Köra annat OS på en Mac SE?

Permalänk
Medlem

Köra annat OS på en Mac SE?

Hejsan!

Jag sitter med en gammal Macintosh SE som inte riktigt används till något, mest för att det är System 6 på den och det inte går att använda den till mycket annat än skriva saker som inte går att läsa på andra maskiner och spela golf.

Men så fick jag en idé. Hårdvarumässigt så är den ganska lik en amiga från samma period, Motorola 68000 prolle, 1 mb ram etc.

Skulle det vara möjligt att köra ett amiga os eller andra liknande användbara os på den? Om inte, vad är det som sätter stopp?

mvh

Permalänk
Medlem

Custom chips sätter stopp direkt samt att Amigan har "delar" av operatisvsystemet på sin kickstart rom.
Edit: Andra vägen runt så är dock Amigan riktigt duktig på att emulera Mac OS, med shapeshifter och en 060 på sin Amiga så kör Amigan 68K mac kod snabbare än en riktig mac.

I några fall som med Sim City 2000 var Mac porten mycket bättre optimerad än Amiga porten och då går det faktiskt bättre att emulera mac och köra mac versionen än den som är för Amiga

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Okej, trist :/ blir till att jaga ner en Amiga helt enkelt

Permalänk
Medlem

Satsa då på en Amiga 1200, det är en bra maskin som du även kan köra AGA spel på, fördelen med den är en stor mängd expansionsmöjligheter, några extra MB ram så kan du köra väldigt många spel direkt från minnet med WHDLoad istället för att kladda med disketter

Annars så kom det nyligen en expansion för A500 dock så fungerar den endast på vissa moderkorts revisioner, men en A600 med 4MB PCMCIA SRAM och 1MB extra chip kan köra väldigt mycket med

Allt beror på hur mycket pengar man vill lägga, billigaste är en A500 med en drös disketter, men det finns floppy emulatorer som HxC floppy emulator http://www.lotharek.pl/product.php?pid=13 då kan man köra ADF filer från ett SD kort och slipper expandera sin Amiga med massa minne etc (512KB trapdoor minne lär man behöva för väldigt många spel men den kostar nästan ingen och sitter ofta i de flesta A500or man hittar), men då kan man självklart inte spela de vassare spelen dock är det itne väldigt många spel som kräver snabbare processor och mycket ram men 3D spelen rullar itne fint utan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det du möjligen kan installera är Minix eller ELKS för att få en liten Linux-känsla. Det fanns en CP/M-68 också, men tror inte att den fungerar för Macintosh. Frågan är vad du skulle få ut av att köra något av dessa tre operativsystem, mer än att de vore mestadels textbaserade alternativ till MacOS. Jag vet inte om det finns något GEM till Mac, men det vore förmodligen mest av akademiskt intresse att byta MacOS till en miljö som påminner om en Atari ST, utan några speciella program du kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Jag sitter med en gammal Macintosh SE som inte riktigt används till något, mest för att det är System 6 på den och det inte går att använda den till mycket annat än skriva saker som inte går att läsa på andra maskiner och spela golf.

Men så fick jag en idé. Hårdvarumässigt så är den ganska lik en amiga från samma period, Motorola 68000 prolle, 1 mb ram etc.

Skulle det vara möjligt att köra ett amiga os eller andra liknande användbara os på den? Om inte, vad är det som sätter stopp?

mvh

Som nån sa så har Amigan många custom chips och custom "BIOS", drivers etc.
Många/alla plattformar var custom hårdvara på den tiden och inte en öppen plattform som PC så portningar av OS var ovanliga och dyra.
Tror inte heller man kan göra mycket skoj med en Mac SE...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men IBM PC var väl från början heller ingen öppen standard? Det var väl efter att den kopierades och IBM inte kunde stoppa det som det kom att bli en de facto standard. När det gäller 68K-maskinerna tror jag att Atari ST är den som har minst antal specialkretsar, men det gör knappast att man kan få en Mac att köra Atari-spel ändå.

Men nåväl, jag såg att MacMinix ska gå att köra på en Mac SE med 1 MB utifall Bagfalls känner sig motiverad att testa.

Permalänk
Medlem

Det som var syftet var att få ett operativsystem som var textbaserat och öppet, så att jag kan använda burken till programmering. Kan låta konstigt om man inte kan nått om programmering men att skriva till legacy-plattformar (Macintosh SE, Amiga, Commodore, IBM PC) är sjukt lärorikt. På den tiden kunde man inte bara slänga hårdvara på skiten och få det att funka.

Permalänk
Medlem

Med andra ord skulle väl MacMinix passa som hand i handsken. Jag vet iofs inte hur "öppet" det är eller om kompilator följer med i standarddistributionen, men du lär få textbaserat så du klarar dig. Prova gärna och rapportera hur du gillade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Det som var syftet var att få ett operativsystem som var textbaserat och öppet, så att jag kan använda burken till programmering. Kan låta konstigt om man inte kan nått om programmering men att skriva till legacy-plattformar (Macintosh SE, Amiga, Commodore, IBM PC) är sjukt lärorikt. På den tiden kunde man inte bara slänga hårdvara på skiten och få det att funka.

Jadu, OpenBSD bygger ju fortfarande systemet på antika arkitekturer såsom VAX och 68k så det är nog din bästa chansning.

Permalänk
Medlem

Rätt så offtopic men du har mestadels rätt. IBM hade bråttom med den första PC (modell 5150) och därför var de tvungna att kringgå sin normala rutin med att utveckla allting i maskinen själva. Därför köpte de processorn från intel, OS från Microsoft, chipset och annat från tredjeparts-tillverkare. I princip var det bara ROM (dvs BIOS) som de själva utvecklade och tog patent på och det hade ingen interaktion utan man gjorde inställningarna via DIP-brytare på moderkortet.

När Compaq lyckades göra en clean-room reverse-engineering av BIOS öppnade det dörrarna för 100% kompatibla kloner. Innan Compaq gjorde detta fanns det kloner men ingen som var 100% kompatibel pga just BIOS-begränsningarna. IBM ville självklart inte ha en öppen standard men pga att de hade bråttom och inte gjorde allt själva så blev det som du säger en de-facto öppen standard. Detta försökte IBM åtgärda med PS/2-standarden genom att den hade väldigt mycket sluten hårdvara som t.ex. MCA-bussar etc. Detta misslyckades kapitalt eftersom maskinerna blev väldigt dyra och konsumenter var ointresserade av att köpa dyra maskiner som inte kunde använda instickskort från valfri tillverkare. I princip var det bara företag som köpte PS/2-maskiner.

Slut på historielektionen

Vad gäller att köra Amiga/Atari-grejer på en Mac är det fullständigt omöjligt. Det enda Macar har gemensamt med Amiga-maskinerna är proppen, i övrigt är maskinerna som äpplen och apelsiner (no pun intended).

Skrivet av zapac:

Rätta mig gärna om jag har fel, men IBM PC var väl från början heller ingen öppen standard? Det var väl efter att den kopierades och IBM inte kunde stoppa det som det kom att bli en de facto standard. När det gäller 68K-maskinerna tror jag att Atari ST är den som har minst antal specialkretsar, men det gör knappast att man kan få en Mac att köra Atari-spel ändå.

Men nåväl, jag såg att MacMinix ska gå att köra på en Mac SE med 1 MB utifall Bagfalls känner sig motiverad att testa.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.