Permalänk

Diskrensning

Vad är säkert och ta bort via Diskrensning?

Har 238 mb temporära internetfiler(?) - Är det cookies, sparade lösenord, sparade besökta webbplatser, osv?
1,69 gb i papperskorgen
858 mb systemfel och minnesdumpfiler (?) - Är det loggarna vad som gått fel under windows, och isåfall är det väl bra och spara så man kan gå tillbaka?
28 mb system och minidumpfiler (?)
12,5 GB temporära filer (?) - vad är det här?
32 mb Miniatyrer ?
14,5 Mb användarens arkiverade felrapportering.. (?) Det här är?

Har som sagt en hel del som jag vill rensa bort...för få ytterliggare med utrymme (har bara ca 2 gb kvar på c: disken) men undrar vad som är säkert och ta bort och inte ta bort.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Instalera CCleaner där kan du rensa en del den tar bort samma saker

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Instalera CCleaner där kan du rensa en del den tar bort samma saker

Men jag vill inte ta bort allt om det är nödvändiga saker :/

Använt CCleaner en gång, den tar ju även bort saker som cookies, webbgrejer, sparade i historiken, och sånt. Det vill jag ej. :/

Jag vill typ ta bort saker som:
Om datorn packa upp en fil när jag skulle installera ett program/drivrutin, så den filen som packades upp för att slutföra installationen, såna saker vill jag ta bort typ.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Twister86:

Men jag vill inte ta bort allt om det är nödvändiga saker :/

Använt CCleaner en gång, den tar ju även bort saker som cookies, webbgrejer, sparade i historiken, och sånt. Det vill jag ej. :/

Jag vill typ ta bort saker som:
Om datorn packa upp en fil när jag skulle installera ett program/drivrutin, så den filen som packades upp för att slutföra installationen, såna saker vill jag ta bort typ.

Men du kan ju faktiskt bocka ur sånt du inte vill ta bort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Twister86:

Vad är säkert och ta bort via Diskrensning?

Har 238 mb temporära internetfiler(?) - Är det cookies, sparade lösenord, sparade besökta webbplatser, osv?
1,69 gb i papperskorgen
858 mb systemfel och minnesdumpfiler (?) - Är det loggarna vad som gått fel under windows, och isåfall är det väl bra och spara så man kan gå tillbaka?
28 mb system och minidumpfiler (?)
12,5 GB temporära filer (?) - vad är det här?
32 mb Miniatyrer ?
14,5 Mb användarens arkiverade felrapportering.. (?) Det här är?

Har som sagt en hel del som jag vill rensa bort...för få ytterliggare med utrymme (har bara ca 2 gb kvar på c: disken) men undrar vad som är säkert och ta bort och inte ta bort.

Utav det där är det inget du behöver ha kvar, temporära filer är de filer som cachelagras när du surfar och tex filer som blir när du packar upp arkiv. kakor hanteras separat och loggar/dumpfiler kan vara bra om du använder dem men är systemet stabilt så kan man rensa dem ibland, det skapas nya ....
Miniatyrer är tumnagelbilder, det skapas nya om de behövs...
Bara att ta bort allt.

CCleaner däremot är lite grundligare och kan tex rensa kakor och i registret och det kan påverka funktionen så där bör man vara lite försiktigare, det brukar inte bli nån katastrof men kakaor kan ju användas för att logga in och man kan ju behöva logga in manuellt igen på vissa ställen om man rensar kakorna och webbhistorik och liknande får man ju själv ta ställning till om man uppskattar eller inte, allt är ju valbart men är man osäker så tar man ju backup före en städning åtminstone till man lärt sig vad man själv har nytta av och alltså inte bör rensa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad heter diskrensning verktyget på engelska?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Twister86:

Vad heter diskrensning verktyget på engelska?

Disk cleanup.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är okej.

Vad exakt är Systemfel och Minnesdumpfiler? Jag har 40mb av det varannan dag.