Permalänk

Elektronrör

Vad fyller det för funktion! och varför ska man ha sånna?

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem

Syftar du på dessa?
http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&pics=&2011510
I gamla radioaparater, förstärkare etc använde man sånna rör och vissa idioter avänder dom än. Geiger-Müllerröret är för radioaktivitetsmätare och kameraröret är till för, kameror?

Permalänk

Elektronröret kom 1906 och uppfanns av en man vid namn Lee DeForest. Det är en vidare utveckling av glödlampan med en extra elektrod mellan katod och anod och fungerade/fungerar i princip som dagens transistorer fast dem hade ju en extrem värmeutveckling, och relativt stora med tanke på att transistorerna är så små i dagensläge...

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk

ok
tack för svaret

Visa signatur

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem

Forskarn, det finns anledningar till att "idioterna" fortfarande använder dem. I exempelvis gitarrvärlden är det stor skillnad på ljudet från en rörbestyckad förstärkare och en transistorförsedd dito.

Kalla inte folk idioter om du inte vet vad du snackar om.

/Andreas

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forskarn
och vissa idioter avänder dom än.

Dom e inte Iditoter... elektron rör e t.om bättre på vissa saker. dom fungerar helt annorlunda. t.ex ljudet blir mycker mjukare och fylligare vad ja vet... Många Gitarrförstärkare använder fortfarande rör, just för det speciella "soundet"

Permalänk

Finns tilloch med moderkort som använder elektronrör till ljudkretsarna för ett fylligare ljud.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Till ENIAC användes ju 17468 st elektronrör när dem kicka igång "lådan" så märkte hela stan att ENIAC:en sattes igång då ljusen blinka till heavy...

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Vi har en rörradio hemma från 40-talet av märket Telefunken så jag att det låter bra men jag tycker det är onödigt i vår tid bara.
Om en hifirörnisse fick reda på att jag har pulat in 5 kg asfalt i min dator skulle han nog kalla mig idiot, tror det är ganska ömsesidigt....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Finns tilloch med moderkort som använder elektronrör till ljudkretsarna för ett fylligare ljud.

ja. jag såg en bild på ett sånt.
Fick offra 2 PCI platser för att den och kondigarna som var några hundra gånger stötre än normalt skulle få plats

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

ja. jag såg en bild på ett sånt.
Fick offra 2 PCI platser för att den och kondigarna som var några hundra gånger stötre än normalt skulle få plats

Jag skulle vilja se det *m*o*d*e*r*k*o*r*t* som sitter ivägen för sina egna PCI platser

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

kan helt klart hålla med om att det ger bättre ljud, vet detta då farsan är stereo freak, har jämnfört MÅÅÅNGA gånger och "rör" vinner så gott som alltid

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

och hur kan jag använda dessa underbara glasrör? använder man dem på samma sätt som transistorer?

Visa signatur

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem

De kräver väl runt en 100V för "uppvärmningen" om jag inte misstar mig..?

Sedan är de rätt dyra, så om du hade tänkt dig att använda de till att bara förstärka signaler så får du nog tänka om

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

för själva uppvärmningen (och för att få dem att glöda sådär snyggt) så brukar det vara 6V. Men däremot så behöver de en spänning på, från 100v till ..hmm kanske 500++v, på anoden för att fungera, (beroende på vilken typ av rör det är).

Permalänk

Jo, det skiljer från rör till rör, de flesta har en glödspänning på 6.3V. Orsaken till att ljudet blir fylligare är självsvängningar och viss resonans i rören. (inte korrekt, men nått åt det hållet)
Man kan använda dom på ungefär samma sätt som en transistor när det gäller LF(Audio) med vissa förändringar.
Om jag inte minns fel så var väll ENIAC byggd med elektronrör och reläer, känns lite överdrift att slänga ut 10x så mycket och endå få sämre prestanda på logiska operationer.
Tror att hela kvarter blinkade medans ENIAC gjorde beräkningar, eftersom man nog inte stängde av strömmen till den i första taget.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Hedersmedlem

Transistorer är mycket mer exakta och linjära än rör, men rör "låter varmare och fylligare". Vet man vad HiFi står för vill man inte ens röra (hehe ) en rörförstärkare.

Men de är bra att ha i gitarrförstärkare. När man vill ha dist så höjer man volymen så mycket att förstärkaren börjar klippa, problemet med transistorer i det här fallet är att de är väldigt linjära fram till en viss gräns där det tar tvärstopp, så det blir väldigt raka "kanter" när man klipper och det låter inte speciellt bra. Rör blir väldigt olinjära i slutet och "kanterna" på den distade signalen blir runda och fina och låter mycket bättre.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Transistorer ger bättre ljud än rör, om man med "bättre" menar att ljudet är så likt originalet som möjligt. (Vilket man vanligtvis menar)

Däremot så har rör ett ljud som en del audiofiler blir lite kåta på

En fördel med rören är att de inte "klipper rakt av" när de bottnar, dvs, om man drar på lite mer än vad rörförstärkaren är gjord för så låter det fortfarande bra, medan det börjar skrapa i transistorbaserade förstärkare.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk