Permalänk
Medlem

Alla verktyg som finns...

Jag håller på en del med webbdesign. HTML5, CSS2/3, PHP, SQL, Jquery.

Jag brukar kunna få till det mesta som jag vill ha det. Men nu funderar jag på om jag är dum. Det finns så många verktyg, är det bättre att använda dem?

Nyss googlade jag smartphone+jquery för att kolla upp vilka stöd som finns osv (inte så viktigt) och hittade http://jquerymobile.com/. Jag fattar knappt ens vad det är! Det finns så mycket och jag kan inte avgöra vad som är bra eller inte och jag förstår inte genast vad saker ska användas till. Hur gör folk som jobbar med det här? Jag gissar att ni inte sätter er och skriver kod för hand särskilt ofta...?

Hur ska man kunna sålla bland allt som finns, vad är bra, hur ska man kunna veta? Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meat:

Hur gör folk som jobbar med det här? Jag gissar att ni inte sätter er och skriver kod för hand särskilt ofta...?

Jodå, man skriver väldigt mycket "för hand". Verktyg, ramverk och annan färdigskriven kod används när de behövs.

Det kan vara svårt att förklara utan att ha konkreta exempel, men ett tips är att sätta dig ner och titta genom alla verktyg du hittar. Se vad man kan göra med det och hur de gör det. Fundera på hur du kan lösa det med andra verktyg och vad som skiljer de tillvägagångssätten åt.

Få saker irriterar mig mer än när folk importerar ett stort javascript-bibliotek för att köra en simpel funktion som kunnat skrivas på två minuter med vanilla javascript.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svar - och snyggt användarnamn

Några mer konkreta funderingar:

Är det dumt att jag har handkodat hela min sajt? Jag har gjort så eftersom jag har funktioner som är unika (vill inte bli för detaljerad av anonymitetsskäl) och som jag inte tror att jag kan hitta på annat håll, samt för att jag tycker PHP är roligt. I de fall jag behövt tex en blogg har jag använt något färdigt.

Jag vill ha en megamenu och tänkte först hitta någon färdig men har inte hittat någon perfekt. Är det vanvett att ge sig i kast med det?

Håller även på att göra en sajt responsiv och är osäker på om det är vettigt att handkoda det eller om det finns ramverk för mobil. Kommer min bara se hemmagjord ut jämfört med alla andras?

Det är nog det sistnämnda jag funderar mest på, jag tycker mina grejer ofta ser lite 90-tal ut jämfört med andras, trots att jag tycker att jag kan rätt mycket. En kompis som inte kan ett dugg slänger istället upp en wordpressajt med något fränt tema och får en sida som ser mer avancerat ut än min, trots att det inte är så.

Permalänk
Medlem

jag tycker man ska egenkoda sin sajt själv. Hur ska man annars lära sig?

Alla kan göra en wordpress sajt med snyggt tema men det behöver man ju inte kunna speciellt mycket för att göra.

Sen finns det ju många som säger att varför uppfinna hjulet igen men man lär sig oerhört mycket genom att bara koda och koda ännu mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meat:

Tack för svar - och snyggt användarnamn

Några mer konkreta funderingar:

Är det dumt att jag har handkodat hela min sajt? Jag har gjort så eftersom jag har funktioner som är unika (vill inte bli för detaljerad av anonymitetsskäl) och som jag inte tror att jag kan hitta på annat håll, samt för att jag tycker PHP är roligt. I de fall jag behövt tex en blogg har jag använt något färdigt.

Dumt? Nja. Gör du det för skojs skull så är det ju mycket bättre att göra det själv så att du blir bättre på det. Man kan alltid bli bättre på allt.

Är det ett kommersiellt projekt så blir det direkt en fråga om pengar. Fördelen med (högkvalitativa) färdiga lösningar är att de är väldigt billiga jämfört med att skriva dem själv. Nackdelen är att du förmodligen inte får precis det du vill ha.

Vem som helst som har läst marknadsföring kan berätta om varför man inte bör använda färdiga designmallar för ett seriöst företag, och om du har en klient som behöver ett särskilt slags system så är det sällan du kan hitta något färdigt som beter sig precis som de vill. Kan de komma undan med att använda något färdigt, eller är det värt det för dem att få det skräddarsytt?

Skrivet av Meat:

Jag vill ha en megamenu och tänkte först hitta någon färdig men har inte hittat någon perfekt. Är det vanvett att ge sig i kast med det?

Håller även på att göra en sajt responsiv och är osäker på om det är vettigt att handkoda det eller om det finns ramverk för mobil. Kommer min bara se hemmagjord ut jämfört med alla andras?

Vad menar du med "megamenu"? Navigation är sällan något allt för invecklat, om du inte kan lösa det manuellt tycker jag definitivt att du ska sätta dig ner med det.

Personligen förstår jag inte varför folk tror att responsiv kodning skulle vara något svårt. Sitter man och skriver ful-CSS med fasta mått till höger och vänster kan jag förstå att det är en tröskel, men har man koll på vad man gör så är det i princip ingen skillnad på att skriva en responsiv webbplats mot att skriva en statisk.

Skrivet av Meat:

Det är nog det sistnämnda jag funderar mest på, jag tycker mina grejer ofta ser lite 90-tal ut jämfört med andras, trots att jag tycker att jag kan rätt mycket. En kompis som inte kan ett dugg slänger istället upp en wordpressajt med något fränt tema och får en sida som ser mer avancerat ut än min, trots att det inte är så.

Design och webbutveckling är två helt olika saker.

