Drar ni ut alla kablar innan ni går och lägger er?

Permalänk
Avstängd

Drar ni ut alla kablar innan ni går och lägger er?

För åskan?
Säg att ni lägger er och ni har ingen aning om det kommer börja åska när ni sover. Drar ni ut elkabeln eller fler kablar som en säkerhetsåtgärd?

Permalänk
Lego Master

Jag borde kanske, men nej. Aldrig gjort, och *peppar, peppar* så har inget gått sönder. Än.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nej, dock bor man i ett ganska tätt område så det är ingen riktig risk för det.
Sen är ju allting avstängt även om kablarna sitter i.

Permalänk

Skapa en omröstning!

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

För åskan?
Säg att ni lägger er och ni har ingen aning om det kommer börja åska när ni sover. Drar ni ut elkabeln eller fler kablar som en säkerhetsåtgärd?

Jag slår alltid av strömbrytaren på mitt grenuttag under skrivbordet när datorn är avstängd, men drar bara ut kontakten när det åskar eller när jag reser bort längre än några dagar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Jag stänger av tillförseln av ström varje gång innan läggdags, men nej, några sladdar dras inte ut för att det åskar.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Nej, de enda gångerna jag drar ut sladden är när jag åker iväg flera veckor / det åskar sjukt mycket precis över mig. ( bor på en kulle mitt i stan i ett höghus, rätt stor chans att det träffar vårt hyreshus ). Idag gjorde jag det tex när det började åska, den slog ner ca 200 meter ifrån oss men inget hände så det var lugnt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponanmsi:

Jag slår alltid av strömbrytaren på mitt grenuttag under skrivbordet när datorn är avstängd, men drar bara ut kontakten när det åskar eller när jag reser bort längre än några dagar.

Vad är skillnaden på att slå av strömbrytaren och dra ut kontakten?

Skrivet av harald705:

Skapa en omröstning!

Kan ej.

Permalänk
Medlem

datorn sitter på en auto switch som stänger av strömmen helt när datorn stängs av. Men resten stängs aldrig av på strömbrytaren.

Permalänk
Medlem

Om det åskar drar jag alltid ur alla sladdar för utrustning jag är rädd om, typ dator, förstärkare, projektor etc.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Aldrig! ju snabbare åskan slår ner och dödar allt desto snabbare har man anledning att köpa nya prylar!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Bort:

Vad är skillnaden på att slå av strömbrytaren och dra ut kontakten?

Om du slår av strömbrytaren drar datorn (+tilläggsutrustning t.ex. skärm osv.) ingen standbyström, men datorn är INTE skyddad mot åska då det kan komma en strömspik av sån styrka att den "hoppar" över brytaren och in i datorn fast den är frånslagen.

Om du drar ur kontakten är datorn skyddad mot åska då avståndet mellan uttag och kontakt (förhoppningsvis) är mycket större.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Grejen är att även om det är avstängt eller inte så länge det är inkopplat är det risk att det bränner om blixten slår ner, lite siffror

Skrivet av wikipedia:

Blixten som fenomen
Ström: 5 000 - 400 000 ampere, en typisk blixt 30 000 ampere. En blixt som avslutas efter 100µs kallas för kallblixt. Är det en varmblixt så sjunker strömmen först till 100 A efter ca 100 µs och avslutas helt efter ca 1/10 sek. Blixten har då egenskaper som är antändade. Ett sådant blixtnedslag kan vara upp till en sekund.
Det anses att åskan orsakar varannan brand i Sverige.
Spänning: 10 miljoner - 100 miljoner volt, i snitt 30 miljoner volt (från moln på 1.5 km höjd till mark)
Förurladdningen sker genom steg, stegurladdning är ca 50 meter, dessa förgrenar sig i sicksack med 50 µs intervaller.
Förurladdningen kan förgrena sig vid dessa punkter och bilda flera spår.

Med ett snitt på 30000 ampere och 30miljoner volt, ja ni kan ju gissa själva

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Entusiast

Ja, om jag vet att det ska åska.

