Osmakliga böcker i skolan!

Permalänk

Fler som är trötta på PK..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

1) Om vi ska censurera ut varje bok där språkbruket och eventuellt författarens värderingar inte är 'lämpliga' så blir det inte mycket till övers. Det är väl bra att folk lär sig skillnaderna på språkbruk då och nu. Denna typen av censur finner jag vara anti-intellektuell i högsta grad.

2) Neger är inte motsvarigt engelskans 'nigger'. 'Nigger' är ett nedsättande begrepp som härstammar från en period av slaveri och diskriminering av svarta i USA, därutav dess känsliga karaktär. I Sverige har vi aldrig haft något slaveri och neger är ett regelrätt begrepp för en person med svart hy. Att neger skulle vara något fult att säga är en efterkonstruktion.

3) Jag undrar då om någon skulle anamma begrepp som neger eller oönskade synsätt för att denne läst 2-3 böcker i skolan. Känns otroligt osannolikt.

4) Knappast är det rätt att censurera för att någon skulle kunna känna sig kränkt heller, det är ungefär som att förbjuda Anne Frank för att något av barnen kan vara jude. Man ska inte blunda för vår historia.

2) Fast det är PRECIS vad det är. Vidare är din antyda slutstats att engelskan negro (vars "nigger" endast är slang för) vore acceptabelt inom amerikansk kultur helt felaktig. Både svenskans och engelskan ord "neger" är stigmatiserad och har i de flestas öron en ton av förakt i annat än akademiska samanhang i.e negroid, caucasoid, mongoloid.. Att vi skulle leva i någon form av bubbla som inte påverkats av behandlingen av slavhandeln under 1800-talet är regelrätt idiotisk. Andra punkterna håller jag med, men tänk dig för när du använder, om du gör, ordet "neger".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tomten51:

2) Fast det är PRECIS vad det är. Vidare är din antyda slutstats att engelskan negro (vars "nigger" endast är slang för) vore acceptabelt inom amerikansk kultur helt felaktig. Både svenskans och engelskan ord "neger" är stigmatiserad och har i de flestas öron en ton av förakt i annat än akademiska samanhang i.e negroid, caucasoid, mongoloid.. Att vi skulle leva i någon form av bubbla som inte påverkats av behandlingen av slavhandeln under 1800-talet är regelrätt idiotisk. Andra punkterna håller jag med, men tänk dig för när du använder, om du gör, ordet "neger".

Fast det där är inte sant. Nigger är fullt acceptabelt i USA så länge det är rätt personer som säger det. Har du helt missat hiphop där ordet används flitigt. Ett typiskt exempel är rapparen Lil Wayne som tycker om att rimma nigger med nigger. Sen kan du lyssna på den fantastiska ståuppkomikern Dave Chappelle. Tror inte du hittar en enda show där inte ordet "nigger" förekommer minst en gång. Så ordet är bevisligen accepterat inom vissa delar av amerikansk kultur. Så att säga att det är helt tabu är fel. Det handlar bara om att det bara är folk som tillhör en viss grupp som får göra narr av den gruppen. Seinfeldt har ett avsnitt där han driver med fenomenet att bara judar får skämta om judar. Den australiensiska kompositören och komikern Tim Minchin har skrivit en låt som heter Prejudice som är baserat på konceptet. Han fick väldigt mycket skit för att han använde ordet "nigger" i en låt. Folk missade tyvärr hela konceptet med den låten och textraden innan innehöll ordet "cracker" som är slang för vita personer i USA och det klassas som ungefär lika stötande som "nigger". Efter det skrev han Prejudice som bygger på att bara en "ginger" få kalla en annan rödhårig person för "ginger".

Sen är användandet av negroid och så vidare tämligen utdött och det är inte rekommenderat i seriösa publikationer eftersom det kopplas till rasism och rasbiologi som i sin tur har starka kulturella kopplingar till nazismen. Rasbiologin som vetenskaplig disciplin är dessutom totalt utdöd sedan typ 50-talet då genetiken tog över helt. Det var en naturvetenskaplig återvändsgränd och de enda som faktiskt diskuterar det nu är ett gäng som hänger på Flashback vilket antagligen säger allt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon160117:

Nu vill jag få stop på detta, det har under två olika ämnen förekommit skolmaterial där det förekommer rasistiska uttalanden, jag snackar om N ordet. Detta förekommer både i svenskan där vi tvingas läsa gamla böcker där det säkert (läser en av de tre) förekommer i alla tre. Dessutom i min entreprenörskap får vi papper där de har onödiga beskrivningar som är väldigt rasistiska. Jag anser att sådant innehåll lämpar sig inte bra för skolan, dels för att många i min skolan kan nog ta illa av detta och dels för att det sänder ut fel signaler till de redan sägande personerna... Om något kan sådant innehåll lämpa sig för historia.
Nu undrar jag hur jag borde gå vidare? Ska jag skicka ett anonymt brev till rektorn där jag vädjar till att detta bör ses över, eller så tar jag tag i det själv? Om de inte vill göra något åt det känns det rätt att upplysa media om detta? Vi har ju inte minst sagt en yra av rasism granskning från de stora medierna så där skulle det säkert kunna komma upp.
Tacksam för svar!

Varför bry sig ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där är inte sant. Nigger är fullt acceptabelt i USA så länge det är rätt personer som säger det. Har du helt missat hiphop där ordet används flitigt. Ett typiskt exempel är rapparen Lil Wayne som tycker om att rimma nigger med nigger. Sen kan du lyssna på den fantastiska ståuppkomikern Dave Chappelle. Tror inte du hittar en enda show där inte ordet "nigger" förekommer minst en gång. Så ordet är bevisligen accepterat inom vissa delar av amerikansk kultur. Så att säga att det är helt tabu är fel. Det handlar bara om att det bara är folk som tillhör en viss grupp som får göra narr av den gruppen. Seinfeldt har ett avsnitt där han driver med fenomenet att bara judar får skämta om judar. Den australiensiska kompositören och komikern Tim Minchin har skrivit en låt som heter Prejudice som är baserat på konceptet. Han fick väldigt mycket skit för att han använde ordet "nigger" i en låt. Folk missade tyvärr hela konceptet med den låten och textraden innan innehöll ordet "cracker" som är slang för vita personer i USA och det klassas som ungefär lika stötande som "nigger". Efter det skrev han Prejudice som bygger på att bara en "ginger" få kalla en annan rödhårig person för "ginger".

Sen är användandet av negroid och så vidare tämligen utdött och det är inte rekommenderat i seriösa publikationer eftersom det kopplas till rasism och rasbiologi som i sin tur har starka kulturella kopplingar till nazismen. Rasbiologin som vetenskaplig disciplin är dessutom totalt utdöd sedan typ 50-talet då genetiken tog över helt. Det var en naturvetenskaplig återvändsgränd och de enda som faktiskt diskuterar det nu är ett gäng som hänger på Flashback vilket antagligen säger allt.

Eftersom ni har poängterat att det är situationen som avgör värdemängden kan inte det också sättas i kontext med varför vissa folkslag accepteras att använda dessa ord? Då den personen är i samma "situation" förstår han då värdet av ordet. Sen de flesta gånger folkgrupper som tillåts säga dessa ord blir då ett vanligt svärord för de. Jag tror dock inte det är accepterat som du säger, eftersom det är en svordom. Eftersom man ser nog inte en mörkhyad man tilltala en okänd mörkhyad kypare för n-ordet utan används inom ens vänkrets och/eller underhållning.*
Men om en person ifrån en annan folkgrupp kommer och säger att någon är 'fet' kan tas detta som något negativt, då de inte är feta/mörkhyade i vårt fall kan det tas som ett försök att trycka ner personen, eftersom ordet är negativt.
*Men jag kan hålla med dig om att n-ordet har gått överstyr och de används som sagt flitigt av rappare då det känns som att de bara vill fylla på sina texter med skräp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon142735:

Varför bry sig ?

Du tillför inget till konversationen med din kommentar, är det likes du söker kan du logga in på facebook och instagram, om du vill diskutera kan du gärna förklara. Men varför bryr jag mig? Varför gå du ens upp på morgonen? Varför lever du ens om du känner att du inte vill påverka något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon160117:

Du tillför inget till konversationen med din kommentar, är det likes du söker kan du logga in på facebook och instagram, om du vill diskutera kan du gärna förklara. Men varför bryr jag mig? Varför gå du ens upp på morgonen? Varför lever du ens om du känner att du inte vill påverka något?

Det jag mena var att vem bry sig om det står neger i en bok...

http://www.youtube.com/watch?v=rL_s3XKIu5s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon142735:

Det jag mena var att vem bry sig om det står neger i en bok...

http://www.youtube.com/watch?v=rL_s3XKIu5s

Du har nog fått något bakom huvudet, och som referens sätter du då Alexander Bard. N-ordet har sitt ursprung i Europas kolonisering av den resterande världen. Kan förövrigt rekommendera att kolla på Guns, germs & steel ifall du vill lära dig något. I alla fall så dagens rasism mot mörkhyade och n-ordet är ett resultat av vår kolonisering vilket var en hemsk sak, det var det som skapade slavhandeln etc. N-ordet har sitt ursprung från det spanska ordet 'negro', när amerikanarna/europerna såg mörhyade personer för första gången benämnde dom de vid det ordet, det som gör detta ord så hemskt är att det är en direkt påminnelse av slavhandeln mellan Afrika och andra delar av världen.

Permalänk
Skrivet av anon160117:

Eftersom ni har poängterat att det är situationen som avgör värdemängden kan inte det också sättas i kontext med varför vissa folkslag accepteras att använda dessa ord? Då den personen är i samma "situation" förstår han då värdet av ordet. Sen de flesta gånger folkgrupper som tillåts säga dessa ord blir då ett vanligt svärord för de. Jag tror dock inte det är accepterat som du säger, eftersom det är en svordom. Eftersom man ser nog inte en mörkhyad man tilltala en okänd mörkhyad kypare för n-ordet utan används inom ens vänkrets och/eller underhållning.*
Men om en person ifrån en annan folkgrupp kommer och säger att någon är 'fet' kan tas detta som något negativt, då de inte är feta/mörkhyade i vårt fall kan det tas som ett försök att trycka ner personen, eftersom ordet är negativt.
*Men jag kan hålla med dig om att n-ordet har gått överstyr och de används som sagt flitigt av rappare då det känns som att de bara vill fylla på sina texter med skräp.

Allt det jag skriver nu är med USA:s kultur i tanken.
Mellan svarta är nigger/niggah, och diverse böjningar inte en svordom, så det du tror är fel. Däremot om en vit människa skulle säga detta så blir det per automatik något nedvärderande till personen ifråga. För som du säger så har ordet ett arv i USA där svarta blir påminda om att dom är mindre värda än vita människor. (Jag vet inte hur det är med asiater som använder det, men jag antar att det är ok, ingen aning).

Man måste också ta in kulturella/historiska skillnader. Skulle inte alls förvåna mig om det är ok för svarta att bli kallade neger i öststatsländerna, även Ryssland för där är inte historien inte alls lika laddat kring ordet som i USA. Någon får mer än gärna upplysa mig om så är fallet.

Bara för att det inte är ok att bli kallad för neger i USA så behöver inte det betyda att det inte är ok att kalla någon svart för det i en annan kultur.

Förövrigt är jag väldigt emot censur av det du vill få bort Alexander. Jag håller fullkomligt med dom som har fört in sina åsikter om att inte redigera i gamla böcker bara för att det låter illa idag för en del. Behöver jag säga att jag även var emot att ändra Tintin serierna bara för att få bort ordet neger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jag har sedan början av tonåren föraktat detta ord, till stor del har det sin grund i en incident för några år sedan då min syster (som är adopterad) kom hem gråtandes efter att blivit kallad detta ord.

Kommer hon hem gråtandes över att någon bok innehåller det i ett helt neutralt sammanhang också? Själv har jag aldrig upplevt att de svarta/mörkhyade/personer av Afrikanskt ursprung/valfri-PK-term i min närvaro har varit upprörda över att det förekommer. Det kan inte vara så att man blir upprörd över syftet som ordet används i snarare än själva ordet i sig? Eller skulle hon varit helt okej med att bli kallad för det helt ras-neutrala "hora" istället?

Att hitta saker att känna sig förolämpad av är inte svårt om man verkligen vill, men det innebär inte automatiskt att det är ett problem som måste åtgärdas. Men det är kanske dags att vi tar itu med denna jävla rasist Astrid Lindgren som använder N-ordet i sina böcker om Pippi Långstrump. Och snacka om symbolism. Den vita mannen blir kung över de svarta, för att inte tala om hans icke-svarta dotter som är starkare än allla andra i världen, inklusive de svarta. Är inte det vit makt i all sin ära så säg? Pippi LångSStrump är vad det är.
Ska vi förbjuda referenser till nazism utifall att någon jude (eller någon tillhörande de övriga grupperna som sattes i lägren men som brukar glömmas bort) blir upprörd? Jag har inga planer på att gå runt och kalla folk för negrer, eller rita hakkors lite var som, men jag blir lite trött på folk som tycks bli förolämpade av bara existensen av dessa ord/symboler, baserat på något som hände långt innan de var födda. Det enda som händer vid censur av ord som används, även om det ibland är i mindre trevliga syften, är att de byts ut mot något annat. Hora är ett fult ord, så det fick bli prostituerad. Men det har ju lite negativ klang det också, så sexarbetare kändes bättre. Vad blir det sen? Tillgivenhetskonsult? Det börjar ju redan bli lite fult att kalla någon för "svart". Är det "färgad" som gäller nuförtiden, eller har vi nått punkten att man absolut inte får beskriva någon utifrån hur denne ser ut? Jag orkar inte hålla koll längre.

Och nej, jag varken tillhör eller röstar på SD, på vilket sätt det nu spelar roll.

Skrivet av Kadjoopplo:

Man måste också ta in kulturella/historiska skillnader. Skulle inte alls förvåna mig om det är ok för svarta att bli kallade neger i öststatsländerna, även Ryssland för där är inte historien inte alls lika laddat kring ordet som i USA. Någon får mer än gärna upplysa mig om så är fallet.

Tja, annars blir det jobbigt i t.ex. Spanien, där "negro" bokstavligen betyder "svart".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Tja, annars blir det jobbigt i t.ex. Spanien, där "negro" bokstavligen betyder "svart".

Och bög betyder bara homosexuell. Det är inte orden i sig som är det väsentliga, uppenbarligen, de är lasten som orden bär som är väsentligt. "neger" är såldes mycket mycket olämpligt. För att göra detta glassklart till er så är det av dessa anledningar;

1. Ordets historia. "Neger" har i Sverige precis samma historiska kopplingar till förslavandet av afrikaner, rasforskning etc som i världens största kulturexportör och slav pionjär USA. Bara för att vi inte bor på ett av de geografiska områden där slavhandel med - scratch that, AV afrikaner var frekvent förekomande betyder inte av vi på något sätt är isolerade för dessa händelser.

2. Precis som Zotamedu på talade så är ordet förknippat med rasforskning, vi hänvisar helt enkelt INTE till människor genom dessa förelagade beteckningar. Speciellt inte när just dessa etniciteter, när de begav sig, ansågs underlägsna den vita mästerrasen.

3. Om ett ord anses vara stötande, så är det det.

5. en mörkhyad flicka drevs till tårar genom att antagningsvis blivit hånad och kanske till och med mobbad med bl.a detta ord. Eller menar ni att det kanske bara var ett missförståend och de ville bara välkomna denna exotiska flicka till vårt fagra land å så blev det bara ett litet olyckligt missförstånd? Nä just det. (anekdot från TS)

4. http://www.youtube.com/watch?v=1Vb_FY_mDNI tidigt 90-tal and still not kosher, vad har jag missat?

Permalänk
Inaktiv

Vi får inte glömma bort våra goda negerbollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Och bög betyder bara homosexuell. Det är inte orden i sig som är det väsentliga, uppenbarligen, de är lasten som orden bär som är väsentligt. "neger" är såldes mycket mycket olämpligt.

Kul att du citerar den delen av posten där det enda jag säger är att "negro" knappast är något som spanjorer anser vara förnedrande då det är deras ord för färgen svart.

Citat:

1. Ordets historia. "Neger" har i Sverige precis samma historiska kopplingar till förslavandet av afrikaner, rasforskning etc som i världens största kulturexportör och slav pionjär USA. Bara för att vi inte bor på ett av de geografiska områden där slavhandel med - scratch that, AV afrikaner var frekvent förekomande betyder inte av vi på något sätt är isolerade för dessa händelser.

2. Precis som Zotamedu på talade så är ordet förknippat med rasforskning, vi hänvisar helt enkelt INTE till människor genom dessa förelagade beteckningar. Speciellt inte när just dessa etniciteter, när de begav sig, ansågs underlägsna den vita mästerrasen.

Nej, det har en historisk koppling till Afrikaner, eller snarare, männskor med mörk (svart) hud. Att sedan det är en folkgrupp som förknippats med slaveri är en annan sak. Varför filtrerar vi inte bort ordet slav också? Det om något borde väl påminna om slaveriet. Du tror väl ändå inte på fullt allvar att allt plötsligt blir bättre eller att historien är annorlunda för att man byter ord för att beskriva samma sak? Jag tänker då i alla fall inte mindre på slaveri om någon kallas svart än om de kallas för neger. Inte för att jag tänker mycket på det alls, då det rör sig om något som hände för ett antal hundra år sedan. Som jag nämde ovan tror jag inte att spanjorer eller några andra som talar romaniska språk förknippar deras ord för färgen svart speciellt hårt med slaveri. Min farsa använder ordet neger då och då, och han har vad jag vet inte ägnat sig åt eller förespråkat slaveri. För honom är det bara det ord som används för att beskriva svarta personer, fast han är nog medveten om att det numera anses fult att kalla folk det. Jag tillhör generationen där det ansågs fult redan när jag växte upp, så jag beskriver dem som svarta. Nästa generation kan mycket väl tänka att det är oerhört rasistiskt att säga svart också.

Citat:

Möjligt, men det innebär inte att andra behöver bry sig om det per automatik. Korta och feta (bl.a.) människor får också lida och blir retade för detta. Innebär det att vi ska ta bort orden "kort" eller "fet" ur literaturen? Ska vi köra med vertikal/horisontell funktionsnedsättning kanske? Vissa tycks bli enormt upprörda över att dagisbarn får sjunga sånger om sockerbagare som är män istället för könsneutrala, så "han" och "hon" får nog också åka ut för att vara på den säkra sidan.

Citat:

5. en mörkhyad flicka drevs till tårar genom att antagningsvis blivit hånad och kanske till och med mobbad med bl.a detta ord. Eller menar ni att det kanske bara var ett missförståend och de ville bara välkomna denna exotiska flicka till vårt fagra land å så blev det bara ett litet olyckligt missförstånd? Nä just det. (anekdot från TS)

Nej, jag tror hon blev mobbad p.g.a. rasism, alternativt något helt annat (det är möjligt att tycka illa om någon oberoende av hudfärg, otroligt men sant). Jag tror dock inte att det är p.g.a. ett ord existerar, i eller utanför en bok i skolan. Jag betvivlar ju att det handlade om att någon använde det i en mening som för övrigt var vänlig. Det är en ganska stor skillnad på "jävla neger" och "på 1700-talet kallades en mörkhyad människa för neger". Om tanken inte är att utplåna ordet helt så lär flickan knappast bli mindre mobbad eller höra ordet användas mindre för att förolämpa henne, och skulle man lyckas få bort ordet helt så lär det bara ersättas med något annat som kommer anses var minst lika illa.

Citat:

4. http://www.youtube.com/watch?v=1Vb_FY_mDNI tidigt 90-tal and still not kosher, vad har jag missat?

Svensk familjefilm. Det har väl ganska länge setts som ett skämt. Jag har varit med om ganska många skämt angående negerbollar, vanligtvis när någon som är ny i landet ska få förklarat på engelska under fikarasten vad de brukade kallas, följt av att vi numera inte använder det namnet utan övergått till det mer politiskt korrekta person-av-Afrikanskt-ursprung-bollar.
Sen vet jag inte vad det ursprungliga namnet var, men chokladbollar tycks mig vara ett mer naturligt namn oavsett man är rasist eller inte.

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

Tror du missuppfattade mig lite, jag menar att när ryssar t ex använder ordet nigger eller niggha, tycker dom svarta i Ryssland att det är ok?

Skrivet av tomten51:

Och bög betyder bara homosexuell. Det är inte orden i sig som är det väsentliga, uppenbarligen, de är lasten som orden bär som är väsentligt. "neger" är såldes mycket mycket olämpligt. För att göra detta glassklart till er så är det av dessa anledningar;

Vad är kvalifikationerna enligt dig för ett visst ord ska vara stötande? Jag antar när alla inom en viss specifik grupp anser det stötande? I det här fallet svarta. Vill bara ha det klargjort så det inte blir några missförstånd.

Det kan mycket väl ha varit ett missförstånd. Var du där? Var TS där? Var sändaren införstådd i ordets laddade betydelse? Var inte så snabb med att bli en egen utsedd bödel. Sändaren kan mycket väl ha haft en positiv betoning eller positiv tanke bakom att säga det eller ingen tanke alls. För som sagt, det handlar ju om tonåringar. Du vet ju inte heller sändarens bakgrund.

Gud vad jag vill ha negerbollar nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas H:

Kommer hon hem gråtandes över att någon bok innehåller det i ett helt neutralt sammanhang också? Själv har jag aldrig upplevt att de svarta/mörkhyade/personer av Afrikanskt ursprung/valfri-PK-term i min närvaro har varit upprörda över att det förekommer. Det kan inte vara så att man blir upprörd över syftet som ordet används i snarare än själva ordet i sig? Eller skulle hon varit helt okej med att bli kallad för det helt ras-neutrala "hora" istället?

Att hitta saker att känna sig förolämpad av är inte svårt om man verkligen vill, men det innebär inte automatiskt att det är ett problem som måste åtgärdas. Men det är kanske dags att vi tar itu med denna jävla rasist Astrid Lindgren som använder N-ordet i sina böcker om Pippi Långstrump. Och snacka om symbolism. Den vita mannen blir kung över de svarta, för att inte tala om hans icke-svarta dotter som är starkare än allla andra i världen, inklusive de svarta. Är inte det vit makt i all sin ära så säg? Pippi LångSStrump är vad det är.
Ska vi förbjuda referenser till nazism utifall att någon jude (eller någon tillhörande de övriga grupperna som sattes i lägren men som brukar glömmas bort) blir upprörd? Jag har inga planer på att gå runt och kalla folk för negrer, eller rita hakkors lite var som, men jag blir lite trött på folk som tycks bli förolämpade av bara existensen av dessa ord/symboler, baserat på något som hände långt innan de var födda. Det enda som händer vid censur av ord som används, även om det ibland är i mindre trevliga syften, är att de byts ut mot något annat. Hora är ett fult ord, så det fick bli prostituerad. Men det har ju lite negativ klang det också, så sexarbetare kändes bättre. Vad blir det sen? Tillgivenhetskonsult? Det börjar ju redan bli lite fult att kalla någon för "svart". Är det "färgad" som gäller nuförtiden, eller har vi nått punkten att man absolut inte får beskriva någon utifrån hur denne ser ut? Jag orkar inte hålla koll längre.

Och nej, jag varken tillhör eller röstar på SD, på vilket sätt det nu spelar roll.

Jag sa att jag inte ville ta en diskussion angående incidenten, kan du inte läsa eller har ingen som helst respekt för mig? Detsamma gäller Tomten51 och Kadjo.

Permalänk
Inaktiv

Mod kan låsa tråden.

Permalänk
Medlem

Givetvis ska man inte censurera gamla böcker, men jag har aldrig förstått mig på människor som insisterar att använda ord som de vet gör andra upprörda. Det är mycket enklare för mig att byta ut ett ord som neger mot mörkhyad och därmed undvika att åsamka negativa associationer människor har till ordet än att hävda min rätt att säga vad jag vill.

I ditt fall Alexander och din systers är det mycket bättre att lägga sin energi på att bli resistant mot sådana glåpord då det alltid kommer finnas personer som håller sin rätt och bekvämlighet att använda sådana ord högre än hur det får dig att kännas.

Permalänk
Medlem

Fun fact: Under 50-talet var Negro det accepterade ordet av den mörkhyade massan i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Fun fact: Under 50-talet var Negro det accepterade ordet av den mörkhyade massan i USA.

Och innan dess dög det med ett "boy".

Thomas H, om du läser min tidigare post finner du att jag är emot föreslagen cesur, starkt emot faktiskt. Inte går du runt och kallar överviktiga människor (ca 50% av alla du träffar) för feta, fettö osv? Nej? Varför inte de är ju övervikta och allt fet betyder är ju överviktigt.. Är vi på samma sida nu?

Kadjoopplo, det är förstås godtyckligt. Visst är det förstås helt rimligt att en flicka springer hem i tårar p.g.a. att någon kallande hon ett ord utan någon form av ondsint uppsåt? Återigen, tror inte det va? Om SD skriker ett ord, klottrar det ordet på väggar osv är det då ett ord du vill använda? Är det då ett icke laddat ord? Nä tror inte det.

Allt jag tänker säga om det håller ni inte med så kan ni . . . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Vill bara kommentera just detta.
Vad menar du här med "anses" ? Vem är subjektet som "anser" något här ?
Är det en viss person ? En grupp av personer, eller samtliga personer ?
Samma när du skriver att det "så är det det". Enligt vem ? Enligt någon högre objektiv orubblig sanning ? Enligt någon enskild individs åsikt ?

Detta är högst betydelsefullt för ett påstående som detta. Om jag anser att ordet "häst" är stötande så går det givetvis inte att säga att ordet "är" stötande, annat än då enligt just min subjektiva åsikt. Det är bara fakta att just jag finner ordet stötande. Det är inte fakta att ordet skulle vara stötande för alla i någon objektiv mening.
Detsamma gäller om en viss grupp av människor tycker att ett ord är stötande och andra inte. Ordet blir inte på något sätt stötande i någon objektiv mening.
Ordet blir stötande för den grupp som anser det och inte stötande för resten.

Man kan inte hålla på att klassificera ord som "stötande" bara för att det råkar finnas någon individ som tycker det. Då kommer vi snart inte kunna öppna käften utan att någon protesterar. På grund av sina personliga upplevelser finns det alltid folk som känner avsmak för vissa ord. Kanske har någons bror eller syster omkommit när de råkat bli sparkade av en häst och känner därmed starkt obehag så fort någon nämner djuret.
Lösningen är inte att klassa ordet häst som objektivt kränkande och sluta använda det i någon sorts missriktad respekt för dessa individer.
Däremot bör man ju, om man känner till att personen blir kränkt av ordet häst, inte använda ordet just när man umgås med den överkänslige för ordet.

Skrivet av tomten51:

Kadjoopplo, det är förstås godtyckligt. Visst är det förstås helt rimligt att en flicka springer hem i tårar p.g.a. att någon kallande hon ett ord utan någon form av ondsint uppsåt? Återigen, tror inte det va? Om SD skriker ett ord, klottrar det ordet på väggar osv är det då ett ord du vill använda? Är det då ett icke laddat ord? Nä tror inte det.

Ordet har då använts i ett elakt uppsåt. Att använda ord i elaka uppsåt kan man göra med vilket ord som helst.
I det här fallet har vi ett ord som brukar användas både i icke-kränkande betydelse och i kränkande beroende på sammanhang och vem och hur det sägs.
Ordet i sig är helt godtyckligt. Det är inte något ord som alla anser vara kränkande.
Personerna som använde det i detta fall har valt att använda det för att kränka någon och det är det som är problemet.
Säg att vi hittar på ett nytt ord för samma sak (personer med mörk hud) som kan accepteras av de flesta, tex "namos".
Sedan kanske vi ser rasister och andra klottra en massa saker som "Stick hem jävla namos", "namoshora !". Flera namos blir kränka, gråter och blir traumatiserade av dylika otrevligheter.
Sedan får vi precis samma diskussion på alla forum igen och se liknande saker som "Du sa namos, jävla rasist !", "lås tråden, han sa namos !", "Den här gamla rasistboken i skolan nämner ordet namos, bränn den !".

Det är rasism, diskriminering och kränkningar på grund av hudfärg och annat som är grundproblemet här, inte vilket ord som används för att benämna den utsatta gruppen.

En intressant parallell här är ordet "jude". Det användes som skällsord frekvent av nazisterna i klotter och överallt i syfte att kränka den utsatta gruppen.
Trots det används ordet flitigt idag, även av judarna själva, trots allt de fick utstå under andra världskriget och förspelet. De har inte accepterat att förövarna fått ta över ordet och accepterat det som skällsord och krävt ett namnbyte.

Jag känner det som att TS vrede har blivit väldigt missriktad och en kamp mot väderkvarnar.
Jag tycker att det är högst hedervärt att kämpa för att systern och andra mörkhyade ska slippa bli kränkta och det tycker jag att TS bör fortsätta med.
Hugg hårt på dem som idag använder ordet "neger/nigger" i syfte att jävlas och förolämpa, men låt historisk litteratur vara.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160117:

Jag sa att jag inte ville ta en diskussion angående incidenten, kan du inte läsa eller har ingen som helst respekt för mig? Detsamma gäller Tomten51 och Kadjo.

Skrivet av anon160117:

Mod kan låsa tråden.

Vill du inte diskutera en viss sak vidare så gör inte det. Tas tråden över av spekulationer om en enskild händelse som ingen har speciellt mycket information om så blir den naturligt icke-konstruktiv och ämne för låsning, men jag tycker den domineras av vidare diskussioner om ords mening, litteratur i historien, vad som är "stötande" och implikationer av detta.

Jag bedömer inte tråden vara "urspårad" än, och låter den vara öppen så länge den verkar ha saker att diskutera, liksom moderator Shimonu bedömde tidigt i tråden. Den lyder givetvis fortfarande under forumets regler, men ribban i "Övriga ämnen" är av naturen lite annorlunda än i huvuddelen av forumet vad gäller exempelvis "on topic", eftersom ämnena ofta är bredare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Vill bara kommentera just detta.
Vad menar du här med "anses" ? Vem är subjektet som "anser" något här ?
Är det en viss person ? En grupp av personer, eller samtliga personer ?
Samma när du skriver att det "så är det det". Enligt vem ? Enligt någon högre objektiv orubblig sanning ? Enligt någon enskild individs åsikt ?

Detta är högst betydelsefullt för ett påstående som detta. Om jag anser att ordet "häst" är stötande så går det givetvis inte att säga att ordet "är" stötande, annat än då enligt just min subjektiva åsikt. Det är bara fakta att just jag finner ordet stötande. Det är inte fakta att ordet skulle vara stötande för alla i någon objektiv mening.
Detsamma gäller om en viss grupp av människor tycker att ett ord är stötande och andra inte. Ordet blir inte på något sätt stötande i någon objektiv mening.
Ordet blir stötande för den grupp som anser det och inte stötande för resten.

Man kan inte hålla på att klassificera ord som "stötande" bara för att det råkar finnas någon individ som tycker det. Då kommer vi snart inte kunna öppna käften utan att någon protesterar. På grund av sina personliga upplevelser finns det alltid folk som känner avsmak för vissa ord. Kanske har någons bror eller syster omkommit när de råkat bli sparkade av en häst och känner därmed starkt obehag så fort någon nämner djuret.
Lösningen är inte att klassa ordet häst som objektivt kränkande och sluta använda det i någon sorts missriktad respekt för dessa individer.
Däremot bör man ju, om man känner till att personen blir kränkt av ordet häst, inte använda ordet just när man umgås med den överkänslige för ordet.

Ordet har då använts i ett elakt uppsåt. Att använda ord i elaka uppsåt kan man göra med vilket ord som helst.
I det här fallet har vi ett ord som brukar användas både i icke-kränkande betydelse och i kränkande beroende på sammanhang och vem och hur det sägs.
Ordet i sig är helt godtyckligt. Det är inte något ord som alla anser vara kränkande.
Personerna som använde det i detta fall har valt att använda det för att kränka någon och det är det som är problemet.
Säg att vi hittar på ett nytt ord för samma sak (personer med mörk hud) som kan accepteras av de flesta, tex "namos".
Sedan kanske vi ser rasister och andra klottra en massa saker som "Stick hem jävla namos", "namoshora !". Flera namos blir kränka, gråter och blir traumatiserade av dylika otrevligheter.
Sedan får vi precis samma diskussion på alla forum igen och se liknande saker som "Du sa namos, jävla rasist !", "lås tråden, han sa namos !", "Den här gamla rasistboken i skolan nämner ordet namos, bränn den !".

Det är rasism, diskriminering och kränkningar på grund av hudfärg och annat som är grundproblemet här, inte vilket ord som används för att benämna den utsatta gruppen.

En intressant parallell här är ordet "jude". Det användes som skällsord frekvent av nazisterna i klotter och överallt i syfte att kränka den utsatta gruppen.
Trots det används ordet flitigt idag, även av judarna själva, trots allt de fick utstå under andra världskriget och förspelet. De har inte accepterat att förövarna fått ta över ordet och accepterat det som skällsord och krävt ett namnbyte.

Jag känner det som att TS vrede har blivit väldigt missriktad och en kamp mot väderkvarnar.
Jag tycker att det är högst hedervärt att kämpa för att systern och andra mörkhyade ska slippa bli kränkta och det tycker jag att TS bör fortsätta med.
Hugg hårt på dem som idag använder ordet "neger/nigger" i syfte att jävlas och förolämpa, men låt historisk litteratur vara.

Men skapades ordet 'jude' av nazisterna? Nej. N-ordet skapades under kolonialismen och associeras med slaveri. Att säga detta ord tyder då på att personen vill trycka ner den andra, spelar ingen roll ifall det sägs, som vissa säger, i ett positivt syfte, den personen kan då inte ursprunget av ordet.
Sitter på mobilen atm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160117:

Men skapades ordet 'jude' av nazisterna? Nej. N-ordet skapades under kolonialismen och associeras med slaveri. Att säga detta ord tyder då på att personen vill trycka ner den andra, spelar ingen roll ifall det sägs, som vissa säger, i ett positivt syfte, den personen kan då inte ursprunget av ordet.
Sitter på mobilen atm.

Källa? Vad jag vet kommer ordet från latinska niger och thats it.

Annars kan vi ju alltid låna det medeltida ordet blåman som inte skapades under kolonialismen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv

Har faktiskt en polare som är neger och han tar absolut inte illa upp av det ordet Dock så är han uppvuxen i Sverige om det kan ha nåt med det att göra ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon142735:

Har faktiskt en polare som är neger och han tar absolut inte illa upp av det ordet Dock så är han uppvuxen i Sverige om det kan ha nåt med det att göra ?

Antagligen är det så, vad vet vi. Alla är olika och tar olika vid.

Finns många negrer/färgade som inte tar illa vid just för att dem är neger osv medans andra blir heltokiga (Läst för mycket PK.media?)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Antagligen är det så, vad vet vi. Alla är olika och tar olika vid.

Finns många negrer/färgade som inte tar illa vid just för att dem är neger osv medans andra blir heltokiga (Läst för mycket PK.media?)

Jo, Mins en gång när vi var ute och så drog vi ett neger skämt som vi brukar göra även han själv Och så kommer det en äldre dam och ger oss en rejäl utskällning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Vad du vill prata om eller inte bryr jag mig inte speciellt om. Du använder det som ett argument för din åsikt. Ta inte upp det om det nu är så känsligt, men förvänta dig inte att någon kommer hålla med dig om du inte kan motivera det du säger. Om anledningen till att hon var upprörd var för att folk var elaka, snarare än att "neger" förekom i en bok i skolan, ser jag ingen som helst anledning till att ta bort det av den anledningen. Så nej, jag antar att jag inte har någon som helst respekt för dig då du inte tycks ha det för andra som inte håller med dig.

Skrivet av tomten51:

Thomas H, om du läser min tidigare post finner du att jag är emot föreslagen cesur, starkt emot faktiskt. Inte går du runt och kallar överviktiga människor (ca 50% av alla du träffar) för feta, fettö osv? Nej? Varför inte de är ju övervikta och allt fet betyder är ju överviktigt.. Är vi på samma sida nu?

Nej, jag går inte runt och kallar folk feta, fula, negrer etc. Det är ingenting jag tycker man ska hålla på med heller, eftersom det som regel är i syfte att förolämpa. Det är dock syftet, inte orden som jag anser är problemet. Men nu är det inte det som ämnet handlade om, eller hur? Det handlar om att ta bort ord ur litteratur, oavsett i vilket sammanhang de användes och dess betydelse i skrivandets stund. Bara för att neger kan, i vissa kulturer, användas som en förolämpning så tycker jag inte att det bör anses vara vulgärt i sig, mer än jag anser att ord som fet, ful, kort etc. ska göra det. Om någon vill vara otrevlig mot dig så kommer de vara det, oavsett vilka ord som finns tillgängliga. Om man är så känslig att man blir upprörd över att läsa en ordbok så anser jag att problemet är ganska lokalt.
Visst, språk förändras och ordet neger håller nog på att fasas ut, och det är jag helt okej med. Men att slänga ut böcker ur skolan som innehåller ordet i neutrala sammanhang när de för övrigt är helt okej (som i detta fall, historiska verk) tycker jag bara är korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Och innan dess dög det med ett "boy".

har inte läst dina tidigare inlägg. Vad jag försökte förmedla var att de som är mörkhyade ansåg att den rätta benämningen på dem själva var "Negro" under tidigt 50tal. Men som alla ord så ändrades innebörden och ordet anses nog vara relativt stötande nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ord, tro det eller ej, som har en bakgrund av hat och förnedring. N-ordet är en av dessa. Crippa90 har rätt när han säger att n-ordet uppkom från det latinska ordet ”niger”. Handelsmän brukade beskriva slavarna som ”negars” det är då detta ord som sedan har utvecklats till de termer vi diskuterar om. Med tanke på historian bakom slaveri är dessa ord starkt kopplade till slaveri vilket ger dessa ord ett dåligt klang. De personer som anser att n-orden i alla dess olika variationer är okej att säga så länge du använder det i en bra situation har fel. N-ordet är och förblir ett rasistiskt ord som är ytterst nedsättande och att jämföra med att ”mörkhyad” betyder samma sak har då den individen fel. Det ordet har uppkommit i frånvaro av slaveri och nedsättande generaliseringar, eftersom en bild säger mer än tusen ord får ni en bild ifrån 1700-talet.
http://www.ralphmag.org/DN/african-eating-white592x385.gif
Vi kan också gå djupare om hur n-ordet användes vid den tiden. N-ordet sattes oftast i kontext vid som ni andra har sagt, beskrivningar av människor. Som bilden ovan kan ni se i vilket kontext detta ord användes av. Så att säga att ”mörkhyad” betyder detsamma som n-ordet är felaktigt. Att säga n-ordet är direkt nedsättande.

Jag kan dock hålla med om att ordet borde kvarstå vid skönlitterära verk från den tide, men inte som i mitt exempel läran om marknadsföring.

Permalänk
Skrivet av tomten51:

Tänker svara på detta, men sen kommer jag lägga ner diskussionen om just detta för då kommer tråden spåra ur och vi kommer istället prata om fallet med "flickan" när vi borde fokusera på om det är rätt eller fel att använda det i ny litteratur, att censurera ord osv vilket är en mycket viktigare fråga. Du får mer än gärna svara men jag lägger ner efter detta inlägget om just detta.

Visst, han/hon använde det som en form av kränkning men visste sändaren hur mycket kränkande det är? Hur laddat det är? Hur otroligt nedvärderande det är? Tjejen kan mycket väl ha haft en otroligt jobbig dag där folk har kallat henne för det ena eller det andra, plötsligt kommer det en elev när hon står och tar mat, personen ifråga häver hur sig: "Hej neger" utan med en nedvärderande ton. Detta får bägaren att rinna över för tjejen. Hon vet hur illa det är att bli kallad neger, hon vet innebörden. Sändaren han/hon står nu där och undrar vad fan det är som händer när tjejen plötsligt springer ifrån gråtandes. Är det verkligen så hemskt att bli kallad neger undrar nu personen. Så jo det kan ha skett ett olyckligt missförstånd. Extremt sådant.

Roligt att du tar exemplet med SD. Pja, vi kan väl kallt påstå att den personen eller personerna som sa neger till flickan är Jimmy Åkessons närmaste medarbetare. Eller?

SD vet hur laddat det är och hur nedvärderande det är att kalla svarta just för negrer så det hör inte hit. Frågan är visste personen/erna det?

Hade jag åkt till USA när jag var mellan 15-18 så hade jag nog mycket väl kunnat slänga ur mig niggah till en svart. Troligtvis blivit rejält uppläxad. Jag vet att här hemma är det väldigt nedvärderande. Har aldrig sagt neger till en svart människa för jag vet innebörden. Jag har faktiskt aldrig hört en svart människa säga neger till en svart här i Sverige ens. Inte ens i populärkulturen kan jag finna detta. Kanske för att jag inte rör mig i dom cirklarna.

I USA dock där är det helt ok mellan svarta att kalla varandra nigger/niggha osv. Har även läst och hört att vita kan säga frasen "plz niggah". Har till och med för mig att Paul Walker säger "waz up niggah" i den första eller andra filmen i serien fast and the furious. Inte konstigt att folk blir förvirrade. Vilka får säga det, i vilka tillfällen är det ok att säga det osv osv.

Antar att jag ska dra åt helvete för jag inte väljer att trycka ner min åsikt i frågan i andra. Gör jag gladeligen.

hade skrivit fel i första stycket, menar inte gammal literatur utan ny literatur.