Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Är lite sugen på att köra Skynet's bios på Msi 780 gaming.
Som jag hittills förstått är det i princip ofarligt. Men är det någon som kan förklara lite enkelt hur det hela går till ? (Har aldrig överklockat) Samt går det att köra bra på luft, eller blir det för varmt?

Börja överklocka som vanligt, utan att röra bios.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Sist jag var inne och kikade så hade han flera olika bios beroende på vilken revision man skulle ha de till om jag inte minns helt fel
Slå en kik!
http://www.overclock.net/t/1393791/official-nvidia-gtx-780-ow...

Inser att jag formulerade mig dåligt...
Jag har redan skyn3t bios som fungerar finfint. Problemet är att skyn3t bara låser upp PT och volt upp till 1,212v. Jag vill låsa upp mer men hittar ingen guide för att göra det med min VDDC NCP4208. Alla guider är för referensdesignen med NCP4206 :/

Mitt kort är Gigabyte gtx 780 ghz edition om spelar roll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Börja överklocka som vanligt, utan att röra bios.

Och vad är "som vanligt"? Går knappt göra något i afterburner som sagt då volten är låst på 103%, därav var jag sugen på skyn3ts

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Och vad är "som vanligt"? Går knappt göra något i afterburner som sagt då volten är låst på 103%, därav var jag sugen på skyn3ts

Tror han menar att du kan testa hur mycket du kan höja coreclock utan att behöva öka powertarget eller volt. Vissa kort kan man komma upp i 1200-1300MHz utan att ens behöva peta på volt/PT! Annars är det väldigt enkelt att flasha till skyn3t bios, gäller bara att hitta rätt version för ditt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Tror han menar att du kan testa hur mycket du kan höja coreclock utan att behöva öka powertarget eller volt. Vissa kort kan man komma upp i 1200-1300MHz utan att ens behöva peta på volt/PT! Annars är det väldigt enkelt att flasha till skyn3t bios, gäller bara att hitta rätt version för ditt kort.

Ah okej! Tack för svaret har för mig att det inte finns så många möjligheter just med detta kortet då det redan är lite fabriksöverklockat osv. Men ska kolla!
Däremot att flasha till skyn3ts bios, hur går det till? Att "flasha", är det som att dra ner en version med ytterliggare inställningar som orginal bios inte har eller?

Edit: Och ytterliggare en fråga. Kör luftkylt med bra temperaturer för tillfället. Är det ens lönt att klocka på luft, eller krävs det vatten? Som sagt, dumma frågor. Men är första gången.

Visa signatur

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Ah okej! Tack för svaret har för mig att det inte finns så många möjligheter just med detta kortet då det redan är lite fabriksöverklockat osv. Men ska kolla!
Däremot att flasha till skyn3ts bios, hur går det till? Att "flasha", är det som att dra ner en version med ytterliggare inställningar som orginal bios inte har eller?

Edit: Och ytterliggare en fråga. Kör luftkylt med bra temperaturer för tillfället. Är det ens lönt att klocka på luft, eller krävs det vatten? Som sagt, dumma frågor. Men är första gången.

Inga dumma frågor alls! När man flashar bios på ett kort laddar man ner själva biosfilen som går lätt att hitta om man googlar "skyn3t bios". Sen kan man antingen använda kommandotolken eller ladda ner ett superlitet program som flashar åt dig. Om det är första gången så rekommenderar jag att du laddar ner Ez3flsh som är ett litet verktyg som hjälper dig! Kommer inte ihåg exakt hur det var man gjorde men i princip så startar man bara Ez3flash och visar programmet var biosfilen är så sköter det resten, men jag kanske minns fel Efteråt måste man starta om datorn men sen är det klart! Som alltid är det bra att göra backup på stockbios vilket är enkelt i GPU-Z.

Sitter med mobilen nu så kan inte ge en superbra förklaring, kan ha missat nåt men du kan läsa mer här:

http://www.overclock.net/t/1393791/official-nvidia-gtx-780-owners-club

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Det går att klocka bra på luft upp till ca 1,2v så länge man inte är känslig för ljudnivån... Se till att hålla gpun under 80c bara för annars kan vrm ta stryk! Har du tur kan 1,2v räcka väldigt långt eller så har du otur som jag och fastnar på 1200mhz. Det är bara att testa och se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Det går att klocka bra på luft upp till ca 1,2v så länge man inte är känslig för ljudnivån... Se till att hålla gpun under 80c bara för annars kan vrm ta stryk! Har du tur kan 1,2v räcka väldigt långt eller så har du otur som jag och fastnar på 1200mhz. Det är bara att testa och se!

Tack för ett enkel och vettig förklaring! Ska dra ner Ezflash ikväll efter jobbet då. Har för mig att jag läst att Skyn3ts bios på 780msi gaming inte går mer än upp till 1.212V, så kan ju prova mig att lägga mig där? Samt kan själva grafikkortet ta stryk på något sätt genom att göra detta, hårdvarumässigt?

Läst lite i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254988-alla-med-msi-gtx-780-gaming-k-twin-frozr-iv-se-hit-goda-nyheter/

Edit: Blir det några skillnader hur fläktar beter sig när man klockar ett kort? Eller går de sakta vid låg belastning och snabbt vid hög belastning osv?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Tack för ett enkel och vettig förklaring! Ska dra ner Ezflash ikväll efter jobbet då. Har för mig att jag läst att Skyn3ts bios på 780msi gaming inte går mer än upp till 1.212V, så kan ju prova mig att lägga mig där? Samt kan själva grafikkortet ta stryk på något sätt genom att göra detta, hårdvarumässigt?

Läst lite i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254988-alla-med-msi-gtx-780-gaming-k-twin-frozr-iv-se-hit-goda-nyheter/

Edit: Blir det några skillnader hur fläktar beter sig när man klockar ett kort? Eller går de sakta vid låg belastning och snabbt vid hög belastning osv?

Jag har låst upp mitt 770 MSI gaming från 1,212v till 1,300v.

Nu i värmen går jag inte över 1,250v eftersom mitt kort hamnar runt 75-78c. Detta är med ca 28-30 grader i lägenheten.

På morgonen när det blivit svalare (22-24 grader) kan jag köra 1,270-1,280v då är kortet runt 75c.

Drar jag på 1,300v nu i värmen flyger kortet upp till ~85c sedan får jag blåskärm 116.

Genom att låsa upp och köra 1,300v istället för 1,212v kunde jag klocka från 1293 MHz till 1358 MHz.

Flasha BIOS på kortet gjorde inte mycket förutom jag tycker jag kunde klocka memory klock lite högre. Kanske pyttelite mer stabilitet på core clock. Annars märkte jag ingen större skillnad. Jag trodde öka 'power limit %' -slidern (min var 111% max innan, nytt bios 150%) skulle hjälpa men mitt kort använder typ 50-80% TDP under full load enligt GPU-Z.

-----------------

Kan tillägga att 1150 MHz core clock> 1358 MHz core clock gav mig ~5 mer fps...klocka memory klock 1753 MHz> 1944 MHz gav mig ~1 fps.

Knappast värt tiden (prestandamässigt) jag la ner på låsa upp volt, flasha BIOS och läsa på massa forum. Det är dock roligt att klocka och köra benchmarks osv så ångrar mig inte heh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Jag har låst upp mitt 770 MSI gaming från 1,212v till 1,300v.

Nu i värmen går jag inte över 1,250v eftersom mitt kort hamnar runt 75-78c. Detta är med ca 28-30 grader i lägenheten.

På morgonen när det blivit svalare (22-24 grader) kan jag köra 1,270-1,280v då är kortet runt 75c.

Drar jag på 1,300v nu i värmen flyger kortet upp till ~85c sedan får jag blåskärm 116.

Genom att låsa upp och köra 1,300v istället för 1,212v kunde jag klocka från 1293 MHz till 1358 MHz.

Flasha BIOS på kortet gjorde inte mycket förutom jag tycker jag kunde klocka memory klock lite högre. Kanske pyttelite mer stabilitet på core clock. Annars märkte jag ingen större skillnad. Jag trodde öka 'power limit %' -slidern (min var 111% max innan, nytt bios 150%) skulle hjälpa men mitt kort använder typ 50-80% TDP under full load enligt GPU-Z.

-----------------

Kan tillägga att 1150 MHz core clock> 1358 MHz core clock gav mig ~5 mer fps...klocka memory klock 1753 MHz> 1944 MHz gav mig ~1 fps.

Knappast värt tiden (prestandamässigt) jag la ner på låsa upp volt, flasha BIOS och läsa på massa forum. Det är dock roligt att klocka och köra benchmarks osv så ångrar mig inte heh.

Då verkar du ändå kunna driva runt ditt kort bra! Sitter som ett fån när jag försöker mig på detta nu. Vart jag än läser så finns det ju ingen vettig förklaring med hur man väl använder EZtool eller hur man gör någonting. Inte lätt som nybörjare detta verkar det som, haha.

Edit: Liksom "* Easy flash - In other to use this tool you must rename the rom to "X.rom"" Vilken rom? Hur, vadå, vart?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Edit: Liksom "* Easy flash - In other to use this tool you must rename the rom to "X.rom"" Vilken rom? Hur, vadå, vart?

De menar BIOS versionen du ska flasha till.

Du tankar en custom BIOS, som heter "Hej_bios.rom" (.rom är filtypen)

Då måste du döpa om den nedladdade filen "Hej_bios.rom" > "X.rom".

Annars misslyckas programmet känna igen BIOS'et du vill flasha till (tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

De menar BIOS versionen du ska flasha till.

Du tankar en custom BIOS, som heter "Hej_bios.rom" (.rom är filtypen)

Då måste du döpa om den nedladdade filen "Hej_bios.rom" > "X.rom".

Annars misslyckas programmet känna igen BIOS'et du vill flasha till (tror jag).

Ah! Sådärja. Nu har jag lyckats flasha det. Nu ska vi se här.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vill som sagt ha upp volten till 1,212v, men verkar bara som att jag kan dra upp den +62? Hur kommer detta sig?

Edit: samt Memory clock kan jag bara dra till +1000. Varför? Tidigare länkade i tråden/andra trådar som jag läst har haft upp till 7000 i memory clock osv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Vill som sagt ha upp volten till 1,212v, men verkar bara som att jag kan dra upp den +62? Hur kommer detta sig?

http://i.imgur.com/K3FFQPz.jpg

Edit: samt Memory clock kan jag bara dra till +1000. Varför? Tidigare länkade i tråden/andra trådar som jag läst har haft upp till 7000 i memory clock osv.

http://i.imgur.com/CzLkZ8o.jpg

Det du ändrar är offset, standardvolt ligger på 1,150, så lägger du på 0,062 = 1,212. Osv, samma sak med minnet.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Det du ändrar är offset, standardvolt ligger på 1,150, så lägger du på 0,062 = 1,212. Osv, samma sak med minnet.

Ah okej. Så som jag fattat det så ligger 1,212 i volt ganska bra för en okej klock ( ej överdriven). Hur ser det då ut med Memoryklock? Vad ska man sträva efter ungefär för att det ska vara stabilt och ej vara skadligt? (Så man håller sig inom ramarna och inte äventyrar kortet)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Ah okej. Så som jag fattat det så ligger 1,212 i volt ganska bra för en okej klock ( ej överdriven). Hur ser det då ut med Memoryklock? Vad ska man sträva efter ungefär för att det ska vara stabilt och ej vara skadligt? (Så man håller sig inom ramarna och inte äventyrar kortet)

Kul att det gick bra med för dig att flasha kortet! När det gäller minnesklock så rekommenderar jag att du låter den vara på stock tills du hittat en stabil coreclock, sen kan du öka den långsamt. Det är väldigt olika hur mycket man kan klocka just minnet. Vissa klarar inte en MHz över stock medan andra kan öka med upp till 1000MHz, det är helt enkelt bara att testa! Tänk på att om du ökar minnesslidern med t.ex. 200 så ökar du effektivt minneshastigheten med 400 osv.

