Google prisdumpar Drive

Permalänk
Melding Plague

Google prisdumpar Drive

Sökjätten Google kapar priserna på molntjänsten Drive, där det nu är möjligt att få 100 GB och 1 TB för endast 1,99 respektive 9,99 dollar i månaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ja man kan ju inte precis påstå att det är dyrt men paranoid som jag är så skippar jag ändå allt vad molnlagring heter.

Permalänk
Medlem

Sjuka priser det har varit innan. Snart kommer nog copyswede och gör dem dyra igen, dock. Någon som vet hur långt kvar de har i den processen?

Permalänk
Medlem

Perfekt för lagring av bilder och filmer som man inte vill ska gå förlorade vid t.ex en brand. 100Gb och 1 Tb är ju klart prisvärt. Blir nog att skaffa 100Gb till att börja med.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Ja de har man sätt att priserna ha blivit lite billigare, passade nyligen på att byta upp mig till 1TB, hade förut 200GB men de fylls på fort. Men 200GB och 1TB ligger samma prisnivå 9,99 dollar/månaden. Ja använder molnlagring för bara tillfälligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Sjuka priser det har varit innan. Snart kommer nog copyswede och gör dem dyra igen, dock. Någon som vet hur långt kvar de har i den processen?

Undrar just hur de tänkt sig avgiftsbelägga de 15GB man får gratis? Med Copyswedes logik så borde ju rimligtvis molntjänster vara "särskillt ägnade" för privatkopiering också, vilket naturligtvis resulterar i att artisterna förlorar miljardbelopp oavsett om det är gratis för kunden eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tokigt billigt (Gämnfört med alternativ), men dom känar igen det på att sälja en massa av informationen dom samlar in i molntjänsten till reklamföretag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

Ja man kan ju inte precis påstå att det är dyrt men paranoid som jag är så skippar jag ändå allt vad molnlagring heter.

På vilket sätt är det att vara paranoid? Har man några filer som man vill ha privata så är det sista man ska göra att lägga dem på en molntjänst till något stort amerikanskt företag (eller kinesiskt/ryskt/svenskt heller för den delen).

Permalänk
Medlem

börjar väl med 100GB

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

Ja man kan ju inte precis påstå att det är dyrt men paranoid som jag är så skippar jag ändå allt vad molnlagring heter.

Delar din åsikt, med PRISM i farten och övriga svenska övervakningsprogram, är det bäst om man står över.

Permalänk
Medlem

Förstår att det är jobbigt för alla terrorister här på SweC som inte vågar ladda upp sina anfallsplaner till molntjänster.

Jokes aside, otroligt bra pris. Man får ju 30TB hos Google billigare än vad Dropbox tar för 500GB.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

mina 50GB hos Dropbox försvinner den 31 maj (Samsung erbjudandet) så dessa 100GB var välkommet

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Någon som tror sig kunna göra en gissning på hur mycket lagringsutrymme som går åt för google att spara 100GB? Tänker mest på hur mycket backup de har.

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Undrar just hur de tänkt sig avgiftsbelägga de 15GB man får gratis? Med Copyswedes logik så borde ju rimligtvis molntjänster vara "särskillt ägnade" för privatkopiering också, vilket naturligtvis resulterar i att artisterna förlorar miljardbelopp oavsett om det är gratis för kunden eller ej.

Ja, det kan man fråga sig. Antagligen genom att gå på Google, eller vilket företag som det nu är som levererar tjänsten. Jag tror dock att de kommer att vägra, som med Telia.

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Delar din åsikt, med PRISM i farten och övriga svenska övervakningsprogram, är det bäst om man står över.

Jag har kört min egen version av Dropbox ett tag nu via open source-projektet Owncloud och är helnöjd. Personligen har jag ett konto hos en ISP och lagrar allt där, annars om du har hårdvaran kan du köra servern hemma och på så vis hålla allt borta från Googles eller Dropbox servrar. Owncloud har desktopklienter och appar som gör att det helt ersätter de kommersiella alternativen.

Permalänk
Medlem

Trevligt när konkurrens fungerar! Någon som vet om det finns någon linuxklient för google drive (förutom webbläsaren)?

Har man en egen server åtkomlig från internet kan man fixa ett eget moln med bittorrent sync (btsync). Visst man får köpa hårddisken själv men man får bättre kontroll över det hela.

