Ny LG-tv med ljust område mitt i rutan?

Permalänk
Medlem

Ny LG-tv med ljust område mitt i rutan?

Hej!

Köpte en ny led-LG-tv under julen och har upptäckt ett ljust område,stor som en handflata mitt i rutan.
Den syns bara när man har en svart bild(t.ex när bluray-spelaren kör screensver etc.).
Är detta normalt,eller är det något fel på den?
Syns inget när man kollar på tv/film,fast det är aldrig helt svart då heller å andrasidan...

Permalänk
Medlem

Låter som clouding, alltså ojämn bakgrundsbelysing.

Permalänk
Medlem

Precis som Thex säger så låter det som rejäla clouding-problem. De flesta apparater lider mer eller mindre av detta problem. I ditt fall låter det dock som det är extremt uppenbart. Ta kontakt med butiken så fort som möjligt och se om du kan få ett nytt exemplar. DOA (dead-on-arrival) tiden är vanligtvis mellan 7-14 dagar och då är det utbyte som gäller. Efter denna tid är det oftast service som gäller. DOA kräver dock oftast att alla kartonger och tillbehör finns kvar, dvs. nyskick.

Clouding-problem brukar tyvärr bedömas väldigt olika men det är värt ett försök om du tror att du kommer störa dig på det.

Jag hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Googlade lite,och det är clouding jag har på min tv.
Är detta vanligt? Kan man få byta tv mot en annan likadan pga detta,eller är det något man får räkna med?
(tvn är köpt för 5veckor sedan)

Permalänk
Medlem

Tror jag ska ta en tur till MediaMarkt i helgen och prata lite med dom. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Clouding är inte helt ovanligt, fast det har blivit bättre. Samsung har haft enorma problem med det sedan övergången till LED som bakgrundsbelysning. Tror även Samsung har jobbat bort det mesta.

Har du otur kan du få en ny med samma problem, det kan skilja en del mellan exemplaren. Har du den upphängd tätt intill väggen skulle det möjligtvis kunna vara boven då värmen kan förvärra det.