Drar ni ut alla kablar innan ni går och lägger er?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bort:

Simsalabim.

Permalänk
Skrivet av Bort:

För åskan?
Säg att ni lägger er och ni har ingen aning om det kommer börja åska när ni sover. Drar ni ut elkabeln eller fler kablar som en säkerhetsåtgärd?

Stänger aldrig av datorn, Brukar ha lagliga torrents osv igång under natten när jag inte belastar övriga nätverket.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Chef:

Mitt hyreshus har blixtlås så det är rätt riskfritt, har aldrig dragit ur och jag stänger knappt av.

Blixtlås? *zip!* så nu kommer inte åskan åt mig

#bettersafethansorry

Permalänk
Avstängd

Bor högst upp i en lägenhet i mitten av stan så jag känner att jag får väl börja dra ut sladdar nu på kvällarna.

Skrivet av Elgot:

Simsalabim.

Tack tack. ^.^

Permalänk
Medlem

För att säga effekten av åska
Så en proccesor som drar 100watt på typ 4ghz är 80c load

Tänk vad som händer temperatur och klockhastighetsmässigt vad som händer när den får nio miljarder gånger den strömmen

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Rekordmedlem

Om jag inte vet om det ska åska så sitter kablarna i, jag har däremot överspänningsskydd och sedan ups till datorn, men om jag märker att det åskar i närhetens så händer det att jag drar ur kablarna, jag kan ibland även växla till laptop på batteridrift om det åskar, då är det bara Teliasmarten som är kabelansluten, jag fick förresten just sms från Telia om att dra ur kablar när det åskar.

Åskan slår ofta ner i vindkraftverken utanför och här är det mest problem med att strömmen försvinner ett litet tag vid en åsksmäll snarare än att det blir överspänningar. Elnätet är relativt nytt och kraftigt eftersom det tidigare inte klarade av kraftverken och de verkar dessutom fungera utmärkt som åskledare och leder bort kraften utan att den hamnar i elnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är väldigt sällan jag gör det. Bor dock i tätbebyggt område och all el är nedgrävd från transformatorstationen ett par kilometer bort. Hittills har det gått åt en router och ett nätaggregat pga åska.

På den tiden när jag bodde hemma så har både vanliga 56k modem och adsl-modem mått lite dåligt efter att det har kommit oväntade åskväder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej, dock bor man i ett ganska tätt område så det är ingen riktig risk för det.
Sen är ju allting avstängt även om kablarna sitter i.

Det hjälper ju knappast om åskan skulle vara framme..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL26 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5 & Razer Freyja

Permalänk
Medlem

Jag drar inte ens ur kablar om jag åker bort över en helg eller vecka.. Inte missa seeds!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Inte sen jag flyttade in till stan, det är bara ca 2 mil från där jag växte upp men här åskar det konstigt nog väldigt sällan på samma intensiva vis som det gjorde ute hos päronen. Aldrig sett det blixtra ordentligt här medan det ute hos föräldrarna kunde dåna ohyggligt bara kilometer från huset, i flera timmar ibland.
Vi har också åskledare på flera ställen i fastigheten.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Hemförsäkring och backup, jag klarar mig nog..

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

köp överspänningsskydd.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

köp överspänningsskydd.

Som sagt så ska dom bara hjälpa mot spikar i nätet och inte mot blixtar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Avstängd

jag stänger inte ens av datorn när jag lägger mig

Permalänk
Medlem

Stänger inte ens av datorn när det åskar. Drar eventuellt ut kabeln om jag är borta någon vecka eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

De flesta (om inte alla) flerfamiljshus har åskledare som bör skydda mot åsknedslag i huset. Har aldrig dragit ur några kablar och aldrig förlorat något till åskan.

Oftare slår blixten ner i transformatorer eller liknande som gör att själve strömnätet får en skadlig peak, eller evt. via telefonkablarna, derför ska man alltid dra ur all elektronik man är rädd om, särskilt koppla från modem (vara sig *dsl, cable, ETH elle rliknande), från båda strömnätet och telefonuttaget, cable nätet etc

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Åskan slog ner 3km från vårat hus i en telefon stolpte, leddes vidare mot vårat hus in genom huset i våra gamla avklippta telefonlinor, blixten överfördes genom plast isolerade nya linor, vidare till ett annat rum, hoppade över till våra Cat 6 kablar, boom rakt in i plasma tv, vidare till mitt rum och brände nätverkskortet.

Alla saker var urdragna bara nätverkssladdarna som satt i.

Permalänk
Avstängd

Vill bara varna om åska i helgen!
Fick ett sms från Telia.

Permalänk

Drar bara ut om det åskar...

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WZY:

Åskan slog ner 3km från vårat hus i en telefon stolpte, leddes vidare mot vårat hus in genom huset i våra gamla avklippta telefonlinor, blixten överfördes genom plast isolerade nya linor, vidare till ett annat rum, hoppade över till våra Cat 6 kablar, boom rakt in i plasma tv, vidare till mitt rum och brände nätverkskortet.

Alla saker var urdragna bara nätverkssladdarna som satt i.

så det räcker med att en internet kabel är inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

För att säga effekten av åska
Så en proccesor som drar 100watt på typ 4ghz är 80c load

Tänk vad som händer temperatur och klockhastighetsmässigt vad som händer när den får nio miljarder gånger den strömmen

Vet du, jag tror inte ens att den startar utan det är nog bara "ZAPP" och sedan är det slut på det roliga...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Inaktiv

Nej, Drar inte äns ut kontakterna. <- BADASS OVER HERE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Vad är skillnaden på att slå av strömbrytaren och dra ut kontakten?

När blixten slår ner såpass att det skjuter el ur eluttagen, så kan den nog hoppa de millimetrarna mellan kontaktpunkterna i stömbrytaren.

Permalänk
Medlem

Nej, gör detta enbart när jag åker bort en längre tid!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrKanin:

Nej, gör detta enbart när jag åker bort en längre tid!

Men du drar ut när det åskar och du väl är hemma?

Skrivet av erik7191:

När blixten slår ner såpass att det skjuter el ur eluttagen, så kan den nog hoppa de millimetrarna mellan kontaktpunkterna i stömbrytaren.

Tack för det!;)

Permalänk
Medlem

Drar ut om jag ska iväg en längre tid och om det är åska som håller i sig. Har aldrig dragit ut nåt för att sova, skulle det börja åska så får jag väl gå upp och dra ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Acer Predator XB323QKV3 - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Beror väl på väderprognosen... sen brukar jag vakna om den smäller inom en radie av 5km. Då går jag ofta och drar ur sladdarna till datorn etc. (Inte TVn, den är gammal och skiten så den kan gott få en smäll )

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att ingen slagit ner på dom som säger att "åskan" slår ner. Åska är väl bara ljud?
Vart har alla besserwissrar och språkpoliser tagit vägen!?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Behöver inte, då Phoenix Contact ska hindra olyckan från att ske. Får väl se om den fungerar när olyckan är framme..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig. Jag har dock alla mina dyra elektroniska produkter kopplade till grenuttag med åskskydd. Jag skulle ändå inte dra ut sladden, för mycket jobb för den extremt lilla risken att det händer något. Om det åskar direkt vid mitt hus så kan jag däremot dra ur sladdarna, men aldrig under natten i förebyggande syfte.

Jag drar ut sladdarna när jag åker på semester och är borta mer än någon dag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell