Permalänk
Avstängd

Välja TV till morföräldrar?

Hej,
Jag vet inget om dagens TV-apparater (har ingen TV själv sen 10 år) men ska hjälpa morföräldrarna att välja ut en ny budget-TV på Elgiganten (de vill kunna lämna tillbaka utan krångel om nåt inte visar sig vara som man trodde). Typ 40-50 tum eller så. Hat nån lust att peka ut några stigar i djungeln, åt mig/dem? Vore mycket tacksam.

1) Jag gissar att man borde välja fullHD, men vad ska man akta sig för i budgetskiktet?
2) Förr fanns det klass A B och C på skärmarna men jag ser inget sånt nu (det sägs att de fuskar med belysningen på varuhusen så att bilden ser bättre ut än vad den är när man kommer hem).
3) Netflix och sånt går nog bort, men SVTplay vore kul att kunna se - fast det kanske man löser bäst med en Chromecast-sticka?
4) De har inget digitalTV i dagsläget och funderar nog inte på det heller. Är det helpucko att inte framtidssäkra och köpa utan hänsyn till DVB-mottagare?

Som sagt, vore jättetacksam för lite orienteringshjälp.

Permalänk
Permalänk
Medlem

I butiken är ljusstyrka och kontrast uppskruvat på tok för mycket. Starkast lysande panel ser ut att ha bäst bild i stark belysning, men hemma blir man bara bländad. Det är således ingetdu behöver fästa någon vikt vid.

Så gott som alla platt-TV har uselt ljud. Provlyssna!

Lek runt i menyerna. slöa menyer är något jag stör mig på.

Även i kabel-tv-nät finns förmodligen några fria digitalkanaler. DVB-C.
Egen antenn för marksänt är bara DVB-T. DVB-T2 är att föredra då sändningarna i DVB-T ska upphöra vad jag läst.
Är det till största delen analoga kanaler som skall avnjutas är det ingen mening i att gå upp för mycket i storlek. Bilden blir bara usel av det. Smart-TV är färmodligen eklaste sättet att få in SVT-play.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara