Bygger första datorn, budget ca 5K

Permalänk
Medlem

Bygger första datorn, budget ca 5K

Hej,

Ska försöka bygga första datorn nu och behöver lite tips. Detta är vad jag kom fram till http://www.inet.se/kundvagn/visa/6463764/2014-02-06. Datorn kommer spelas på ibland, lite CS:GO, COD:Ghosts inte på Ultra grafik men Medium typ. Överlag så skulle jag vilja ha en bra och snabb dator för vardagligt bruk och lite spel ibland.

Jag valde en SSD då jag verkligen vill att den ska vara snabb och starta upp snabbt men de är så dyra och 120 GB kommer nog vara för lite även om jag inte har så mycket lagrat på datorn. Har ungefär 120 GB på min nuvarande men jag kommer nog bytta den mot en HDD.
Det finns säkert mycket fel med bygget men jag är nybörjare och tips uppskattas.

Tack

Permalänk
Medlem

Det första jag märkte var att du inte hade ett chassi i kundvagnen, har du det sedan innan?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av acaaca96:

Hej,

Ska försöka bygga första datorn nu och behöver lite tips. Detta är vad jag kom fram till http://www.inet.se/kundvagn/visa/6463764/2014-02-06. Datorn kommer spelas på ibland, lite CS:GO, COD:Ghosts inte på Ultra grafik men Medium typ. Överlag så skulle jag vilja ha en bra och snabb dator för vardagligt bruk och lite spel ibland.

Jag valde en SSD då jag verkligen vill att den ska vara snabb och starta upp snabbt men de är så dyra och 120 GB kommer nog vara för lite även om jag inte har så mycket lagrat på datorn. Har ungefär 120 GB på min nuvarande men jag kommer nog bytta den mot en HDD.
Det finns säkert mycket fel med bygget men jag är nybörjare och tips uppskattas.

Tack

Ser helt ok ut i mina ögon 600W PSU kan vara overkill, men det låter jag någon annan som har mer koll på sånt svara på.
Skulle dock lagt till en annan CPU kylare (typ 212 EVO eller liknande) om du ska överklocka eller bara vill ha den lite tystare

Permalänk
Medlem

Har du låda redan eller?

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZiSwE:

Har du låda redan eller?

Skrivet av Jeddan:

Det första jag märkte var att du inte hade ett chassi i kundvagnen, har du det sedan innan?

Nää jag glömde ta med lådan. Vad tycker ni om grafikkortet, det har jag ingen koll alls på?

Permalänk
Avstängd

Grafikkortet är den äldre generationen, och saknar stöd för ex TrueAudio, jag hade bytt ut en del delar, om du vill kan jag sätta ihop en bra dator åt dig.

MVH

Permalänk
Avstängd

Varsågod, du får gå ca 350 kr över din budget på 5000 kr, men här får du allt, en bra fyrkärnig CPU, kylare som håller den sval och tyst, bra chassi, grafikkort med senaste teknologin från AMD, nätdel från världens bästa tillverkare, Seasonic (med XFX namn på), en SSD på 64GB som är för Windows, så datorn startar snabbt och är snabb när du använder den, en vanlig hårddisk om 500GB för dina spel, filmer mm.

Kort och gott, här saknar du ingenting, och det är en fantastisk dator för din budget.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6464578/monsterfor5k

Permalänk
Medlem

Det hade varit jätte schysst!! Skulle du kunna ge en kort motivering så att jag förstår varför du byter ut dem delarna du kommer byta ut?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Uppskattar verkligen det!