Osmakliga böcker i skolan!

Permalänk
Medlem

Sök på "neger" i SAO och försök sedan säg med rakt ansikte att ordet inte är nedsättande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vadå inte bevis, det står ju uttryckligen att ordet har används synonymt med slav. Läs hela texten så ser du hur upplägget är. Första meningen är för att förtydliga betydelsen och sedan följer exempel från litteratur. Så läs igenom hela texten från SAOB. Det gick tyvärr inte att länka direkt på ett enkelt sätt så du får skriva in sökordet själv.

Det behöver inte vara en synonym bara för att det i en given kontext har använts på ett sådant sätt. I stycket du citerar är det helt klart underförstått att det handlar om slavar. Du kan ju försöka söka på ordet "slav" i ordböcker och se hur många som inkluderar ordet "neger" som en synonym. Jag betvivlar att det är vanligt förekommande. Jag skulle dock säga att för att något ska vara synonymt så behöver kopplingen fungera från båda hållen.

Det finns säkert även ett antal texter som går att hitta där neger används utan att referera till slavar också. T.ex. som jag tidigare nämde, "I have a dream" av Martin Luther King.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Tycker jag har varit ganska tydlig med att jag inte inte säger att neger skulle ha varit ekvivalent med slav, jag vill däremot ha källa på det. Min personliga uppfattning är dock att det inte är likhetstecken mellan orden neger och slav.

De styckena som du skrev så har det gemensamt att de pratar om negrer som egendom, och således är de per definition slavar och underförstått att det handlar om just slavar, trots att det inte skrivs ut i klartext. Så uppfattar iaf jag det.

Du fick en källa i form av SAOB som i sin tur innehöll två referenser. Mer källa än så är svårt att få när det kommer till det svenska språket.

Din personliga åsikt bygger på modernt språk från de senaste 20 åren och bygger vidare på en specifik kulturell bakgrund som färgar denna åsikt.

Ja det är klart det skrivs som egendom om de är slavar. Det ingår i konceptet slav. Att inte skriva resten av texten med utgångspunkt från att det handlade om egendom vore därför grammatiskt inkorrekt. Hur skulle de annars skrivit?

Skrivet av Thomas H:

Det behöver inte vara en synonym bara för att det i en given kontext har använts på ett sådant sätt. I stycket du citerar är det helt klart underförstått att det handlar om slavar. Du kan ju försöka söka på ordet "slav" i ordböcker och se hur många som inkluderar ordet "neger" som en synonym. Jag betvivlar att det är vanligt förekommande. Jag skulle dock säga att för att något ska vara synonymt så behöver kopplingen fungera från båda hållen.

Det finns säkert även ett antal texter som går att hitta där neger används utan att referera till slavar också. T.ex. som jag tidigare nämde, "I have a dream" av Martin Luther King.

Fast nu missar du ett par väldigt viktiga saker här. Till att börja med talade Martin Luther King engelska och inte svenska senast jag kollade. Vi diskuterar svenskt språkbruk här och inte engelskt. Vad som är stötande skiljer sig väldigt kraftigt mellan olika kulturer. Ett enkelt exempel är att titta på våra vanliga svärord. I Sverige har vi traditionellt använt djävulen och religiösa undertoner som vanliga svärord (helvetes jävla fanskap) medan engeleskspåråka svordomar är lite mer fokuserade på könsord och sex (fuck you, you motherfucking cocksucker). Vilka ord som är stötande varierar från språk till språk och kultur till kultur plus att det finns en historisk kontext. Just Martin Luther King har redan förklarats tidigare i tråden men kan ta det igen. Under tiden då talet skrevs så var negro en vanlig beteckning även bland afroamerikaner. Lite senare fick det dock en mer negativ stämpel. Vill minnas att bland andra Malcolm X var emot användandet av ordet för han med flera tyckte att det var för starkt kopplat till slavhandel och den övriga våldsamma historien. Som jag skrivit tidigare är det lite svårt att jämföra Sverige och USA då vi inte alls har samma relation till problemet. Slavhandeln formar fortfarande i allra högsta grad politiken i USA. Sen ändras som sagt ord med tiden, fruntimmer var från början ett helt neutralt ord som sedan blev nedsättande och nu är det mer eller mindre borta och lever kvar på grund av Stefan och Kristers buskis. Ett annat klassiskt exempel är fitta som har sina rötter i ett gammalt ord som betyder daggvåt äng eller äng vid vatten eller liknande. Sedan blev det synonym för kvinnligt könsorgan och efter det även ett skällsord. Det kan gå åt andra hållet. Bög har snart helt tappat sin negativa klang.

Bevisligen finns det en stark koppling mellan ordet neger och slav. Ordet neger är fortfarande olämpligt att använda då det är laddat. De flesta som ändå använder det och klagar på att de som tar illa upp är för PK gör det för att provocera. Kanske skulle börja kalla dem för fittor eftersom man omöjligt kan ta illa upp av att kallas för fuktig äng eller?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul, men helt irrelevant vad gäller att bevisa att neger och slav är synonymer. Dessutom är det nog bra om du håller dig till en tidsperiod. Bestäm dig; vill du prata om ordet i modernt bruk eller inte? Det var inte synonymt under den perioden texten som citerats skrevs, och det är inte synonymt nu. Jag orkar inte leta upp något, men jag vågar nog garantera att det finns texter från många olika tidsperioder (dock kanske mindre sedan 60-/70-talet) där neger används utan att ha någon som helst koppling till slaveri.

För övrigt har jag aldrig sagt att det är okej att kalla folk för neger. Det handlar dock snarare om att jag inte tycker det är okej att vara elak mot andra än ordet i sig. Det är inte okej att kalla någon för fet eller ful heller i syfte att vara otrevlig. Däremot om någon blir upprörd över att GB har en Nogger Black glass så skiter jag högaktningsfullt i det, lika mycket som om de hade en som hette Smörboll eller Fetknopp, eller vad man nu kan använda för att förolämpa folk med. De får kalla en glass för Fitta också om de känner för det.

Permalänk

Vad ska vi göra? Bränna böcker? Nej, aldrig. slut

Alla böcker har samma rätt att existera.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Vadå? Ett kulturrevisionistiskt bokbål in the name of political correctness vore väl ändå eftersträvansvärt?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Alla böcker har samma rätt att existera.

Den ultimata lösningen är ju helt enkelt att göra flera versioner av samma bok. En där ordet neger finns med och en annan där det inte är med. Varje individ får sen välja vilken bok den önskar använda.
Fördelen med detta system är att man med lätthet kan urskilja vilka personer som är önskvärda utifrån vilka böcker de föredrar.

Vi avrättar inte brottslingar, vi gör flera olika versioner av dem och låter sen folket välja vilken version de vill umgås med och vilken vi låser in.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.