Permalänk

Klockan ändrar tid och datum

Tja jag köpte mig ett asus moderkort för 2-3 månader sen och det har alltid spökat med tiden och datumet, Jag trodde förstås att det var det där lilla batteriet som spökade så när jag slakta en lite äldre dator så tog jag batteriet därifrån i hopp om att det skulle lösa sig. Men Det är samma sak ändå.
Vad kan det vara för fel?
Vad ska jag göra, ska man reklamera varan?

Har automatisk synkronisering på. utan att det hjälper. Stänger jag av datorn nu och startar upp datorn imorgon så går klockan några timmar fel igen.

Jag köpte det på cdon.se för ca 2-3 månader sen och först nu tror jag att det kan vara trasigt moderkort.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Tja jag köpte mig ett asus moderkort för 2-3 månader sen och det har alltid spökat med tiden och datumet, Jag trodde förstås att det var det där lilla batteriet som spökade så när jag slakta en lite äldre dator så tog jag batteriet därifrån i hopp om att det skulle lösa sig. Men Det är samma sak ändå.
Vad kan det vara för fel?
Vad ska jag göra, ska man reklamera varan?

Har automatisk synkronisering på. utan att det hjälper. Stänger jag av datorn nu och startar upp datorn imorgon så går klockan några timmar fel igen.

Jag köpte det på cdon.se för ca 2-3 månader sen och först nu tror jag att det kan vara trasigt moderkort.

Har du ställt in klockan rätt i BIOS/UEFI eller ändrar du endast i Windows?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem

En uppdatering av moderkortets bios är kanske av nöden om du ev ska bli av med problemet. Men om detta inte hjälper är det fel på moderkortet och då får du höra med cdon hur du bör göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag kan bekräfta detta, jag har ett asus z87-a moderkort som inhandlades i julas. Har haft problem med det i flera månader, trodde alltid att det var fel på batteriet. Efter att ha läst i nån tråd på sweclockers uppdaterade jag bios-versionen till den senaste dvs 1802, satt in ett nytt batteri ( för2 dgr sen). Idag, två dagar senare, märker jag (startade idag för första gången efter uppdateringen) att klockan går fel. Det är mycket omständigt att plocka isär datorn och skicka tillbaka moderkortet till felsökning. Det blir fan i mig aldrig asus igen. Det enda som finns att göra är att skicka tillbaka varan och sitta utan dator i flera veckor.