Fundering kring grafikkort !?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010

Fundering kring grafikkort !?

Tja något som slog mig just nu efter att byggt ett antal datorer...

Jag kanske är ute och cyklar men varför är alla grafikkort byggda
"upp o ner" i standard lådor

Borde inte baksidan på kortet vara neråt och den "designade" kylning/fläktar uppåt ?

Eller har jag missat något...

Skickades från m.sweclockers.com

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

man tycker ju det då man vill att det snyggaste ska synas... men jag skulle tro att det är så för att varm luft stiger, så att det blir förmodligen mkt bättre kylning på det sättet det är nu.
men vad vet jag? jag gissar bara, även jag har funderat på detta ett tag och det där var den mest logiska förklaringen jag kunde komma fram till.

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Troligen en specifikation från ATX-standarden.

I t ex BTX-standarden är det tvärt om.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2011

Man vill såklart att den snygga sidan ska synas mest men antar att en anledning är att den hade sugit in luft från cpu-kylaren? Hade ju inte skadat att bara sätta en snygg platta eller bara något snyggt att täcka över själva kortet med på andra sidan om fläktarna... lite onödiga pengar skulle väl dock gå åt till det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Vänd på chassit..

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Värme stiger, där av svaret. Finns dock som nämnt vända chassin

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Icepeak:

man tycker ju det då man vill att det snyggaste ska synas... men jag skulle tro att det är så för att varm luft stiger, så att det blir förmodligen mkt bättre kylning på det sättet det är nu.
men vad vet jag? jag gissar bara, även jag har funderat på detta ett tag och det där var den mest logiska förklaringen jag kunde komma fram till.

Helt fel. Luften åker dit fläktarna blåser. Att varm luft skulle stiga fungerar inte om det finns yttre påverkan såsom fläktar eller människor som rör sig i rummet, det fungerar endast i större system, typ slutna hus eller vår planet. Jag hade tärnat backat upp detta, men jag prokrastinerar för en tenta i termodynamik så jag har inte tid Vill man titta mer på det så kallas begreppen fri eller tvingad konvektion, där det första är att luften själv flyttar på sig och det andra är när man påverkar den utifrån. Fri konvektion är försumbart om det finns tvingad konvektion, vilket borde höras på namnen.

OT:
De är nog på det hållet för att det "alltid" varit så. Eventuellt så är det ju så att man tittade på moderkortet och inte ville att expansionskort skulle trängas med CPU kylaren.

Det är dock värt att nämna att det finns lådor som har moderkortet uppochner, typ TJ08E.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Finns redan en tråd om detta, och där finns även några frågeställningar.
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1219133-varfor-gors...

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hagfors
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Bulan75:

Tja något som slog mig just nu efter att byggt ett antal datorer...

Jag kanske är ute och cyklar men varför är alla grafikkort byggda
"upp o ner" i standard lådor

Borde inte baksidan på kortet vara neråt och den "designade" kylning/fläktar uppåt ?

Eller har jag missat något...

jag har länge funderat på varför bara ena sidan av kretskort kyls.

grafikkort och moderkort blir varma på båda sidorna och borde kunna kylas på baksidan med. hmm

m. v. h putte

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av anon81912:

Helt fel. Luften åker dit fläktarna blåser. Att varm luft skulle stiga fungerar inte om det finns yttre påverkan såsom fläktar eller människor som rör sig i rummet, det fungerar endast i större system, typ slutna hus eller vår planet. Jag hade tärnat backat upp detta, men jag prokrastinerar för en tenta i termodynamik så jag har inte tid Vill man titta mer på det så kallas begreppen fri eller tvingad konvektion, där det första är att luften själv flyttar på sig och det andra är när man påverkar den utifrån. Fri konvektion är försumbart om det finns tvingad konvektion, vilket borde höras på namnen.

OT:
De är nog på det hållet för att det "alltid" varit så. Eventuellt så är det ju så att man tittade på moderkortet och inte ville att expansionskort skulle trängas med CPU kylaren.

Det är dock värt att nämna att det finns lådor som har moderkortet uppochner, typ TJ08E.

förstog inte vissa ord, men hängde med någorlunda iaf, hahah, tackar för förklaringen.

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av putte_br:

jag har länge funderat på varför bara ena sidan av kretskort kyls.

grafikkort och moderkort blir varma på båda sidorna och borde kunna kylas på baksidan med. hmm

m. v. h putte

För att man vill kyla komponenterna
Kretskortet är det ingen fara med

H/Bulan

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X