Min polares dator på 10k fick sätta livet till i förrgår på grund av blixten när han inte drog ur kablarna, han slog av strömbrytaren *Facepalm*.
Men R.I.P

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [Gigabyte Geforce RTX 5070 Eagle SFF] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Om det åskar nära så stänger jag ner och drar ut sladdar. Ska jag vara borta i mer än några dagar så drar jag också ut dem.

En grej som skulle vara kul att veta dock är hur många som drar ut nätverkskabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Om det åskar nära så stänger jag ner och drar ut sladdar. Ska jag vara borta i mer än några dagar så drar jag också ut dem.

En grej som skulle vara kul att veta dock är hur många som drar ut nätverkskabeln?

Jag har dragit ut någon enstaka gång när blixten träffade några meter från huset eller när jag ska bort men annars aldrig

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Bort:

För åskan?

Jag har allt (dator, skärm, högtalare) ikopplat i ett grenuttag, drar alltid ut det när jag ska sova pga att högtalarna annars står och surrar x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag har ADSL och kopplar ut alla kablar som är anslutna utifrån i nätet (el till modem och router, kabeln från taleuttaget, och alla datorer)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Min dator gick sönder igår av åska :/

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Bor man inne i stan så brukar ju dom flesta hyreshus vara utrustade med åskledare. Så risken är ju ganska liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

Nej, jag drar bara ut om det åskar nära eller om jag ska åka bort.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Enda gången jag dragit ur sladdar för min utrustning under de senaste 20 åren var igår när åskan var precis över mig och jag såg blixten gå ner i en av åskledarna ca 100 meter från min lägenhet, annars brukar jag inte bry mig.
Känner bara en person som fått någon som helst utrustning förstört av blixten och han bor en en bit utanför tätbebyggelsen där det inte sitter åskledare precis överallt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Brukar vakna av åska och drar således ut kontakten när jag blir väckt av åskan. De två senaste gångerna jag har varit på klell & co så har kunden brevid mig varit en nisse som glömt dragit ur kontakten och behöver ett nytt modem eller router. Jag vill inte bli en av dem.

De flesta moderna nätaggregat som inte är något skit för 300kr bör ha överspänningsskydd, men jag brukar ändå dra ut datorn också. Risker är onödiga att ta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nah, nog lär man höra ifall det går kraftig åska. Börjar den komma riktigt nära så börjar man fundera på att rycka ut kontakten.
Oftast så rider man ut stormen med god tro att ingenting händer.

Kollar man yr.no engång per dag så kan man få en viss förvarning ifall man kommer gå mötes med åska under dagen.

Permalänk
Inaktiv

De flesta (om inte alla) flerfamiljshus har åskledare som bör skydda mot åsknedslag i huset. Har aldrig dragit ur några kablar och aldrig förlorat något till åskan.

Permalänk
Medlem

Eller så köper man bara ett åskskydd från apc eller Eaton för ca 200kr så har man ett Brå skydd sen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hymer:

Eller så köper man bara ett åskskydd från apc eller Eaton för ca 200kr så har man ett Brå skydd sen.

Om du menar ett grenuttag så skyddar det inte alls mot åska. Det skyddar bara mot strömspikar i hemmet som kan hända då och då men åska är alldeles för hög spänning för att man ska kunna skydda sig emot det genom ett annat grenuttag.

Jag använder själv överspänningsskydd men inte för åskans skull.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [Gigabyte Geforce RTX 5070 Eagle SFF] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Och sen kan man ju sluta gå på sånt där eftersom de bara inger falsk säkerhet för folk med mindre kunnande, precis som Uzanar skriver så skyddar de öht inte mot åskan och det borde vara olagligt för tillverkarna av dessa överspänningsskydd att skriva något på förpackningarna som gör att folk kan tolka det som att de skyddar mot blixtnedslag.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Aldrig dragit ut eller stängt av något i oro av åska. Känns dock ganska obefintligt att den slår ner i mitt hus..

Permalänk

Mitt hyreshus har blixtlås så det är rätt riskfritt, har aldrig dragit ur och jag stänger knappt av.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100