ASUS Z97 Ai Suite 3

Permalänk
Medlem

ASUS Z97 Ai Suite 3

Mitt Z97 fungerar inte bra med Ai Suite 3 installerat. men bättre när det är avinstallerat.
Kontaktade Support Vip , efter flera svar kom det här: Den är en gratis extra som följer med moderkortet och är inte nödvändig för dens funktion.
Men man har ju betalat för det, och då bör det ju fungera också.

ursäkta men kunde inte låta bli att posta det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Mitt Z97 fungerar inte bra med Ai Suite 3 installerat. men bättre när det är avinstallerat.
Kontaktade Support Vip , efter flera svar kom det här: Den är en gratis extra som följer med moderkortet och är inte nödvändig för dens funktion.
Men man har ju betalat för det, och då bör det ju fungera också.

ursäkta men kunde inte låta bli att posta det här.

Hej,
Vad är det som inte fungerar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var en otydlig (obefintlig) beskrivning av problemet.
Vad händer? Och vilket noderkort gäller det?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Hej Caroline ! Tack för svar. Kan jag skicka dej ett pm . Jag skrev kort och ej bra info för att jag tänkte fel forum för Moderkortsproblem.

till Sweede. ASUS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Hej Caroline ! Tack för svar. Kan jag skicka dej ett pm . Jag skrev kort och ej bra info för att jag tänkte fel forum för Moderkortsproblem.

till Sweede. ASUS

Hej,

Det är bättre om du beskriver ditt problem här, så kan fler hjälpa till att komma med lösningsförslag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok men jag skickar ett pm också, för det blir för långt inlägg om problemet.
Asus Z97-PRO , Minne 16GB Gskill , Asus GTX 660 , Cooler Master 850 W , I7 4790K Tidigare ASUS P8Z77-V PRO i5 3770K Windows 7 och då fungerade datorn utan problem. Installerade win 8.1 nytt cpu och mob allt annat samma som förut.
Startar datorn kollar asus gpu-z inga program körs Core volt varierar mellan ca 1.042 v och ca 1.328. Installerade alla nya drivrutiner från ASUS hemsida.
Har startat 5 Way Optimering. Startar ett spel ETS 2 som slutar fungera hela datorn låser sig. och provar igen samma sak .Sänkt grafiken till medel hjälper ej. Byter till annat grafikkort 560 Ti samma problem .Provar annat spel samma sak. Installerar om till Win 7 samma fel med olika grafikkort.
Avinstallerade Ai Suite 3 då fungerade spelen mycket bättre i W8. Testade i 30 min utan problem. Core volt blev stabilare nu .

Vad är felet Ai Suite på- av eller något annat i datorn för när den inte jobbar går det bra, och när den blir belastad fungerar den sämre.
Fick ingen förklaring från ASUS- Vip Support endast Ai Suite Den är en gratis extra som följer med moderkortet och är inte nödvändig för dens funktion.
Tacksam för alla tips om problemet
Det gick inte att skicka pm till dig Caroline

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Ok men jag skickar ett pm också, för det blir för långt inlägg om problemet.
Asus Z97-PRO , Minne 16GB Gskill , Asus GTX 660 , Cooler Master 850 W , I7 4790K Tidigare ASUS P8Z77-V PRO i5 3770K Windows 7 och då fungerade datorn utan problem. Installerade win 8.1 nytt cpu och mob allt annat samma som förut.
Startar datorn kollar asus gpu-z inga program körs Core volt varierar mellan ca 1.042 v och ca 1.328. Installerade alla nya drivrutiner från ASUS hemsida.
Har startat 5 Way Optimering. Startar ett spel ETS 2 som slutar fungera hela datorn låser sig. och provar igen samma sak .Sänkt grafiken till medel hjälper ej. Byter till annat grafikkort 560 Ti samma problem .Provar annat spel samma sak. Installerar om till Win 7 samma fel med olika grafikkort.
Avinstallerade Ai Suite 3 då fungerade spelen mycket bättre i W8. Testade i 30 min utan problem. Core volt blev stabilare nu .

Vad är felet Ai Suite på- av eller något annat i datorn för när den inte jobbar går det bra, och när den blir belastad fungerar den sämre.
Fick ingen förklaring från ASUS- Vip Support endast Ai Suite Den är en gratis extra som följer med moderkortet och är inte nödvändig för dens funktion.
Tacksam för alla tips om problemet
Det gick inte att skicka pm till dig Caroline

Körde du alla 5 delarna av 5-way optimization? När datorn låser sig, får du en blåskärm med någon felkod?

Edit: Gällande volten så har du förmodligen inställt på "adaptive voltage", och volten höjs till boost-nivån på just 1,328V när CPUn behöver lite mer kräm för att öka frekvensen. Sätt en fast voltage från UEFIn om du inte vill att den ska fluktuera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej !

Jag startade upp datorn inga program i gång, kollade med cpu-z och ser att volten varierar. Senare klickar jag på 5-Way och sen OK. och vilka inställningar
som datorn valde då vet jag ej. Nästa dag 5-way adv. fast tuning dom andra ins. kommer jag inte i håg. Efter det så varierar volten inte lika mycket.
Då provar jag fast volt ca 1.2. Inte så stabil då heller .Har också provat olika varianter i 5-way, men det är samma fel ändå inte BSOD utan spel låser sig ,visar bild, ibland med ljud.Kan ej stänga av spelet på normalt sätt. Öppnar Task manager och enda sättet är att logga ut å starta om, inget annat fungerar.
Avinstallerade Ai Suite och det har fungerat ganska bra efter det. Datorn var obelastad när volten varierade upp till 1.328 V CPU var då 3999.1 MHz bild och film finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Hej !

Jag startade upp datorn inga program i gång, kollade med cpu-z och ser att volten varierar. Senare klickar jag på 5-Way och sen OK. och vilka inställningar
som datorn valde då vet jag ej. Nästa dag 5-way adv. fast tuning dom andra ins. kommer jag inte i håg. Efter det så varierar volten inte lika mycket.
Då provar jag fast volt ca 1.2. Inte så stabil då heller .Har också provat olika varianter i 5-way, men det är samma fel ändå inte BSOD utan spel låser sig ,visar bild, ibland med ljud.Kan ej stänga av spelet på normalt sätt. Öppnar Task manager och enda sättet är att logga ut å starta om, inget annat fungerar.
Avinstallerade Ai Suite och det har fungerat ganska bra efter det. Datorn var obelastad när volten varierade upp till 1.328 V CPU var då 3999.1 MHz bild och film finns.

Hej,

Har du uppdaterat OS sedan Ai Suite installerades första gången? Det är svårt att lokalisera exakt vad hos Ai Suite som gör din dator instabil. Kan du prova att rensa bort allt som har med Ai Suite att göra m.h.a Cleaner; http://rog.asus.com/forum/showthread.php?28319-AI-Suite-II-un.... Och sedan ominstallera med fil från: http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97PRO/HelpDesk_download/ ?

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers

låter som nått annat som stör, fungerar datorn felfritt om du inte installerar AI suit?

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Hej !

En till grej, Intel Management Engine måste vara installerat för att Ai Suite ska fungera. Annars kan inte sensorerna läsa av systeminfo korrekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installerat tidigare.

Intel(R) Management Engine Components Intel Corporation install 2014-08-03 10.0.0.1204

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden istället för att skapa en ny tråd. Jag undrar om tidigare problem har löst sig med den nya ASUS AI Suite 3 V1.00.83?
Har själv aldrig installerat den och ställt in fläktarna i bioset i stället. Undrar om den är stabil med det senaste? Funderar på testa det.

Permalänk
Medlem

Hej . Nej det löste inte problemet för mig, eftersom det fanns böjda pinnar i cpu sockeln och kortet fungerade dåligt pga det.
Många har gjort lika som du, ställt in allt i bios och det fungerar nog bäst.

Permalänk
Medlem

Jag väcker tråden till liv igen. Varför kan jag inte installera Ai suite 3 när jag avinstallerat det, resettat bios och använt cleaner för att ta bort ai suite? Nu fungerar det inte att starta en installation..

Visa signatur

:)