Permalänk

Fortfarande ingen som har nån lösning på mitt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Kul att det gick bra med för dig att flasha kortet! När det gäller minnesklock så rekommenderar jag att du låter den vara på stock tills du hittat en stabil coreclock, sen kan du öka den långsamt. Det är väldigt olika hur mycket man kan klocka just minnet. Vissa klarar inte en MHz över stock medan andra kan öka med upp till 1000MHz, det är helt enkelt bara att testa! Tänk på att om du ökar minnesslidern med t.ex. 200 så ökar du effektivt minneshastigheten med 400 osv.

Tack Får man egentligen ut någon mer prestanda genom att öka minnesklocken, eller är det bara någon enstaka FPS?

Edit: Samt kan jag lägga min power limit på 150% utan att det blir några problem?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker ni man ska köra en custom fan-kurva? Som tidigare i tråden tipsade någon om följande:

"100% fläkt vid 67 grader, 95% fläkt vid 63 grader och 75% fläkt vid 55 grader"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Tycker ni man ska köra en custom fan-kurva? Som tidigare i tråden tipsade någon om följande:

"100% fläkt vid 67 grader, 95% fläkt vid 63 grader och 75% fläkt vid 55 grader"

Gör en custom fläktkurva, ja. Är inte så noga imo!

Jag kör;
100% 60c
95% 57c
85% 54c
75% 51c

Nu i sommar. I vinter (har 20-22c i lägenheten, säkert kallare vid golvet (där jag har datorn)) kommer jag typ öka alla temperaturer till +10 (alltså 100% fläkt vid 70c, 95% vid 67c,,osv).

Mitt kort ligger alltid över 65 nu i sommar även utan öka volt (1.212v) så att fläktkurvan behöver inte vara helt optimerad.
T.ex om det bara krävs 75% fläkt för hålla ditt kort runt 60c är det ju onödigt att ha 100% på!

--------

Temp limit kan du sätta på 150%. Du kan kolla vad din TDP % ligger på under load med GPU-Z sensor log...tveksamt att det ligger över 100% ändå.

Edit; den fläktkurvan du citerade,,var det jag som körde (fick tips av en från 770 tråden på OCN) fungerade utmärkt för mig, du hoppade dock över 85% fläkten. Den går;
100% 67c
95% 63c
85% 59c
75% 55c

I våras (svalare ambient) hade jag mitt kort runt 60 grader med den kurvan och jag hör knappt min fläkt fören ~85%+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Gör en custom fläktkurva, ja. Är inte så noga imo!

Jag kör;
100% 60c
95% 57c
85% 54c
75% 51c

Nu i sommar. I vinter (har 20-22c i lägenheten, säkert kallare vid golvet (där jag har datorn)) kommer jag typ öka alla temperaturer till +10 (alltså 100% fläkt vid 70c, 95% vid 67c,,osv).

Mitt kort ligger alltid över 65 nu i sommar även utan öka volt (1.212v) så att fläktkurvan behöver inte vara helt optimerad.
T.ex om det bara krävs 75% fläkt för hålla ditt kort runt 60c är det ju onödigt att ha 100% på!

--------

Temp limit kan du sätta på 150%. Du kan kolla vad din TDP % ligger på under load med GPU-Z sensor log...tveksamt att det ligger över 100% ändå.

Tack! Ska prova att köra samma fläktkurva alternativt se hur temperaturerna ser ut. Enda jag vet är att mitt kort ligger i 35-40grader idle. Och fläktkurvar ställer man bara in i afterburner eller?( Har inte programmet framöver mig atm)

Vad har du för kort? Luft- eller vattenkyler du?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Tack! Ska prova att köra samma fläktkurva alternativt se hur temperaturerna ser ut. Enda jag vet är att mitt kort ligger i 35-40grader idle. Och fläktkurvar ställer man bara in i afterburner eller?( Har inte programmet framöver mig atm)

Vad har du för kort? Luft- eller vattenkyler du?

*Förmodligen för aggressiv om man inte ökat volten samt har normal rumstemperatur!* Kör som sagt bara den nu när det är hyfsat varmt i lägenheten.

http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...
Har jag. Standardkylaren.

Jag är nöjd med kortet, läste att folk hade svårt att låsa upp volten men var inga problem för mig.

Edit; det du frågade om klocka memory klock - gör som någon ovan skrev, börja med core clock och hitta en stabil där. Sedan går du över till memory klock. Jag kan öka min memory klock med +380 i Afterburner, (klarar +450 i Heaven/Valley, men kraschar i BF4) så om jag endast ökat med +13 (som jag ökar core clock med) hade det tagit jävla tag att hittat rätt memory frekvens...

Det är ingen fara att öka frekvenserna, det enda som händer är att drivrutinen kraschar och du får börja om. Det som kan skada ditt kort, är om du t.ex stänger av fläkten (samt temp limit) och kör en benchmark. Eller drar på 1.300v med jävla varm ambient temp.

Mitt kort har en helt efterbliven fläktkurva som standard/stock; ligger runt 63% upp till 79 grader, sedan flyger fläkten upp på 85% vid 80c och 100% vid typ 85c...

Mitt kort går alltså svalare nu med ökad volt, samt överklock, än om jag låtit allt vara kvar på stock (då ligger kortet runt 77-80c med normal ambient temp, nu ligger jag runt 65-70c med 24 grader i lägenheten och 1,250v).

Edit2: hittade en print vad du behöver ändra för fixa fläktkurvan. Måste kryssa i lite rutor osv; http://i.imgur.com/sWV6f7T.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

http://i.imgur.com/5OFLjih.jpg

*Förmodligen för aggressiv om man inte ökat volten samt har normal rumstemperatur!* Kör som sagt bara den nu när det är hyfsat varmt i lägenheten.

http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...
Har jag. Standardkylaren.

Jag är nöjd med kortet, läste att folk hade svårt att låsa upp volten men var inga problem för mig.

Edit; det du frågade om klocka memory klock - gör som någon ovan skrev, börja med core clock och hitta en stabil där. Sedan går du över till memory klock. Jag kan öka min memory klock med +380 i Afterburner, (klarar +450 i Heaven/Valley, men kraschar i BF4) så om jag endast ökat med +13 (som jag ökar core clock med) hade det tagit jävla tag att hittat rätt memory frekvens...

Det är ingen fara att öka frekvenserna, det enda som händer är att drivrutinen kraschar och du får börja om. Det som kan skada ditt kort, är om du t.ex stänger av fläkten (samt temp limit) och kör en benchmark. Eller drar på 1.300v med jävla varm ambient temp.

Mitt kort har en helt efterbliven fläktkurva som standard/stock; ligger runt 63% upp till 79 grader, sedan flyger fläkten upp på 85% vid 80c och 100% vid typ 85c...

Mitt kort går alltså svalare nu med ökad volt, samt överklock, än om jag låtit allt vara kvar på stock (då ligger kortet runt 77-80c med normal ambient temp, nu ligger jag runt 65-70c med 24 grader i lägenheten och 1,250v).

Har samma kylare som du, så ser bra ut! Oerhört varmt i mitt rum just nu också (litet rum i en villa)

Så för att sammanfatta innan jag klockar:
Sätta en vettig fläkt-kurva.
Öka core-clock till jag hittar en stabil clock
Klockar memoryclock efter core-clocken är stabil
Kraschar är inte farliga när volten ligger under 1.21, enda som händer är att drivrutinerna resetas vid omstart(?)

