Kryptera filer på Google Drive?

Permalänk
Medlem

Kryptera filer på Google Drive?

Vet inte vilken forumdel jag skall lägga detta... provar här först.

Nu när Google har sänkt sina priser tänkte jag köpa 100 GB eller 1 TB och ta en backup på alla mina foton dit. Det är bara det att jag känner ett visst obehag av att bara lägga upp dem som de är och därmed ge Google tillgång till dem.

Ok, ja, jag förstår att det finns ett begränsat intresse för random bilder, men det känns ändå lite olustigt att någon i teorin skulle kunna plötsligt sitta på 15 000 bilder på mina barn.

Hur gör jag smidigast för att kryptera dessa så att Google/någon hacker inte kan få tag på dem men jag kan samtidigt enkelt lägga upp fler i takt med att jag tar dem.

Som det är nu har jag dem i en stor fil (100 GB) som är krypterad med Truecrypt. Som då dyker upp som en enhet när man öppnar den i Truecrypt. Men jag kan ju inte sitta och ladda upp den där 100 GB stora filen varje gång jag varit inne och pulat med bilderna i den. Jag skulle behöva nåt sätt att inkrementellt uppdatera en krypterad mapp på Drive. Går det?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

https://mega.co.nz/‎ kanske kan va ett alternativ?, bara du som ser vad som finns uppladdat.

Permalänk
Medlem

Alla filer som du laddar upp till Google Drive, krypteras med hjälp av 128-bit AES (läs mer om detta). Ovanpå detta krypteras även anslutningen till och från Google Drive, med hjälp av HTTPS. Google har även fixat så att man kan enkelt kryptera ens filer som redan ligger på Google Drive, genom olika tjänster och applikationer. BoxCryptor är en tjänst som låter dig göra just detta. Jag har dock aldrig testat det, så jag vet inte riktigt om det verkligen funkar, men det verkar göra det

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Wuala är ett dropboxliknande alternativ, de påstår att allt är krypterat med tanke på att det också är p2p och att användare kan dela ut diskutrymme för att få mer online så skulle det vara en nödvändighet. Lacie startade det.

Det är en trevlig tjänst, har en javaklient som fungerar på flera system och den kan mounta dina mappar direkt till windows så du kan komma åt dem transparent.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vet inte vilken forumdel jag skall lägga detta... provar här först.

Nu när Google har sänkt sina priser tänkte jag köpa 100 GB eller 1 TB och ta en backup på alla mina foton dit. Det är bara det att jag känner ett visst obehag av att bara lägga upp dem som de är och därmed ge Google tillgång till dem.

Ok, ja, jag förstår att det finns ett begränsat intresse för random bilder, men det känns ändå lite olustigt att någon i teorin skulle kunna plötsligt sitta på 15 000 bilder på mina barn.

Hur gör jag smidigast för att kryptera dessa så att Google/någon hacker inte kan få tag på dem men jag kan samtidigt enkelt lägga upp fler i takt med att jag tar dem.

Som det är nu har jag dem i en stor fil (100 GB) som är krypterad med Truecrypt. Som då dyker upp som en enhet när man öppnar den i Truecrypt. Men jag kan ju inte sitta och ladda upp den där 100 GB stora filen varje gång jag varit inne och pulat med bilderna i den. Jag skulle behöva nåt sätt att inkrementellt uppdatera en krypterad mapp på Drive. Går det?

/hulle.

Truecrypt uppdaterar inte hela 100GB's kontainern när du fixar med några bilder. På samma sätt kommer inte google drive ladda upp hela filen på nytt när du ändrar data i den, den kommer att ladda upp skillnaderna i filen för att spara tid/bandbrädd, vilket resulterar i att detta är ett icke-problem.

Permalänk

Min principsak är att inte lägga upp privata saker på moln-tjänster

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av .JW.:

Truecrypt uppdaterar inte hela 100GB's kontainern när du fixar med några bilder. På samma sätt kommer inte google drive ladda upp hela filen på nytt när du ändrar data i den, den kommer att ladda upp skillnaderna i filen för att spara tid/bandbrädd, vilket resulterar i att detta är ett icke-problem.

Fast Google Drive har inte stöd för delta-sync, den kan inte uppdatera stora filer med enbart ändringarna utan måste ladda upp hela filen igen.

Dropbox kan göra detta, men det är onödigt mycket dyrare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Inte en Google Drive specifik lösning, men 7-Zip fungerar bra för att kryptera arkivfiler. Fördelen med 7-Zip framför t.ex. TrueCrypt är att du enkelt kan titta på och lägga till bilder till arkivet utan att du behöver extrahera arkivet först (dock måste du ladda ner det), och du behöver inte heller speciell mjukvara installerad.

Om du gör regelbunden backup och inte vill ladda upp hela arkivfilen på nytt varje gång så kan du använda Cobian backup för att skapa så kallade "incremental backups", som endast innehåller de nya bilderna från förra backupen. Så du kan ställa in programmet att göra backup med jämna intervaller i 7-zip format med kryptering påslaget. Sedan så behöver du bara ladda upp de skapade arkiven till Google Drive på valfritt sätt (manuellt eller med en sync-klient)