När det gäller backup för brand så kör jag Crashplan. Obegränsat lagringsutrymme i molnet för $60 per år. Nu är det endast för backup så det är inte riktigt samma funktioner som google drive men tänkte det kunde vara värt att nämna om man behöver mer än 1 TB lagringsutrymme för backuper. Eftersom det kör java (på gott och ont) så funkar det på många plattformar (inklusive Linux).

Permalänk
Medlem

Verkar gå bra att köpa lagringsutrymmet för tillfället men det verkar också vara viss fördröjning på leveransen.
Sedan så verkar inte alla sidor vara uppdaterade ännu.

Permalänk
Medlem

Hur har de råd med de låga priserna?

Är det försök att locka kunder för att senare höja eller tjänar de reklampengar eller räknar de kallt med att få nyttjar utrymmet?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Undrar just hur de tänkt sig avgiftsbelägga de 15GB man får gratis? Med Copyswedes logik så borde ju rimligtvis molntjänster vara "särskillt ägnade" för privatkopiering också, vilket naturligtvis resulterar i att artisterna förlorar miljardbelopp oavsett om det är gratis för kunden eller ej.

Det rör sig om betydligt mer än miljardbelopp. I och med att du kan skapa flera konton och på så sätt få mer än 15 GB är detta ett hot mot hela bruttonationalprodukten.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Jag har kört min egen version av Dropbox ett tag nu via open source-projektet Owncloud och är helnöjd. Personligen har jag ett konto hos en ISP och lagrar allt där, annars om du har hårdvaran kan du köra servern hemma och på så vis hålla allt borta från Googles eller Dropbox servrar. Owncloud har desktopklienter och appar som gör att det helt ersätter de kommersiella alternativen.

Kanon. Jag upplevde att det var väldigt långsamt att ladda upp på Dropbox (tvåårsprenumeration som kom med min Samsungplatta). Det verkar också som att Dropbox förändrade filträdsstrukturen. Såg att man kan köra Owncloud på en Raspberry Pi som server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur har de råd med de låga priserna?

Är det försök att locka kunder för att senare höja eller tjänar de reklampengar eller räknar de kallt med att få nyttjar utrymmet?

Givetvis handlar det om att de säljer mer kapacitet än vad de faktiskt har. Det är långt från alla som utnyttjar sin kapacitet till max.

Slår man ut kostnaden på ett helt år och jämför med hårddiskar så känns det inte som priserna är helt orimliga? Jag skulle gissa att de åtminstone har sålt 10x mer uttrymme än vad de fysiskt har.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

1000W i load?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det rör sig om betydligt mer än miljardbelopp. I och med att du kan skapa flera konton och på så sätt få mer än 15 GB är detta ett hot mot hela bruttonationalprodukten.

Ja, det tänkte jag inte på.. Då borde ju avgiften minst dubbleras, per konto, och det illa kvickt. Annars står vi nog inför en ny global ekonomisk kollaps.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

1000W i load?

Wut?

Ont: Familjebilder och liknande skulle jag kunna lägga upp, men något mer privat jag inte vill att alla ska få se skulle inte vara på tal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Undrar just hur de tänkt sig avgiftsbelägga de 15GB man får gratis? Med Copyswedes logik så borde ju rimligtvis molntjänster vara "särskillt ägnade" för privatkopiering också, vilket naturligtvis resulterar i att artisterna förlorar miljardbelopp oavsett om det är gratis för kunden eller ej.

Skillnaden är att Google kan visa i vilken utsträckning deras tjänster används för copyright material som ett sätt att mota copyswede.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Skillnaden är att Google kan visa i vilken utsträckning deras tjänster används för copyright material som ett sätt att mota copyswede.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då innebär det ju att de måste in och snoka i materialet, vilket gör tjänsten som helhet mindre intressant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köpte 1TB nu. Betydligt mer prisvärt än Dropbox. Får 1TB för samma pris som Dropbox har för 100GB.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Dropbox svarar med lägre pris. För jag föredrar verkligen Dropbox framför Drive.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag hoppas att Dropbox svarar med lägre pris. För jag föredrar verkligen Dropbox framför Drive.

Samma här. Tycker Drive är så himla fult och klumpigt dock kan jag inte exakt sätta fingret på vad det är som orsakar detta.. Dropbox har inte sådana problem, men men. Prisvärt värre.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag hoppas att Dropbox svarar med lägre pris. För jag föredrar verkligen Dropbox framför Drive.

Varför?