Xbox One oanvändbar från start, enligt MS

Permalänk
Medlem

Xbox One oanvändbar från start, enligt MS

Enligt uppgift från Microsoft själva så krävs det en uppdatering av Xbox One för att den ska fungera från start, utan denna uppdatering fungerar helt enkelt inte konsolen.

Från Engadget: http://www.engadget.com/2013/11/08/xbox-one-day-one-update-de...

Från artikeln:

Citat:

Imagine it's November 22nd: You've got your shiny new Xbox One from the local games merchant, you've got it home, and it's time to video game. Aw shucks, the internet is out! But that's okay, as you've got yourself a physical game disc ready to go. Sadly, it looks like you've got yourself a $500 paperweight until your ISP comes back online. "Functionally, you will be able to do very little without taking the day one update," Microsoft senior director of product management Albert Penello told Engadget in a recent interview. We posed just such a scenario to him, and asked what we could do with an Xbox One out of the box. "Nothing. You need the Day One update," he said.

Nu ska jag inte köpa någon next-gen-konsol, åtminstone inte vid launch, men detta känns rätt beige. Eller?

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vem köper en xbox och har inte internet?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma sak med PS4

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Det kommer nog finnas en del som ger bort dessa i julklapp och sitter i en insnöad stuga utan internet på julafton.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det kommer nog finnas en del som ger bort dessa i julklapp och sitter i en insnöad stuga utan internet på julafton.

Det var ju first och second gen PS styrka... Plocka upp ur kartongen, i med skivan och spela!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag vet två familjer som bara har en USB-sticka i en laptop, och ingen uppkoppling till övriga prylar i hemmet. Bara en av dessa har en spelkonsol (Xbox 360), men helt ovanligt är det nog inte.

Problem kan också uppstå när folk helt enkelt inte känner till detta, det skapar problem att man MÅSTE uppdatera. Plus att man kan fråga sig hur stor uppdateringen är och hur belastade servrarna kommer vara vid launch.

Naturligtvis hoppas jag att detta ska passera smärtfritt, önskar ingen en spelfri jul, men det är ändå inte helt ointressant.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Samma sak med PS4

Playstation 4 kommer fungera från start, däremot så finns en s.k. Day One Patch från Sony också vilket ligger på 300 megabyte, cirka.

The system software update 1.50 is approximately 300 MB, and will include the following features:

• Remote Play

• Second Screen

• Record, take screenshots, and upload gameplay effortlessly

• Broadcast and spectate gameplay

• Play as you download

• Multi log-in

• Party (Voice chat)

• Face recognition and voice commands

• Background music player

• Online Multiplayer

• Blu-ray Disc and DVD player

Källa: http://blog.us.playstation.com/2013/10/25/ps4-system-software...

Ingen av dessa saker ovan hämmar dig från att spela spel, Bluray och DVD som nämns längst ner är för filmtittande enbart.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

för några år sedan så spontan köpte jag en Ps3a påvägen till landstället när vi såg att det skulle regna hela veckan... vi hade bara en 3G dongel med grymt dålig täckning

Självklart att majoriteten har internet, men det finns ju en del som sitter på begränsade nät (Typ 4G) och inte gärna vill ladda ner stora uppdateringar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Värt att notera att Wii U funkade exakt lika dant vid släpp, där kunde du göra det mesta förutom att spela Wii spel, det krävde en uppdatering. Den uppgradering var dock på 3GB och så hade den första modellen problem med ofantligt många routrar... behövde köpa en Lan adapter....

Dvs problemet är egentligen är att när de börjar tillverka konsolerna, så skickar de med den absolut senaste FW de har, den kan vara ett halvår gammal eller mer och sakna väldigt mycket.

Hade de gjort en bra lösning dock så hade de skickat med FW uppdateringar på spel skivorna som de gjorde förut men ser inte ut som någon gör detta denna gång.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Hade de gjort en bra lösning dock så hade de skickat med FW uppdateringar på spel skivorna som de gjorde förut men er inte ut som någon gör detta denna gång.

Precis, hade man inkluderat ett gratis-spel av enklare modell som också innehåller senaste programvaran så vore saken löst. Det hade nog gjort det hela enklare för samtliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja i en Xbox/Sony-reklam gjord av samma firma som göra Coca Colas reklamfilmer, IRL not so likely.

Att lipa över detta är så... Ja... Vad ska man säga.
Det är ett icke-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Ja i en Xbox/Sony-reklam gjord av samma firma som göra Coca Colas reklamfilmer, IRL not so likely.

Att lipa över detta är så... Ja... Vad ska man säga.
Det är ett icke-problem.

Fast om du läser tråden så beskriver ju folk att dom faktiskt råkat ut för JUST detta! Bara för att du sitter hemma hos mamma med "gratis" internet så gör inte alla andra det!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Precis, hade man inkluderat ett gratis-spel av enklare modell som också innehåller senaste programvaran så vore saken löst. Det hade nog gjort det hela enklare för samtliga.

Varför skulle det förändrat saken?

Det är en annan sak att kräva att konsolen ska vara uppkopplad konstant. År 2013 tycker jag faktiskt att det är helt okej att ha initiala krav på internetuppkoppling så länge man upplyser om det.

Förmodligen kommer du även kunna hitta affärer som erbjuder uppkoppling i samband med köp så att du kan få ner uppdateringarna som krävs.

Alternativet till day-one-patches är ju att konsolerna inte börjar levereras från fabrik förrän ALL mjukvara är klar (vilket dock inte eliminerar eventuella "aktiveringskrav"). Att senarelägga säljstarten för konsolen kanske 2 månader(?) för att en väldigt liten andel människor omöjligen kan tanka hem initiala uppdateringar är bara absurt på alla sätt och vis.

Har du en 3G-dongle i en laptop kan du för övrigt oftast väldigt enkelt dela ut detta internet till andra enheter.

Edit: Kontantkort med omkring 1GB surf kostar mindre än 200:- länk, länk. Vad jag vet så har varenda Androidlur funktionaliteten att hotspotta. Det är med andra ord ganska långt ifrån omöjligt att lösa det även om man valt att inte prioritera att ha en "vanlig" internetuppkoppling på platsen du har tänkt att använda din konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Varför skulle det förändrat saken?

För att stoppa i en skiva ligger på ungefär den nivå av komplexitet man kan acceptera i ett läge som detta.

Medel-användaren har inte den kompetens som krävs för att exempelvis skapa en wifi-hotspot den laptop där en 3G-dongel sitter. JAG har inga problem med det (detta vore naturligtvis en icke-fråga för min del över lag), men jag inbillar mig inte att medel-användaren har den kompetensen. Fråga vem som helst som suttit på en teknisk support om vilken nivå användarna över lag befinner sig på.

Det jag tänker primärt är dock vilka enorma belastningar detta skapar, för samtliga, till synes helt i onödan. Butikerna kanske kan erbjuda detta, inte för att jag tror de kommer göra det, men frågan är hur lång tid uppdateringen tar per konsol vid release.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag räknar med att behöva uppdatera mer eller mindre all elektronik direkt efter man packat upp den. Hemmabioreceivers, tv-apparater, spelkonsoller, allt har firmware idag. Känns som en icke-nyhet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

För att stoppa i en skiva ligger på ungefär den nivå av komplexitet man kan acceptera i ett läge som detta.

Medel-användaren har inte den kompetens som krävs för att exempelvis skapa en wifi-hotspot den laptop där en 3G-dongel sitter. JAG har inga problem med det (detta vore naturligtvis en icke-fråga för min del över lag), men jag inbillar mig inte att medel-användaren har den kompetensen. Fråga vem som helst som suttit på en teknisk support om vilken nivå användarna över lag befinner sig på.

Det jag tänker primärt är dock vilka enorma belastningar detta skapar, för samtliga, till synes helt i onödan. Butikerna kanske kan erbjuda detta, inte för att jag tror de kommer göra det, men frågan är hur lång tid uppdateringen tar per konsol vid release.

My bad. Missade själva skivbiten i det inlägg som du citerade.

Men problemet kvarstår ju ändå att mjukvaran sällan är klar när konsolerna börjar tillverkas och packas. En sådan lösning skulle mycket väl kunna fördröja release med två månader. Visst, man KAN skicka ut separata skivor till återförsäljarna men det blir OERHÖRT kostsamt för MS/Sony i förhållande till hur lite dessa skivor skulle användas eftersom den stora absolut största massan har internetuppkoppling eller kan tillfälligt lösa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Fast om du läser tråden så beskriver ju folk att dom faktiskt råkat ut för JUST detta! Bara för att du sitter hemma hos mamma med "gratis" internet så gör inte alla andra det!

LOL!

Ingen har fått tag på en next gen-konsol, detta har inte hänt någon. Julen 2013 är folk uppkopplade mer än någonsin?

Hur tänker du?

Enligt ditt nick är du ju för bövelen en vuxen karl (åtminstone på pappret). Skärpning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

My bad. Missade själva skivbiten i det inlägg som du citerade.

Men problemet kvarstår ju ändå att mjukvaran sällan är klar när konsolerna börjar tillverkas och packas. En sådan lösning skulle mycket väl kunna fördröja release med två månader. Visst, man KAN skicka ut separata skivor till återförsäljarna men det blir OERHÖRT kostsamt för MS/Sony i förhållande till hur lite dessa skivor skulle användas eftersom den stora absolut största massan har internetuppkoppling eller kan tillfälligt lösa en.

Nej, klar är den ju inte, så är det ju med alla konsoler. Men att konsolen, enligt tillverkaren, är mer eller mindre obrukbar utan uppdatering, DET hör inte till vanligheterna.

Inkluderade man typ en "välkomstskiva" där en snygg film berättar om fördelarna med konsolen osv och talar om för alla att de ska köra denna innan de gör något annat så skulle folk inte ens märka av att konsolen inte funkar till annat när de köper den. Det är det jag menar, detta lägger på ytterligare ett moment.

Om belastningen är extrem vid launch och det tar en timme att uppdatera konsolen kommer detta vara nog så irriterande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag räknar med att behöva uppdatera mer eller mindre all elektronik direkt efter man packat upp den. Hemmabioreceivers, tv-apparater, spelkonsoller, allt har firmware idag. Känns som en icke-nyhet.

Mjo.. Att det FINNS uppdateringar att tillgå till dessa enheter är ingen nyhet. Men att det KRÄVS för att använda den, är det. Jag håller fortfarande med om att det är ett ickeproblem. Sony och MS har egen support som säkerligen är förberedda på förvånade konsumenter "utan internet".

Så länge som det anges tydligt att en enhet kräver internetuppkoppling för att starta upp första gången ser jag INGET som helst problem med att ha det. Antingen löser man det själv eller så låter man bli att köpa den. Man kanske till och med kan hålla sig med att köpa enheten tills man kommer hem från den där idylliska bergsstugan utan internet...................

Permalänk
Medlem

LOL!

Ingen har fått tag på en next gen-konsol, detta har inte hänt någon. Julen 2013 är folk uppkopplade mer än någonsin?

Hur tänker du?

Enligt ditt nick är du ju för bövelen en vuxen karl (åtminstone på pappret). Skärpning!

Du läste inte mitt inlägg då antar jag? var Lolar du åt? Jag har ingen PS4 eller XBone men det betyder inte att detta problem funnits förut, Jag har åt andra sidan en Wii U som kräver en uppdatering för att få den att funka fullt ut, t.ex. går det inte att spela Wii spel utan det, och.... första firmware versionen har enorma problem med Wifi, för min del blev det att köpa en Lan adapter till Wii U, inget precis många kommer lista ut att behöva lösa.

Nu efter den 3GB stora Dag 1 firmware uppdateringen så funkar Wifi och allt också, dvs en helt onödig lan adapter kvar.

Här har du ett problem som kan uppstå, av en som har uppkoppling o.s.v! Och behöver uppgradera mjukvaran Men kan inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Ehm, man kan ha siffror utan att de behöver betyda födelseår Sen om det är fallet - ingen aning, men ta inte för givet något, brukar själv ha "88" med i mina namn, mest för 8 är favoritsiffran- inte fan är jag född 88.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Nej, klar är den ju inte, så är det ju med alla konsoler. Men att konsolen, enligt tillverkaren, är mer eller mindre obrukbar utan uppdatering, DET hör inte till vanligheterna.

Inkluderade man typ en "välkomstskiva" där en snygg film berättar om fördelarna med konsolen osv och talar om för alla att de ska köra denna innan de gör något annat så skulle folk inte ens märka av att konsolen inte funkar till annat när de köper den. Det är det jag menar, detta lägger på ytterligare ett moment.

Om belastningen är extrem vid launch och det tar en timme att uppdatera konsolen kommer detta vara nog så irriterande.

Nu tolkar jag det som att du jämför slänga med med en skiva innehållandes mjukvara som senarelägger release två månader(?) med att det möjligtvis(!) tar ett par timmar(!) extra bara för att det är hög belastning på servrarna?

Det är bara att inse. Mjukvaror är inte klara när den tillhörande hårdvaran produceras. Samma sak gäller med spel och till och med moderna bilar. Man gör de sista uppdateringarna på plats eftersom man då kan skapa varulager och skicka iväg en "i princip" färdig produkt och under tiden de sista bitarna (mjukvara) blir färdiga.

Men som sagt... Du har rätt i att tillverkarna hade kunnat släppa en "ready-to-go-edition" ett par månader senare med den tillhörande prisökningen som alla "editions" har (och i detta fall krävs p.g.a. licenser som automatiskt ingår i denna variant eftersom man inte kan aktivera dessa online) och som inte kräver first-day-patches. Hade det gjort saken bättre för den lilla skaran som inte har internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Playstation 4 kommer fungera från start, däremot så finns en s.k. Day One Patch från Sony också vilket ligger på 300 megabyte, cirka.

The system software update 1.50 is approximately 300 MB, and will include the following features:

Hmm många av de PS4:or som faktiskt har nått ut har ju inte fungerat och IGN PS4:a fick ju problem efter att de uppdaterat den till 1.5.

http://www.ign.com/articles/2013/11/14/broken-playstation-4-s...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

LOL!

Hur tänker du?

Förstår verkligen inte vad min ÅLDER har med detta att göra? Jag beskrev att folk som får denna konsol med ett eller flera spel och kanske sitter i en stuga nånstans och firar Jul precis som många andra. Att då måste börja skapa Ad-Hoc nätverk mot sin mobil/dator etc etc för att ö.h.t kunna starta med kostnaderna detta innebär tycker jag e helt uppåt väggarna.

Och JA jag är 35 år gammal och bor INTE hemma men har en stuga på landet UTAN internet!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Nu tolkar jag det som att du jämför slänga med med en skiva innehållandes mjukvara som senarelägger release två månader(?) med att det möjligtvis(!) tar ett par timmar(!) extra bara för att det är hög belastning på servrarna?

Det är bara att inse. Mjukvaror är inte klara när den tillhörande hårdvaran produceras. Samma sak gäller med spel och till och med moderna bilar. Man gör de sista uppdateringarna på plats eftersom man då kan skapa varulager och skicka iväg en "i princip" färdig produkt och under tiden de sista bitarna (mjukvara) blir färdiga.

Men som sagt... Du har rätt i att tillverkarna hade kunnat släppa en "ready-to-go-edition" ett par månader senare med den tillhörande prisökningen som alla "editions" har (och i detta fall krävs p.g.a. licenser som automatiskt ingår i denna variant eftersom man inte kan aktivera dessa online) och som inte kräver first-day-patches. Hade det gjort saken bättre för den lilla skaran som inte har internet?

Du behöver inte haka upp dig på själva internet-frågan, den är inte lika relevant som belastningsfrågan. Ponera att belastningen gör att 70% inte kan ansluta alls, då är det inte lika kul för alla barnfamiljer med nya konsoler längre. Hur man än vänder och vrider på det så ÄR detta potentiellt sett ett problem, det krävs makalös akrobatik för att undvika den uppfattningen enligt min mening.

Att skicka med en låda nyproducerade skivor med denna uppdatering till försäljarna är ingen jätteoperation, det är heller inte alls dyrt att trycka upp och distribuera. Min gissning är att det är dumt att förlita sig på 100% digital distribution vid så enorma distributioner som dessa.

Men som sagt, jag hoppas jag har fel och att detta flyter på utan problem, för samtliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LOL!

Hur tänker du?

uhm, Några Xbox One konsoller läkte ju ifrån någon lagershop.

Till saken så tycker jag att produkten kan vara i bruksskikt när man säljer den och inte bara hårdvara som måste invänta uppdatering. Jag tror, som många andra att när man plockat upp sin konsol så vill man spela på en gång och inte vänta på att en större uppdatering och otaliga omstarter.

Sen att skylle på att samtliga idag 'måste' ha internetuppkoppling är lite fel. Många idag har fortfarande inte tillgång till fiber/adsl utan en större kostnad och därför nöjer sig med en "dongle". Kanske är det så att man bara ha en dator och inte behöver köpa till någon router.

Saken är den; de tidigare konsolerna har fungerat utan internet utan några som helst problem. Xbox360 fick dashboard updates med vissa titlar så man slapp internet uppkoppling.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Förstår verkligen inte vad min ÅLDER har med detta att göra? Jag beskrev att folk som får denna konsol med ett eller flera spel och kanske sitter i en stuga nånstans och firar Jul precis som många andra. Att då måste börja skapa Ad-Hoc nätverk mot sin mobil/dator etc etc för att ö.h.t kunna starta med kostnaderna detta innebär tycker jag e helt uppåt väggarna.

Och JA jag är 35 år gammal och bor INTE hemma men har en stuga på landet UTAN internet!

Den som 2013 befinner sig någonstans där det inte går att ansluta till internet antingen via fast lina eller sin mobiltelefon/padda borde istället njuta av detta sällsamma och troligtvis sällsynta tillstånd istället för att böla över utebliven speltid.

Att spel och konsoller kräver installation av patchar vid launch är ju inget nytt så jag fattar inte att detta upprör någon över huvudtaget. Det är en sk icke-nyhet.

Permalänk
Medlem

Så återigen ett val för att stoppa att vissa får tag på konsolen tidigare än Microsoft vill och straffa hederliga kunder som inte råkar har internet tillgång från Dag ett.

Bra gjort Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Du behöver inte haka upp dig på själva internet-frågan, den är inte lika relevant som belastningsfrågan. Ponera att belastningen gör att 70% inte kan ansluta alls, då är det inte lika kul för alla barnfamiljer med nya konsoler längre. Hur man än vänder och vrider på det så ÄR detta potentiellt sett ett problem, det krävs makalös akrobatik för att undvika den uppfattningen enligt min mening.

Att skicka med en låda nyproducerade skivor med denna uppdatering till försäljarna är ingen jätteoperation, det är heller inte alls dyrt att trycka upp och distribuera. Min gissning är att det är dumt att förlita sig på 100% digital distribution vid så enorma distributioner som dessa.

Men som sagt, jag hoppas jag har fel och att detta flyter på utan problem, för samtliga.

Fast det var väl "internetfrågan" vi diskuterade från början?
Ponera att servrarna blir överbelastade så har du rätt i att folk kommer få vänta lite (några timmar?) extra. Tough luck. Detta är inget annat än ett i-landsproblem. Just nu finns det dock inga som helst indikationer på att detta kommer inträffa, eller hur? Det går att peka ut oändligt många potentiella risker och jag är säker på att konsoltillverkarna gör vad de kan för att eliminera så många som möjligt av dessa på ett kostnadseffektivt sätt.

Jaså? Expert på logistik much? Tillverkningen av skivor är en ytterst liten del av den totala kostnaden. Att hålla reda på vilka som ska ha hur många samt att få iväg precis dessa till rätt adresser är ett (sett till den faktiska nyttan) ett ofantligt stort arbete.

Vad baserar du din gissning på? Med dagens molnlösningar kan man öka prestandan direkt i realtid baserat på den rådande efterfrågan/belastningen genom att köra igång fler kluster där det behövs. Det är en kostnadsfråga för det distribuerande företaget men fortfarande helt möjligt vilket gör digital överföring betydligt mer passande och kostnadseffektivt för "enorma distributioner" än traditionell posthantering.

Permalänk
Medlem

Den som 2013 befinner sig någonstans där det inte går att ansluta till internet antingen via fast lina eller sin mobiltelefon/padda borde istället njuta av detta sällsamma och troligtvis sällsynta tillstånd istället för att böla över utebliven speltid.

Att spel och konsoller kräver installation av patchar vid launch är ju inget nytt så jag fattar inte att detta upprör någon över huvudtaget. Det är en sk icke-nyhet.

Om jag inte är helt fel ute nu så kunde man spela på 360 samt PS3 från Dag ett utan att uppdatera något.