Android eller Windows till oteknisk 67 åring?

Permalänk
Medlem

Android eller Windows till oteknisk 67 åring?

Ska hjälpa en totalt oteknisk pensionär, med val av surfplatta. Tänkte börja med att reda ut om plattan ska innehålla Android eller Windows. Jag har själv ingen erfarenhet av windows i plattan och det känns som att jag inte skulle köpa en windows platta till mig själv. Men nu är det en gammal människa, oteknisk, oerfaren på plattor, dåligt minne osv, som ska använda den.
Så vad tycks, Android eller Windows platta? Jag har en känsla av att en windows baserad platta, kanske är enklare att använda...eller så fungerar båda systemen lika väl. Ska bli kul att höra era åsikter...

Permalänk
Medlem

Om han är oerfaren av plattor och otekniskt lagd.. Köp den som ser bäst ut, båda två är krångliga OS. Men känner du att du ska hjälpa honom, ta Android om du är van vid det.

Kan tillägga att min far (som är pensionär) inte klarade av Win8 trots att han kört windows sedan 90talet, och det tog honom ungefär två år att vänja sig vid iphone.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Ska hjälpa en totalt oteknisk pensionär, med val av surfplatta. Tänkte börja med att reda ut om plattan ska innehålla Android eller Windows. Jag har själv ingen erfarenhet av windows i plattan och det känns som att jag inte skulle köpa en windows platta till mig själv. Men nu är det en gammal människa, oteknisk, oerfaren på plattor, dåligt minne osv, som ska använda den.
Så vad tycks, Android eller Windows platta? Jag har en känsla av att en windows baserad platta, kanske är enklare att använda...eller så fungerar båda systemen lika väl. Ska bli kul att höra era åsikter...

Har själv inte testat någon Android platta, men däremot en Windows 8. Jag tröttnade snabbt på den då min var extremt slö och utbudet av appar dåligt.

Av dessa 2 alternativ skulle jag nog föredra Android. Men skall han ha en enkel platta så skulle jag säga iPad.

En kompis mor (65+) som är totalt dum när det gäller datorer och teknik fick en iPad i julas och hon reder ut den galant och använder den flitigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Instämmer angående iPad. Min totalt otekniska svärmor köpte en iPhone och fixar att använda den helt utan hjälp eller problem. Hon hade till och med installerat en massa appar och grejat när vi förväntade oss att hon bara kunde typ ringa och skicka sms.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Finns inte ett mer solklart fall där iOS är lämpligast... Windows hade väl varit okej om det inte hade varit för att det blir panik så fort du hamnar i skrivbordsmiljön på plattan.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vad ska den används till?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Det här blir första gången i världshistorien jag rekommenderar en Appleprodukt
En Ipad 4 är vad som din oteknisk pensionär vill ha.
Alternativet kanske platta med Windows 8, inte RT versionen = dyrt, så går nog bort också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Windows plattan är nog enklare att "lära sig" än Andriod.
Men app-utbudet är mycket smalare, så det beror väl på vad den ska användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Vad ska den används till?

Främst till surf och gps navigering i bilen. Så mkt annat blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Alternativet kanske platta med Windows 8, inte RT versionen = dyrt, så går nog bort också.

Det är jag som kommer att få agera tekniker/support när det här köpet är avklarat. Och jag vill inte ha med Apple att göra. Så den här matchen går mellan Windows och Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Varför inte RT versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Det är jag som kommer att få agera tekniker/support när det här köpet är avklarat. Och jag vill inte ha med Apple att göra. Så den här matchen går mellan Windows och Android.

Du kommer inte behöva vara support om han köper en Ipad. Säger också Ipad. Det här apple-hatet börjar bli jävligt barnsligt. De gör bra grejer (även om jag själv föredrar android)

Permalänk
Medlem

motvilligt lär jag nog också läggamin röst på iPad faktiskt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Sötast

Han är den perfekta målgruppen för iPad haha!

Android annars!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lehto:

motvilligt lär jag nog också läggamin röst på iPad faktiskt.

Håller med.
iOS är så pass simpelt att de flesta noviser kommer snabbt igång med de utan krångligheter. Det är det som gör Apples produkter så populära än idag: Oerhört simpla att använda.
Däremot så är Android ett bra val det också. Även min far (Pensionär) har lärt sig Android förvånansvärt fort. Fast å andra sidan har han lite av ett tekniskt sinne också.

Vad som gör iOS "enklare" är avsaknaden av valmöjligheter. Det enkla och strikta interfacet och inte alltför många menyer hit eller dit gör iOS lättanvänt för de som precis skall sätta sig in i pekplatte/smartphone-världen.
Android har mer frihet, större valmöjligheter och fler alternativ, som kan vara lite överväldigande för noviser.
Kort och gott: Android är lättare att virra bort sig i jämfört med iOS.

Har man däremot lite mer avancerade krav, så är Android möjligen ett bättre alternativ, tack vare fler valmöjligheter och insträllnings-möjligheter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

iPad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Okej ni två kanske kan svara på en obesvarad fråga jag haft i åratal:
Vad är det som gör iOS enklare än Android?

Min mor är totalt värdelös när det gäller teknik, Android är som en lek för henne.
Ingen jag känner som testat Android som inte är så bra tekniskt har problem med Android.
Vad är problemet egentligen? Gör du bara vardagliga saker så gör man det på samma sätt
som på iOS egentligen, det enda jag skiljer på är att du kan ha widgets osv på hemskärmen.
Mina morföräldrar har iPad och iPhone, inga problem. När dom testat Android, inga problem där heller.
Dom enda som jag någonsin hört påstå att iOS är enklare är tekniknördar själva,
men då säger dom aldrig vad som är så svårt med Android.

