Osmakliga böcker i skolan!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Vi kanske ska ta saken i egna händer och införskaffa en låda märkpennor. Om skolbiblioteket inte tillåter "graffiti" så får man kanske visa hur allvarligt detta är genom att selektera ut böcker för dess energivärde.

Lysande idé. Vad sägs om att vi samordnar en större manifestation över hela landet för att visa vårt missnöje? Passar 9-10 november bra för dig?

Skrivet av anon160117:

Nu har jag kommit hem från gymnasiet och antar att det är dags att förklara ett och annat. Jag har sedan början av tonåren föraktat detta ord, till stor del har det sin grund i en incident för några år sedan då min syster (som är adopterad) kom hem gråtandes efter att blivit kallad detta ord. Det enda jag förknippar detta ord med är negativa känslor så som hat, förnedring. Den miljön jag lever i används detta ord till av negativa anledningar, om du är dryg, då är du en ___. Är någon person riktigt förbannad säger han "Jävla fitt ____." Jag vill helst inte diskutera angående incidenten då jag anser att detta är för personligt och varje gång jag ser detta ord i tråden fyller den mig med hat. Inte för att det är ert fel. Det är då därför jag helst inte vill diskutera angående detta ämne, blir alltför känslosamt för min del.

När jag då ser ord som detta i läromedel blir jag besviken, jag vill inte att min syster ska behöva bli förnedrad i framtiden, inte heller av böcker. Så givetvis reagerar jag på detta. Men det finns också andra saker som i svenska boken Candidé där de förklarar att Afrikaner är "våldtäktsmän" medans Européer är lugna, något som jag tycker är väldigt rasistiskt.

Citat ifrån boken, kanske tyder det lite fel.
"Morocco swam in blood when we arrived. Fifty sons of the Emperor Muley-Ismael[11] had each their adherents; this produced fifty civil wars, of blacks against blacks, and blacks against tawnies, and tawnies against tawnies, and mulattoes against mulattoes. In short it was a continual carnage throughout the empire.

"No sooner were we landed, than the blacks of a contrary faction to that of my captain attempted to rob him of his booty. Next to jewels and gold we were the most valuable things he had. I was witness to such a battle as you have never seen in your European climates. The northern nations have not that heat in their blood, nor that raging lust for women, so common in Africa."

Visst förstår jag att de hade en annan uppfattning av detta ord än vad jag hade och är en del av vår litterära historia, men många personer är nog inte smarta nog att fatta att det var så man sa under upplysningen, inte nu. Om det ordet ska vara med borde det förklaras i förväg och diskuteras om.
I entreprenörskapsboken pratar de om en smart kille som sade sig ha världens äldsta barnsittare, fast hon i själva verket var 80 år. Men därefter kommer ett onödigt tillägg där de nämner detta ord.

Ni som kanske inte går i gymnasiet kanske förknippar detta ord som inget annat än ett vanligt ord. Men om våra barn sitter och säger detta ord av negativa anledningar och hör er säga det kan de få fel uppfattning om vad ordet har för innebörd, även ifall jag tycker att det är helt fel att ens säga.
Kan ju också säga att eftersom den miljön jag är i förknippar ordet med negativitet borde vi inte se detta ord i våra läromedel, detta kan få dem att tro att det är helt ok att säga detta ord när de är sura.
Är lite trött och kan inte komma på så mycket argument just nu, kan skriva lite senare. Sen vem säger att ni har rätt? Eller att jag har rätt? Intensiteten på ordet bestäms av mottagaren, så vad det egentligen betyder idag för den stora massan tycker jag är svårt att bestämma. Kan ju börja med att fråga 100 st mörkhyade personer om de anser att det är okej?

Kan väl ha som följdfråga hur gamla ni är och vad för slags miljö ni bor i.

Vänta lite nu. Du hänger upp dig på en satirisk roman av Voltaire?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Man kan kalla någon för "jävla tjockis" och göra någon väldigt ledsen också men tjock är ett bra ord eftersom man använder det.

Hur man använder det är ju oftast det som gör skillnaden. I min miljö används det bara för negativa känslor som sagt. Detta gör att för mig ordet får ett kraftuttryck vare sig du använder det för att förnedra eller bara säger det som en beskrivning av en människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

vem säger att ni har rätt? Eller att jag har rätt? Intensiteten på ordet bestäms av mottagaren, så vad det egentligen betyder idag för den stora massan tycker jag är svårt att bestämma. Kan ju börja med att fråga 100 st mörkhyade personer om de anser att det är okej?

Om vi skulle leva i ett samhälle där ingen får uppleva sig kränkt så kommer det inte finnas särskilt mycket som tillåts. Gällande 100 st mörkhyade så används "nigger" (som då är mer nersättande än "negro") friskt inom den egna gruppen. Det är när vita använder termen som det blir ett jävla liv.

Böcker som är gamla, har föråldrade värderingar och språk, får också läsas i ett historiskt perspektiv. Se det som en beskrivning av tiden då boken skrevs, gå inte och bli kränkt över att Voltaire använde sig av ord (som då var helt okej att använda sig av) vi inte gärna skriver idag. Det känns onekligen som att du fokuserar på fel saker om det du tar med dig från Candide är en fördomsfull beskrivning av Afrika och nordafrikaner.

Att skydda barn från ord som neger genom att helt enkelt inte låta dem läsa böcker från kolonialtiden är missriktat, speciellt när Chris Rock säger "nigger" 450 gånger under en ståupp-föreställning till publikens (både vita och svarta) stora glädje.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Den miljön jag lever i används detta ord till av negativa anledningar, om du är dryg, då är du en ___. Är någon person riktigt förbannad säger han "Jävla fitt ____."

Låter mest som att det är fel på folket i din omgivning. Dock är neger i detta fallet "bara" ett ord. Folk i din omgivning kunde lika gärna säga "bög/hora/fetto/flata", etc.

Skrivet av anon160117:

När jag då ser ord som detta i läromedel blir jag besviken, jag vill inte att min syster ska behöva bli förnedrad i framtiden, inte heller av böcker. Så givetvis reagerar jag på detta. Men det finns också andra saker som i svenska boken Candidé där de förklarar att Afrikaner är "våldtäktsmän" medans Européer är lugna, något som jag tycker är väldigt rasistiskt.

En bok kan bara förnedra dig om du väljer att bli förnedrad av dess innehåll. Med all respekt till din syster, men du kanske borde lära henne lite om självdistans istället för att försöka censurera allt runt omkring henne som kan göra att hon känner sig förolämpad? Man har rätt att bli kränkt, man har inte rätt att inte bli kränkt! (såvida det inte bryter mot lagen, bussa poliserna på dom isåfall.)

Att man ta illa vid sig av folks förolämpningar kan jag förstå, men av litteratur?

Candidé är en produkt av sin tid, att censurera boken eller göra den PK är en dålig idé. Då är det bättre att låta bli att läsa den.

Skrivet av anon160117:

men många personer är nog inte smarta nog att fatta att det var så man sa under upplysningen, inte nu. Om det ordet ska vara med borde det förklaras i förväg och diskuteras om.

Om folk är så dumma att dom inte inser detta så tycker jag synd om vederbörande, och om någon skulle använda något ur Candide genom att förlolämpa någon idag, bara skratta åt det.
Sen så vet jag inte hur det är på din systers skola, men de flesta skolor idag lägger ner mycket tid på anti-rasism och värdegrundsfrågor, så jag antar att det redan har diskuterats.

Skrivet av anon160117:

Men om våra barn sitter och säger detta ord av negativa anledningar och hör er säga det kan de få fel uppfattning om vad ordet har för innebörd, även ifall jag tycker att det är helt fel att ens säga.
Kan ju också säga att eftersom den miljön jag är i förknippar ordet med negativitet borde vi inte se detta ord i våra läromedel, detta kan få dem att tro att det är helt ok att säga detta ord när de är sura.

Pratar vi fortfarande om Candide? Vänta lite nu, pratar vi enbart om Candide här?

Skrivet av anon160117:

Kan väl ha som följdfråga hur gamla ni är och vad för slags miljö ni bor i.

26 år, bor i en förort till en sömnig småstad på skånska sydkusten.
Om det på något sätt skulle få dig att må bättre så var min första flickvän (som jag f.ö. fortfarande har en bra relation med) en negress, så att så var det med mina fördomar.

Skrivet av anon160117:

Förövrigt känns detta tråd som en "Alexnader7938 vs Sweclockers", snälla ha en bra ton och ni behöver inte skriva små korta "punch lines" för att få så många likes som möjligt, har jag fel kan ni mer än gärna förklara varför, jag ursäktar ifall jag gjorde någon arg med mina svar i början.

Det var nog dina kommentarer om "Jag vill inte..." som gav dig så mycket gnabb.

Återigen måste jag dock fråga om hela denna historien enbart rör Voltaires satiriska roman Candide?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Om vi skulle leva i ett samhälle där ingen får uppleva sig kränkt så kommer det inte finnas särskilt mycket som tillåts. Gällande 100 st mörkhyade så används "nigger" (som då är mer nersättande än "negro") friskt inom den egna gruppen. Det är när vita använder termen som det blir ett jävla liv.

Böcker som är gamla, har föråldrade värderingar och språk, får också läsas i ett historiskt perspektiv. Se det som en beskrivning av tiden då boken skrevs, gå inte och bli kränkt över att Voltaire använde sig av ord (som då var helt okej att använda sig av) vi inte gärna skriver idag. Det känns onekligen som att du fokuserar på fel saker om det du tar med dig från Candide är en fördomsfull beskrivning av Afrika och nordafrikaner.

Att skydda barn från ord som neger genom att helt enkelt inte låta dem läsa böcker från kolonialtiden är missriktat, speciellt när Chris Rock säger "nigger" 450 gånger under en ståupp-föreställning till publikens (både vita och svarta) stora glädje.

Ok, jag har alltid trott att de kan säga ordet för att påminna alla om de svåra tiderna de gick igenom, medans om en person som inte borde säga det så blir det mer en påminnelse om deras torterare. Men det är nog inte så längre i de exemplet du nämnde. För övrigt tycker att om vi ska läsa en bok där detta ord används "ofta" borde vår lärare nämna det och kanske ha det som diskussion efter att alla har läst klart boken. Blir vi inte påminda att detta var så de pratade vid upplysningen kanske några elever kan ta fel vid ordet.

Permalänk
Medlem

Hatar all denna censur. Många bra bokserier har dött på detta vis. Biggles bland annat! Om nån vet var jag kan köpa Biggles böcker btw så är jag väldigt tacksam! Tintin likaså. Att dom ska ta bort dessa två serier ur bibliotekshyllorna pga rasism är ju helt sjukt. Som Valiumballong skrev så kommer det inte finnsas nå som tillåts i slutänden om ingen ska få känna sig kränkt. Tycker invandrare som känner sig kränkta ska tänka på att de inte är i sitt eget land utan i ett annat med annan kultur. Jag är 99.9% säker på att de har likadana fördomar mot oss i sina länder, eller hade. Men nu ska vi inte låta detta spåra ur till en diskussion om rasism.

men det är min åsikt. Väldigt viktiga delar historia går förlorad om inget sådant tillåts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Låter mest som att det är fel på folket i din omgivning. Dock är neger i detta fallet "bara" ett ord. Folk i din omgivning kunde lika gärna säga "bög/hora/fetto/flata", etc.

En bok kan bara förnedra dig om du väljer att bli förnedrad av dess innehåll. Med all respekt till din syster, men du kanske borde lära henne lite om självdistans istället för att försöka censurera allt runt omkring henne som kan göra att hon känner sig förolämpad? Man har rätt att bli kränkt, man har inte rätt att inte bli kränkt! (såvida det inte bryter mot lagen, bussa poliserna på dom isåfall.)

Att man ta illa vid sig av folks förolämpningar kan jag förstå, men av litteratur?

Candidé är en produkt av sin tid, att censurera boken eller göra den PK är en dålig idé. Då är det bättre att låta bli att läsa den.

Om folk är så dumma att dom inte inser detta så tycker jag synd om vederbörande, och om någon skulle använda något ur Candide genom att förlolämpa någon idag, bara skratta åt det.
Sen så vet jag inte hur det är på din systers skola, men de flesta skolor idag lägger ner mycket tid på anti-rasism och värdegrundsfrågor, så jag antar att det redan har diskuterats.

Pratar vi fortfarande om Candide? Vänta lite nu, pratar vi enbart om Candide här?

26 år, bor i en förort till en sömnig småstad på skånska sydkusten.
Om det på något sätt skulle få dig att må bättre så var min första flickvän (som jag f.ö. fortfarande har en bra relation med) en negress, så att så var det med mina fördomar.

Det var nog dina kommentarer om "Jag vill inte..." som gav dig så mycket gnabb.

Återigen måste jag dock fråga om hela denna historien enbart rör Voltaires satiriska roman Candide?

Det är då den boken jag läser, de andra är Gullivers resor och Robinson Crusoe. Jag frågade läraren ifall vi behövde läsa texten med kommentarer om boken innan självaste boken började, man han tyckte inte det var nödvändigt, så jag skippade det. Antar att de nämner ett och annat i den texten då?
Kan erkänna att detta var en nyttig tråd för mig, jag har sedan många år tillbaka föraktat alla som nämnt detta ord, men då börjar jag förstå mer.
Sen såvitt jag vet har vi aldrig riktigt haft någon slags konversation angående rasism i skolan vid minne, kanske bara har glömt det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

För övrigt tycker att om vi ska läsa en bok där detta ord används "ofta" borde vår lärare nämna det och kanske ha det som diskussion efter att alla har läst klart boken. Blir vi inte påminda att detta var så de pratade vid upplysningen kanske några elever kan ta fel vid ordet.

Vilken klass går du i om jag får fråga?
Vid en viss ålder så borde man själv inse att man läser ett historiskt verk med utdaterade värderingar, och inte är något som man bör ta med sig i det moderna samhället. Läraren kan och borde beroende på klassklimatet följa upp det som du säger, men jag kan också förstå varför han/hon inte gör det om klassklimatet är bra. Antagligen så vet din lärare inte om incidenten med din syster, eller?

Skrivet av anon160117:

Det är då den boken jag läser

Okej. Du får ursäkta mig, men jag tycker att du gör en höna av en liten fjäder just nu.

I ditt första inlägg så trodde jag att du hade uppmärksammat ordet i "riktiga" läroböcker, och då hade det kunnat vara ett problem (om inte annat eftersom böckerna då hade varit ganska gamla) - Nu när det däremot kommit fram att det enbart är Candide det handlar om så är jag rädd att du har 0% chans att lyckas med detta argumentet om du skulle gå till skolstyrelsen.

Diskuterar ni inte alls värdegrunder på din skola? Om inte så är det ett problem (men inte av den anledningen du först trodde), men om ni redan gör det så kommer skolan inte att göra något mer åt saken. Folk blir mobbade och fula/nedsättande ord kommer alltid att komma och gå, det gäller inte bara i din skola.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Vilken klass går du i om jag får fråga?
Vid en viss ålder så borde man själv inse att man läser ett historiskt verk med utdaterade värderingar, och inte är något som man bör ta med sig i det moderna samhället. Läraren kan och borde beroende på klassklimatet följa upp det som du säger, men jag kan också förstå varför han/hon inte gör det om klassklimatet är bra. Antagligen så vet din lärare inte om incidenten med din syster, eller?

Okej. Du får ursäkta mig, men jag tycker att du gör en höna av en fjäder just nu. I ditt första inlägg så trodde jag att du hade uppmärksammat ordet i "riktiga" läroböcker, och då hade det kunnat vara ett problem (om inte annat eftersom böckerna då hade varit ganska gamla) - Nu när det däremot kommit fram att det enbart är Candide det handlar om så är jag rädd att du har 0% chans att lyckas med detta argumentet om du skulle gå till skolstyrelsen.

Går andra året i gymnasiet, vårt klimat i klassen är väldigt bra, inge stökigt alls och alla är bra vänner. Jag har då inte läst kommentarerna till boken så vad gör att denna gå rakt ur rutan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Går andra året i gymnasiet, vårt klimat i klassen är väldigt bra, inge stökigt alls och alla är bra vänner.

Då blir jag inte alls förvånad av att din lärare inte följer upp boken genom att t.ex. förklara varför ordet neger används som det går i boken; det ska inte behövas.

Jag kan förstå varför du tar illa vid dig av Candide, men du får också ha lite självdistans och inse att detta är en 250 år gammal, satiriskt skriven bok, med gamla utdaterade värderingar, och att det till trots finns mycket att lära sig av här, både inom svenska och historia. Gillar man inte boken, så läs den inte. En av sakerna man kan lära sig av boken väl snarare vad "mörkhyade inte är", och inte "vad negrar är"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De böcker du nämner finner jag inte det allt för upprörande i att det nämns "neger". Hade det varit nutida "riktiga" läroböcker hade det såklart varit mer upprörande.
Författarna är från en annan tid då folk förmodligen inte höjde ett ögonbryn när ordet i fråga nämndes.
Till och med mystanten Astrid Lindgren var en flitig användare av ordet och då var det inget konstigt med det.

Kan väl nämna att personligen så undviker jag att nämna ordet själv, även om det kanske på pappret är ett "neutralt" ord så vet jag ändå med mig att det kan vara ett känsloladdat ord för vissa. Onödig provocering kan jag tycka.
När jag gick på högstadiet så var det turk som var själsordet. Alla invandrare på den tiden blev kallade turkar(dock var ju de flesta från jugoslavien xD). Nu kanske det är neger som är själsord i din ålder, jag vet inte.

Näh, lite höna av en fjäder tycker jag med tanke på vilka verk det gäller. Förstår att du hatar ordet med tanke på din syster men kommer tyvärr alltid finnas idioter som vill hävda sig....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barra85:

De böcker du nämner finner jag inte det allt för upprörande i att det nämns "neger". Hade det varit nutida "riktiga" läroböcker hade det såklart varit mer upprörande.
Författarna är från en annan tid då folk förmodligen inte höjde ett ögonbryn när ordet i fråga nämndes.
Till och med mystanten Astrid Lindgren var en flitig användare av ordet och då var det inget konstigt med det.

Kan väl nämna att personligen så undviker jag att nämna ordet själv, även om det kanske på pappret är ett "neutralt" ord så vet jag ändå med mig att det kan vara ett känsloladdat ord för vissa. Onödig provocering kan jag tycka.
När jag gick på högstadiet så var det turk som var själsordet. Alla invandrare på den tiden blev kallade turkar(dock var ju de flesta från jugoslavien xD). Nu kanske det är neger som är själsord i din ålder, jag vet inte.

Näh, lite höna av en fjäder tycker jag med tanke på vilka verk det gäller. Förstår att du hatar ordet med tanke på din syster men kommer tyvärr alltid finnas idioter som vill hävda sig....

Ok, jo de nämner ju också detta ord i följande bok, tror jag. Vi har dock fått häften så kan inte vara helt säker.
http://www.bokus.com/bok/9789147076840/e2000-foretagsekonomi-basbok-1-classic/?source=googleps&gclid=CIrnpLzD8bsCFYJP3godTDcA8g

Permalänk
Medlem

Det är kanske redan sagt, men boken är lika mycket som det är ett litterärt verk ett historiskt dokument. Att glömma bort eller censurera är bara ett sätt att öka risken för att göra om gamla misstag.

Edit: Inte boken i det senaste inlägget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Ok, jag har alltid trott att de kan säga ordet för att påminna alla om de svåra tiderna de gick igenom, medans om en person som inte borde säga det så blir det mer en påminnelse om deras torterare. Men det är nog inte så längre i de exemplet du nämnde. För övrigt tycker att om vi ska läsa en bok där detta ord används "ofta" borde vår lärare nämna det och kanske ha det som diskussion efter att alla har läst klart boken. Blir vi inte påminda att detta var så de pratade vid upplysningen kanske några elever kan ta fel vid ordet.

Arvsynd som koncept borde vi ha lämnat vid det här laget. Det var inte jag, i egenskap av vit person, som skeppade afrikaner till amerika. Vad våra europeiska förfäder gjorde för 200 år sedan kan vi inte styra över och vi bär heller inte någon skuld för deras handlingar. Det är klart att det är trevligt om lärare sätter äldre litteratur i kontext med tiden författarna levde i, men en gymnasieelev borde ha vett nog att göra det själv.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ordet neger kommer väl i från spanskans negro & betydelsen var svart människa?

Edit: Hittade detta.

Citat:

The word “Negro” is used in the English-speaking world to refer to a person of black ancestry or appearance. The word negro denotes 'black' in the Spanish and Portuguese, derived from the ancient Latin word, niger, 'black', which itself ultimately is probably from a Proto-Indo-European root *nekw-, 'to be dark', akin to *nokw- 'night'

http://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160117:

Men det finns också andra saker som i svenska boken Candidé där de förklarar att Afrikaner är "våldtäktsmän" medans Européer är lugna, något som jag tycker är väldigt rasistiskt.

Candide för nedladdning på Project Gutenberg ifall någon vill läsa.

Candide ligger på den absoluta topplistan av viktiga verk i den västerländska historien, full med satir och annan mörk humor för att överdriva och belysa poänger. Att en författare använder ett visst uttryck måste inte betyda att författaren förespråkar detta. Swift skrev inte A modest proposal (Project Gutenberg igen!) med en uppriktig tanke om att fattiga borde sälja sina nyfödda som mat till överklassen — det är bara en litterär mekanism för att skapa en känsla hos läsaren, vilket sedermera bör leda till eftertanke. Det är läsaren som ska reagera och tänka efter. Detta gäller ofta, och mångdubbelt mer i just satiriska verk.

Voltaires passage du nämner berättas av en karaktär som beskrivs komma från en omgivning av extremt överflöd (se inledningen av kapitel 11). Orden är tänkta att komma från hennes berättarperspektiv — de gör inga anspråk på att vara någon sorts objektiv samhällskommentar om folkgrupper. Ur hennes aristokratiska perspektiv från denna tidsperiod så var det säkert inte ovanligt med en sådan människosyn vad gäller "exotiska" folk. Ett tema i boken är att ta personer med optimistisk livsåskådning, beskriva hur verkligheten kan utsätta dem för vedervärdiga omständigheter och hur absurt det är att hålla kvar en sådan optimistisk tolkning av världen i ljuset av detta. Just "absurd" känns som nyckelordet för kapitlet i allmänhet. Jag tror att biten du citerar redan på 1750-talet var tänkt att driva med berättarkaraktärens naiva bild av världen och människor.

Jag tycker att du bör läsa passagen i en större kontext. Candide är ingen okontroversiell bok utan snarast motsatsen, och var snabb att förbjudas i hemlandet när den släpptes. Det är fiktion och satir, och hade den inte varit upprörande så hade den inte varit lika viktig i litteraturen.

Skrivet av anon160117:

I entreprenörskapsboken pratar de om en smart kille som sade sig ha världens äldsta barnsittare, fast hon i själva verket var 80 år. Men därefter kommer ett onödigt tillägg där de nämner detta ord.

Inget specifikt exempel för oss att läsa här, men jag antar att ordet används som ett direkt uttalande från en viss person. Säger personen så, så säger personen så, kan jag tycka. Det kan ha sina historiska anledningar (olika generationer och omgivningar värderar som sagt ord annorlunda, och samhällen förändras). Beroende på hur det framställs så kanske din lärare skulle kunna ha en kort kommentar om detta, om du tror att det kommer missuppfattas av läsarna. Kanske tycker din lärare att det inte behövs — det är svårt att veta.

Skrivet av anon160117:

Sen vem säger att ni har rätt? Eller att jag har rätt? Intensiteten på ordet bestäms av mottagaren, så vad det egentligen betyder idag för den stora massan tycker jag är svårt att bestämma.

Du belyser en stor allmän frågeställning här: vem har tolkningsrätt för ett ord? Varför? Om någon upprörs av ett uttryck, måste det förbjudas? Vad gäller åtminstone Candide så har vi ju även ett tidsgap på 250 år att ta hänsyn till — hur hanterar man det? I vilken betydelse och av vilken anledning används ordet?

Skrivet av anon160117:

Förövrigt känns denna tråd som en "Alexander7938 vs Sweclockers", jag hade en aning att det skulle bli så, snälla ha en bra ton och ni behöver inte skriva små korta "punch lines" för att få så många likes som möjligt, har jag fel kan ni mer än gärna förklara varför, jag ursäktar ifall jag gjorde någon arg med mina svar i början.

Det blir nog lätt så för att du tog en så kompromisslös ställning från början. Cementerade ställningar genererar lätt starka reaktioner. Mitt tips är att undvika att svara på sådana one-liners om du inte tycker att de har något konstruktivt att säga (och det kan som regel vara svårt att få in så mycket konstruktivt i just one-liners).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gabriel15:

Vi kan byta ut NEGER mot t.ex mörkhyad men det betyder samma sak iallafall.

Mörkhyad syftar ju också på alla mörkhyade personer, inte enbart svarta.
Borde inte det vara rasistiskt mot de övriga?

Varför ska "allt" handla om rasism idag? Löjligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Candide för nedladdning på Project Gutenberg ifall någon vill läsa.

Candide ligger på den absoluta topplistan av viktiga verk i den västerländska historien, full med satir och annan mörk humor för att överdriva och belysa poänger. Att en författare använder ett visst uttryck måste inte betyda att författaren förespråkar detta. Swift skrev inte A modest proposal (Project Gutenberg igen!) med en uppriktig tanke om att fattiga borde sälja sina nyfödda som mat till överklassen — det är bara en litterär mekanism för att skapa en känsla hos läsaren, vilket sedermera bör leda till eftertanke. Det är läsaren som ska reagera och tänka efter. Detta gäller ofta, och mångdubbelt mer i just satiriska verk.

Voltaires passage du nämner berättas av en karaktär som beskrivs komma från en omgivning av extremt överflöd (se inledningen av kapitel 11). Orden är tänkta att komma från hennes berättarperspektiv — de gör inga anspråk på att vara någon sorts objektiv samhällskommentar om folkgrupper. Ur hennes aristokratiska perspektiv från denna tidsperiod så var det säkert inte ovanligt med en sådan människosyn vad gäller "exotiska" folk. Ett tema i boken är att ta personer med optimistisk livsåskådning, beskriva hur verkligheten kan utsätta dem för vedervärdiga omständigheter och hur absurt det är att hålla kvar en sådan optimistisk tolkning av världen i ljuset av detta. Just "absurd" känns som nyckelordet för kapitlet i allmänhet. Jag tror att biten du citerar redan på 1750-talet var tänkt att driva med berättarkaraktärens naiva bild av världen och människor.

Jag tycker att du bör läsa passagen i en större kontext. Candide är ingen okontroversiell bok utan snarast motsatsen, och var snabb att förbjudas i hemlandet när den släpptes. Det är fiktion och satir, och hade den inte varit upprörande så hade den inte varit lika viktig i litteraturen.

Inget specifikt exempel för oss att läsa här, men jag antar att ordet används som ett direkt uttalande från en viss person. Säger personen så, så säger personen så, kan jag tycka. Det kan ha sina historiska anledningar (olika generationer och omgivningar värderar som sagt ord annorlunda, och samhällen förändras). Beroende på hur det framställs så kanske din lärare skulle kunna ha en kort kommentar om detta, om du tror att det kommer missuppfattas av läsarna. Kanske tycker din lärare att det inte behövs — det är svårt att veta.

Du belyser en stor allmän frågeställning här: vem har tolkningsrätt för ett ord? Varför? Om någon upprörs av ett uttryck, måste det förbjudas? Vad gäller åtminstone Candide så har vi ju även ett tidsgap på 250 år att ta hänsyn till — hur hanterar man det? I vilken betydelse och av vilken anledning används ordet?

Det blir nog lätt så för att du tog en så kompromisslös ställning från början. Cementerade ställningar genererar lätt starka reaktioner. Mitt tips är att undvika att svara på sådana one-liners om du inte tycker att de har något konstruktivt att säga (och det kan som regel vara svårt att få in så mycket konstruktivt i just one-liners).

Tack för kritikten! Kan citera ifrån häftet
"Phineas Taylor Barnum började sin karriär med att få folk att betala pengar för att titta på "George Washingtons 161-åriga barnsköterska" - som i själva verket var en 80-åring n**ress." Lite "over the top" tycker jag, onödig beskrivning som inte behövdes ha med.

Permalänk
Inaktiv

Arvsynd som koncept borde vi ha lämnat vid det här laget. Det var inte jag, i egenskap av vit person, som skeppade afrikaner till amerika. Vad våra europeiska förfäder gjorde för 200 år sedan kan vi inte styra över och vi bär heller inte någon skuld för deras handlingar. Det är klart att det är trevligt om lärare sätter äldre litteratur i kontext med tiden författarna levde i, men en gymnasieelev borde ha vett nog att göra det själv.

Jo vår lärare har vad jag förstått ett stort intresse av äldre texter så kanske inte tyckte det var nödvändigt att nämna. Värt att nämna är att 1/2 av klassen fick F vid NP i Ma2C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jo vår lärare, Nippe Svensk som är medlem i bandet Svensk Pop :P, har vad jag förstått ett stort intresse av äldre texter så kanske inte tyckte det var nödvändigt att nämna. Värt att nämna är att 1/2 av klassen fick F vid NP i Ma2C.

Nödvändigt att nämna att en satirisk roman från 1700-talet kommer att använda sig av ett språk som inte används idag och har en världsbild som inte är lik den vi skaffat oss på 2000-talet? Nog för att lärare ska utbilda, men lite sunt förnuft och kritiskt tänkande tycker jag nog att gymnasieelever ska ha.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Tack för kritikten! Kan citera ifrån häftet
"Phineas Taylor Barnum började sin karriär med att få folk att betala pengar för att titta på "George Washingtons 161-åriga barnsköterska" - som i själva verket var en 80-åring n**ress." Lite "over the top" tycker jag, onödig beskrivning som inte behövdes ha med.

Det belyser att George Washington hade en mörkhyad barnsköterska, som antagligen var en slavinna. Ur historiskt perspektiv kan man läsa in ganska mycket extra genom att få reda på att hon var mörkhyad.
Du kanske tycker att det är en onödig beskrivning, men faktum är att det inte är något fel med den och den fyller en funktion. (Fast idag hade det antagligen stått "80årig mörkhyad kvinna" istället.)

Och snälla, censurerar inte dig själv genom att skriva "n**ress", vi vet alla vad du menar och att sätta två asterisker mitt i ordet gör dig ingen förtjänst. Du kan inte vara så illa berörd av hela den här historien att du inte kan skriva ett ord?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Det belyser att George Washington hade en mörkhyad barnsköterska, som antagligen var en slavinna. Ur historiskt perspektiv kan man läsa in ganska mycket extra genom att få reda på att hon var mörkhyad.
Du kanske tycker att det är en onödig beskrivning, men faktum är att det inte är något fel med den och den fyller en funktion. (Fast idag hade det antagligen stått "80årig mörkhyad kvinna" istället.)

Och snälla, censurerar inte dig själv genom att skriva "n**ress", vi vet alla vad du menar och att sätta två asterisker mitt o order gör dig ingen förtjänst. Du kan inte vara så illa påverkad av hela den här historien att du inte kan skriva ett ord?

Jo det förstår jag också, men vad har det med entreprenörskap att göra? Varför är det viktigt att belysa att barnsköterskan var mörkhyad? De skriver ingenting mer om de sen utan använder detta för att visa hur mycket pengar du kan tjäna genom bra marknadsföring. Jag kanske inte känner mig bekväm med med mig själv om jag skriver ut det? Du kan göra på ditt sätt så gör jag på mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jo det förstår jag också, men vad har det med entreprenörskap att göra? Varför är det viktigt att belysa att barnsköterskan var mörkhyad? De skriver ingenting mer om de sen utan använder detta för att visa hur mycket pengar du kan tjäna genom bra marknadsföring.

Därför att karln var född tidigt 1800-tal, då var det inte tabu att beskriva personer utifrån fysiska attribut.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Därför att karln var född tidigt 1800-tal, då var det inte tabu att beskriva personer utifrån fysiska attribut.

Men citatet är taget ur en bok skriven 2005, alltså är det någon som har skrivit det nu. Det är inte så att boken har citerat personen från 1800-talet. Utan det är någon från 2005 som skrivit det.

Permalänk
Medlem

Att inte få skriva neger, zigenare, jude, grek, turk, finne, jänkare, dansk, norrlänning, svenne, mexikan eller nörd - det tycker jag skulle ge en ännu större laddning till ord som kunde brukas diskriminerade.

Rasism ligger inte i orden, de ligger i de människor som brukar dem på ett nedvärderande sätt.

För inte så länge sen kunde en folkpark annonsera med att det skulle komma ett negerband och spela, då visste folk att det stod för en viss typ av musik och att det var något BRA.

När inte satir, humor och självdistans fungerar så är snart allt rasism.

Ska man förbjuda bamse för att vargar framställs som fulingar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon160117:

Men citatet är taget ur en bok skriven 2005, alltså är det någon som har skrivit det nu. Det är inte så att boken har citerat personen från 1800-talet. Utan det är någon från 2005 som skrivit det.

Ja men det går fortfarande att läsa ut en del extra information eftersom det finns en kontext där det är intressant. Om någon skrivit idag om Reinfeldts barnskötare hade det varit tämligen irrelevant om denne kom från Sverige eller hade etniska rötter i Afrika. I USA under den tiden var det dock relevant och frågan om slavar var extremt viktig. Just slavfrågan har format USA under 150 år så det är inget man kan ignorera. Det är fortfarande idag en svår fråga i USA, då såg väl vilken uppståndelse det blev när Barrack Obama blev vald till president. Då skrevs det mycket just om hans afrikanska ursprung. Hade vi i Sverige fått en statsminister med afrikanskt ursprung hade det inte varit ens i närheten av lika stor nyhet eftersom vi inte har den historien bakom oss. Det handlar om kontext och förmågan att läsa in mer information i en text.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Negress är väl inte lika laddat som neger? Så har jag uppfattat det och kan jämföras med mulatt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Crippa90:

Negress är väl inte lika laddat som neger? Så har jag uppfattat det och kan jämföras med mulatt.

Stämmer, förstår inte varför heller.

Är det för att neger syftar på alla svarta som man tar illa vid och negress svarthyade kvinnor?

Permalänk
Inaktiv

Hur många här är SD?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon160117:

Okej men jag vill inte att detta ska bli en diskussion om rasism, utan ge mig råd om hur detta problem ska behandlas. Om målet är att lära sig skillnaden i språket mellan olika epoker kan jag tyckta det är ok, men om målet är bara att läsa en bok tycker jag inte det är okej. Slut på den diskussionen.

Man kan inte blunda för problem, saker försvinner inte bara för de inte syns... Att lära sig om de i skolan etc är ju perfekt, har jag missat något här?

EDIT: Såg din kommentar ovan *tar mig för pannan*, går inte att diskutera längre med dig ser jag om du lägger ribban på den nivån

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?