Permalänk

Skriva till raspberry Pi

Hejsan!

Har köpt mig en raspberry pi och kör senaste Raspbmc på den. Jag har kopplat in min externa HDD i min pi och kan se den i finder (anslöt till en server smb://192.168.0.104) och kan då se min Bigboy som disken heter. Kan läsa från den alltså se filmerna men kan inte lägga till en ny från macen, hur gör jag detta?

Vill alltså kunna flytta filer från finder i min macbook till och från den externa hårddisken som sitter i min raspbmc pi.

Kan det vara för att Hårddisken är formaterad med macs filsystem? Alltså inte NTFS eller FAT.

Om jag högerklickar på en mapp på min externa HDD står det att jag har anpassad åtkomst, kan alltså inte ändra om jag får skriva till den eller inte.

Har även följt denna guide : http://www.youtube.com/watch?v=jr2Jz8km2BU Men kan fortfarande inte lägga över filer till min hårddisk.

Har även testat formatera disken till Exfat, nu kommer jag inte åt min Raspberry alls från finder. Står bara att jag har fel lösenord fast det samma som jag haft innan.

Bumpar för har suttit i flera timmar nu och får inte detta att fungera. Raspbmc fungerar som det ska att visa videor osv från min Mac formaterade externa HDD men jag kan inte ansluta varken till Pin med SSH eller komma åt min disk. Den syns i finder men kan inte öppna min hårddisk.

Skrivet av SimpanDirr:

Bumpar för har suttit i flera timmar nu och får inte detta att fungera. Raspbmc fungerar som det ska att visa videor osv från min Mac formaterade externa HDD men jag kan inte ansluta varken till Pin med SSH eller komma åt min disk. Den syns i finder men kan inte öppna min hårddisk.

Har letat i tre timmar för att hitta en guide som beskriver hur man från 0 installerar Raspbmc och kan komma åt sin Externa HDD vid nätverket men finns ju inte. Installera massa grejer som skulle få något Samba att fungera för att skriva till disken utan resultat. Så jag tänkte börja om på 0 så gjorde en återställning av Raspbmc men nu kan jag inte ens logga in via SSH.

Får detta meddelande när jag ska ansluta via SSH

Simons-MacBook-Pro:~ Simpans$ ssh pi@192.168.0.104
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that a host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
e0:26:cd:05:a3:20:37:3d:60:1d:90:e7:ee:6e:5c:e2.
Please contact your system administrator.
Add correct host key in /Users/Simpans/.ssh/known_hosts to get rid of this message.
Offending RSA key in /Users/Simpans/.ssh/known_hosts:1
RSA host key for 192.168.0.104 has changed and you have requested strict checking.
Host key verification failed.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Om du gör en återställning så är det klart att RSA-nyckeln ändras. Felmeddelandet har all info du behöver och så finns ju google också.
Tips:
Offending RSA key in /Users/Simpans/.ssh/known_hosts:1

Visa signatur

RIPE LIR