Välja ny webbläsare

Permalänk
Medlem

Välja ny webbläsare

Ber om ursäkt om möjligt felplacerad tråd, men det kändes rätt. Tack på förhand.

Jag har länge använt chrome som webbläsare och fullständigt älskar Chrome faktiskt. Det finns bara två problem, och det är för stora problem. Chrome ökar strömförbrukningen på min laptop rejält samt även håller det relativt hög minnesanvändning. Lösningen blir då att testa en annan webbläsare:

Det som är viktigt:
- Ej extrem strömförbrukning
- Synkronisering över "molnet"
- Snyggt gränssnitt
- Fungerar på mac os X och Windows 7, gärna även Iphone

Jag har funderat på dels firefox och dels safari, men mer alternativ måste det finnas!

Permalänk
Medlem

http://internet-browser-review.toptenreviews.com/

Här vann firefox, funderar samma som dig, nu när man är medveten som "strömbuggen" så kommer jag testa köra firefox istället.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Ett sätt jag använder för att minska strömförbrukningen på min dator är att använda tillägget Flashblock till Firefox, som helt enkelt inaktiverar all Flash. Då slipper man animerade annonser och dylikt och åtminstone jag upplever att fläkten går tystare på min dator med Flashblock aktiverat, vilket borde innebära lägre strömförbrukning.

Vad jag vet så borde Firefox förbruka mindre minne än Chrome. Vet dock inte hur det inverkar på strömförbrukningen. Så mycket andra alternativ ser jag inte, då Opera nyligen har bytt till Webkit och det beslutet har fått en del kritik vad jag har hört. Men vill du så kan du också testa Internet Explorer förstås, dock så stödjer ju inte den synkronisering över molnet. Firefox stödjer ju detta, och tror det finns en app till Iphone för att synkronisera bokmärkena mellan Firefox och Safari.

Permalänk
Medlem

Kan väl bara rekommendera Firefox.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Opera

Permalänk
Medlem

Safari är bäst på 2/3 av dina enheter, men sämst på 1/3 (Windows).

Själv kör jag Safari på iPhonen och Macen, sedan kör jag Chrome på stationära som syncar bokmärken via iCloud Control Panel. Funkar bra!

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Pale Moon, en mer avskalad och konservativ version av Firefox.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Firefox now and forever.

Permalänk
Avstängd

övergav firefox för chrome och har inte märkt av någon ökad batteritid. kör dock med flashcontroll som tilläg.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att safari inte utvecklas längre på Windows. Jag kör firefox och den kan synka med molnet. Och som tidigare sagt använd flashblock, då slipper man belastningen av Flash när man inte behöver det.

Permalänk
Medlem

Firefox alla dar i veckan, funkar kalas bra med stort utbud av addons.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Funderar fortfarande för safari men jag minns att det var ganska vidrigt på windows till skillnad från på min mac.

Drar hem firefox för test! Likaväl opera då det ändå är ca 2år sen jag använde båda regelbundet! Tack för tips trots svårighet i valet Stängde även av Flash som ni tipsade om!

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Funderar fortfarande för safari men jag minns att det var ganska vidrigt på windows till skillnad från på min mac.

Drar hem firefox för test! Likaväl opera då det ändå är ca 2år sen jag använde båda regelbundet! Tack för tips trots svårighet i valet Stängde även av Flash som ni tipsade om!

Som någon redan nämnde tidigare så skulle jag kört på Pale Moon. Det är baserat på Firefox fast onödiga funktioner är borttagna, optimerad för moderna datorer, stabilare osv. Bytte själv från Firefox till Pale Moon och om än skillnaden är liten så märks den faktiskt och framförallt om man har många flikar.

http://www.palemoon.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tyvärr måste man ha flash ännu även fast det sägs att HTML5 är framtiden, många sidor som fortfarande är beroende av den "codec" som finns hos Adobe flash. Opera idag använder sig av Webkit motorn från Google. Ja jag vet att Webkit är Apple vilket folk inte behöver påpeka. Fördelen med Mozilla Firefox är att man är öppen för nytt och försöker få webben mer öppen och använda egna tekniker för att göra det lättare för användaren. Sedan vilken du tycker är bäst är upp till dig själv att avgöra. Safari kommer du inte få tag i för Windows och om du nu skulle få det så tycker jag själv Safari var hemskt när det fanns på Windows plattformen. IE har förbättras en hel del på sista tiden däremot ligger IE fortfarande efter på vissa punkter. Google Chrome skulle jag inte ens använda, känns som den coole snubben som man bara blir så trött på och som försöker härma dem andra. Själv använder jag nu för tiden Fiirefox Stable kanalen eftersom Firefox Aurora kanalen har buggat ut för mycket.

Permalänk
Medlem

Min röst är på firefox , har använt det säkert 8 år e stabilt snabbt och att företaget aktivt verkar för ett fritt och öppet internet är viktigt för mig

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Jag säger som de andra redan har skrivit. Firefox är nog det bästa valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Som någon redan nämnde tidigare så skulle jag kört på Pale Moon. Det är baserat på Firefox fast onödiga funktioner är borttagna, optimerad för moderna datorer, stabilare osv. Bytte själv från Firefox till Pale Moon och om än skillnaden är liten så märks den faktiskt och framförallt om man har många flikar.

http://www.palemoon.org/

Jag var inne på pale moon ett tag, sen såg jag att det saknar stöd för mac os X. Då går det bort tyvärr.

Skrivet av buddaz:

Tyvärr måste man ha flash ännu även fast det sägs att HTML5 är framtiden, många sidor som fortfarande är beroende av den "codec" som finns hos Adobe flash. Opera idag använder sig av Webkit motorn från Google. Ja jag vet att Webkit är Apple vilket folk inte behöver påpeka. Fördelen med Mozilla Firefox är att man är öppen för nytt och försöker få webben mer öppen och använda egna tekniker för att göra det lättare för användaren. Sedan vilken du tycker är bäst är upp till dig själv att avgöra. Safari kommer du inte få tag i för Windows och om du nu skulle få det så tycker jag själv Safari var hemskt när det fanns på Windows plattformen. IE har förbättras en hel del på sista tiden däremot ligger IE fortfarande efter på vissa punkter. Google Chrome skulle jag inte ens använda, känns som den coole snubben som man bara blir så trött på och som försöker härma dem andra. Själv använder jag nu för tiden Fiirefox Stable kanalen eftersom Firefox Aurora kanalen har buggat ut för mycket.

Visst finns det behov av flash, men många sidor har det bara för reklam eller liknande. HTML5 är framtiden även om vissa saker kräver flash och då kan jag godkänna det. Lät med addon som tidigare nämnde! Mozilla är det jag alltid känt som fräschast men gick till trots över till chrome. Varför ska jag inte få tag i safari för windows?

Skrivet av Fjaman:

Min röst är på firefox , har använt det säkert 8 år e stabilt snabbt och att företaget aktivt verkar för ett fritt och öppet internet är viktigt för mig

Jag hoppas att det inte sviker mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Ta en titt på Opera

opera är chrome med annan design i princip så den är kanske inte så bra

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Ber om ursäkt om möjligt felplacerad tråd, men det kändes rätt. Tack på förhand.

Jag har länge använt chrome som webbläsare och fullständigt älskar Chrome faktiskt. Det finns bara två problem, och det är för stora problem. Chrome ökar strömförbrukningen på min laptop rejält samt även håller det relativt hög minnesanvändning. Lösningen blir då att testa en annan webbläsare:

Det som är viktigt:
- Ej extrem strömförbrukning
- Synkronisering över "molnet"
- Snyggt gränssnitt
- Fungerar på mac os X och Windows 7, gärna även Iphone

Jag har funderat på dels firefox och dels safari, men mer alternativ måste det finnas!

Chrome Canary. Snabbare än Firefox och vanliga Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag var inne på pale moon ett tag, sen såg jag att det saknar stöd för mac os X. Då går det bort tyvärr.

Visst finns det behov av flash, men många sidor har det bara för reklam eller liknande. HTML5 är framtiden även om vissa saker kräver flash och då kan jag godkänna det. Lät med addon som tidigare nämnde! Mozilla är det jag alltid känt som fräschast men gick till trots över till chrome. Varför ska jag inte få tag i safari för windows?

Jag hoppas att det inte sviker mig

Safari är som sagt nerlagt när det gäller windows och därför sårbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Chrome Canary. Snabbare än Firefox och vanliga Chrome.

V8 motorn är bara snabbare på octane medan i kraken och sunspider får V8 stryk av IonMonkey så jag håller inte med dig. Rent i praktiken är Firefox lika snabbt som Chrome. Sedan tycker jag att Firefox är mer en webbläsare medan Chrome är en leksakswebbläsare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

V8 motorn är bara snabbare på octane medan i kraken och sunspider får V8 stryk av IonMonkey så jag håller inte med dig. Rent i praktiken är Firefox lika snabbt som Chrome. Sedan tycker jag att Firefox är mer en webbläsare medan Chrome är en leksakswebbläsare.

Haha. Oj stackars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Haha. Oj stackars.

Frågan är ju vilken som är snabbast:

IonMonkey med BaseLine, GGC och ASM.JS

VS

V8 TurboFan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Frågan är ju vilken som är snabbast:

IonMonkey med BaseLine, GGC och ASM.JS

VS

V8 TurboFan

Chrome helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Chrome helt enkelt.

"Kanske" med bara en flik öppen då eller?

Chrome/leksakswebbläsaren hanterar multiflikar enormt katastrofalt dåligt.

Firefox hanterar multiflikar som en dröm.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

"Kanske" med bara en flik öppen då eller?

Chrome/leksakswebbläsaren hanterar multiflikar enormt katastrofalt dåligt.

Firefox hanterar multiflikar som en dröm.

Själv så fungerar Chrome/Chromium som en dröm för mig, vad gäller alt. En flik, flera flikar, oändliga flikar. Hastighet är den också överlägsen på, samt så har den uBlock medans Firefox fortfarande bara har Adblock Edge/Adblock Plus. Och jo, dessutom. Sandboxing. Den helt enkelt fungerar skitbra i Chrome/Chromium medans den fortfarande är i alpha/beta stadium hos Firefox.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Själv så fungerar Chrome/Chromium som en dröm för mig, vad gäller alt. En flik, flera flikar, oändliga flikar. Hastighet är den också överlägsen på, samt så har den uBlock medans Firefox fortfarande bara har Adblock Edge/Adblock Plus. Och jo, dessutom. Sandboxing. Den helt enkelt fungerar skitbra i Chrome/Chromium medans den fortfarande är i alpha/beta stadium hos Firefox.

Kör också Chrome till Windows och Chromium till Majaro Linux. Gillade egentligen Firefox bättre när det såg eget ut. Men när de bytte till Chrome-utseendet avinstallerade jag Firefox och kör nu Chrome. Fördelen är Chrome synkar enormt bra mellan Windows, Linux och Android förutom bokmärken men då finns ju tillägget Xmark. Har också en skrivare jag kör genom Google Print.

Men hade inte Morzilla ändrat på hela UI hade jag nog varit kvar på Firefox. Webbläsaren var enormt enkel att hantera förr. Det nya kan inte Pailmoon eller tillägget "old Firefox" tillägget helt ta bort. Det är som sagt svårt att sminka en gris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Att säga att Chrome inte går att knäcka på grund av sandbox är en myt. Firefox använder en annan teknik för att skydda webbläsaren. Båda är lika säkra. Många så kallade tillägg kommer från firefox utvecklingsprogram eftersom tekniken bakom är rätt så öppen kod. Så om du vill utveckla en bättre så finns det en utförlig guide över hur man går tillväga.

Båda har lika snabba JIT motorer för att hantera JavaScript.

Det känns mer spännande när Mozilla tar fram något nytt medan Google känns mer som den stora copycat. Bara ta TurbFan som är nästa del i V8 notorn hos Google känns som att Google har fått kalla fötter med tanke på en del spännande projekt som Mozilla har tagit fram som till exempel asm.js eller nästa stora del som är på väg hos Mozilla vilket är bättre hantering av GGC/GC eller den låga minneshantering som har utvecklats vidare.