Kingston SSD långsam?

Permalänk
Medlem

Klicka på länken jag skrev tidigare så kommer du till rätt drivrutiner.

Permalänk
Inaktiv

HD Tune säger ju knappt något. Kör ATTO istället på din kingston disk. Det verkar som att du har din SSD felinställd. Jag får en betydligt högre Access tid när jag kör HD Tune. Sen så fick man ju en fett skum burst rate. HD Tune verkar kort sagt inte vara pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

HD Tune säger ju knappt något. Kör ATTO istället på din kingston disk. Det verkar som att du har din SSD felinställd. Jag får en betydligt högre Access tid när jag kör HD Tune. Sen så fick man ju en fett skum burst rate. HD Tune verkar kort sagt inte vara pålitligt.

Atto känner jag inte till, men jag drog hem Crystal Disk mark och så här ser det ut:

Här är Kingstondisken. Nästan helt tom

Här är systemdisken, 24% fylld

Något säger mig att det är märkligt att en splitterny oanvänd SSD, om än med lägre utrymme, är så markant slöare än en två år gammal Samsung 840.

Jag räknade lite, detta är den 11:e SSD jag äger. Kingstondisken är i klass med SATAII-diskarna jag köpte 2010. Om ens det.

Edit: Kan det vara min SATA-kontakt som spökar? Skall testa byta plats till en annan port, har 6 st 6Gbit Sata III portat på moderkortet. Återkommer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

image hosting adult

Fick lite bättre resultat med HD Tune, är det något fel eller? Drivrutiner, något program man behöver eller kanske något i bios?

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Läste du inte din andra tråd eller tidigare i denna tråden? När skall du förstå att Kingston förändrat hårdvaran i sina V300 till det sämre? Det finns inget du kan göra åt detta. Den är helt enkelt så dålig numera.

Orsaken till att ATTO ger höga reslutat är pga hur sandforce fungerar. ATTO är det mest opålitliga test som finns för SSD idag pga det enbart kör med komprimerad data. Det är även detta test som Kingston anser sig tycka är okej att marknadsföra sina diskar med. HDtune är inte helt lämpat för SSD, men visar ett okej resultat ändå.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...
Copy från Fynd tråden: Kanske vore ngt om det är tight om cash:)

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...
Copy från Fynd tråden: Kanske vore ngt om det är tight om cash:)

Oj jäklar vad billigt! Tack för länk, frågan är hur bra den igentligen är
Redan beställt en ny, orkar inte sitta på tre stycken

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Läste du inte din andra tråd eller tidigare i denna tråden? När skall du förstå att Kingston förändrat hårdvaran i sina V300 till det sämre? Det finns inget du kan göra åt detta. Den är helt enkelt så dålig numera.

Orsaken till att ATTO ger höga reslutat är pga hur sandforce fungerar. ATTO är det mest opålitliga test som finns för SSD idag pga det enbart kör med komprimerad data. Det är även detta test som Kingston anser sig tycka är okej att marknadsföra sina diskar med. HDtune är inte helt lämpat för SSD, men visar ett okej resultat ändå.

Jag skiter väl i vad Kingston gjort eller inte. Där jag köpte datorn (Webhallen) står det såhär. Se bild:

Det är specarna jag betalat för. Inget annat. Har Kingston ändrat till 1 Mbyte i läs och skrivhastighet så är det för mig helt egalt. När skall du förstå det?

Såhär står det om disken idag:

Och det är alltså inte den SSD jag betalat för. Läs innantill bara så ser du själv.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag skiter väl i vad Kingston gjort eller inte. Där jag köpte datorn (Webhallen) står det såhär. Se bild:

http://oi59.tinypic.com/1075f0l.jpg

Det är specarna jag betalat för. Inget annat. Har Kingston ändrat till 1 Mbyte i läs och skrivhastighet så är det för mig helt egalt. När skall du förstå det?

Såhär står det om disken idag:

http://oi57.tinypic.com/3502tf8.jpg

Och det är alltså inte den SSD jag betalat för. Läs innantill bara så ser du själv.

Kommer du att skicka tillbaka din SSD? Jag tror jag skall göra det, men vet inte om jag orkar gå igenom hela denna processen.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

I vilket fall så ser disken redigt ostabil ut prestandamässigt, det är säkert att inget sitter å läser/skriver till disken?
Windowslogg, autouppdateringar... you name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Kommer du att skicka tillbaka din SSD? Jag tror jag skall göra det, men vet inte om jag orkar gå igenom hela denna processen.

