Windows 10 får FLAC-stöd

Permalänk
Keeper of Traditions

Att något som borde vara så självklart blir en sån nyhet är ju bara pinsamt...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte så länge man inta ska byta format, men en enormt stor fördel med Flac oavsett ljudkvalitet är att det är ickeproprietärt och det gör det till det enda format man egentligen bör använda för arkivering av musik.

Det är en bra poäng.

Skrivet av IceDread:

Om du tycker att det låter bättre med mp3 komprimering så har du för dålig ljudanläggning.
Har du bra ljudanläggning hör du tydligt, eller känner en stor saknad, när du lyssnar på lossy-komprimerat.
Utöver detta spelar det också roll hur bra inspelningen i sig är, är den inte bra så blir ändå en losslessversion inte bra, vanligt med tex viss popp, techno och vissa skivor från vissa artister.

För länge sedan när jag satt på ett ljudsystem som jag tyckte var ok, så var mp3or 320 el 192 inte någon störe skillnad och inte heller mellan 320 och flac. Däremot när jag bytte så upptäckte jag hur extremt dålig vissa låtar var som inte var flac.

Tror att vi menar ungefär samma sak egentligen, det jag menar är att sämre inspelningar kan låta bättre med komprimering då algoritmerna för komprimering är smarta och tar bort sådant som i sådana fall kan upplevas som brus, har man en bra originalinspelning däremot så är lossless bättre även om i alla fall jag argumenterar för att skillnaden inte är så stor som vissa vill påstå. Och har man en mindre bra ljudanläggning gör det ju ingen större skillnad vilken komprimering man använder.

Skrivet av nackskägg:

Spotify använder sig inte av mp3...så att eh

Okej, jag vet inte, men jag antar att tekniken är väldigt lik och kanske t.o.m bättre. Däremot är det väl 320kb/s på en del låtar om man har hög kvalitet och premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Okej, jag vet inte, men jag antar att tekniken är väldigt lik och kanske t.o.m bättre. Däremot är det väl 320kb/s på en del låtar om man har hög kvalitet och premium?

Premium har ~320kbps vorbis, normal är ~160kbps vorbis och mobil är kanske 92kbps också det vorbis.

Tekniken är någolunda liknande i det avseende att de är lossy, men Ogg Vorbis är bättre på 320kbps och markant bättre på lägre bitrates.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4770k @~4.3Ghz GPU: Zotac GTX 970 SLi Nättagg:Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 SSD: Intel SSD 520 240gb RAM: 4xCorsair XMS3 1600MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Om du tycker att det låter bättre med mp3 komprimering så har du för dålig ljudanläggning.
Har du bra ljudanläggning hör du tydligt, eller känner en stor saknad, när du lyssnar på lossy-komprimerat.
Utöver detta spelar det också roll hur bra inspelningen i sig är, är den inte bra så blir ändå en losslessversion inte bra, vanligt med tex viss popp, techno och vissa skivor från vissa artister.

För länge sedan när jag satt på ett ljudsystem som jag tyckte var ok, så var mp3or 320 el 192 inte någon störe skillnad och inte heller mellan 320 och flac. Däremot när jag bytte så upptäckte jag hur extremt dålig vissa låtar var som inte var flac.

Troligtsvis placebo. I blindtester så hör inte audiofiler skillnaden mellan en OK mp3 (inte alltför låg bitrate) i jämförelse med okomprimerat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag gillar råformat bättre än lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Inte för att jag bryr mig då mina öron inte kan urskilja mp3 @ 320kbit kontra flac men alltid trevligt med nyheter och förändringsvilja hos MS.

Varför används fortfarande mp3?! Vorbis är så mycket bättre.

Bra att Windows äntligen kan flac nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Kan de inte bara slopa Windows Media Player helt? Den är ju totalt värdelös och går en på nerverna om man försöker använda den till något så simpelt som att spela upp en låt eller film...

Skaffa N versionerna av Windows om det är så jobbigt.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/n-editions

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är det inte så att mp3 tar bort de ljud som människan ej kan höra?

Själv kör man med Songbird lr Steams musikspelare. Fungerar ypperligt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Troligtsvis placebo. I blindtester så hör inte audiofiler skillnaden mellan en OK mp3 (inte alltför låg bitrate) i jämförelse med okomprimerat.

Jag har alltid varit lite skeptisk till detta. Vad för slags system (prisklass) krävs för att kunna höra "enorm" skillnad på högkvalitets-MP3 och FLAC? Finns det nåt enkelt test att lyssna på nånstans, nån sida eller så? Mitt system är förmodligen otillräckligt för att höra denna eventuella skillnad, men vore spännande att testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ett tecken på att Microsoft är för mer frihet än Apple? Apple stödjer inte FLAC eller Ogg i iTunes. Microsoft använder också "bas 2" mot Apple som gått över till "bas 10" men som kan fixas med en patch. Kan hoppas att Microsoft också slänger in stöd för ext3, ext4 och andra GNU/Linux-filsystem. Eller kanske släpper ExFat helt 100% fritt så det finns ett filsystem för USB-stickor mellan Windows, Mac och GNU/Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drager:

Kan de inte bara slopa Windows Media Player helt? Den är ju totalt värdelös och går en på nerverna om man försöker använda den till något så simpelt som att spela upp en låt eller film...

Skrivet av 0x90:

Skaffa N versionerna av Windows om det är så jobbigt.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/n-editions

Eller avinstallera det. Typ så här (inte riktigt korrekt bild jag Googlade fram men den får duga):

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Mycket välkommet!
Jag brukar "roa" mig med att föra över gamla analoga inspelningar på vinyl, kassettband, rullband,etc till bekanta, arbetskamrater, mm
Nu kommer det gå att använda flac formatet, utan att behöva säga, att de ska installera foobar, winamp, vlc, etc.
Hoppas att flac får stor spridning, tack vare det här.
Är det någon som vet om kommande wmp även stöder flac 24bit/96khz?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av L'ombra:

Jag har alltid varit lite skeptisk till detta. Vad för slags system (prisklass) krävs för att kunna höra "enorm" skillnad på högkvalitets-MP3 och FLAC? Finns det nåt enkelt test att lyssna på nånstans, nån sida eller så? Mitt system är förmodligen otillräckligt för att höra denna eventuella skillnad, men vore spännande att testa.

Det är ingen "enorm skillnad" om filerna är gjorda på rätt sätt och inte felaktiga/skadade, ljudskillnaden är väldigt liten med normal musik om man utför ett seriöst test och ser till att man inte lyssnar på annat än själva kodningen, de som hör "enorma skillnader" blandar troligen in nått helt annat förutom kodningen i sig, tex nivåskillnader eller annat som inte har med kodningen att göra.
(Förutsatt att det nu är 320kbps mp3 och liknande så att man har lämnat det som är sönderprocessat bakom.)

Största anledningen till att köra lossless före förstörande kodning är inte ljudkvaliten på den sparade filen jämfört med en "färdig mp3" utan friheten att kunna efterbehandla losslessfilerna, lossy är som en jpg bild, man bör inte på nått sätt redigera/ändra den för då kan den snabbt bli helt förstörd, mp3 och andra lossyformat är också "slutprodukter" som inte bör ändras på det minsta vis utan bara spelas upp helt opåverkade.

Flacfilen däremot kan man efterbehandla och konvertera till i princip vilket format som helst vid behov, man kan köra den genom dsper/eq eller lossykodare och få fram bästa möjliga kvalitet på slutresultatet, mp3 filer och liknade bör man se som helt opåverkbara och oredigerbara, de är direkt olämpliga att använda till nått annat än "opåverkad uppspelning"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Skillnaderna är mycket små, och vet du inte vad du ska lyssna efter så kommer du inte höra någon skillnad och kanske inte ens även om du vet. Blir ingen enorm skillnad oavsett ljudsystem.
För att någon ska kunna övertyga mig om "enorma" skillnader vill jag se ett vetenskapligt repeterbart dubbelt blindtest med normala människor som kan höra skillnad och säga vad som låter bättre, har aldrig sett något sådant. Har hört att man kan höra skillnader om man lyssnar efter extremt specifika saker som efterklangsljud från exempelvis symbaler och liknande, men vem gör det när man lyssnar på musik? Kanske någon audiofil som försöker rättfärdiga ett köp av ljudsystem för miljontals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Eller avinstallera det. Typ så här (inte riktigt korrekt bild jag Googlade fram men den får duga):

http://pad2.whstatic.com/images/thumb/d/dc/Disable-Windows-Me...

Jupp, gjort det

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Finns program som låter en blindtesta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Inte för att använder, eller kommer att använda Windows media player, men trevligt iallafall...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Inte för att använder, eller kommer att använda Windows media player, men trevligt iallafall...

Nyheten har ganska lite att göra med Windows Media Player så... tur för dig antar jag?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Lätt att kläma ur sig en sådan kommentar om du inte själv hör skillnaden. Skillnaden är jävligt stor. Vissa behöver glasögon för att se bra och andra inte.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Det är en bra poäng.
Tror att vi menar ungefär samma sak egentligen, det jag menar är att sämre inspelningar kan låta bättre med komprimering då algoritmerna för komprimering är smarta och tar bort sådant som i sådana fall kan upplevas som brus, har man en bra originalinspelning däremot så är lossless bättre även om i alla fall jag argumenterar för att skillnaden inte är så stor som vissa vill påstå. Och har man en mindre bra ljudanläggning gör det ju ingen större skillnad vilken komprimering man använder.

Yes, jag tror vi talar förbi varandra lite.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

File Explorer eller Windows Explorer - är väl skit samma när båda med största sannolikhet heter Explorer.exe och det var det det handlade om

Testade förresten nyss att öppna en film i Windows Media Player. Såg ingen skillnad på den och i Media Player Classic. Men antar att den suger ändå Använder MPC själv dock, mest av gammal vana. Men kan inte riktigt se varför WMP skulle vara så fruktansvärt dåligt som alla säger. Inte ens Internet Explorer är så värdelöst längre.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Lätt att kläma ur sig en sådan kommentar om du inte själv hör skillnaden. Skillnaden är jävligt stor. Vissa behöver glasögon för att se bra och andra inte.

Ja, vissa tror ju att deras anläggning låter bättre om man byter ett par meter nätkabel...minns en försäljare som sålde detta under Arken 2004. Då visste jag inte så mycket om det här men idag så vet jag bättre.

Som sagt, audiofiler klarar inte av att höra skillnaden.

"As you can see, despite the confidence, most of the respondents thought that Set A (the original lossless audio) sounded worse than Set B (MP3)."

"Perhaps not unexpected, most respondents had to work hard or felt it was impossible to tell the difference between the Sets (total 50.7% for these 2 groups). Interesting that almost 1/4 (21%) thought the test was "easy" - it'll be interesting to see later if this confidence leads to accurate identification!"

http://archimago.blogspot.ca/2013/02/high-bitrate-mp3-interne...

Placebo är fantastiskt...det utnyttjas rejält inom hifi-marknaden. Men jag är för lossless ljud ändå, eftersom ljud inte tar mycket utrymme (dock så är det problematiskt med portabla spelare som inte har tillgång till stor mängd lagringsutrymme. Min egen mobil har 64GB SD kort och mp3 filerna tar ca hälften. FLAC skulle inte vara möjligt att få plats).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Någon mer som använder VLC för att spela allt och alla medieformat?

Japp, och har inget problem med det.
Finns säkert bättre men eftersom jag inte behöver en massa lull lull och VLC inte strular, så duger den gott o väl.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, vissa tror ju att deras anläggning låter bättre om man byter ett par meter nätkabel...minns en försäljare som sålde detta under Arken 2004. Då visste jag inte så mycket om det här men idag så vet jag bättre.

Vet inte om du har hört, men Switchade nätaggregat fullkomligt förstör ljudet i min ljudutrustning!! /s

Det vanligare problemet med komprimeringstekniker för ljud är onödiga licensavgifter, skulle rekommendera FLAC/Vorbis av den anledningen oavsett.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4770k @~4.3Ghz GPU: Zotac GTX 970 SLi Nättagg:Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 SSD: Intel SSD 520 240gb RAM: 4xCorsair XMS3 1600MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izlandi:

Vet inte om du har hört, men Switchade nätaggregat fullkomligt förstör ljudet i min ljudutrustning!! /s

Det vanligare problemet med komprimeringstekniker för ljud är onödiga licensavgifter, skulle rekommendera FLAC/Vorbis av den anledningen oavsett.

Igen, så tror jag att det är ett överdrivet påstående. Slår vad om att om man spelar på flertal högtalare på mässor med en bättre digital switchande t-amp så kommer många att digga ljudet. Speciellt äldre kommer inte att höra att det finns mer skräp i ljudet i de övre frekvenserna (den största källan för distorsion är högtalarna och ofta så bidrar rummet till det enormt genom att inte vara anpassad för hifi-ljud. Kala golv, för mycket reflekterande ytor, förstärkning o försvagning av framför allt basen osv). Vinyl spelar inte heller renare än CD men av många audiofiler så är det ett format som föredras.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Placebo är fantastiskt...det utnyttjas rejält inom hifi-marknaden.

Det kan väl egentligen sägas om mycket som lanseras som "new features". Frågan är närmast omöjlig att diskutera eftersom endast mätresultat ger hårda data, resten blir i bästa fall en vacker semantisk övning i att beskriva upplevelser. Fast jag skulle ändå vilja påpeka två saker som gör oerhörd skillnad:

• ljudet blir inte bättre om så i 192/24 om inspelningsstudion och mixningen var kass och personligen anser jag allt över 88/24 är för känsligare öron än människans; däremot står jag helt klart för uppfattningen att viss, med betoning på viss, musik inte görs rättvisa i 44.1/16, än om det antalet album i min samling knappast är högre än ca 10% och då handlar om s k konstmusik (klassiskt komponerad) där kontrasterna ofta är som störst

• ofta är "maratonlyssning" en bättre mätare på vilken ljudkaraktär örat trivs med (smak betyder ju dock inte alltid att det sammanfaller med mätresultaten. Om örat/hjärnan tröttnar och det kan lösas med att förbättra något i kedjan från inspelningsmedia till uppspelning anser jag det nog bra bevis på att det, oavsett vad, är subjektivt bättre; det är mindre sannolikt att prislappen påverkar intrycket positivt ju längre tiden går, snarare att du börjar känna dig lurad om ljudintrycket försämras.

Flummigt? Ja, kanske, men det får vi nog leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

"As you can see, despite the confidence, most of the respondents thought that Set A (the original lossless audio) sounded worse than Set B (MP3)."

"Perhaps not unexpected, most respondents had to work hard or felt it was impossible to tell the difference between the Sets (total 50.7% for these 2 groups). Interesting that almost 1/4 (21%) thought the test was "easy" - it'll be interesting to see later if this confidence leads to accurate identification!"

http://archimago.blogspot.ca/2013/02/high-bitrate-mp3-interne...

Placebo är fantastiskt...det utnyttjas rejält inom hifi-marknaden. Men jag är för lossless ljud ändå, eftersom ljud inte tar mycket utrymme (dock så är det problematiskt med portabla spelare som inte har tillgång till stor mängd lagringsutrymme. Min egen mobil har 64GB SD kort och mp3 filerna tar ca hälften. FLAC skulle inte vara möjligt att få plats).

Det är som att tala med en religiös stenmur..

Jag slår vad om att du inte hör skillnad på 44.1klHz och 92kHz.
Jag slår vad om att du inte hör skillnad på 128 och 320 kbps mp3s.

Men dagen du byter ut ditt skräp där hemma till riktiga högtalare, då kommer du veta att du hade fel och jag rätt.

Visa signatur

Permalänk

Det var på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ljud är svårt att förklara. Det som möjliggör med en bättre nätkabel är att man får väck mycket "brus", (kommer inte på det rätta ordet) som kan uppstå och fram kommer musiken. Lika dant kan man finjustera under sin lyxiga cd spelare eller högtalare så får man väck en del annat otyg. Bara besök en butik och lyssna noga i bakgrunden med en vanlig nätdel och lite lyxigare, behöver inte kosta skjortan vilket många alltid tror utan man kan komma undan med 500kr extra och njuta för resten av livet. Det är lite som varför dricker man whisky med en liten slurk vatten det fungerar ju utan, jo för att man vill få fram det fina och destillera bort det onda.

Sedan angående FLAC så tycker jag formatet är överskattat. För min del kör jag allt i AAC och det är noll skillnad mot FLAC speciellt när jag inte lyssnar direkt på modern pop som är söndermastrad i en studio.

Till sist lyssna på en ordentlig stereoanläggning så kommer du börja förstå vad bra ljud handlar om. Vilket jag tror är vad många inte har haft mödan att utföra utan bildar säkert sin uppfattning utifrån system som finns på diverse elgiganten butiker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Det är som att tala med en religiös stenmur..

Jag slår vad om att du inte hör skillnad på 44.1klHz och 92kHz.
Jag slår vad om att du inte hör skillnad på 128 och 320 kbps mp3s.

Men dagen du byter ut ditt skräp där hemma till riktiga högtalare, då kommer du veta att du hade fel och jag rätt.

Och det har med tråden att göra?

Precis noll,ni kan väl pma om ni inte är överens:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift