Dumt? Nja. Gör du det för skojs skull så är det ju mycket bättre att göra det själv så att du blir bättre på det. Man kan alltid bli bättre på allt.
Är det ett kommersiellt projekt så blir det direkt en fråga om pengar. Fördelen med (högkvalitativa) färdiga lösningar är att de är väldigt billiga jämfört med att skriva dem själv. Nackdelen är att du förmodligen inte får precis det du vill ha.
Vem som helst som har läst marknadsföring kan berätta om varför man inte bör använda färdiga designmallar för ett seriöst företag, och om du har en klient som behöver ett särskilt slags system så är det sällan du kan hitta något färdigt som beter sig precis som de vill. Kan de komma undan med att använda något färdigt, eller är det värt det för dem att få det skräddarsytt?
Vad menar du med "megamenu"? Navigation är sällan något allt för invecklat, om du inte kan lösa det manuellt tycker jag definitivt att du ska sätta dig ner med det.
Personligen förstår jag inte varför folk tror att responsiv kodning skulle vara något svårt. Sitter man och skriver ful-CSS med fasta mått till höger och vänster kan jag förstå att det är en tröskel, men har man koll på vad man gör så är det i princip ingen skillnad på att skriva en responsiv webbplats mot att skriva en statisk.
Design och webbutveckling är två helt olika saker.
Det finns många duktiga utvecklare som bygger färdiga teman, ofta i team. Att komma upp på en nivå där man konkurrerar med dem i ren kvalitét kräver mycket jobb, men åter igen, det finns många nackdelar med att använda färdiga teman i kommersiella projekt.