WD Elements 2TB ballade helt plötsligt ur.

Permalänk

WD Elements 2TB ballade helt plötsligt ur.

Har haft en WD Elements 2TB ett tag som jag använder till min HTPC. När jag i vanlig ordning satte in den i min stationära för att föra över lite nya grejer går allt bra som vanligt, men när ungefär hälften är överfört så verkar allt stanna och windows påstår att min överföringshastighet ligger på ungefär 2-3 mb/s. Tillslut ger jag upp och trycker på avbryt varpå det egentligen inte händer någonting (den står och nöter i ca 20 minter på "avbryter...". Gör "säker borttagning av maskinvara" men händer ingenting då heller. Efter ett tålamod som ändå höll kring timmar drar jag bara ur kabeln. Big mistake (?) visade det sig.

Hittas inte alls i min MBP heller

När jag sätter in den i datorn igen hittas den först inte alls, sedan får jag upp följande...

I WD:s egna program hittas den inte heller direkt.

Ej heller går det att göra något i diskhanteraren.

Finns det något mer att göra eller är det kört? Känns som en jävligt random grej som sker av bara farten. Hade en hel jävla del skit som förvisso går att fixa tillbaka igen på ett eller annat sätt men måste jag fixa en ny extern?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av bingoberra:

Har haft en WD Elements 2TB ett tag som jag använder till min HTPC. När jag i vanlig ordning satte in den i min stationära för att föra över lite nya grejer går allt bra som vanligt, men när ungefär hälften är överfört så verkar allt stanna och windows påstår att min överföringshastighet ligger på ungefär 2-3 mb/s. Tillslut ger jag upp och trycker på avbryt varpå det egentligen inte händer någonting (den står och nöter i ca 20 minter på "avbryter...". Gör "säker borttagning av maskinvara" men händer ingenting då heller. Efter ett tålamod som ändå höll kring timmar drar jag bara ur kabeln. Big mistake (?) visade det sig.

Hittas inte alls i min MBP heller

När jag sätter in den i datorn igen hittas den först inte alls, sedan får jag upp följande...

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/690/8ce5.jpg

I WD:s egna program hittas den inte heller direkt.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/202/u0wv.png

Ej heller går det att göra något i diskhanteraren.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/835/5tun.png

Finns det något mer att göra eller är det kört? Känns som en jävligt random grej som sker av bara farten. Hade en hel jävla del skit som förvisso går att fixa tillbaka igen på ett eller annat sätt men måste jag fixa en ny extern?

Tack på förhand.

partitionen har väl försvunnit ? gör som i länken kolla om den syns som en "tom enhet"
http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/disk-management-win...

har du viktiga saker på den eller bara film ? går kanske att rädda info men enklast är nog att formatera om den.. gör en checkdisk på den också..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte behöver den data som finns på den så ta bort partitionerna på den och gör en ny gemensam samt formatera den efter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

starta upp i felsäkert-läge och kolla om hårddisken funkar då..

Permalänk
Medlem

Som ja sagt förr, om å om igen - en RAW-partition har fått sin MBR korrupt - prova reparera med testdisk. Kräver såklart att disken kan identifieras av Win. Har den kraschat däfföatt den var överfull?

Sen e dina övriga partitioner överfulla, du skall ha minst 25% ledigt.
Varför har du en överfull systempartition på 111GB? Sanslöst oansvarigt. I systempartitionen skall du BARA ha systemet (<50GB) , allt annat skit läggs i andra partitioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Som ja sagt förr, om å om igen - en RAW-partition har fått sin MBR korrupt - prova reparera med testdisk. Kräver såklart att disken kan identifieras av Win. Har den kraschat däfföatt den var överfull?

Sen e dina övriga partitioner överfulla, du skall ha minst 25% ledigt.
Varför har du en överfull systempartition på 111GB? Sanslöst oansvarigt. I systempartitionen skall du BARA ha systemet (<50GB) , allt annat skit läggs i andra partitioner.

Han har ju en kvalitets-SSD som vertex2 så han känner väl att man kan frångå de normala reglerna, eller vad tror du?

Att den (SSDn) står i IDE-läge (vad det verkar) ser inte så bra ut heller.

Till trådskaparen: Kör AS SSD (testprogram) och posta en bild på resultatet.

Min erfarenhet av Elements när saker sker som för trådskaparen så har disken kraschat bortom räddning. Även om du får tillbaka disken så är troligen sektorer skadade, så kör ett WDs långa test efter att du räddat vad som gick. Externa 3,5"-diskar är ytterst stötkänsliga, så undvik all form av rörelse eller stötar under drift om du vill ha bra funktion.

Förtydligande
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Han har ju en kvalitets-SSD som vertex2 så han känner väl att man kan frångå de normala reglerna, eller vad tror du?

Att den står i IDE-läge (vad det verkar) ser inte så bra ut heller.

Till trådskaparen: Kör AS SSD (testprogram) och posta en bild på resultatet.

Min erfarenhet av Elements när saker sker som för trådskaparen så har disken kraschat bortom räddning. Även om du får tillbaka disken så är troligen sektorer skadade, så kör ett WDs långa test efter att du räddat vad som gick. Externa 3,5"-diskar är ytterst stötkänsliga, så undvik all form av rörelse eller stötar under drift om du vill ha bra funktion.

Överfulla SSD'er presterar inte optimalt enl. vittnesmål här på swec.

Tror inte AHCI stöds av USB? Troligen därför den får IDE-status.

Fattar inte varför så många idag kör externa diskar, det e som att be om problem. Dom trillar omkull, tappas, strömadaptrar krånglar, blir bastuvarma i sina plastskal vilket riskerar överhettningskrasch. Externa USB-diskar duger möjligen till backup om man kör nån timme då å då.

Dåliga/svaga sektorer kan ev. återställas mha SpinRite eller HDD Regenerator.