Kan någon svara på denna fråga får ni banne-mig medalj.

Tycker IOS gör bara saker svårare med sina krav på Itunes..

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag får nästan utslag när jag hör ordet Itunes.. Må så vara att en Ipad är lämplig för rookies/amatörer. Men som sagt, den här matchen går mellan Android och Windows och jag lutar allt mer mot att det blir Android..

Permalänk
Medlem

Jag lägger också min röst på iPad men eftersom du inte vill köpa det åt gubben så säger jag Xperia tablet Z

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att Windows kan vara förvirrande ifall användaren hamnar i desktop-läget, det blir liksom två gränssnitt att lära sig. Mellan Android och iOS så antar jag att det är webbläsaren och appmarketen som kommer användas och svårighetsgraden för att öppna dessa appar skiljer sig ju inte så mycket mellan de två. De vanligaste inställningarna (Wifi) så är ju också lättillgängliga på båda systemen.

Permalänk
Medlem

Säger Xperia Z tablett. Sony har fått till ett enkelt gränssnitt, väldigt lättarbetat.
Dessutom om pensionären börjar bli glömsk av sig så gör det inget om den glöms ute i regnet då den är vattentålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Säger Xperia Z tablett. Sony har fått till ett enkelt gränssnitt, väldigt lättarbetat.
Dessutom om pensionären börjar bli glömsk av sig så gör det inget om den glöms ute i regnet då den är vattentålig

Haha.. kom på och tänka på halebops helkassa reklamfilm...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Var väl just den tanken som jag fundera på när jag skrev att kanske en Ipad är det rätta, för att minska ditt behov support just

Dock skulle själv aldrig i skaffa en Ipad....

Om nu Ipad inte är att tänka på, skulle jag valt en Android, nexus 7 / 10 kanske, vanilla adroid är bra och simpelt inte massa bloatware.
Sony xperia z med sin vattentåliga platta är nog trevlig, eller en samsung bra också Galaxy Note eller Galaxy tab.
Satt och lekte med en sån Samsung häromdagen och var en trevlig upplevelse, men Nexus är mer enklare och vanilla.

Vet du med dig att du själv föredrar Android och kan systemet bra framför Wiindows 8 platta, så ta en sån platta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Lego Master

OnT skulle jag säga Windows.

Men i likhet med så många andra skulle jag föreslå iPad ändå. Min egen farsa köpte en Android-platta på eget bevåg för att "nu jävlar ska här donas!" Han hade tidigare haft en iPhone och även ett par Android-mobiler. Det slutade med att han lade Android-plattan i en byrålåda och köpte en iPad 2 istället. Jag tror att mycket handlar om att interfacet i sig är självförklarande. Allt du kan göra, finns på skärmen. På android har du (ofta) ett par touchknappar som inte alltid syns, tillbaka och meny. Det kan vara oklart (även för mig som faktiskt använder en S3a dagligen) vilket som används var. Ibland finns tillbaka-knapp på skärmen, ibland inte. Det är jävligt irriterande att interfacet inte är homogent. Säga vad man vill om Apple i övrigt, men iOS, nu när man slipper gå via iTunes, är jäkligt smutt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt något som jag själv är bekväm med eftersom det då blir så mycket lättare att hjälpa ifall de kör fast. Själv har jag kört Android de senaste åren och mina föräldrar fick för sig att köpa en iPad, helt omöjligt att hjälpa dem över telefon när jag inte har någon som helst aning om hur de olika 'skärmarna' som de försöker förklara verkligen ser ut. Med Android kan jag det mesta de kan tänka sig att fråga om utan och innan och det har blivit betydligare lättare att hjälpa dem nu efter att de också skaffat en Android.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 220volt:

Jag lägger också min röst på iPad men eftersom du inte vill köpa det åt gubben så säger jag Xperia tablet Z

Sony Xperia tablet Z är ett utmärkt förslag. Kan användas i alla väder utan att man riskerar att den dör.
Dessutom snyggare än många andra plattor som försöker efterapa iPad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Min tjej är helt oteknisk och hon klarar av en ipad utan problem men med android blir hon förvirrad och ropar på hjälp hela tiden, men alla är vi olika.

Låt gubben känna och klämma lite själv i affären så ser du snabbt vilket system han känner sig mest hemma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag måste faktiskt hålla med ggustavsson här. iOS är lättare att lära sig och använda. Brukar inte heller rekommendera apples produkter men i det här fallet tror jag en ipad är det absolut bästa valet. Så låt inte gamlingen lida endast för att du ogillar märket.

Men för att hålla mig till ämnet; Jag tycker att de känns ungefär lika lättanvända (krångliga i detta fall). Ta med gubben till affären så att han får känna lite på dem. Man kan ju faktiskt ganska snabbt se stora skillnader mellan dem. Förklara sedan skillnaden mellan de olika OSen när det kommer till apputbud.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Instämmer angående iPad. Min totalt otekniska svärmor köpte en iPhone och fixar att använda den helt utan hjälp eller problem. Hon hade till och med installerat en massa appar och grejat när vi förväntade oss att hon bara kunde typ ringa och skicka sms.

Min egna helt otekniska mor hade en Iphone ett längre tag, tills hon bytte till en Galaxy S4. Hon upplevde Iphonen som otroligt krånglit och ologisk i gämnförelse. Så det är nog en smaksak.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig, det blir Android. Frågan är vilken enhet, men den frågan ställer jag i en ny tråd.