Det finns många duktiga utvecklare som bygger färdiga teman, ofta i team. Att komma upp på en nivå där man konkurrerar med dem i ren kvalitét kräver mycket jobb, men åter igen, det finns många nackdelar med att använda färdiga teman i kommersiella projekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

jag tycker man ska egenkoda sin sajt själv. Hur ska man annars lära sig?

Alla kan göra en wordpress sajt med snyggt tema men det behöver man ju inte kunna speciellt mycket för att göra.

Sen finns det ju många som säger att varför uppfinna hjulet igen men man lär sig oerhört mycket genom att bara koda och koda ännu mera.

Tack för svar. Så har jag tänkt länge, men förr eller senare blir det kanske onödigt att harva på med samma grejer och man kunde göra på något smartare sätt? Jag har fått rådet att sätta mig in i ramverk men har tvekat eftersom jag inte riktigt förstår poängen.

Skrivet av Mest:

Dumt? Nja. Gör du det för skojs skull så är det ju mycket bättre att göra det själv så att du blir bättre på det. Man kan alltid bli bättre på allt.

Är det ett kommersiellt projekt så blir det direkt en fråga om pengar. Fördelen med (högkvalitativa) färdiga lösningar är att de är väldigt billiga jämfört med att skriva dem själv. Nackdelen är att du förmodligen inte får precis det du vill ha.

Vem som helst som har läst marknadsföring kan berätta om varför man inte bör använda färdiga designmallar för ett seriöst företag, och om du har en klient som behöver ett särskilt slags system så är det sällan du kan hitta något färdigt som beter sig precis som de vill. Kan de komma undan med att använda något färdigt, eller är det värt det för dem att få det skräddarsytt?

Vad menar du med "megamenu"? Navigation är sällan något allt för invecklat, om du inte kan lösa det manuellt tycker jag definitivt att du ska sätta dig ner med det.

Personligen förstår jag inte varför folk tror att responsiv kodning skulle vara något svårt. Sitter man och skriver ful-CSS med fasta mått till höger och vänster kan jag förstå att det är en tröskel, men har man koll på vad man gör så är det i princip ingen skillnad på att skriva en responsiv webbplats mot att skriva en statisk.

Design och webbutveckling är två helt olika saker.

Det finns många duktiga utvecklare som bygger färdiga teman, ofta i team. Att komma upp på en nivå där man konkurrerar med dem i ren kvalitét kräver mycket jobb, men åter igen, det finns många nackdelar med att använda färdiga teman i kommersiella projekt.

Tack till dig med. Jag köper helt resonemanget om att ha en "egen" design och som jag nämnde tidigare har jag ju också funktioner som är "produktspecifika" eller vad man ska säga och som jag inte kan hitta på annat håll.

Med mega-menu menar jag en stor meny som fälls ner, som på http://www.adlibris.com/se/. Har fått lite nya idéer nu till hur det ska funka men funderar fortfarande på om andra skulle ha hittat någon färdig lösning.

Jag har faktiskt börjat med responsiv kodning nu och håller med om att det är ganska lätt, det klurigaste är att tänka "liten skärm" när man varit van att ha 2000 pixlar att röra sig med. Och det känns faktiskt riktigt skönt att börja om från början, jag vet definitivt med mig att jag har fuskat med fulkod lite här och där. Det känns bra att få pepp att det inte är vansinne att ge sig i kast med det.

Och jo, jag vet att design och funktion är olika saker, men när man väl sitter där flyter det ihop lite. Åtminstone för mig. Min sajt är så stor (relativt), jag är ensam med min lilla texteditor och ibland känns det som att det aldrig kommer bli sådär bra som jag vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meat:

Med mega-menu menar jag en stor meny som fälls ner, som på http://www.adlibris.com/se/. Har fått lite nya idéer nu till hur det ska funka men funderar fortfarande på om andra skulle ha hittat någon färdig lösning.

Ah, det brukar benämnas som "drop down".

Det är egentligen inget märkvärdigt svårt att skriva en sådan meny. Det kan vara lite klurigt att få allt att bete sig rätt, men det är helt och hållet möjligt att göra med vanliga CSS-properties.

I ett nötskal vill du dölja alla undermenyer med CSS och sedan ändra stilreglerna genom att toggla ett klassnamn med javascript (eller genom ett s.k. checkbox hack).

Skrivet av Meat:

Och jo, jag vet att design och funktion är olika saker, men när man väl sitter där flyter det ihop lite. Åtminstone för mig. Min sajt är så stor (relativt), jag är ensam med min lilla texteditor och ibland känns det som att det aldrig kommer bli sådär bra som jag vill ha det.

Det är bara att kämpa på! Låt dig inspireras av annat och testa olika grejer så blir det säkert bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har hört mega menu när det gäller en stor som man kan ha bilder och så i. Nåja, namnet spelar ingen roll =).

Jag hade tänkt att menyn skulle förbli nedfälld så länge man inte klickar någon länk eller utanför menyn, vilket försvårar saken något. Tänkte testa med stopPropagation() men kan hända att checkboxhacket är bättre, tack för det!

Edit: kanske en variant med radiobutton vore bättre... många möjligheter!

Permalänk
Medlem

Är det dumt att harva på med PHP? Borde jag lära mig Django istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meat:

Är det dumt att harva på med PHP? Borde jag lära mig Django istället?

Ju fler språk du lär dig desto bättre är det. PHP lär inte dö ut under den närmaste framtiden iaf så kan man PHP så finns det jobb tex.