Hjälp med att få ihop en monstermaskin

Permalänk
Medlem

Hjälp med att få ihop en monstermaskin

Hej
Jag är helt grön när det gäller delar till en kraftfull dator. Jag har tänkt kanske 15k-20k som budget. Jag vill då att den ska fungera att spela de nya spelen ex battlefield mm samt att jag kommer att köra en hel del 3d program. Det skulle även vara bra om den inte låter allt för mycket. Har hjälp av en kompis att montera allt men skadar inte om man även skulle få ett pris på det också.
Skärm, mus och tangenbord behöver jag inte men resten. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att sätta ihop ett paket?
Jag tackar så mycket.
Jan

Permalänk
Medlem

Självklart finns det speldatorer man kan köpa färdiga, men vad jag hört så får man en bättre dator om man sätter ihop något eget.

Permalänk
Medlem

Haha, då jag precis själv fått hjälp med exakt detta här på forumet, och har ungefär samma budget som dig, så kan jag väl återigen posta den maskin jag själv bestämt mig för.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6616051/2014-03-27

Ska du betala lite mer kanske du vill ha större SSD (exempelvis en 250gb ist för 120) och eventuellt slänga in 16 gb minne om du ska arbeta med 3D program, annars är jag rätt så övertygad om att detta är ett riktigt bra bygge för spel i den prisklassen.

edit:
Notera att mitt chassi är i billigaste laget, jag själv är inte så petig på den fronten, men folk är olika.
Om du dessutom planerar att montera datorn själv så sprarar du ju 800 kr gentemot mig, har du även tillgång till Windows redan så behöver du ju inte köpa det, och frigör ju på det sättet ytterligare 1000 kronor att lägga på komponenter.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6616105/2014-03-27

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är det med tanke på att han ska ägna sig åt 3D arbete som du föreslår ett moderkort och processor som kostar nästan 3000 mer än mitt förslag, men ändå har ett svagare grafikkort som inte kan utnyttja den processorkraften i spel?

Jag vet nämligen i princip ingenting om vart kraften bör prioriteras för arbete i 3D program, men för en speldator känns prioriteringen märklig.

Vore det inte isf mer givande att ta de extra 3000 och satsa på ytterligare ett grafikkort, säg ett till GTX 780 för 3990 och köra SLI?

Men som sagt, det kan ju vara så att det under de omständigheterna är processorkraft man bör prioritera framför GPU.

(om man sparar in de 3000 kronorna på CPU+Moderkort, bygger datorn själv och redan har windows frigörs nästan 4800 kronor till en ytterligare GPU om man kör min build med din budget, bara en tanke)

Permalänk

Det var med tanke på att det ska vara en monsterdator som jag tog en bättre processor. Det är ju en del mer kraft i den processorn jag valt om man kör programm som kan utnyttja många trådar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam

Ett förslag till

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6616213/2014-03-27

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det var med tanke på att det ska vara en monsterdator som jag tog en bättre processor. Det är ju en del mer kraft i den processorn jag valt om man kör programm som kan utnyttja många trådar.

Ja, bäst vore om jnl666 beskriver vilka program personen kommer använda sig av så blir det lättare att se vad som bör prioriteras.

Som speldator är det ju mer av ett monster att köra på en i7 4770K med två GTX 780 i SLI än med en kraftfullare processor men med bara ett kort, trots att man hamnar på ungefär samma budget. Om programmen som kommer användas inte utnyttjar processorn i den utsträckningen så blir det ju bara att betala överpris för en prestanda man aldrig får se.

Men som sagt, det hela blir lättare om trådstartaren beskriver de program den tänkt använda.

Permalänk

Man bör även tänka på att socket 2011 har fler PCI-E lines och därmed passar bättre om man ska köra SLI med betydligt bättre grafikkort än 780 i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ska bygga för det man ska ha nu, inte för framtiden. I den mytomspunna framtiden finns det bättre moderkort som är lämpligare då.

4930K ska du bara köpa om du vill spendera pengar, att bygga en SLI-lösning ger dig mycket mer en monsterdator än att kasta pengar på en entusiast-processor.

Permalänk

Jag fixade detta Monster!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6616228/2014-03-27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man ska bygga för det man ska ha nu, inte för framtiden. I den mytomspunna framtiden finns det bättre moderkort som är lämpligare då.

4930K ska du bara köpa om du vill spendera pengar, att bygga en SLI-lösning ger dig mycket mer en monsterdator än att kasta pengar på en entusiast-processor.

Precis min poäng.

I prestanda per krona är ju 4930K en rejäl ripoff jämfört med 4770K, speciellt med tanke på att ytterst få användare någonsin får se den kraften, speciellt inte i spel. Risken är ju att man betalar många tusen kronor extra för exakt 0 vinst i prestanda.

men det beror ju såklart helt på HUR datorn används, men prestandaökningen för 4930K står ju verkligen inte alls i relation till prisökningen.

Permalänk
Medlem

Sen blir det ju ännu bättre att byta ner till 4670K och sen köpa ännu bättre grafikkort!

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, men mest blir det en speldator. Jag kommer att använda mmig av autodesk inventor som 3d program. Så helst vill jag som sagt att den ska fungera för de nyare spelen. Tror inte att Inventor är så krävande men jag vet inte. Är det inet som är den billigate butiken? Lådan spelar ingen roll hur den ser ut utan det är insidan som räknas. Windows behöver jag också köpa, glömde nämna det.

Permalänk
Medlem

Viken ska man då välja??

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnl666:

Viken ska man då välja??

Satsa isf de stora utgifterna på grafikkorten.
Att köra två GTX 780/GTX 780 Ti i SLI alternativt två Radeon 290x i Crossfire kommer ge oändligt mycket mer än en dyr processor. Är din budget på 20 000 finns det ingen anledning att bara ha ett kort i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wousch:

Satsa isf de stora utgifterna på grafikkorten.
Att köra två GTX 780/GTX 780 Ti i SLI alternativt två Radeon 290x i Crossfire kommer ge oändligt mycket mer än en dyr processor. Är din budget på 20 000 finns det ingen anledning att bara ha ett kort i datorn.

Permalänk
Medlem

Ok, jag ska kika och återkomma om jag undrar något. Tackar