Modda XBOX själv ("flasha")?

Permalänk
Medlem

Modda XBOX själv ("flasha")?

Jag undrar hur pass lätt det är att modda XBOX själv?

Jag vet att man kan lämn in den till personer som gör det men de tar oftast typ 1500:- eller liknande för det.

Man ska väl bara kunna "flasha" XBOX:n (som man flashar biosen på ett moderkort/grafikkort), för att kunna byta till större HDD (8 gb är för lite) så man kan kopiera spelen till HDDn. Sen är det väl bara att lägga in mjukvara för att kunna spela DivX, mp3 och sånt.

Någon som gjort detta och vet vad man ska använda för att "flasha" och vilken mjukvara för DivX osv. ?

Tacksam för svar!

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig gjort det själv har inte ens en xbox.
Men vad jag har förståt är det stora problemet att löda fast chipset.
Finns visst några chips man inte behöver löda.
Sen så använder man en cd med nytt bios som man bara installerar.

Sen kan man skicka filmer och program över nätverk till boxen.
För filmer så är Mediaplayer den som används.

Reserverar mig för fel.

Permalänk
Medlem

Tanken är alltså att slippa löda utan bara flasha chip som redan finns i XBOX:n, är det möjligt?

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

Nej, om du ska flasha xboxens eget bios löder du in ett chip, flashar sen löder du ut det igen.

Permalänk
Medlem

sånt känns ju lönt =D

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som om fackmännen för sköta det där.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Enklare, bättre och billigare att köpa modchip istället.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Vad menar du med det? Då får man väl löda och greja (kan bli fel

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du du kan flasha om utan att löda och greja ännu mer?
Monterar du modchip själv behöver du inte lämna in Xboxen nånstans och vänta jag vet inte hur länge, det är bara att beställa chippet, öppna Xboxen och montera den. Behöver inte ta mer än 10-15 minuter.
Lödpunkterna sitter lika tätt som stiften i en IDE-kontakt, det är ju inte så farligt, och det man löder är antigen sladdar eller stift så det är ingen risk att du bränner sönder nåt heller. Sen finns det ju modchip som du inte behöver löda alls, men de kan va lite pilliga att få dit rätt.

Modchip går också att stänga av om det skulle behövas, flashar du kan du inte göra det.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

d0 punkten är väl en risk att man löder sönder om man inte har lödvana?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara lite klurigt att få sladden att fästa, men det sitter inget där som kan gå sönder direkt, om inte man börjar skrapa eller nåt så ledningen går av.
Det är bara att smälta lite tenn på själva sladden, tejpa fast sladden så den ligger på d0-punkten sen värmer man den lite med lödkolven så den fastnar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Du kan ju visst knasa d0 punkten, då måste du sedan löda nån sladd från nåt av benen på TSOP:en till d0 punkten på baksidan vad jag förstår...

Permalänk
Hedersmedlem

Gör du bara som jag skrev så kan till och med en senil babian fixa det.

Om man nu skulle paja d0 som är på ovansidan så kan man ta den från en punkt på baksidan av moderkortet. Och nej, man behöver aldrig löda nåt på benen på TSOP:en, d0 kopplar man till en kontakt på modchippet.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Gör du bara som jag skrev så kan till och med en senil babian fixa det.

Om man nu skulle paja d0 som är på ovansidan så kan man ta den från en punkt på baksidan av moderkortet. Och nej, man behöver aldrig löda nåt på benen på TSOP:en, d0 kopplar man till en kontakt på modchippet.

Jag menade om man lyckades paja d0 punkten där uppe på något vis, skulle man behöva löda en sladd från ett av benen på TSOP:en till d0 punkten på undersidan för att få xboxen att fungera. Detta är dock bara vad jag läst mig till.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du kapabel att förstöra en via ska du inte hålla i en lödkolv öht.
Grejen är att folk som är osäkra inte förstör så mycket, de bara vågar inte göra nåt. Det är de som inte vet vad de håller på med men tror att de kan allt (=amerikaner ) som är farliga.

Aja, vill du inte (eller kan inte) löda finns det ju lödfria modchip också. Eller så lämnar du in Xboxen, men det kostar lite mer.
Eller så ger du den till mig så fixar jag det på en kvart (om du bor i närheten), jag sitter och löder sladdar på en QSOP bara för att det är kul och utmanande (och för att jag ville ha en bättre tempmätare till processorn).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

använd fluss medel funkar stenbra

Visa signatur

P4 2.4B @ 3.1ghz vcore 1.7 orginal kylning asus p4b533, 512mb ddr333, GF3 ti200@230/520.
A64 3000+@2400mhz vcore 1.7, Waterchill KT12-30, Leadtek 6800nu 325/700@420/850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Enklare, bättre och billigare att köpa modchip istället.

Framförallt enklare och bättre är att köpa en dator istället!!!

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Avstängd

Ixion_, varför skulle en dator vara bättre för spel?
jag har bättre dator än dig men ändå tycker jag att få PCspel kan mäta sig med consolspel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Framförallt enklare och bättre är att köpa en dator istället!!!

Nja XBOX:n är ju faktiskt en hel mediastation som du inte bara kan spela spel på utan även kolla på DVD-film. Dessutom kan du kolla på XViD/DiVX/SVCD/VCD... om du moddar den vill säga, och då man har en XBOX kopplad till TV:n redan så slipper man krånga med att koppla datorn till TV:n varje gång man ska kolla på DiVX. Dessutom är det ju nästan lika lätt att kolla på en DiVX-film som en DVD-film på en XBOX.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Finns verktyg att köpa som underlättar lödning och det är inte så svårt att lära sig. Själv luckades jag lära mig göra relativt bra lödningar på 15 minuter och med en övningstid på ca 10 timmar hade jag hittat snittsen. Mitt råd blir att springa ner til BilTema och köpa en lödkolv även du inte skall modda en Xbox och lära dig löda.

För det första är det ingen onyttig kunskap.
För det andra kan man löda mer än tekniska prylar.
För det tredje kan man tända cigg med lödkolven.
och sist men inte minst.
Köper man en Ecks-box och vill förbättra denna så man kan använda sina backupper så kan denna färdighet komma väl till hands.

Så om du råkar bränna/förstöra en box genom att löda sönder den, så har du åtminstonde fått en ny kunskap som kanske är mer värd än 1700 kronor

Mitt råd är "köp och löd".