... Så ska vi se vart jag hamnar. En sista fråga. Som det står i guiden "Kom ihåg att även om dina temperaturer på gpun är runt 70c kan vrm vara uppåt 90c då Gaming kortet saknar kylning på vrm.". Är inte detta lite oroväckande då jag fattat att VRM kan ta skada över 95c?

Edit: Tack för bilderna!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Har samma kylare som du, så ser bra ut! Oerhört varmt i mitt rum just nu också (litet rum i en villa)

Så för att sammanfatta innan jag klockar:
Sätta en vettig fläkt-kurva.
Öka core-clock till jag hittar en stabil clock
Klockar memoryclock efter core-clocken är stabil
Kraschar är inte farliga när volten ligger under 1.21, enda som händer är att drivrutinerna resetas vid omstart(?)

... Så ska vi se vart jag hamnar. En sista fråga. Som det står i guiden "Kom ihåg att även om dina temperaturer på gpun är runt 70c kan vrm vara uppåt 90c då Gaming kortet saknar kylning på vrm.". Är inte detta lite oroväckande då jag fattat att VRM kan ta skada över 95c?

Edit: Tack för bilderna!

Gör som Tobbe skriver i guiden på förstasidan! Men det låter som en vettig plan. Om du har tur, fungerar ditt kort som mitt; när memory klock är instabil, ser jag gula eller blåa pixlar först, sedan kraschar drivrutinen. Så jag kan se om det är core clock eller memory clock som är instabil. Om man klockar bägge två samtidigt, ej ser skillnad, då blir det jobbigare att veta vad som kraschar. Därför man ska klocka memory först (ger bäst prestanda också).

Jag tror 780 gamingkortet fungerar likadant som mitt, det stämmer som du citerande. VRMs på de korten kan vara ~15c högre än vad sjävla kortets temperatur är.

Jag skulle säga runt 75 grader är ett bra riktmärke att hålla kortet vid. Efter 75 grader brukar mitt kort krascha (mer värme> mer instabilitet(?)) med 80c som maxgräns. När mitt kort går upp till 84-85c får jag bluescreen 116!

Det som Tobbe skriver om på förstasidan, ang. vrms (som du citerade) stämmer som sagt. Sedan skrev någon kunnig i 770 tråden på OCN något i stil med:

"Try to keep the card under 75c. The reason why people recommend keeping the card under 70c is because when you overclock, temps above 70c will cause instability and you'll might start seeing artifacts (this wont happen with non-overclocked cards with 70-75c temps, more sensitive when overclocked) If your card reaches 75-80c you can damage VRMs since they (it?) can be 15-30c higher than the actual temp"

Om du kör 1,212v tror jag inte du kan hamna på 75c ens (mitt ligger runt 65-67c med 1.212v och 100% fläkt, med varm ambient temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Gör som Tobbe skriver i guiden på förstasidan! Men det låter som en vettig plan. Om du har tur, fungerar ditt kort som mitt; när memory klock är instabil, ser jag gula eller blåa pixlar först, sedan kraschar drivrutinen. Så jag kan se om det är core clock eller memory clock som är instabil. Om man klockar bägge två samtidigt, ej ser skillnad, då blir det jobbigare att veta vad som kraschar. Därför man ska klocka memory först (ger bäst prestanda också).

Jag tror 780 gamingkortet fungerar likadant som mitt, det stämmer som du citerande. VRMs på de korten kan vara ~15c högre än vad sjävla kortets temperatur är.

Jag skulle säga runt 75 grader är ett bra riktmärke att hålla kortet vid. Efter 75 grader brukar mitt kort krascha (mer värme> mer instabilitet(?)) med 80c som maxgräns. När mitt kort går upp till 84-85c får jag bluescreen 116!

Det som Tobbe skriver om på förstasidan, ang. vrms (som du citerade) stämmer som sagt. Sedan skrev någon kunnig i 770 tråden på OCN något i stil med:

"Try to keep the card under 75c. The reason why people recommend keeping the card under 70c is because when you overclock, temps above 70c will cause instability and you'll might start seeing artifacts (this wont happen with non-overclocked cards with 70-75c temps, more sensitive when overclocked) If your card reaches 75-80c you can damage VRMs since they (it?) can be 15-30c higher than the actual temp"

Om du kör 1,212v tror jag inte du kan hamna på 75c ens (mitt ligger runt 65-67c med 1.212v och 100% fläkt, med varm ambient temp.

De ska jag göra!
Jo, det låter vettigt att ha 75C som max-riktlinje så man inte äventyrar kortet i onödan. Men som du säger, tror inte heller det kommer att komma upp i dom temperaturerna när mitt kort ligger runt 30-40C i idle. Jag ska prova alla tips du gett mig, så skriver jag i tråden ikväll med resultat!

Tack för hjälpen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Om du kör 1,212v tror jag inte du kan hamna på 75c ens (mitt ligger runt 65-67c med 1.212v och 100% fläkt, med varm ambient temp

Dold text

.

Skrivet av Tesked:

De ska jag göra!
Jo, det låter vettigt att ha 75C som max-riktlinje så man inte äventyrar kortet i onödan. Men som du säger, tror inte heller det kommer att komma upp i dom temperaturerna när mitt kort ligger runt 30-40C i idle. Jag ska prova alla tips du gett mig, så skriver jag i tråden ikväll med resultat!

Tack för hjälpen

Härligt att ni hjälper varandra här inne.
Jag gör mitt bästa för att försöka titta in här så ofta jag kan, men det är mycket med företaget just nu så har inte mycket tid över.

Ska försöka förklara för er.

Hur värme påverkar stabiliteten.

Anledningen till att era kort blir instabila på temperaturer runt 80c+ är att resistansen i materialet ökar med temperaturen.

Alla material leder ström mer eller mindre bra. Det har att göra med det atomiska strukturen i materialet.
När man hettar upp materialet eller ledaren så att säga ökar resistansen, resistans betyder motstånd.

Om eran grafik processor är stabil vid 60c vid 1.2v men inte vid 80c vid samma volt. Då betyder det att resistansen har ökat så pass mycket den nu kräver mer ström för att vara stabil då en del av spänningen går förlorad pga resistans ökningen. Det finns också fler aspekter som påverkas av värmen, transistorerna i processorerna tillverkas i så små storlekar att det endast skiljer några Nanometer/atomer mellan dom. Det gör att vid tillräckligt höga temperaturer så vandrar elektronerna till fel transistor. Det leder till felberäkningar och instabilitet.

Så vad gör man åt det.

Att öka spänningen ytterligare gör att processorn blir stabil igen men bara om du kan hålla kvar den på 80c. Stiger temperaturen med volten ytterligare skjuter du bara fram problemet. Det är en ohållbar lösning som jag inte skulle rekommendera.

Det är därför vi med vattenkylning kan klocka högre på samma volt som er. GK110 som sitter på 780,Ti, Titan älskar vattenkylning.
Så att erat kort börjar ge artifacts vid 80c betyder inte att det klockar dåligt. Det kan betyda att det behöver mer kylning innan du kan fortsätta öka volten.

Båda mina gamla 780 Lightning's började ge artifacts vid 85c det är rätt vanligt. Har man luftkylning finns det inte så mycket att göra åt saken egentligen.

Jag förklarade väldigt enkelt hur resistans fungerar.
Läs gärna igenom här så förstår ni bättre vad som händer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistans

Voltage is just is the electrical potential for a circuit to do work, Current is the flow of electric charge and wattage is the rate at which energy is transferred by an electrical circuit. Typically wattage is measured by multiplying Amperage by Voltage! V * I = W (“I” is the variable for current, or amperage, in electronics and physics. It stands for “Impetus”.) wink.gif
When you set a higher power limit, you are allowing for more amperage to be drawn, but it doesnt mean ITS drawing that amperage as its just a upper limit you set with the slider!

It depends on the load the card has from the software its running! The more harsher it is the more power it draws, voltage only will allow more amperage to flow.
Conductor materials tend to increase their resistivity with an increase in temperature!
The reasons for these changes in resistivity can be explained by considering the flow of current through the material. The flow of current is actually the movement of electrons from one atom to another under the influence of an electric field. Electrons are very small negatively charged particles and will be repelled by a negative electric charge and attracted by a positive electric charge. Therefore if an electric potential is applied across a conductor (positive at one end, negative at the other) electrons will "migrate" from atom to atom towards the positive terminal.

Only some electrons are free to migrate however. Others within each atom are held so tightly to their particular atom that even an electric field will not dislodge them. The current flowing in the material is therefore due to the movement of "free electrons" and the number of free electrons within any material compared with those tightly bound to their atoms is what governs whether a material is a good conductor (many free electrons) or a good insulator (hardly any free electrons).

The effect of heat on the atomic structure of a material is to make the atoms vibrate, and the higher the temperature the more violently the atoms vibrate.
In a conductor, which already has a large number of free electrons flowing through it, the vibration of the atoms causes many collisions between the free electrons and the captive electrons. Each collision uses up some energy from the free electron and is the basic cause of resistance. The more the atoms jostle around in the material the more collisions are caused and hence the greater the resistance to current flow.

So to sum it up, we want lower temperatures which lead to lower electrical resistance, hence having less heat produced as waste and more power to our Titans/780´s cores to OC higher!"

Hoppas ni tyckte det här var lärorikt!

Mvh Tobias!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Härligt att ni hjälper varandra här inne.
Jag gör mitt bästa för att försöka titta in här så ofta jag kan, men det är mycket med företaget just nu så har inte mycket tid över.

Ska försöka förklara för er.

Tack tobias Det var det verkligen. Hade ingen aning om detta. Härligt med folk som tar sin tid att hjälpa till!

Nu har jag efter att ha suttit här hela kvällen äntligen lyckats fastställa min första stabila överklockning på luft. 1229MHz/6224 vid 67'C.
Känns väl som en helt okej klockning, eller vad tycker ni ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Tack tobias Det var det verkligen. Hade ingen aning om detta. Härligt med folk som tar sin tid att hjälpa till!

Nu har jag efter att ha suttit här hela kvällen äntligen lyckats fastställa min första stabila överklockning på luft. 1229MHz/6224 vid 67'C.

http://i.imgur.com/Gzo8XkF.jpg

http://i.imgur.com/GXcnko5.jpg

http://i.imgur.com/E1VqByj.jpg

Det är en bra överklockning, rätt stor prestanda boost från vad man har stock.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

http://i.imgur.com/Gzo8XkF.jpg

http://i.imgur.com/GXcnko5.jpg

http://i.imgur.com/E1VqByj.jpg

Ser fint ut.
Värt att nämna är att minnet kan minnet kan börja med error correction innan grafikdrivrutinen säger ifrån och kraschar, vilket leder till sämre resultat innan du märker några visuella problem. Det är något som märks av rätt lätt om du kör Heaven/Valley ett par ggr, men lite finlir kan behövas för att få till det ordentligt.
Bara att hålla koll på resultaten och testa att sänka mhz på minnena lite lagomt om du helt plötsligt börjar få lägre score.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

vilket leder till sämre resultat innan du märker några visuella problem.

Något man kan kolla upp i sensor loggar? Alltså typ kolla memory usage? Eller är det så enkelt att memory clock bara klockar ner sig?

Jag har också hört att memory clock kan ge sämre prestanda, om man klockar den för högt. Att den har en "sweet spot". Detta har jag dock aldrig märkt av på mitt 770. Jag har dock aldrig sett en artifact, utan drivrutinen kraschar 99% av alla gånger (en gång har datorn startat om sig och 2 st blåskärm 116).