Webhallen Config har en egen support. Jag har mailat till dem och väntar på svar. Klart jag skall ha ny disk. De luras ju. Kanske omedvetet, men ändå. Hoppas jag får en annan modell eller märke. E

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Kommer du att skicka tillbaka din SSD? Jag tror jag skall göra det, men vet inte om jag orkar gå igenom hela denna processen.

Distansköpslagen är bra. Går ju alltid att ångra sig.

Angående hur M500 är så vet jag personligen inte. Dock såhär säger nordichardware

Citat:

Crucial M500 240GB
Omdöme från: 2013-10-17
Crucials M500 serie är en av de mest prisvärda enheterna som går att få tag på i idag. Crucial satsar inte heller på det absoluta toppskitet när det gäller prestanda. M500 är mer tänkt som en enhet som "bara ska funka". Enheten har flera funktioner för just detta. Bland annat så hittar vi kondensatorer som ska skydda mot data korruption vid exempelvis strömavbrott. För den saken skull så betyder inte det att M500 inte presterar bra. Det är en väl fungerande SSD som levererar solid prestanda i de flesta test. Enheten är dock begränsad av att den endast har 16 stycken NAND-enheter att arbeta mot. Resultatet blir märkbart sämre skrivprestanda än exempelvis M500 480GB och andra 256GB modeller. Tyvärr så drar enheten också lite mer ström än andra enheter. Crucial M500 240GB är ett mycket bra val för exempelvis företagsdatorer där driftsäkerhet är viktigare än prestanda.

+ Respektabel prestanda överlag, kondensatorer på kretskortet, stöd för Opal 2.0
- Märkbart lägre sekventiell skrivprestanda än andra ~250GB enheter

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

I vilket fall så ser disken redigt ostabil ut prestandamässigt, det är säkert att inget sitter å läser/skriver till disken?
Windowslogg, autouppdateringar... you name it.

Nej. Den är helt tom nu. Sitter som en andra disk bara. Inga program mappar grejer mot den eller liknande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag skiter väl i vad Kingston gjort eller inte. Där jag köpte datorn (Webhallen) står det såhär. Se bild:

http://oi59.tinypic.com/1075f0l.jpg

Det är specarna jag betalat för. Inget annat. Har Kingston ändrat till 1 Mbyte i läs och skrivhastighet så är det för mig helt egalt. När skall du förstå det?

Såhär står det om disken idag:

http://oi57.tinypic.com/3502tf8.jpg

Och det är alltså inte den SSD jag betalat för. Läs innantill bara så ser du själv.

Nu var det Moldex92 jag riktade kritiken emot och inte dig. Sedan så beror det på hur man läser det webhallen skrivit. De har ju fått sina spec från Kingston. Det är ju som med bredband, upp till 24mbit, men du får bara ut ca 10mbit. Det är inte det att du inte får mätvärdena som det står. Bara det att du bara får dem under vissa speciella förhållanden. Tekniskt sett har webhallen inte lurat dig, då du kan få sifforna i ATTO. Om det sedan är moraliskt att bara visa bästa möjliga förhållande är en annan sak. Det gäller ju all reklam.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Nu var det Moldex92 jag riktade kritiken emot och inte dig. Sedan så beror det på hur man läser det webhallen skrivit. De har ju fått sina spec från Kingston. Det är ju som med bredband, upp till 24mbit, men du får bara ut ca 10mbit. Det är inte det att du inte får mätvärdena som det står. Bara det att du bara får dem under vissa speciella förhållanden. Tekniskt sett har webhallen inte lurat dig, då du kan få sifforna i ATTO. Om det sedan är moraliskt att bara visa bästa möjliga förhållande är en annan sak. Det gäller ju all reklam.

Förlåt. Jag hade en otrevlig attityd. Jag förstår att Webhallen tror att det är rätt disk i det paketet. Det är inte alls säkert de har koll på exakt alla delar och hur dessa uppdateras. Däremot tror jag jag får en ny disk motsvarande prestandan som står angiven. Annars blir det en fråga för konsumentombudsmannen, vilket jag kommer vinna. Det är solklart fel specar i paketbygget. Så de har inte hållit deras del av avtalet.
Jag kommer ändå ge bort den disken, då jag skall raid 0:a två EVo 500 GB eller två 730 480 GB, har inte bestämt mig. den gamla 840:n får grabben.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Netonnet har 30 dagars öppet köp. Lämna tillbaka den bara. Utan krångel

Permalänk

inte för att vara den som är den

Skrivet av anon2110:

Netonnet har 30 dagars öppet köp. Lämna tillbaka den bara. Utan krångel

Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOn...

