Så om det nu är möjligt så tycker inte att den process du beskriver kan anses vara kopiering, dvs att installera programvara för att återställa en kopia? Är du ens säker på att det är tekniskt möjligt, har du någonsin försökt skapa kopior från rester av en defragmentering? Har av någon anledning aldrig ens funderat på att göra det själv, är inte säker på att det är lika lätt som att återskapa raderade filer
Såklart ditt sista exempel är privatkopiering, skillnaden är dock att vid defragmentering så flyttar du en fil från ett ställe till ett annat på samma fysiska disk. Du kan inte på något sätt se att det gör en viss skillnad? Plus det faktum att eventuell rest efter deftragmentering som sagt inte är speciellt beständing...vilket jag tycker är en bra beskrivning av något som man kan anse vara flyktigt, precis som data som buffras vid streaming Personligen tycker jag det är betydligt troligare att man anser att datan är flyktig än att den är beständig, tror du något annat? Om man bortser från detta fallet så skulle jag aldrig räkna med att eventuella rester efter en defragmentering går att återskapa pålitligt och regelbundet vilket jag skulle ha som krav för att kalla något för kopiering.
Det krävs som vi båda konstaterat lite arbete för att återskapa kopior (om det ens går) vilket gör att i alla fall jag är bekväm med att konstatera att defragmentering inte på något sätt bör räknas som varken kopiering eller exemplarframställning. Det andra exemplaret som du nämner brukar jag tänka på som orginalfilen som möjligen ligger på annan fysisk plats på hårddisken, har aldrig någonsin tänkt på det som en kopia. Brukar du göra det? Personligen skulle jag vara helt ok med att även flytta en fil från en partition till en annan (så länge det är på samma fysiska disk) utan att kalla det för privatkopiering. Men det är bara min högst personliga tolkning även om jag är rätt övertygad om att de flesta (inklusive copyswede) skulle hålla med mig.
Sedan utgår jag från endast från att datan klassas som flyktig utan även från att lagens andemening inte går att applicera i detta fallet. Alltså kommer ingen att kräva avgift för detta och det är då i mitt tycke inte speciellt relevant, även om du tycker att det är en möjlig bisarr bieffekt av hur lagen är formulerad.
Jag är väl insatt i hur defragmentering fungerar, men eftersom du inte kan komma åt två exemplar av filen under den tid som data kopieras till ny plats för att sedan raderas på originalstället så ser jag inget problem med det. Men du anser alltså att defragmentering är samma sak som kopiering? Vill du ha dubbletter av en fil på samma disk så defragmenterar du den? Förstår du dilemmat med din argumentation?
Defragmenteringsdiskussionen har ju spårat ur totalt. Vid defragmentering framställs fler exemplar punkt slut.
Kopierar jag en skiva och förstör originalet så räknas det som privatkopiering eftersom du framställt ett nytt exemplar.
Inget av ovan fall resulterar i intäktsbortfall för artist men det ena klassas ändå som privatkopiering.
Du kan däremot behålla ett originalverk på samma fysiska plats (NAS) och streama ut det till obegränsat(!) antal enheter inom närmaste bekantskapskretsen vilket sannolikt hade kunnat generera intäkter för artist om de hade fått sälja fler kopior istället. Detta räknas dock inte som privatkopiering....
Riktlinjerna fungerar med andra ord inte som de ska (dvs ersätta för förlorade intäkter).
Man kan då konstatera att du antagligen umgås med personer som är hyffsat likasinnade när det gäller teknik och troligen även ganska lika med hänsyn till ålder?
Personligen kan jag knappast påstå att min umgängeskrets är representativ för ett genomsnitt av hela svenska folket, den är alldeles för homogen för det. Tycker du att din bekantskapskrets är representativ och innefattar folk av alla åldrar och med olika etnisk och social bakgrund?
Jag vet inte hur homogen din skara bekanta är. Min är troligen mer blandad än snitt men givetvis inte representativ för ett helt land (vilket jag aldrig heller påstått). Givetvis får man ju ta hänsyn till dessa parametrar och normalisera därefter. Men när man hittar NOLL representanter för privatkopiering (bortsett från digitalboxarna som jag nämnt innan) så kan man absolut börja dra lite slutsatser.
Med tanke på att det inte är några blåögda och nyutexaminerade jurister vi talar om här så är jag återigen övertygad om att de är experter på att se luckor i bevisning, inklusive statistik. Det väl i princip det som de jobbar med? Ena parten försöker mörka så mycket som möjligt om en sak för att lyfta fram en annan, den andra gör samma sak fast precis tvärt om.
Tycker själv att man lätt kan se vad som frågats i undersökningarna och vad som inte frågats. Copyswede frågar endast OM man använt diskar/usb-minnen till privatkopiering men låter bli att fråga hur ofta och i vilken utsträckning. UMA-företagen å sin sida ställer frågan om man gör det i stor utsträckning och hur stor del av lagringsutrymmet som används, men låter antagligen bli att ta med de som svarade annat än att man gjorde det i stor utsträckning. Man framhäver den data som stödjer en ståndpunkt, inget konstigt med det. Själv tycker jag att resultatet av undersökningen stödjer copyswedes påstående om att många privatkopierar vilket då motiverar avgifter som lagen nu är utformad, däremot tycker jag att UMA-företagens siffror gör att avgifternas storlek bör diskuteras. Tyvärr var detta inget som denna förhandling täckte in...
Jag har som jag skrivit så många tidigare ingen förklaring till varför domen ser ut som den gör. Det är ju därför iaf jag för diskussionen..........................
Jag har förstått vad frågan går ut på, men jag förstår också att de som är negativt inställda till privatkopieringsavgifen kan tänkas vara mer benägna att svara "nej" utan att fundera alltför mycket på om de egentligen gör det eller inte. 281 personer (34%) har aldrig spelat in ett tv-program på video eller eller på en digitalbox med hårddisk, har aldrig använt ett usb-minne för att flytta ljudfiler eller filmer, har aldrig mailat eller fått en mp3:a av en kompis, har aldrig kopierat en skiva från en kompis osv. Iofs inte omöjligt att det är så, men jag är aningen skeptisk till det
Än en gång. Jag anser också att det är märkligt många som ALDRIG har privatkopierat. Men det betyder ju inte att fler har gjort det de senaste två åren, eller hur?!
Aningen OT:
Hmm...med när jag skrev ovanstående stycke dök just upp en intressant frågeställning i mitt huvud: Om man tex laddar ner piratkopierad musik och lägger den på en mp3-spelare, klassas det då som privatkopiering? Gör det faktum att originalet är olagligt att själva akten där man flyttar filerna inte längre faller in under samma regler som "vanlig" privatkopiering? Antagligen räknas detta inte som privatkopiering då man inte innehar ett original...beror på om det är själva kopieringen i sig som räknas eller om det är akten då man flyttar datan som är intressant
No shit Sherlock.... Det är precis därför som jag skilt på privat- och piratkopiering i mina inlägg?
Folk PRIVATkopierar inte längre i någon större utsträckning - de PIRATkopierar.