Sålde ett grafikkort det passade inte i hans dator, han vill häva köpet?

Permalänk
Medlem

Häv inte köpet. Du är inget företag som har råd att förlora eventuell kostnad om kortet skulle visa sig vara defekt etc pga klumplig hantering. Som man bäddar får man ligga, och att kolla om man får plats i sängen är ju väldigt lätt att ta reda på innan sömn!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag personligen, ställer mig neutral i denna fråga.
TS, lyssna till ditt hjärta, tänker du att denne kille kanske hade lite otur när han tänkte, och att han borde få en andra chans, så häver du köpet.
Tycker du att han är ett klappträd som får skylla sig själv, så skiter du i resten.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hjälpte honom så att grafikkortet passade, så alla blev nöjda till slut.

Permalänk
Skrivet av pucko97:

Skar du ett hål i chassit? Annars känns det problemet väldigt svårt att lösa.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

Visade att man kunde ta ut en hårddiskbur gissar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Fyfan så underbart att höra, så här på fyllan.
Du är en av få som faktiskt bryr sig till 100% här, vad det verkar av kommentatorfältet.
Ett hjärta av guld får du av mig nu, som osynlig medalj.
All cred till dig.
/ Lifooz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förvånad över hur många entsiaster här som verkar ignorera andras misstag och verkligen inte bry sig. Vad som är rätt och vad man har rätt till är inte alltid samma sak. All creds till TS som löste problemet snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Förvånad över hur många entsiaster här som verkar ignorera andras misstag och verkligen inte bry sig. Vad som är rätt och vad man har rätt till är inte alltid samma sak. All creds till TS som löste problemet snyggt!

Det är skillnad på att göra misstag och att vara rent av korkad.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

du inser hur korkat det är att köpa något som inte passar i sitt egna setup va?

ex.
jag ber dig att köra mig till ett hustak där tanken är att jag ska hoppa imellan hustaken. du kör mig dit, och jag hoppar men missbedömmer avståndet och trillar ner.

är det ditt fel som bara körde mig dit? eller är det mitt fel för att jag inte kollade upp ordentligt att det skulle fungera?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pucko97:

I en affär ska båda bli nöjda, då blir det som bäst i slutändan.

Vad var det som trixade då? Hade han bara missat en hårddiskbur kanske?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

du inser hur korkat det är att köpa något som inte passar i sitt egna setup va?

ex.
jag ber dig att köra mig till ett hustak där tanken är att jag ska hoppa imellan hustaken. du kör mig dit, och jag hoppar men missbedömmer avståndet och trillar ner.

är det ditt fel som bara körde mig dit? eller är det mitt fel för att jag inte kollade upp ordentligt att det skulle fungera?

Det var nog en av dom sämsta liknelser jag har läst...

Till TS:

Fast vi inte har fått info på egentligen vad som var fel och hur du hjälpte honom så var det sjysst gjort!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

tänker du att denne kille kanske hade lite otur när han tänkte,

Hehe, otur när han tänkte? Hahaha, första gången jag hör den. Antar att det bara är en beskrivning för ordet dum men kul var det:).

Visa signatur

Permalänk

Vore kul o veta vilket chassi o grafikkort det handlade om...

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du är en av få som faktiskt bryr sig till 100% här, vad det verkar av kommentatorfältet.
/ Lifooz.

Han är den enda som bryr sig? Nu var det frågan av att häva köpet. Om man säljer en sak här på Sweclockers så ska man inte behöva fråga köparen om den passar i hans dator och dylikt...
Jag tror nästan alla i denna tråd skulle kunna göra likadant som TS gjorde och berätta för köparen vad hen skulle kunna göra för att få delen att passa i hens dator (om delen inte passade från början).

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Var det fullt fungerande kort, så får väl köparen sälja vidare eller köpa ny låda
Hade nog funderat på ny låda om den skulle vart för liten för ett fullstort grafikkort.

om det var gammalt AGP kort eller liknande så är det bra att veta vad man köper ^^

Permalänk
Medlem

Citat från konsumentverket:
Ångerrätt när du köper av en privatperson Det måste stå inskrivet i avtalet att du har ångerrätt.
Om det inte står med i avtalet kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Var det fullt fungerande kort, så får väl köparen sälja vidare eller köpa ny låda
Hade nog funderat på ny låda om den skulle vart för liten för ett fullstort grafikkort.

om det var gammalt AGP kort eller liknande så är det bra att veta vad man köper ^^

Gissningsvis så var det inte AGP då TS kunde hjälpa köparen!

TS, vad gjorde du som lösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roffestisse:

Han hade säkert AGP moderkort...

Behöver inte vara så, han kan ha haft för litet chassi så att det inte fick plats på längden lika gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Skön människosyn du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

Han är den enda som bryr sig? Nu var det frågan av att häva köpet. Om man säljer en sak här på Sweclockers så ska man inte behöva fråga köparen om den passar i hans dator och dylikt...
Jag tror nästan alla i denna tråd skulle kunna göra likadant som TS gjorde och berätta för köparen vad hen skulle kunna göra för att få delen att passa i hens dator (om delen inte passade från början).

Jag menade inte det hela riktigt så.
Jag tyckte bara att det rådde lite väl mycket (skyll dig själv) här.
Inget illa menat åt andra här.

Visa signatur

Permalänk

Annars som andra sagt är det en nära kompis så kanske, annars finns ju risken med esd-skador speciellt från en person som inte bryr sig om att ens kolla om kortet får plats innan vederbörande köper det.

Skrivet av Roffestisse:

Han hade säkert AGP moderkort...

Jag skulle gissa på ett ISA moderkort. (d.v.s 386)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

Jag sålde ett grafikkort, det passade inte i hans dator (kan tillägga att grafikkortet fungerade) och han vill nu häva köpet. Vad borde jag göra?

Summan av det hela. Du gör som du vill. Det är köparens ansvar att se till att kortet passar i chassit. Han får väl köpa ett nytt chassi helt enkelt?

Detta förutsätter att det inte är vän dvs.

Skrivet av kufra:

Misstag är till för att läras av. Köper man ett grafikkort så är det ganska självklart att man ska se till att det passar först. Kudos till TS som hjälpte personen ifråga men fortfarande är det inte ens egna ansvar att se till att köparen vet vad han gör.

Skrivet av Jakoby:

Slå han.

I fia med knuff.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKz112:

Skön människosyn du har.

Den kommer med åren. Den blir inte bättre med tiden.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Min poäng var mer att man kanske bör ha en dialog istället för att blåneka. Om jag varit köparen i affären så skulle jag blivit glad om de gick att lösa men när det gäller vad man har rätt till så säger jag inte emot.

Edit: skulle nog bytt ut "rent korkad" mot "mycket okunnig", tror det är mer vad du menar

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Min poäng var mer att man kanske bör ha en dialog istället för att blåneka. Om jag varit köparen i affären så skulle jag blivit glad om de gick att lösa men när det gäller vad man har rätt till så säger jag inte emot.

Edit: skulle nog bytt ut "rent korkad" mot "mycket okunnig", tror det är mer vad du menar

Nej, det var korkat att köpa ett grafikkort utan att ha koll på om det passar. Jag tror inte denna köparen hade koll på om det passade i Chassit eller om nätagget skulle palla med. Jag skulle inte heller bli förvånad om det handlade om en märkesdator.

Visa signatur