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Netonnet har 30 dagars öppet köp. Lämna tillbaka den bara. Utan krångel

Kan inte lämna tillbaka den då jag använder den just nu, istallerat OS osv.

Edit : Jag menar, Netonnet säger att man endast får använda den i den utsträckning som behövs för att bedöma om man är nöjd med produkten, använt den betydligt mer än så. Plus att jag inte har kvar förpackningen tyvärr. :/

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Datavetare

Känns datorn långsam eller blev den långsam först när du såg siffrorna?

Den absolut viktigaste delen för de flesta användare är prestanda i 4kB random read med lågt QD (Queue Depth) värde. Även din disk är långt mer än x10 gånger snabbare än en mekaniskt disk på detta. Inte ens de absolut snabbaste maxar idag ens SATA1 (150MB/s) på det som i praktiken betyder mest för upplevd prestanda, så ditt problemet är i alla fall inte att du råkat satt disken på "fel" SATA-kontroller.

Efter 4kB random read är 4kB random write den näst mest relevanta värdet. Sekventiell läs/skrivprestanda, det som de flesta gillar att peka på då det är det högsta värdet, är helt irrelevant om man inte jobbar med filmredigering eller andra saker som hanterar enorma datamängder mot disk.

Databaser och många andra serverlaster är de där 4kB läs/skriv med högt QD är relevant, på en desktop är det ytterst sällsynt med ett QD på mer än 2-3.

Jag kan överhuvudtaget inte märka någon större skillnad på mina diskar i min nya laptop och den Vertex2 (som nog ingen framhåller som något fartvidunder) som sitter i min MBP. Märker heller ingen skillnad mellan de två diskar jag har i laptopen trots en del skillnad i 4kB läs/skriv

Resultat från diskarna i nuvarande laptop, första är en mSATA Samsung EVO (256GB) den andra är en Segate 600 (480GB)

Prestandan man får med moderna SSDer är helt enkelt massiv overkill för det mesta man gör på en dator. Ovanpå de siffror man får med benchmarkprogram tillkommer ju att alla OS har (mer eller mindre) effektiv diskcache i RAM som ännu mer drar upp främst läs-prestanda av allt man använder ofta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns datorn långsam eller blev den långsam först när du såg siffrorna?

Den absolut viktigaste delen för de flesta användare är prestanda i 4kB random read med lågt QD (Queue Depth) värde. Även din disk är långt mer än x10 gånger snabbare än en mekaniskt disk på detta. Inte ens de absolut snabbaste maxar idag ens SATA1 (150MB/s) på det som i praktiken betyder mest för upplevd prestanda, så ditt problemet är i alla fall inte att du råkat satt disken på "fel" SATA-kontroller.

Efter 4kB random read är 4kB random write den näst mest relevanta värdet. Sekventiell läs/skrivprestanda, det som de flesta gillar att peka på då det är det högsta värdet, är helt irrelevant om man inte jobbar med filmredigering eller andra saker som hanterar enorma datamängder mot disk.

Databaser och många andra serverlaster är de där 4kB läs/skriv med högt QD är relevant, på en desktop är det ytterst sällsynt med ett QD på mer än 2-3.

Jag kan överhuvudtaget inte märka någon större skillnad på mina diskar i min nya laptop och den Vertex2 (som nog ingen framhåller som något fartvidunder) som sitter i min MBP. Märker heller ingen skillnad mellan de två diskar jag har i laptopen trots en del skillnad i 4kB läs/skriv

Resultat från diskarna i nuvarande laptop, första är en mSATA Samsung EVO (256GB) den andra är en Segate 600 (480GB)
http://i.imgur.com/9WA1yPh.png?1
http://i.imgur.com/24T61Cr.png?1

Prestandan man får med moderna SSDer är helt enkelt massiv overkill för det mesta man gör på en dator. Ovanpå de siffror man får med benchmarkprogram tillkommer ju att alla OS har (mer eller mindre) effektiv diskcache i RAM som ännu mer drar upp främst läs-prestanda av allt man använder ofta.

Tack för tydlig beskrivning. Jag skall lämna RAID 0-tänket och köpa en Samsung EVO 500 GB istället. Har googlat runt och ingenstans hittar jag att RAID0 skulle märkas "in real life". Inte en enda video eller review om detta. Dock i benchmarkprogram syns det övertydligt, men det motsvarar inte hur det ser ut irl så att säga. OM jag skall ha två diskar skulle jag lätt välja RAID1 istället. För redundans. Men prestandaskillnaden med en EVO 500GB eller två är i praktiken helt obefintlig, eller extremt minimal. Jag har varit fast i gammalt tänk bara. Sata II däremot så gjorde en RAID0-konfig väldig skillnad.

Eller har jag fel?

stavfel
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Känns datorn långsam eller blev den långsam först när du såg siffrorna?

Den absolut viktigaste delen för de flesta användare är prestanda i 4kB random read med lågt QD (Queue Depth) värde. Även din disk är långt mer än x10 gånger snabbare än en mekaniskt disk på detta. Inte ens de absolut snabbaste maxar idag ens SATA1 (150MB/s) på det som i praktiken betyder mest för upplevd prestanda, så ditt problemet är i alla fall inte att du råkat satt disken på "fel" SATA-kontroller.

Efter 4kB random read är 4kB random write den näst mest relevanta värdet. Sekventiell läs/skrivprestanda, det som de flesta gillar att peka på då det är det högsta värdet, är helt irrelevant om man inte jobbar med filmredigering eller andra saker som hanterar enorma datamängder mot disk.

Databaser och många andra serverlaster är de där 4kB läs/skriv med högt QD är relevant, på en desktop är det ytterst sällsynt med ett QD på mer än 2-3.

Jag kan överhuvudtaget inte märka någon större skillnad på mina diskar i min nya laptop och den Vertex2 (som nog ingen framhåller som något fartvidunder) som sitter i min MBP. Märker heller ingen skillnad mellan de två diskar jag har i laptopen trots en del skillnad i 4kB läs/skriv

Resultat från diskarna i nuvarande laptop, första är en mSATA Samsung EVO (256GB) den andra är en Segate 600 (480GB)
http://i.imgur.com/9WA1yPh.png?1
http://i.imgur.com/24T61Cr.png?1

Prestandan man får med moderna SSDer är helt enkelt massiv overkill för det mesta man gör på en dator. Ovanpå de siffror man får med benchmarkprogram tillkommer ju att alla OS har (mer eller mindre) effektiv diskcache i RAM som ännu mer drar upp främst läs-prestanda av allt man använder ofta.

Dold text

Jäkligt bra fråga!
Jag undrade samma sak när jag började läsa tråden.

edit Det jag i första han ställer mig undrande till, är om problemet är så stort så att TS verkligen måste köpa ny disk.
Hade varit frågan om att välja vilken disk man skall köpa, när man köper nytt, hade det varit en annan sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Fick upp detta, verkar vara samma. Får bli att lämna tillbaka denna Kingston disk och köpa en annan!
http://s13.postimg.org/8tdlj3emr/dadasda.jpg

Interface SATA-2, dvs du kan inte komma över ca 250-270 MB/s

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moldex92:

http://s24.postimg.org/gswqrn6c1/as_ssd_bench_KINGSTON_SV300_...

Varför är den så långsam? =(
Kingston SSD 120GB V300
Windows 7 Ultimate 64x
Helt ny SSD
Laptop Lenovo G500

* Capsad rubrik redigerad //Mod *

Aktiverat ACHI i bios?

Skrivet av mini-z1994:

Intels egna? Styrkretsen är fortfarande Sandforce även om man skriver firmwaret själv.

Skrivet av Moldex92:

Oj jäklar vad billigt! Tack för länk, frågan är hur bra den igentligen är
Redan beställt en ny, orkar inte sitta på tre stycken

Skulle säga ganska oslagbart till pris. Fyndhörnan är oftast återlämnade (alltså begagnade) komponenter som provats om de fungerar. Oftast får man en kortare men ändå hyfsat lång garanti på dessa varor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns datorn långsam eller blev den långsam först när du såg siffrorna?

Den absolut viktigaste delen för de flesta användare är prestanda i 4kB random read med lågt QD (Queue Depth) värde. Även din disk är långt mer än x10 gånger snabbare än en mekaniskt disk på detta. Inte ens de absolut snabbaste maxar idag ens SATA1 (150MB/s) på det som i praktiken betyder mest för upplevd prestanda, så ditt problemet är i alla fall inte att du råkat satt disken på "fel" SATA-kontroller.

Efter 4kB random read är 4kB random write den näst mest relevanta värdet. Sekventiell läs/skrivprestanda, det som de flesta gillar att peka på då det är det högsta värdet, är helt irrelevant om man inte jobbar med filmredigering eller andra saker som hanterar enorma datamängder mot disk.

Databaser och många andra serverlaster är de där 4kB läs/skriv med högt QD är relevant, på en desktop är det ytterst sällsynt med ett QD på mer än 2-3.

Jag kan överhuvudtaget inte märka någon större skillnad på mina diskar i min nya laptop och den Vertex2 (som nog ingen framhåller som något fartvidunder) som sitter i min MBP. Märker heller ingen skillnad mellan de två diskar jag har i laptopen trots en del skillnad i 4kB läs/skriv

Resultat från diskarna i nuvarande laptop, första är en mSATA Samsung EVO (256GB) den andra är en Segate 600 (480GB)
http://i.imgur.com/9WA1yPh.png?1
http://i.imgur.com/24T61Cr.png?1

Prestandan man får med moderna SSDer är helt enkelt massiv overkill för det mesta man gör på en dator. Ovanpå de siffror man får med benchmarkprogram tillkommer ju att alla OS har (mer eller mindre) effektiv diskcache i RAM som ännu mer drar upp främst läs-prestanda av allt man använder ofta.

Tack för tydlig beskrivning och din tid!
Datorn är ju snabb, inget jag klagar på alls. Startar Windows under 10 sekunder osv, men så fort jag såg siffrorna så blev jag tveksam.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skrev ett mail till Kingston nyss.
( Hello friends! I recently bought one of your Kingston SSD V300 and understanding that it could run in 450 write and read speed. After installing Windows 7, and running bencharks I see that only get 170 ~ write and read speed. Have you lowered the speed on your new Solid-State Drives?)

Fick detta som svar

(With regards to your query, please be informed that the speeds announced in our website, will be reach only if your computer has SATA3 connection.
If your computer has SATA2, it would work, but you will never reach the maximum speed.
Please check the specifications of your computer.)

Antar att min datorn inte stödjer SATA 3 då.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Atto känner jag inte till, men jag drog hem Crystal Disk mark och så här ser det ut:

Här är Kingstondisken. Nästan helt tom

http://oi59.tinypic.com/35lthk1.jpg

Här är systemdisken, 24% fylld

http://oi59.tinypic.com/n4e1xl.jpg

Något säger mig att det är märkligt att en splitterny oanvänd SSD, om än med lägre utrymme, är så markant slöare än en två år gammal Samsung 840.

Jag räknade lite, detta är den 11:e SSD jag äger. Kingstondisken är i klass med SATAII-diskarna jag köpte 2010. Om ens det.

Edit: Kan det vara min SATA-kontakt som spökar? Skall testa byta plats till en annan port, har 6 st 6Gbit Sata III portat på moderkortet. Återkommer.

Skrivet av Dockland:

Jag skiter väl i vad Kingston gjort eller inte. Där jag köpte datorn (Webhallen) står det såhär. Se bild:

http://oi59.tinypic.com/1075f0l.jpg

Det är specarna jag betalat för. Inget annat. Har Kingston ändrat till 1 Mbyte i läs och skrivhastighet så är det för mig helt egalt. När skall du förstå det?

Såhär står det om disken idag:

http://oi57.tinypic.com/3502tf8.jpg

Och det är alltså inte den SSD jag betalat för. Läs innantill bara så ser du själv.

Skrivet av Moldex92:

Skrev ett mail till Kingston nyss.
( Hello friends! I recently bought one of your Kingston SSD V300 and understanding that it could run in 450 write and read speed. After installing Windows 7, and running bencharks I see that only get 170 ~ write and read speed. Have you lowered the speed on your new Solid-State Drives?)

Fick detta som svar

(With regards to your query, please be informed that the speeds announced in our website, will be reach only if your computer has SATA3 connection.
If your computer has SATA2, it would work, but you will never reach the maximum speed.
Please check the specifications of your computer.)

Antar att min datorn inte stödjer SATA 3 då.

Har för mig att jag sade det tidigare i denna tråd, men läs min sign för lite förståelse över hur en disk med sandforce-kontroller presterar med olika testprogram. Sedan gör du ett test med atto för att se vad toppfarten är, just nu vet du bara var den undre gränsen går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har för mig att jag sade det tidigare i denna tråd, men läs min sign för lite förståelse över hur en disk med sandforce-kontroller presterar med olika testprogram. Sedan gör du ett test med atto för att se vad toppfarten är, just nu vet du bara var den undre gränsen går.

Det är lugnt. Tack för hjälpen, men en ny SSD av annat märke är på väg från Webhallen redan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är lugnt. Tack för hjälpen, men en ny SSD av annat märke är på väg från Webhallen redan.

Samma här.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~