För mycket fokus på unlocks, stats och levlande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Lite roligt att du sa det iom att fps spel är något av det absolut mest repetativa man kan spela. Men sen så är det ju så med väldigt många typer av spel. Lite tråkigt om man tänker på det.

Det beror på hur du ser på det. Om du bara tänker på att du ska skjuta ihjäl fienden, då låter det repetivt. Men tanken med ett fps spel är att banan ska vara dynamiskt, det uppstår situationer som du aldrig varit med om tidigare - som gör att du får tänka smart för att komma levande ur situationen.

I BF4 blir det hjärndött när alla spammar rpg och granater.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Du har rätt. Spelet är ganska dåligt, kul ibland bara. Snackar om BF3 men det är ju samma spel.

Lira nåt FPS som är kul ist vettja som Quake Live, 1.6 och CSGO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HasseAro:

Har du något exempel på hur man kan spela för att få sina unlocks men samtidigt inte hjälpa laget alls?

Jag kommer allvarligt inte på nåt sätt man kan spela på för att få unlocks endast utan att bidra till laget det minsta.

Även skräckexemplet med recon som sitter och campar konstant bidrar ju.

Det är självklart att alla klasser inte bidrar på exakt samma sätt, men allt är ju relativt. Recons bidrag är till största del att folk inte kan springa över öppna fält hur som helst utan måste ta omvägar som segar ner de rejält. Assault/Support bidrar på annat sätt. Får man bara en bra fördelning på klasserna i laget så sköts resten naturligt.

Nä jag har noll förståelse på folk som klagar på att "alla jagar unlocks utan att bidra till laget".

Nä att man på intet sätt medverkar eller interagerar menar jag inte (och säkerligen inte de flesta andra heller). Den inramningen känns inte så rätt helt enkelt.

Men det är inte helt ovanligt att folk väljer en klass för att levla denna när en annan klass kan behövas mer. Självfallet finns det andra parametrar som avgör detta som att man gillar en klass mer än en annan och därför inte väljer den mest behövda klassen men fortfarande är det en bidragande orsak att unlocks kan påverka valet i en annan riktning än laget kanske behöver.
Och det gäller ju en otrolig mängd olika val. Man kanske siktar på att använda kniven så många gånger som möjligt och därmed tar större risker än nödvändigt, använder pistolen för att samla kills med denna eller kör rambo revives i mängder. Revives för att samla poäng snarare än att hjälpa laget vilket ibland faktiskt är direkt kontraproduktivt för lagets poäng. Nu är det vad jag förstått svårare med dessa revives i 4an men det är väl inte en omöjlig tanke att en del revives ändå görs för att samla poäng när det hade varit bättre att inte väcka upp sin lagspelare som direkt blir skjuten på samma plats igen i en eldhet korridor.
Eller att sikta på att dra in kills med den radiostyrda kameran i BF3. Borde väl finnas bättre sätt att bidra till lagets framfart?
De här exemplen kan fortsätta en bra bit till... men det räcker säkert där.

Även om det finns de som medvetet inte alltid gör sitt bästa även i alla andra multiplayerspel så har man inte satt upp achievements i alla andra spel som faktiskt lockar till ett beteende där handlingar som kan vara kontraproduktiva för laget faktiskt belönas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

Nä jag har noll förståelse på folk som klagar på att "alla jagar unlocks utan att bidra till laget".

Därför att de inte samarbetar med laget. Hade de samarbetat, hade laget varit mer effektivt - så visst påverkar det laget negativt.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Battlefield har var alltid varit mer eller mindre baserade på detta koncept. Hittar jag ett vapen jag gillar spelar jag med det. Visst, det är roligt att dra bra med poäng, men...

Förstår faktiskt inte alls vad TS menar "Luftslott". Har i princip hur roligt som helst varje gång jag sätter mig med det. Ett tipps kan ju vara HC, jag gillar inte BF i normal mode.

Kanske kan vara just det, det är lite för förlåtande i normals som ni irriterar er på spelet?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Battlefield har var alltid varit mer eller mindre baserade på detta koncept. Hittar jag ett vapen jag gillar spelar jag med det. Visst, det är roligt att dra bra med poäng, men...

Förstår faktiskt inte alls vad TS menar "Luftslott". Har i princip hur roligt som helst varje gång jag sätter mig med det. Ett tipps kan ju vara HC, jag gillar inte BF i normal mode.

Kanske kan vara just det, det är lite för förlåtande i normals som ni irriterar er på spelet?

Jag kör endast Hardcore. På vilket sätt skulle det göra någon skillnad? Jag föredrar HC men samtidigt är det mest obalanserat med snipers och raketgevär på HC.

Har Battlefield alltid varit baserade på detta koncept? Var BF3 ditt första spel du lirade eller?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Jag kör endast Hardcore. På vilket sätt skulle det göra någon skillnad? Jag föredrar HC men samtidigt är det mest obalanserat med snipers och raketgevär på HC.

Har Battlefield alltid varit baserade på detta koncept? Var BF3 ditt första spel du lirade eller?

Obalanserat med snipers och raketgevär? I vad ligger obalansen? Att du dör av ett skott från snipergeväret eller att ett RPG skott är rätt dåliga nyheter tycker jag känns helt ok.

