stör det dig ju eftersom att du envisas med att kommentera i tråden.
Hade det inte stört dig så hade du ignorerat tråden och gått vidare med livet, men icke.

Om nu inte konstigheterna verkar relaterade till min skarvade kabel så kan jag ju ändå tänka mig att det är den eftersom att den är det enda jag personligen förändrat.
Man får inte va så otroligt trög. Det räcker med att reflektera kring vad man gjort för förändringar och utgå ifrån det.
Som sagt, vilken fördel ger det mig att sätta upp en switch idag istället för att göra det när den behövs?
Det är ju inte riktigt som du säger att jag skjuter problemet framför mig, jag snarare låter bli att anstränga mig för någonting som kanske möjligtvis blir ett litet, enkelt, billigt problem i framtiden.

Kabel genom väggen hade vart en helt annan sak.
Hade vårt hus vart ett nybygge med öppna väggar just nu så hade jag kunnat dra varsin kabel genom VP-rör, osynligt utan några skarvar.
Nu är det inte möjligt, så jag tar vad som finns att erbjuda utan att överarbeta mig.

Permalänk
Medlem

Men sluta nu, helt serriöst!

Du ber om hjälp, du får ett svar inom kort och kör fullt ut på det utan att invänta fler åsikter.
Du blir sedan överbevisad och ber om en alternativ lösning.
Vi ger dig en alternativ lösning (att sätta in en switch) men du fortsätter att gnälla och säger till alla att det är vårt fel att vi ger dig tips "för sent", och inte ditt fel att du väljer att lyssna på första bästa kommentar utan att vara mer lyhörd.

Skäms!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Men sluta nu, helt serriöst!

Du ber om hjälp, du får ett svar inom kort och kör fullt ut på det utan att invänta fler åsikter.
Du blir sedan överbevisad och ber om en alternativ lösning.
Vi ger dig en alternativ lösning (att sätta in en switch) men du fortsätter att gnälla och säger till alla att det är vårt fel att vi ger dig tips "för sent", och inte ditt fel att du väljer att lyssna på första bästa kommentar utan att vara mer lyhörd.

Skäms!

Det är uppenbarligen din åsikt.
Kan du då svara på hur jag ska veta hur länge det lönar sig att vänta innan man sätter igång och får någonting gjort?
Det fanns inga garantier för att någon mer skulle höra av sig någonsin, eller så kunde det tagit veckor.
Jag fick ett tips som lät rimligt. En till person intygade att han gjort på det sättet och att han brukar tvinna kablarna utan problem.
Alla kommentarer därefter handlade om olika alternativ för mig att göra det annorlunda, om jag vill.
Ingen har sagt någonting om att det skulle vara dåligt att göra på det sättet, alla kommentarer (nästan alla) finns kvar på första sidan.
Det är bara att gå tillbaka och kolla själv.

Det verkar göra dig lite upprörd att jag inte själv tar på mig skulden för någonting som jag blivit tillsagd att göra,
men du kanske är en sån som gärna skjuter budbäraren.
Som du vill, jag tar på mig hela skulden och anklagar ingen annan längre om det ger dig tillfredsställelse i livet.
Frågan åkte ut på ett forum av en anledning, för att jag är lyhörd och vill få många åsikter.
Sen att folk kommenterar efter att arbetet är gjort och tycker det ska göras om på nytt känns väldigt tråkigt,
det känns inte som att man kommer någon stans.

Det märks att folk tappat intresset för argumentationen så jag tänker låta den här tråden vara från och med nu.
Ni vet redan om hur tråkigt jag tycker det är med era negativa kommentarer, det behöver inte upprepas mer.
Ni som stöttat och stått på min sida är jag lite stolt över. Det spelar ingen roll att jag inte löst det på bästa sätt.

Som sagt, är det ens något fel på den här metoden utöver de tvinnade kablarna? -Nej.
Ni säger då att jag ska ha Gigabit LAN för att kunna skicka enorma filer mellan klienter på nolltid. Jag vill inte ha det.
Ingen kan bestämma vad jag ska ha eller inte, jag är nöjd med 100M i LAN.

/Alex

Permalänk
Medlem

allt fungerar och -ReM- vet att han inte gjort den bästa lösningen, men är nöjd ändå

vad mer finns det att diskutera?

Permalänk
Medlem

Åter igen, vi (jag) säger inte att du ska ha gigabit. Vi (jag) säger att du ska koppla rätt!

Jag menar inte att du ska ha en bil med 400 hästar, det räcker med 40 om du trivs med det. Men du ska inte köra med punktering på alla fura hjulen.

Försöker bara få in rätt tänk: "Gör rätt från början", så slipper du onödiga fel och andra konstigheter som kan inträffa i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Då trådskaparen troligen har en adsl-router med inbyggd Wifi kunde han ha köpt 2st cheapo G-standard wifistickor och pluggat in i datorerna. Hastigheten verkar inte vara topp prioritet så det hade fungerat utmärkt. Går att köpa för under 100-lappen/styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

allt fungerar och -ReM- vet att han inte gjort den bästa lösningen, men är nöjd ändå

vad mer finns det att diskutera?

+1

Skrivet av Zakire:

Åter igen, vi (jag) säger inte att du ska ha gigabit. Vi (jag) säger att du ska koppla rätt!

Jag menar inte att du ska ha en bil med 400 hästar, det räcker med 40 om du trivs med det. Men du ska inte köra med punktering på alla fura hjulen.

Försöker bara få in rätt tänk: "Gör rätt från början", så slipper du onödiga fel och andra konstigheter som kan inträffa i framtiden.

Det är inte upp till dig att bestämma, ge dig nu för fan.
Jag kör med punktering om jag vill det, tala inte om för mig vad jag ska eller inte ska göra.
Tips och råd uppskattas alltid, sånt får man inte för mycket av.
Där emot när folk leker min morsa går det över gränsen, då blir jag putt.

Skrivet av Juggernawt:

Då trådskaparen troligen har en adsl-router med inbyggd Wifi kunde han ha köpt 2st cheapo G-standard wifistickor och pluggat in i datorerna. Hastigheten verkar inte vara topp prioritet så det hade fungerat utmärkt. Går att köpa för under 100-lappen/styck.

Se och lär. Där har vi ett riktigt bra tips.
Antar att det är en sån där Wifi-mottagare som gör att även stationära datorer fungerar med trådlöst?
Hade nog passat mycket bra för mig, fan synd att du inte tipsade om det tidigare ^^
Nå ja, vill jag återställa och byta ut mot switch eller USB-stickor senare så tar det 10 minuter.
Tack!

Permalänk
Medlem

Om du vill göra det lite bättre, så kontakta en kattskinnselektriker och be om fyra mörtögon till ditt uttag samt att få låna en tång för att sammankoppla dessa, sedan kontakterar du skarvarna enligt praxis, om du nu prompt inte vill sätta upp ett tvåvägsuttag, för att dra en kabel vidare till nästa rum.

När folk får för sig att tvinna ihop kablar och att isolera med tejp är tillräckligt för en fullgod installation, det är då försäkringspremier ökar drastiskt, för då gör de samma sak vid elinstallationer i hemmet.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Skrivet av -ReM-:

+1

Jag kör med punktering om jag vill det, tala inte om för mig vad jag ska eller inte ska göra.

Se och lär. Där har vi ett riktigt bra tips.
Antar att det är en sån där Wifi-mottagare som gör att även stationära datorer fungerar med trådlöst?
Hade nog passat mycket bra för mig, fan synd att du inte tipsade om det tidigare ^^
Nå ja, vill jag återställa och byta ut mot switch eller USB-stickor senare så tar det 10 minuter.
Tack!

Jag skulle lätt välja att skarva en sladd som du gjort över trådlöst, det kan krånga det med, och mottagning är alltid ett problem så fort man rör sig genom våningar/mellan flera rum.

Ser inget fel med din installation rent tekniskt förutom din tvinnade skarv, men den åtgärdar du ju snabbt och enkelt med termineringar när/om det börjar strula.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

+1

Men be då för fan inte om hjälp om du nu börjar lipa för att man talar om för dig hur den rätta lösningen är.

Permalänk
Medlem

DU, jag skiter fullständigt vad du blir "putt" över och inte. Du ska då fan inte komma hit och be om hjälp och sedan klaga på de som ger dig korrekta lösningar.
Om du nu är nöjd med den tattarlösningen så låt det vara då och sluta klaga.
Tacka de som har lagt ner tid på att hjälpa dig istället och ge dig alternativa, korrekta förslag.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom frågan är utagerad och flera medlemmar inte kan hålla god ton trots tillsägelse låser jag tråden.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro