[RPi] Diverse frågor (kommentarsfältet)

Permalänk

[RPi] Diverse frågor (kommentarsfältet)

Tjenare! Har precis beställt en Raspberry Pi samt ett minneskort till den. Men nu undrar jag om man verkligen måste slänga dom där extra ~70 spännen på ett minneskort eller om man kan köra OS direkt från ett USB 2.0 minne?

Lite offtopic men orkar inte göra ny tråd; Några förslag på vad man kan ha Rpin till? Vill inte ha HTPC då jag inte ens har en TV för tillfället!

Permalänk
Medlem

Den har inte bios och letar efter OS på minneskortet. Det är inte riktigt samma som en vanlig dator i det avseendet. Du kan göra vad du vill med din RaspPI. Bara fantasin sätter stopp. Börja dock med att bekanta dig med linux och hur det är uppbyggt. Jag lärde mig att rota runt i terminalen var det enklaste sättet att konfa en linux burk.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Den har inte bios och letar efter OS på minneskortet. Det är inte riktigt samma som en vanlig dator i det avseendet. Du kan göra vad du vill med din RaspPI. Bara fantasin sätter stopp. Börja dock med att bekanta dig med linux och hur det är uppbyggt. Jag lärde mig att rota runt i terminalen var det enklaste sättet att konfa en linux burk.

Skulle inte säga att jag kan något om Linux. Har däremot lekt lite med Linux Mint som är väldigt likt windows på sina sätt!
Jag funderar på att ha den som en Minecraft server för typ max 3 pers. Skulle detta vara möjligt? Googlade lite och fattade det som att man endast kan göra en "Pi endast" server, alltså inte en vanlig Minecraft server som Mac och Windows användare sitter på!

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Skulle inte säga att jag kan något om Linux. Har däremot lekt lite med Linux Mint som är väldigt likt windows på sina sätt!
Jag funderar på att ha den som en Minecraft server för typ max 3 pers. Skulle detta vara möjligt? Googlade lite och fattade det som att man endast kan göra en "Pi endast" server, alltså inte en vanlig Minecraft server som Mac och Windows användare sitter på!

Du kan installera Java för Linux ARMv6/7 och köra "vanliga" Minecraft.

Jag har inte följt denna guide själv (har inte kvar min RPi) men det ser ut att vara korrekt, komplett med instruktioner och bilder: http://www.howtogeek.com/173044/how-to-run-low-cost-minecraft-on-a-raspberry-pi-for-block-building-on-the-cheap/

För att svara på din första fråga: Det är hårdkodat att leta efter en bootfil på SD-kortet så du måste ha ett sådant. Det finns dock sätt att få den att boota upp OS från USB, men du behöver fortfarande kortet.

Permalänk
Skrivet av Gix:

Du kan installera Java för Linux ARMv6/7 och köra "vanliga" Minecraft.

Jag har inte följt denna guide själv (har inte kvar min RPi) men det ser ut att vara korrekt, komplett med instruktioner och bilder: http://www.howtogeek.com/173044/how-to-run-low-cost-minecraft-on-a-raspberry-pi-for-block-building-on-the-cheap/

För att svara på din första fråga: Det är hårdkodat att leta efter en bootfil på SD-kortet så du måste ha ett sådant. Det finns dock sätt att få den att boota upp OS från USB, men du behöver fortfarande kortet.

Haha ser fram emot att ha Pi'n i mina händer! Skulle vara riktigt kul och bra om den guiden fungerar 100%, så kan man ha en privat liten 24/7 server som är tystgående samt billig!

Beställde dessa två:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167996-raspberry_pi_e...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159734-sandisk_secure...
Är dom fullt kompatibla med varandra? Behöver jag något annat, Pi'n laddas väl med vanligt micro USB som telefoner använder? Chassi behöver jag inte för tillfället. Har lite andra lösningar två-i-ett chassi.

Permalänk
Medlem

Se till att ha en bra laddare bara. Många har haft problem med laddare som inte klarar fungera som konstant strömkälla.

Vet inte vad minecrft kräver, men tänk på att nätverket går över usbchippet som är cpu beroende. Så tyngre saker går snabbt in i väggen om
man bara tänkt köra cpu baserade saker.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Vet inte vad minecrft kräver, men tänk på att nätverket går över usbchippet som är cpu beroende. Så tyngre saker går snabbt in i väggen om
man bara tänkt köra cpu baserade saker.

Vad menar du? :/

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Vad menar du? :/

Nätverksporten kör genom en adapter som är kopplad på den inbyggda USB-hubben. Detta tar mer CPU-tid än ett dedikerat chip som avlastar processorn. Det brukar inte ha någon större påverkan men RPi har en svag CPU, med mycket trafik så kan det kännas av.
Jag har inte provat på att spela på en MC server som körs från en RPi men uppskattningsvis borde den klara av ~5-8 spelare om du inte kör med några plugins?

Permalänk
Skrivet av Gix:

Nätverksporten kör genom en adapter som är kopplad på den inbyggda USB-hubben. Detta tar mer CPU-tid än ett dedikerat chip som avlastar processorn. Det brukar inte ha någon större påverkan men RPi har en svag CPU, med mycket trafik så kan det kännas av.
Jag har inte provat på att spela på en MC server som körs från en RPi men uppskattningsvis borde den klara av ~5-8 spelare om du inte kör med några plugins?

Hade väl tänkt att det skulle vara 3 eller 4 personer som max på servern inne samtidigt. Annars plugins är det bara tänkt att ha NoLag och essentials. Ev annat plugin som är nödvändigt! Har ju inte precis planerat att göra värsta hardcore server med hungergames och 300+ spelare!

EDIT: Betyder inte det att jag skulle kunna använda en dongel för att spara CPU kraft?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av JagBlevTappadSom:

EDIT: Betyder inte det att jag skulle kunna använda en dongel för att spara CPU kraft?

Nej, den nuvarande använder redan USB-bussen så det kommer inte göra någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Gix:

Nej, den nuvarande använder redan USB-bussen så det kommer inte göra någon skillnad.

Awe.. Så det blir lika mycket kraft vilket som?