GTX680 kan använda 4GB i minne.

Permalänk
Inaktiv

GTX680 kan använda 4GB i minne.

Efter som så många trådar och felaktiga svar dykt upp här på Swec under en längre tid där både den ena och den andra säger att 4GB inte går att använda på ett GTX670/GTX680/GTX770 kort
så är det dax att ni får lära er hur det fungerar,så jag ska försöka förklara det så kort och enkelt det går.

Men först måste ni förstå hur det är uppbyggt.

Vissa har fått för sig att minnesbussen är en hel enhet, vi kan ta ett exempel som en person skrev:
"tänk dig ett tunt rör där du ska trycka ner en tennisboll, den fastnar där,eller går segt igenom"
vilket enligt honom skulle resultera i att minnet strax över 2gb inte skulle kunna användas.

Detta är helt fel, minnesbussen är den totala summan av minneskontrollerna, samtliga dagens grafikkort har ett flertal minneskontroller som hanterar en del av det totala minnet.

Ingenjörerna på Nvidia omarbeta minnessystemet en hel del jämfört med äldre generationer vilket resulterar i en mycket högre minnes frekvens upp till 6 gbps,
Varje minnes partition använder en minnes kontroller vilket sköter 256/512/1024mb var beroende på det sammanlagda minnet.

Några exempel:

GTX 650Ti har 2 Minnes kontroller 64bit var (2x512MB/1024MB) = 1024/2048MB GDDR5 Minne
GTX 670 har 4 Minnes kontroller 64bit var (4x512MB/1024MB) = 2048/4096MB GDDR5 Minne
GTX 680 har 4 Minnes kontroller 64bit var (4x512MB/1024MB) = 2048/4096MB GDDR5 Minne
GTX Titan har 6 Minnes kontroller 64bit var (6x1024MB) = 6144MB GDDR5 Minne

64bit per minnes kontroller används på highend kort medans 32bits ofta används på entry/lowend kort.

Sen har vi ett speciellt kort, GTX660ti som har 3 minneskontroller 64bit var vilket är ovanligt eftersom kortet har 2GB i minne, alla andra kort har lika mycket minne
dedikerat till varje kontroller vilket blir en jämn fördelning,

hade GTX660ti också haft det skulle den ha 1.5gb eller 3gb vilket nvidia inte ville då 3gb är för mycket och mer än dåtidens flaggskepp (GTX680) samt 2GB är en standard numera.

Utan 2st kontroller på GTX660ti tar hand om 512mb var och den tredje 1024mb, detta är dock inte optimalt.
enbart GTS450 och GTX550ti (GTX560m) har använt sig av detta system tidigare.

Info om detta och mer om minnes systemet går att läsa här:
http://www.anandtech.com/show/6159/the-geforce-gtx-660-ti-rev...

Varför man väljer en lägre minnesbuss är pga kostnaden, desto större den är desto dyrare blir dom att tillverka,
ta tex gamla GTX280, den hade 512bit och var svin dyr att tillverka,lika så GTX580, både Nvidia och AMD har valt lägre bit,
just Nvidia valde lägst och är jämfört med tidigare generationer väldigt billig.

Nu kanske ni förstår varför Radeon 7970 har 3gb i minne, jo därför att den har 384bits minnesbuss, 6st kontroller 64bit var på 512mb x6, samma som Titan men då 1024mb var.

Desto högre upplösning och desto mer AA som används desto mer minne går det åt.
Spelar man i full hd så finns det inga omoddade spel som använder mer än 2GB med 4-8aa, man måste upp flera snäpp för att det ska behövas.

Här ser ni skillnaden mellan GTX680 2GB mot 4GB, från kända legionhardware.com:

Även här där dom använder den extrema SGSSAA kantutjämningen som slukar minne, först med 2 och sen med 8:

Detta inlägg är från Hardocp.com som testade 2st GTX670 4GB SLI Mot GTX680 2GB SLI och Radeon 7970 GE CF 3GB i spelet Hitman med 4X MSAA i 5760x1200!
i senarium där mer än 3GB användes så flöt GTX670 SLI mycket bättre än 7970 CF och GTX680 2gb:

"Hitman: Absolution - This game was most definitely sensitive to video RAM capacity. In fact,
it is the only game we've seen in a while that is that sensitive to capacity.
We found places where even the 3GB of VRAM on the Radeon HD 7970 GHz Edition CrossFire wasn't enough to be smooth.
Though the GTX 670 GPUs are slower in performance, the extra RAM allowed smoother gameplay at higher settings,
and even outperformed the 2GB GTX 670's and 2GB GTX 680's at higher MSAA settings. In order to get a smooth performance at 2X AA,
you need 3 or 4GB of RAM, and you definitely need 4GB as the very least for 4X MSAA at 5760x1200. More performance,
and higher RAM capacities make this game better. We think that to make 8X MSAA playable would require up to 8GB of RAM and really fast GPUs, That is just crazy to think about."

Summan är detta:

Om inte GTX680/770 klarar av att hantera 4GB i minne klarar inte heller GTX660ti av 2GB, GTX Titan 6GB,eller Radeon 7970 3GB,
då samtliga kort använder samma bit och minnes mängd per kanal.

Finns mycket mer info om ni vill gå djupare då även Rops och L2 cache har en hand i spelet, bara googla.

Permalänk
Medlem

Vad är det för formel dom använder när det sägs att ett 680 bara kan utnyttja 2,3-2,4GB eller vad det är? Har försökt hitta denna uträkning utan att lyckas. För precis som du säger, så skulle i sådana fall 660Ti inte kunna utnyttja ens sina 2GB på grund av dess lägre minnesbus mot ex 680, utan skulle nå vad, 1,7-1,8GB?

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem

TS mycket bra skrivet!

Det många verkar missa är att när man drar upp inställningar i spel som kräver mer än tex 2GB minne så är det oftast andra saker än minnestorleken som börjar flaska, så att ha oändligt mycket minne på ett lowend kort kommer inte hjälpa det kortet i prestanda, då GPU flaskar långt innan man fyllt minnet. På ett kort med mer GPU Kraft kommer mer minne hjälp i dom senarion där just minnesmängden (inte minnesbussen) är flaskhalsen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Inzomniac:

Vad är det för formel dom använder när det sägs att ett 680 bara kan utnyttja 2,3-2,4GB eller vad det är? Har försökt hitta denna uträkning utan att lyckas. För precis som du säger, så skulle i sådana fall 660Ti inte kunna utnyttja ens sina 2GB på grund av dess lägre minnesbus mot ex 680, utan skulle nå vad, 1,7-1,8GB?

Det har att göra med hur mycket RAM som kan användas på en viss tid, där tiden är den tid GPU'n ska arbeta med en frame (fördelaktigt mindre än 1/60 = 16,7 ms). Bandbredd gånger tid ger mängd minne som du hinner adressera.

Problemet där är att en del, som trådskaparen här, inte tänker på att denna flaskhals förstås försvinner om du tillåter frame time att öka (det vill säga att du tillåter frameraten att sjunka) eftersom frame time beräknas med 1/FPS. Den maximala teoretiska mängden minne den kan arbeta med fördubblas alltså varje gång frameraten halveras - och vice versa.

En extremt förenklad formel, om man förenklar rejält och inte räknar med någon som helst förlust eller dubbelriktad trafik, blir minnesbandbredden delat med frame time, exempelvis för GTX 680; 192 GB/s x 1/FPS = 1,6 GB @ 120 FPS, 3,2 GB @ 60 FPS eller 12,8 GB @ 15 FPS

Nu stämmer som sagt inte 3,2 GB @ 60 FPS, det är för förenklat och den faktiska summan är betydligt lägre (2,3-2,4), men logiken bakom uträkningen syns redan här...

Ju högre framerate desto mindre tid har kortet på sig att läsa från minnet, desto mindre minne hinner grafikkortet utnyttja vid samma bandbredd.

...vilket är varför trådskaparens exempel tyvärr är rätt intetsägande då frameraten helt enkelt är för låg i de exemplen. Ingen påstår att ett GTX 680 inte hinner med att använda 4 GB i <30 FPS - vad vi säger är att det inte hjälper vid 60+.

Detta är också varför SLI inte har riktigt samma bekymmer som singelkort vad gäller minnesbandbredd. 60 FPS i en SLI-rigg ger ju en frame time på 1 / FPS / antal kort sekunder, dvs 60 FPS (2-way) = 33,3 ms och 60 FPS (3-way) = 50 ms. Detta är varför man inte stöter på samma flaskhalsar vid 120/144 FPS med en SLI-rigg som med en enkelkortsrigg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync