Permalänk
Medlem

Osmakliga böcker i skolan!

Nu vill jag få stop på detta, det har under två olika ämnen förekommit skolmaterial där det förekommer rasistiska uttalanden, jag snackar om N ordet. Detta förekommer både i svenskan där vi tvingas läsa gamla böcker där det säkert (läser en av de tre) förekommer i alla tre. Dessutom i min entreprenörskap får vi papper där de har onödiga beskrivningar som är väldigt rasistiska. Jag anser att sådant innehåll lämpar sig inte bra för skolan, dels för att många i min skolan kan nog ta illa av detta och dels för att det sänder ut fel signaler till de redan sägande personerna... Om något kan sådant innehåll lämpa sig för historia.
Nu undrar jag hur jag borde gå vidare? Ska jag skicka ett anonymt brev till rektorn där jag vädjar till att detta bör ses över, eller så tar jag tag i det själv? Om de inte vill göra något åt det känns det rätt att upplysa media om detta? Vi har ju inte minst sagt en yra av rasism granskning från de stora medierna så där skulle det säkert kunna komma upp.
Tacksam för svar!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Nu vill jag få stop på detta, det har under två olika ämnen förekommit skolmaterial där det förekommer rasistiska uttalanden, jag snackar om N ordet. Detta förekommer både i svenskan där vi tvingas läsa gamla böcker där det säkert (läser en av de tre) förekommer i alla tre. Dessutom i min entreprenörskap får vi papper där de har onödiga beskrivningar som är väldigt rasistiska. Jag anser att sådant innehåll lämpar sig inte bra för skolan, dels för att många i min skolan kan nog ta illa av detta och dels för att det sänder ut fel signaler till de redan sägande personerna... Om något kan sådant innehåll lämpa sig för historia.
Nu undrar jag hur jag borde gå vidare? Ska jag skicka ett anonymt brev till rektorn där jag vädjar till att detta bör ses över, eller så tar jag tag i det själv? Om de inte vill göra något åt det känns det rätt att upplysa media om detta? Vi har ju inte minst sagt en yra av rasism granskning från de stora medierna så där skulle det säkert kunna komma upp.
Tacksam för svar!

I svenskan är det ju lungt. Tillhör historien och kan vara bra för er att lära er jämföra genom tiderna.
Så tycker det går bra på svenska, men onödigt i andra ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

I svenskan är det ju lungt. Tillhör historien och kan vara bra för er att lära er jämföra genom tiderna.
Så tycker det går bra på svenska, men onödigt i andra ämnen.

Okej men jag vill inte att detta ska bli en diskussion om rasism, utan ge mig råd om hur detta problem ska behandlas. Om målet är att lära sig skillnaden i språket mellan olika epoker kan jag tyckta det är ok, men om målet är bara att läsa en bok tycker jag inte det är okej. Slut på den diskussionen.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Okej men jag vill inte att detta ska bli en diskussion om rasism, utan ge mig råd om hur detta problem ska behandlas. Om målet är att lära sig skillnaden i språket mellan olika epoker kan jag tyckta det är ok, men om målet är bara att läsa en bok tycker jag inte det är okej. Slut på den diskussionen.

Framför dina åsikter till rektorn bara.
Det har jag gjort innan. Är det pinsamt kan du ha med några kompisar också.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Nu vill jag få stop på detta, det har under två olika ämnen förekommit skolmaterial där det förekommer rasistiska uttalanden, jag snackar om N ordet. Detta förekommer både i svenskan där vi tvingas läsa gamla böcker där det säkert (läser en av de tre) förekommer i alla tre. Dessutom i min entreprenörskap får vi papper där de har onödiga beskrivningar som är väldigt rasistiska. Jag anser att sådant innehåll lämpar sig inte bra för skolan, dels för att många i min skolan kan nog ta illa av detta och dels för att det sänder ut fel signaler till de redan sägande personerna... Om något kan sådant innehåll lämpa sig för historia.
Nu undrar jag hur jag borde gå vidare? Ska jag skicka ett anonymt brev till rektorn där jag vädjar till att detta bör ses över, eller så tar jag tag i det själv? Om de inte vill göra något åt det känns det rätt att upplysa media om detta? Vi har ju inte minst sagt en yra av rasism granskning från de stora medierna så där skulle det säkert kunna komma upp.
Tacksam för svar!

Det normala brukar vara att det är upp till den enskilda läraren eller arbetslaget vilka läroböcker som används. I första hand bör du därför påpeka detta för din lärare. Om din lärare inte är mottaglig bör du i nästa instans vända dig till rektorn, som du säger. Om inte heller rektorn vill lyssna är nästa instans en ansvarig tjänsteman eller förvaltningschef i din kommuns motsvarande barn- och utbildningsförvaltning eller gymnasieförvaltning, beroende på vilken skolform det handlar om. Vem du bör vända dig till i det sistnämnda steget beror helt på hur ansvarsfördelningen är upplagd i den kommun du bor i. Du kan dock alltid kontakta kommunväxeln med frågan (i ditt fall kommun@osteraker.se eller 08-540 810 00), som sedan slussar dig vidare till rätt person.

Du kan gärna låna argument från Skolverkets granskning av läroböcker, där de tar upp problematiken med bland annat just rasistiska läroböcker och andra brott mot skolans värdegrund. Notera att rapporten inte är särdeles purfärsk längre, och att nya läroplaner alltså gäller nu i förhållande till när den skrevs, men gällande just värdegrunden står stora delar av argumentationen fast. Hänvisa annars gärna också till just läroplanen för grundskolan eller gymnasieskolan, som du också kan finna på Skolverkets hemsida.

Jag tycker för övrigt, olikt foxzox7, att det är jättebra att du tar upp frågan. Läromedlen skall ligga i linje med skolans värdegrund, oavsett vilket ämne det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Det normala brukar vara att det är upp till den enskilda läraren eller arbetslaget vilka läroböcker som används. I första hand bör du därför påpeka detta för din lärare. Om din lärare inte är mottaglig bör du i nästa instans vända dig till rektorn, som du säger. Om inte heller rektorn vill lyssna är nästa instans en ansvarig tjänsteman eller förvaltningschef i din kommuns motsvarande barn- och utbildningsförvaltning eller gymnasieförvaltning, beroende på vilken skolform det handlar om. Vem du bör vända dig till i det sistnämnda steget beror helt på hur ansvarsfördelningen är upplagd i den kommun du bor i. Du kan dock alltid kontakta kommunväxeln med frågan (i ditt fall kommun@osteraker.se eller 08-540 810 00), som sedan slussar dig vidare till rätt person.

Du kan gärna låna argument från Skolverkets granskning av läroböcker, där de tar upp problematiken med bland annat just rasistiska läroböcker och andra brott mot skolans värdegrund. Notera att rapporten inte är särdeles purfärsk längre, och att nya läroplaner alltså gäller nu i förhållande till när den skrevs, men gällande just värdegrunden står stora delar av argumentationen fast. Hänvisa annars gärna också till just läroplanen för grundskolan eller gymnasieskolan, som du också kan finna på Skolverkets hemsida.

Jag tycker för övrigt, olikt foxzox7, att det är jättebra att du tar upp frågan. Läromedlen skall ligga i linje med skolans värdegrund, oavsett vilket ämne det handlar om.

Ok tack! Får se hur jag gör ifall jag skickar ett mail till lärarna där jag påpekar dessa punkter, att prata om detta under lektionstid är jag lite för blyg/modig nog för... Dessutom tror jag det inte finns mycket stöd från mina vänner då de uttalar sig också med sådana ord till "vardags". Men får se hur jag gör!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

1) Om vi ska censurera ut varje bok där språkbruket och eventuellt författarens värderingar inte är 'lämpliga' så blir det inte mycket till övers. Det är väl bra att folk lär sig skillnaderna på språkbruk då och nu. Denna typen av censur finner jag vara anti-intellektuell i högsta grad.

2) Neger är inte motsvarigt engelskans 'nigger'. 'Nigger' är ett nedsättande begrepp som härstammar från en period av slaveri och diskriminering av svarta i USA, därutav dess känsliga karaktär. I Sverige har vi aldrig haft något slaveri och neger är ett regelrätt begrepp för en person med svart hy. Att neger skulle vara något fult att säga är en efterkonstruktion.

3) Jag undrar då om någon skulle anamma begrepp som neger eller oönskade synsätt för att denne läst 2-3 böcker i skolan. Känns otroligt osannolikt.

4) Knappast är det rätt att censurera för att någon skulle kunna känna sig kränkt heller, det är ungefär som att förbjuda Anne Frank för att något av barnen kan vara jude. Man ska inte blunda för vår historia.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

1) Om vi ska censurera ut varje bok där språkbruket och eventuellt författarens värderingar inte är 'lämpliga' så blir det inte mycket till övers. Det är väl bra att folk lär sig skillnaderna på språkbruk då och nu. Denna typen av censur finner jag vara anti-intellektuell i högsta grad.

2) Neger är inte motsvarigt engelskans 'nigger'. 'Nigger' är ett nedsättande begrepp som härstammar från en period av slaveri och diskriminering av svarta i USA, därutav dess känsliga karaktär. I Sverige har vi aldrig haft något slaveri och neger är ett regelrätt begrepp för en person med svart hy. Att neger skulle vara något fult att säga är en efterkonstruktion.

3) Jag undrar då om någon skulle anamma begrepp som neger eller oönskade synsätt för att denne läst 2-3 böcker i skolan. Känns otroligt osannolikt.

4) Knappast är det rätt att censurera för att någon skulle kunna känna sig kränkt heller, det är ungefär som att förbjuda Anne Frank för att något av barnen kan vara jude. Man ska inte blunda för vår historia.

Mod kan gärna ta bort denna kommentar, dels osmaklig och driver inte fram min tråd. Är du så ivrig att få reda på varför jag tycker du har fel kan du PM:a mig.
Jag sa ingen diskussion angående rasism! Kan du läsa?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Mod kan gärna ta bort denna kommentar, dels osmaklig och driver inte fram min tråd.

Det han skrev var ju i högsta grad sakliga invändningar och det låter då snarare som ett det är du som har svårt att se andra perspektiv här om du inte kan bemöta argumenten.

Om du hittat rasistiska uttalanden i dina böcker så är det dock alldeles utmärkt att du tar upp det och försöker få bort det ur materialet.
Ordet "neger" har dock som sagt använts som benämning på en mörkhyad person utan någon som helst rasistisk innebörd, så ordet i sig gör inte texten rasistisk.
Däremot kan ju gammal litteratur faktiskt innehålla en hel del regelrätt rasism och fördomsfulla påståenden. Dessa bör man rensa bort från undervisningen. Alternativt så kunde man ju ha dem som avskräckande exempel på hur illa det såg ut förr.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det han skrev var ju i högsta grad sakliga invändningar och det låter då snarare som ett det är du som har svårt att se andra perspektiv här om du inte kan bemöta argumenten.

Om du hittat rasistiska uttalanden i dina böcker så är det dock alldeles utmärkt att du tar upp det och försöker få bort det ur materialet.
Ordet "neger" har dock som sagt använts som benämning på en mörkhyad person utan någon som helst rasistisk innebörd, så ordet i sig gör inte texten rasistisk.
Däremot kan ju gammal litteratur faktiskt innehålla en hel del regelrätt rasism och fördomsfulla påståenden. Dessa bör man rensa bort från undervisningen. Alternativt så kunde man ju ha dem som avskräckande exempel på hur illa det såg ut förr.

Jag sa högre upp att jag inte vill ha denna diskussion. Sluta bara. Om du vill höra min åsikt angående sådana saker kan du PM:a mig.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det han skrev var ju i högsta grad sakliga invändningar och det låter då snarare som ett det är du som har svårt att se andra perspektiv här om du inte kan bemöta argumenten.

Om du hittat rasistiska uttalanden i dina böcker så är det dock alldeles utmärkt att du tar upp det och försöker få bort det ur materialet.
Ordet "neger" har dock som sagt använts som benämning på en mörkhyad person utan någon som helst rasistisk innebörd, så ordet i sig gör inte texten rasistisk.
Däremot kan ju gammal litteratur faktiskt innehålla en hel del regelrätt rasism och fördomsfulla påståenden. Dessa bör man rensa bort från undervisningen. Alternativt så kunde man ju ha dem som avskräckande exempel på hur illa det såg ut förr.

Det kan väl diskuteras huruvida ordet "neger" någonsin har varit värdeneutralt. Snarare handlar det väl om att det rådde institutionaliserad rasism när ordet användes regelmässigt. Därmed är det dock inte sagt att man skall redigera gammal litteratur som innehåller det - som du påpekar är det ju ett gott underlag för analys och reflektion kring dåtidens anda. Jag vill dock också påpeka att just användningen av "neger" i vad som beskrevs som "gamla böcker" inte var det enda han anmärkte på - han hittade ju också rasistiska beskrivningar i något läromedel i entreprenörskap. Det är hur som helst en sak för ansvariga tjänstemän att bedöma, vare sig han vänder sig till läraren, rektorn eller i slutändan förvaltningschefen. Det finns ett egenvärde i att han tar upp frågan om han ser den som värd att ta upp.

Permalänk

Vad är det för böcker? Kan du namnge dem så man kan få en uppfattning av hur de är?
Detsamma i din entreprenörskap, så vad står det där för beskrivningar som är rasistskit? Du behöver ej ange vilken folkgrupp de syftar på, men står det t.ex. att en viss grupp är lata av sig, kan inte hantera pengar eller vad?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ingen anledning att radera något innehåll i tråden. Det är möjligt att du(Alexander7938) inte vill ta diskussionen men det följer ändå trådens ämne och vad du tar upp. Forumet är till för diskussion, även om det är så att du söker hjälp med ett ärende är det möjligt att folk vill framföra sin åsikt om värdet av att utföra det ärendet. Så länge som tråden inte spårar ur och bryter mot forumets regler ser jag inget behov av någon åtgärd här. Ingen har använt ordet neger för att vara nedsättande eller kränkande utan endast diskuterat ordet i sig, alltså har jag svårt att se någon vinkel där på osmakligt eller dåligt beteende som skulle bryta mot trivselreglerna.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag sa högre upp att jag inte vill ha denna diskussion. Sluta bara. Om du vill höra min åsikt angående sådana saker kan du PM:a mig.

Du vill inte ha diskussion i ett forum? Okej...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag sa högre upp att jag inte vill ha denna diskussion. Sluta bara. Om du vill höra min åsikt angående sådana saker kan du PM:a mig.

Skrivet av Alexander7938:

Jag sa ingen diskussion angående rasism! Kan du läsa?

Fast den är ju ganska relevant för ämnet.
"Neger" är bara ett ord; det är i vilket sammanhang som ordet används som bestämmer om det är nedvärderande/rasistiskt och som ska avgöra om det är opassande eller inte.
Sen så är det ju en definitionsfråga; om jag säger "min granne är negress" så kanske du tycker att det är rasistiskt, men det tycker inte jag - lika lite som om jag skulle säga "min granne är mörkhyad" - båda meningarna har samma innebörd, men varför skulle den ena vara fel men inte den andra?

Edit: Faktum är att du borde ta denna diskussionen här och nu - om du inte kan argumentera med oss (att säga "jag vill inte..." är inget argument), hur ska du då kunna argumentera med dina lärare / skolstyrelsen? För du kan vara säker på att dom kommer dra upp rasism.

För övrigt så har innebörden av rasism blivit förvrängd - en stor majoritet svenska folket använder ordet rasism/rasist i dagligt tal när dom egentligen menar diskriminering/rövhål.
Att säga "jag hatar svennar" är inte rasistiskt, det är bara en persons egen åsikt, och antagligen så har personen en anledning till sin åsikt, varesig om den är rätt eller fel.
Att däremot säga "alla svennar är dumma och luktar illa" (obs! behöver inte alltid vara negativa egenskaper), det är rasism.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar hur tankegångarna gick när man beslutade att neger inte var okej att säga längre. Måste ha varit något i stil med, m vi slutar kalla negrer för neger så försvinner rasismen.

Nåväl, för att säga något konkret om det hela borde tydliga exempel skrivas. Det känns ju konstigt om skolan tar in skolmaterial som inte är lämpligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Angående vad TS bör göra så tycker jag att det inte borde vara mer komplicerat än att helt enkelt ta böckerna i fråga, knacka på hos rektorn och peka ut rasismen i dem. Är rektorn någorlunda sund så vidtar han åtgärder.
Bryr han sig inte om det så kan du ju försöka uppmärksamma media på det hela, tex aftonbladet. De skulle nog gärna vilja publicera dessa exempel på rasism i våra läromedel i skolan idag.

Skrivet av Alexander7938:

Jag sa högre upp att jag inte vill ha denna diskussion. Sluta bara. Om du vill höra min åsikt angående sådana saker kan du PM:a mig.

Som andra säger så är detta ett forum avsett för just diskussion och det vi skriver har i högsta grad anknytning till trådens ämne.
Det låter som att du nästan är fobiskt rädd för kritik, ifrågasättande och andras åsikter.
Säger du att du hittat exempel på rasism i läromedel i skolan idag är det självklart att det kommer frågor om att du bör ge exempel på detta. Det är också högst relevant när det gäller frågan om vad du bör göra. Är det grov rasism så är det självklart att det ska bort och har kanske tom ett nyhetsvärde i media.
Råkar det däremot bara stå "neger" (som var allmänt använt ord på mörkhyade förr) så är det inte kanske inte så mycket att bry sig om, även ni borde fått nyare böcker där ordet är utbytt mot det som idag anses vara mer politiskt korrekta ord för samma sak.

Skrivet av Minsc S2:

Edit: Faktum är att du borde ta denna diskussionen här och nu - om du inte kan argumentera med oss (att säga "jag vill inte..." är inget argument), hur ska du då kunna argumentera med dina lärare / skolstyrelsen? För du kan vara säker på att dom kommer dra upp rasism.

Exakt så.
Skolledningen kommer inte att ta bort några böcker bara för att någon anonymt skriver något i stil med "Det finns rasism i våra böcker !", utan argumentation och exempel på vad som är rasistiskt. Den debatten bör tas öppet. Skulle tro att möjligheterna att få bort just dessa böcker är mycket stora. Rasiststämpelskräcken är utbredd. Bryr de sig inte om att böckerna är fulla med rasism så går du till media eller något, eller eventuellt hotar med det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det skulle ju vara intressant att veta vilka böcker och i vilka ämnen det är?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju nu om TS böcker verkligen är rasistiska eller om h*n överreagerar. Med tanke på reaktionerna i tråden verkar det troligt att det kan vara en fråga om det senare. Kan du ge exempel på vad som faktiskt skrivits?

För övrigt bör du kunna argumentera för din ståndpunkt om någon lärare/rektor/kommuntjänsteman skall lyssna på dig.

Permalänk
Medlem

Det är förhållandevis svårt att hitta en text där ordet neger används i en icke nedsättande kontext. Ordet föll ur bruk samtidigt som det sista rasteoretiska ebbade ut. Visst kan en finna begrepp som Negroid och Mongoloid i relativt sena böcker. (Inget av dem kan i dagens läge med det vi vet anses vara relevanta.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

1) I Sverige har vi aldrig haft något slaveri

Visst har vi haft det. Sverige har ju haft träldom under medeltiden samt bedrivit slavhandel i västindien under senare århundraden(som länge varit en undanskymd het potatis men har först nu på senare tid puttra upp till ytan).

OT: Precis som flera föreslagit, ta upp det med lärare du känner förtroende för om du vill driva det vidare. Större tidningar ger jag inte mycket för med deras "sensationsjournalistik" som alldeles för ofta "gör en höna av en fjäder", allt för att sälja lösnummer i mängder.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

Varför skulle du behöva framföra detta anonymt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vi kan byta ut NEGER mot t.ex mörkhyad men det betyder samma sak iallafall.

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska ta saken i egna händer och införskaffa en låda märkpennor. Om skolbiblioteket inte tillåter "graffiti" så får man kanske visa hur allvarligt detta är genom att selektera ut böcker för dess energivärde.

felstavningar
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Precis som redan har sagts så är det svårt att kommentera utan givna exempel. Det kan mycket väl vara så att du (TS) har, helt eller delvis, rätt i det du hävdar, men i brist på konkreta exempel så är vi hänvisade till intet mer än spekulationer.

När det kommer till ämnet svenskaundervisningen så används ordet i åtskilliga skönlitterära verk som jag vet kan återfinnas i undervisningen. Frågorna du bör ställa dig då är snarare "varför har författaren valt att uttrycka sig på det här sättet" snarare än "hur får jag bort det här verket ur min undervisning". Skildras exempelvis slaveriet i Amerika under 1800-talet så är det högst naturligt att ordet 'neger' används, och har verket i sin tur skrivits under samma tid, då är det högst osannolikt att ordet inte förekommer. Att i ett sådant fall gå in och för att i en nyupplaga stryka ordet i fråga och ersätta det med ett ord som vore politiskt korrekt idag vore fel. Det finns en anledning till att författaren har använt ordet och det speglar samtiden, antingen handlingens samtid, skrivandets samtid eller - vilket jag misstänker är fallet här - båda två. Det kallas litteraturhistoria och är en del av svenskämnet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

För övrigt så har innebörden av rasism blivit förvrängd - en stor majoritet svenska folket använder ordet rasism/rasist i dagligt tal när dom egentligen menar diskriminering/rövhål.
Att säga "jag hatar svennar" är inte rasistiskt, det är bara en persons egen åsikt, och antagligen så har personen en anledning till sin åsikt, varesig om den är rätt eller fel.
Att däremot säga "alla svennar är dumma och luktar illa" (obs! behöver inte alltid vara negativa egenskaper), det är rasism.

Eftersom svenskar är ett folk och inte en ras så är ditt exempel på rasism inte rasism. Hets mot folkgrupp är en mera korrekt beskrivning. På tal om förvrängningen av ordet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Eftersom svenskar är ett folk och inte en ras så är ditt exempel på rasism inte rasism. Hets mot folkgrupp är en mera korrekt beskrivning. På tal om förvrängningen av ordet.

Korrekt. Jag var trött när jag skrev det, men byt ut 'svennar' mot 'vita människor/kaukasier' så blir det rätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vi kanske ska ta saken i egna händer och införskaffa en låda märkpennor. Om skolbiblioteket inte tillåter "graffiti" så får man kanske visa hur allvarligt detta är genom att selektera ut böcker för dess energivärde.

"där man bränner böcker... "

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit hem från gymnasiet och antar att det är dags att förklara ett och annat. Jag har sedan början av tonåren föraktat detta ord, till stor del har det sin grund i en incident för några år sedan då min syster (som är adopterad) kom hem gråtandes efter att blivit kallad detta ord. Det enda jag förknippar detta ord med är negativa känslor så som hat, förnedring. Den miljön jag lever i används detta ord till av negativa anledningar, om du är dryg, då är du en ___. Är någon person riktigt förbannad säger han "Jävla fitt ____." Jag vill helst inte diskutera angående incidenten då jag anser att detta är för personligt och varje gång jag ser detta ord i tråden fyller den mig med hat. Inte för att det är ert fel. Det är då därför jag helst inte vill diskutera angående detta ämne, blir alltför känslosamt för min del.

När jag då ser ord som detta i läromedel blir jag besviken, jag vill inte att min syster ska behöva bli förnedrad i framtiden, inte heller av böcker. Så givetvis reagerar jag på detta. Men det finns också andra saker som i svenska boken Candidé där de förklarar att Afrikaner är "våldtäktsmän" medans Européer är lugna, något som jag tycker är väldigt rasistiskt.

Citat ifrån boken, kanske tyder det lite fel.
"Morocco swam in blood when we arrived. Fifty sons of the Emperor Muley-Ismael[11] had each their adherents; this produced fifty civil wars, of blacks against blacks, and blacks against tawnies, and tawnies against tawnies, and mulattoes against mulattoes. In short it was a continual carnage throughout the empire.

"No sooner were we landed, than the blacks of a contrary faction to that of my captain attempted to rob him of his booty. Next to jewels and gold we were the most valuable things he had. I was witness to such a battle as you have never seen in your European climates. The northern nations have not that heat in their blood, nor that raging lust for women, so common in Africa."

Visst förstår jag att de hade en annan uppfattning av detta ord än vad jag hade och är en del av vår litterära historia, men många personer är nog inte smarta nog att fatta att det var så man sa under upplysningen, inte nu. Om det ordet ska vara med borde det förklaras i förväg och diskuteras om.
I entreprenörskapsboken pratar de om en smart kille som sade sig ha världens äldsta barnsittare, fast hon i själva verket var 80 år. Men därefter kommer ett onödigt tillägg där de nämner detta ord.

Ni som kanske inte går i gymnasiet kanske förknippar detta ord som inget annat än ett vanligt ord. Men om våra barn sitter och säger detta ord av negativa anledningar och hör er säga det kan de få fel uppfattning om vad ordet har för innebörd, även ifall jag tycker att det är helt fel att ens säga.
Kan ju också säga att eftersom den miljön jag är i förknippar ordet med negativitet borde vi inte se detta ord i våra läromedel, detta kan få dem att tro att det är helt ok att säga detta ord när de är sura.
Är lite trött och kan inte komma på så mycket argument just nu, kan skriva lite senare. Sen vem säger att ni har rätt? Eller att jag har rätt? Intensiteten på ordet bestäms av mottagaren, så vad det egentligen betyder idag för den stora massan tycker jag är svårt att bestämma. Kan ju börja med att fråga 100 st mörkhyade personer om de anser att det är okej?

Kan väl ha som följdfråga hur gamla ni är och vad för slags miljö ni bor i.

Förövrigt känns denna tråd som en "Alexander7938 vs Sweclockers", jag hade en aning att det skulle bli så, snälla ha en bra ton och ni behöver inte skriva små korta "punch lines" för att få så många likes som möjligt, har jag fel kan ni mer än gärna förklara varför, jag ursäktar ifall jag gjorde någon arg med mina svar i början.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Man kan kalla någon för "jävla tjockis" och göra någon väldigt ledsen också men tjock är ett bra ord eftersom man använder det.