Tror att det första BF jag testade hette 1942, det jag spelat mest är 2142, bortsett från 3:an. Så om vi förljer stigen bakåt är det inte svårt att se var den kommer ifrån.

Skillnaden mellan HC och Normal anser jag är astronomisk. Det enda som de två har gemensamt är banorna och grundsplelet (vapen, tanks osv) resten tycker jag skiljer kapitalt.

Men detta är lite som med Apple och iPhone, vissa förväntar sig att "nästa" skall bli något helt annat. Gick själv på den minan med Ghosts... ...men lärdomen är alltid den samma: varför förändra ett vinnande koncept?

Tycker även att de XP-Boosts man får är kanon. Är det något speciellt man vill låsa upp lite fortare är dessa perfekta att använda. Dessutom hjälper boosten alla som kommer underifrån att snabbar få tillgång till allt godis.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Obalanserat med snipers och raketgevär? I vad ligger obalansen? Att du dör av ett skott från snipergeväret eller att ett RPG skott är rätt dåliga nyheter tycker jag känns helt ok.

Tror att det första BF jag testade hette 1942, det jag spelat mest är 2142, bortsett från 3:an. Så om vi förljer stigen bakåt är det inte svårt att se var den kommer ifrån.

Skillnaden mellan HC och Normal anser jag är astronomisk. Det enda som de två har gemensamt är banorna och grundsplelet (vapen, tanks osv) resten tycker jag skiljer kapitalt.

Men detta är lite som med Apple och iPhone, vissa förväntar sig att "nästa" skall bli något helt annat. Gick själv på den minan med Ghosts... ...men lärdomen är alltid den samma: varför förändra ett vinnande koncept?

Tycker även att de XP-Boosts man får är kanon. Är det något speciellt man vill låsa upp lite fortare är dessa perfekta att använda. Dessutom hjälper boosten alla som kommer underifrån att snabbar få tillgång till allt godis.

Tycker du att det känns ok att folk kan döda dig med ett skott från sniper? Folk kan quick-scopa dig hur enkelt som helst! De är extremt op, du har ingen chans om du är tex. support. De får nerfa ner den om den ska döda med ett skott, för att den ska vara balanserad.

RPG/SMAW är så jävla enkel att döda infanteri med, och många gör det. Du kan spränga upp en vägg och personen som står bakom dör alltid! Den har väldigt bred splash-damage och blir ett effektivt vapen på banor utan fordon (Operation Locker).

Du skriver: " Dessutom hjälper boosten alla som kommer underifrån att snabbar få tillgång till allt godis." - Min tes bekräftas ju! Allting handlar om att låsa upp grejor. Låt alla få tillgång till alla vapen från början, så kan folk koncentrera sig på att ha kul istället för att kåta sig efter xp

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

tycker inte det är fel att ha unlocks, levels och dyligt.
det är ett väldigt bra komplement som gör att man spelar kanske lite mer/testar andra vapen etc.

baserar det här endast på bf3 dock inte köpt 4an ännu. (men det är väl bf3 med lite nya maps va )

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Tycker du att det känns ok att folk kan döda dig med ett skott från sniper? Folk kan quick-scopa dig hur enkelt som helst! De är extremt op, du har ingen chans om du är tex. support. De får nerfa ner den om den ska döda med ett skott, för att den ska vara balanserad.

RPG/SMAW är så jävla enkel att döda infanteri med, och många gör det. Du kan spränga upp en vägg och personen som står bakom dör alltid! Den har väldigt bred splash-damage och blir ett effektivt vapen på banor utan fordon (Operation Locker).

Du skriver: " Dessutom hjälper boosten alla som kommer underifrån att snabbar få tillgång till allt godis." - Min tes bekräftas ju! Allting handlar om att låsa upp grejor. Låt alla få tillgång till alla vapen från början, så kan folk koncentrera sig på att ha kul istället för att kåta sig efter xp

Att man dör på ett skott av ett snipergevär känns helt ok för mig, bössorna har ju ammunition som fäller en älg så... Spelar aldrig sniper på normals, då det min två skott som krävs/hs för att göra jobbet, känns helt omöjligt och vansinnigt obalanser åt andra hållet istället.
I HC om jag springer på en sniper försöker jag få denna att missa sitt första skott, då har jag gott om tid att skapa supression och klippa hen. Annars gäller det ju att försöka löpa rakt över öppna ytor, använda skydd, fordon och allt annat som står tillbuds. Lyckas en sniper låsa ned en korridor, bra, det är ju själva tanken med klassen.

Quickscope är något som förstör, JA! Absolut inget fan av det. "Acog x4" på en M98B, nej, det kan vi skippa, finns andra klasser som fyller det hålet. Men lyckas jag klippa någon på nära håll med mitt x8 sikte så har jag tagit min beskärda del av dödsfall för att lära mig det.

Skjuta folk bakom väggar med ett RPG, givet, det är därför jag har med mig det. Känns som själva tanken med Engineer klassen, att ha sönder saker.

Att man måste låsa upp saker är halva nöjet för mig. Vissa saker har jag svårare med (för dålig) då är boosten en hjälp. Att alla inte har allt skapar en variation som tilltalar mig.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: