Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nu vill jag gärna lämna tillbaka mitt grafikkort...men vad ska man ta istället för samma pris?

Finns inget bättre för samma pris, tyvärr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Vilket inte är så "bara" egentligen.

Skulle även våga gissa att om detta aldrig hade uppdagats så hade Nvidia inte ändrat spec'sen i efterhand heller.

De räknande nog med att detta aldrig skulle komma ut, och jag blir lite kluven till alla som säger att detta inte är en big deal för jag misstänker att hade detta gällt AMD så hade det Gapat så högt de bara kunnat, kortet kanske presterar som det gjorde innan detta gjordes Men det har ju sänkt specsen som man blivit utlovad, och vem vet hur det blir när spel som GTA V släpps om det är bra så de gjort så man kan ha ultra textures på, för Nextgen spelen har ju bara börjat komma till pc hitills,

Permalänk
Medlem

Dåligt att de ljög från början, men bra att de inte bara sopar skiten under mattan. Trodde jag iallafall att de skulle göra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Fan! Ska man byta in sitt oanvända 970 och invänta nästa generation AMD? Systemet är inte byggt så möjligheter finns....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

28GB/s är inte jätte mycket snabbare än primärminnet och på ett prestandakort ett jävla skämt (ett GT640 med GDDR3 ligger ikring 30GB/s), hur mycket nVidia fanboi man råkar vara lär man väl ändå inse att detta är mycket fult hanterat av nVidia och att man nu i efterhand "korrigerar" specifikationerna är ju inte direkt bättre. Vore mer ärligt & bara köra korten som just 3,5GB, det sista stympade 0,5 ger inte direkt någon prestanda ökning i fallet 970...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har jag missat något i texten. Men hur vet man vilket av korten man har nya eller gamla?

EDIT: Samt är detta något man kan skicka in om begära retur på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har jag missat något i texten. Men hur vet man vilket av korten man har nya eller gamla?

Alla kort är likadana. Det är bara specifikationerna på lådan som ändrats.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har jag missat något i texten. Men hur vet man vilket av korten man har nya eller gamla?

Finns bara en version.
Dom har gett ut falska specs innan.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Entusiast

Ni som vill lämna tillbaks era kort pga ändrade specs, ni köpte väl baserat på benchmarks och inte huruvida kortet hade X antal rasterenheter samt L2-cache? Korten har ju inte blivit sämre sen ni köpte dem så förstår inte vad problemet är riktigt..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Fan så jävla mycket folk som klagar på falsk marknadsföring etc. Det är ju inte som att kortet börjar prestera mycket sämre helt plötsligt. Eller menar ni att ni har suttit och räknat på hur kortet kommer att prestera med antalet ROP enheter och CUDA-kärnor, etc istället för att lita på recensioner? Trots att korten ändrar sig så pass mycket mellan generationerna att antalet beräkningsheter inte ger så mycket mer än antalet Ghz på en processor.

Hur många situationer är det egentligen då det specifikt är bristen på de 512MBen som sabbar situtationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Alla kort är likadana. Det är bara specifikationerna på lådan som ändrats.

Skrivet av PelleRell:

Finns bara en version.
Dom har gett ut falska specs innan.

Tack boys.
Bra PR där ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nej, det är näst intill skandal.

Det är väl inte nästintill skandal heller detta är vad jag kallar en fullskalig scandal, även om jag förstår folk som behåller korten de är ju trevliga kort, men Konsumenten i Mig blir tokig, de borde sänka priserna på korten eller de som köpt korten med det tidigare specifikationerna ett par hundra tillbaka, för detta är inget annat ärn ren lögn även om den utlovade prestandan från recensioner erbjudit är densamma men den teoretiska prestandan Nvidia erbjudit om man stirrar på specifikationerna är lägre:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Ni som vill lämna tillbaks era kort pga ändrade specs, ni köpte väl baserat på benchmarks och inte huruvida kortet hade X antal rasterenheter samt L2-cache? Korten har ju inte blivit sämre sen ni köpte dem.

Klart folk köpte baserat på x antal rasterenheter.... 90% kollade inte ens specifikationerna. Man gör det bara för att, eller kanske för att man känner sig lurad.

Jag kommer inte göra det av rätt logiska själ, kortet presterar fortfarande som det gjorde för tre månader sen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tycker att Nvidia borde ge alla som köpt ett 970 före detta datum ett gratis spel som kompensation.
Man har ju faktiskt sålt ett grafikkort med felaktiga specifikationer.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fan så jävla mycket folk som klagar på falsk marknadsföring etc. Det är ju inte som att kortet börjar prestera mycket sämre helt plötsligt. Eller menar ni att ni har suttit och räknat på hur kortet kommer att prestera med antalet ROP enheter och CUDA-kärnor, etc istället för att lita på recensioner? Trots att korten ändrar sig så pass mycket mellan generationerna att antalet beräkningsheter inte ger så mycket mer än antalet Ghz på en processor.

Hur många situationer är det egentligen då det specifikt är bristen på de 512MBen som sabbar situtationen?

Förstår hur du tänker men ett medvetet fel för att vilseleda är trots allt ett ganska grovt fel och troligen olagligt.

Sedan kommer antagligen detta problem att växa med tiden. Ju fler spel som nyttjar hela eller större mängd av minnet kommer och då kommer säkert också problemet att växa för oss 970 användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Bwah, mitt grafikkort har bara 3.5 GIG ram och jag har slut på kexen till min ryska kaviar!!

Dagens bortskämda snorungar...

Dagens okritiska konsumenter..

Det finns ungdomar som sparar ihop till att köpa kort som dessa, det finns massor med människor som köper kort som dessa som får spara in på annat bara för att känna att de kan se fram emot trevlig prestanda, men enligt dig är det alltså ok, Ska vi inte ta och göra detta till en branschstandard eftersom man bara är en bortskämd snorunge annars om man inte bryr sig?,

Permalänk
Entusiast

För den som vill ha en lite djupare genomgång, eller bara läsa samma sak med många fler ord, kan jag rekommendera Anandtechs genomgång.

Ska bli intressant att se när det börjar dyka upp lite tester som visar i vilka scenarion som det kan bli ett problem och hur beroende de i sin tur är på drivrutinernas förmåga att jonglera runt minnet.

http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nu vill jag gärna lämna tillbaka mitt grafikkort...men vad ska man ta istället för samma pris?

Det enda alternativet som finns är ju isåfall R9 290X.
Väldigt nära 970 i prestanda.
Sweclockers prestandaindex:

Techpowerups prestandaindex 1920x1080:

Finns från typ 3200:- så ungefär samma pris som GTX 970 också.

Permalänk

Ni som verkar tycka att detta är ok ändå. ER vill jag göra affärer med!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Känns så himla skönt att jag inte äger ett 970, men samtidigt är det synd till de som har köpt sig ett 970 och får det här. :£

+ Att de drar ner vissa specifikationer 4 månader senare, så fult gjort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Förstår hur du tänker men ett medvetet fel för att vilseleda är trots allt ett ganska grovt fel och troligen olagligt.

Sedan kommer antagligen detta problem att växa med tiden. Ju fler spel som nyttjar hela eller större mängd av minnet kommer och då kommer säkert också problemet att växa för oss 970 användare.

Fast om du kollar upp artikeln så var det inte ett medvetet fel, utan ett misstag grundat i att någon missat att uppdatera informationen som gått från Nvidias engeneering team till marketing teamet.

Och visst kommer brist på vRAM bli ett växande problem, med det är 12% vi pratar om, det är ju inte direkt oändligt mycket mer vRAM i ett GTX980.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

För den som vill ha en lite djupare genomgång, eller bara läsa samma sak med många fler ord, kan jag rekommendera Anandtechs genomgång.

Ska bli intressant att se när det börjar dyka upp lite tester som visar i vilka scenarion som det kan bli ett problem och hur beroende de i sin tur är på drivrutinernas förmåga att jonglera runt minnet.

http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Det handlar inte så mycket om "jonglera" egentligen, kretsen skyfflar om jag fattat rätt inte runt data mer än vanligt.. typ.

I princip kan man tänka sig att ett "normalt" grafikkort (i brist på bättre ord) har två zoner för minne, zon 0 (GDDR5) och zon 1 (PCI-E). Den första är bäst, sitter direkt på samma kretskort och har direkt kontakt med GPU via minnesbussen. Kretsen kommer givetvis alltid prioritera och fylla upp zon 0 först och så långt det bara är tekniskt möjligt hålla viktig data där. Inte förrän allt hopp är förlorat och en enskild scen/operation kräver mer information samtidigt än vad minnet räcker till kommer systemet börja slänga ut aktuell data över PCI Express till primärminne.

Geforce GTX 970 gör exakt samma sak, fast kortet har zon 0 (3,5 GB GDDR5), zon 1 (0,5 GB GDDR5) och zon 2 (PCI-E). Hanteringen är likadan, kortet kommer så långt det bara är tekniskt möjligt att fylla och hantera i zon 0. När allt hopp är ute övergår kretsen till att stoppa saker i zon 1, alltså 0,5 GB-avsnittet, och när även det är katastroffullt till zon 2 (PCI-E).

Vill man verkligen se saken krasst handlar det alltså om ett 3,5 GB-kort med 0,5 GB "cache". Så länge varje scen/operation/draw call kräver under 3,5 GB kommer liten eller ingen skillnad märkas. Så snart det krävs över 3,5 GB kommer samma sak hända som om GTX 980 hade krävt över 4,0 GB, bara att den överhängade datan för GTX 970 har ytterligare en zon att hamna i.

Nämnvärt är att verktyg som Afterburner, GPU-Z och liknande mäter allokerat VRAM. Vad som faktiskt ligger i minnet vet vi inte, spelutvecklarna kan ha allt från texturer till 1 000 osorterade kattbilder där bara för att. Data finns garanterat kvar även om den inte används just nu, precis som att operativsystemet lagrar saker i RAM för att vi har använt eller förutspås kommer vilja använda. Kort och gott, siffrorna är ingen jättebra indikation på hur mycket grafikminne som faktiskt används för en aktuell operation.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fan så jävla mycket folk som klagar på falsk marknadsföring etc. Det är ju inte som att kortet börjar prestera mycket sämre helt plötsligt. Eller menar ni att ni har suttit och räknat på hur kortet kommer att prestera med antalet ROP enheter och CUDA-kärnor, etc istället för att lita på recensioner? Trots att korten ändrar sig så pass mycket mellan generationerna att antalet beräkningsheter inte ger så mycket mer än antalet Ghz på en processor.

Hur många situationer är det egentligen då det specifikt är bristen på de 512MBen som sabbar situtationen?

Det är juh falsk marknadsföring att ge ut större siffror än vad det igentligen är jag som sittet på en rog swift och var i tankarna att skaffa 2 till och 2st 970s kommer inte göra detta nu för med dom pixlarna kan jag få problem om jag saknar 0.5gb i vissa dåliga förhållanden. Så för vissa blir detta ett faktum om falsk marknadsföring. Sen ät den stora saken att det är ett stort duche-move att ge ut falska speecs även om det inte ger stora förändringar överlag. lite som att marknads föra en bil med 200hk fast den har bara 190 du märker inget men du köpte kandke bilen för att få vara med i 200+ klubben

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Bwah, mitt grafikkort har bara 3.5 GIG ram och jag har slut på kexen till min ryska kaviar!!

Dagens bortskämda snorungar...

Bwah, min bil går saktare om det bara är 10 liter bensin kvar.

De där 500 sista megabyten kan göra stor skillnad beroende på applikation.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Klart folk köpte baserat på x antal rasterenheter.... 90% kollade inte ens specifikationerna. Man gör det bara för att, eller kanske för att man känner sig lurad.

Jag kommer inte göra det av rätt logiska själ, kortet presterar fortfarande som det gjorde för tre månader sen.

du som försvarar allt som är grönt
helt ärligt nu tycker du det här beteendet är okej och i så fall vad blir nästa steg i din undergivelse till företag?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Spännande!
Hoppas på kaos och ett 380X som sopar mattan!
*poppar popcorn*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast om du kollar upp artikeln så var det inte ett medvetet fel, utan ett misstag grundat i att någon missat att uppdatera informationen som gått från Nvidias engeneering team till marketing teamet.

Och visst kommer brist på vRAM bli ett växande problem, med det är 12% vi pratar om, det är ju inte direkt oändligt mycket mer vRAM i ett GTX980.

Fast bara för att nvidia säger så så måste det ju vara så? Nej jag köper det inte, Jag menar inom vilken annan Bransch skulle ett företag komma undan genom att bara säga nej men det blev ett fel med Pr folket bara på en av våra största lanseringar och under de 4 månaderna som gått har ingen internt märkt att det står fel i alla dessa recensioner och produkt beskrivningar,

Permalänk
Medlem

Förstår mig verkligen inte på varför de valt att specificera kortet fel, otroligt fult och onödigt. Kortet med sina rätta specs hade fortfarande hade varit otroligt bra och prisvärt och därför säkerligen sålt bra ändå. Dessutom är det helt uppenbart att en sån här grej till slut kommer fram och därmed skadar företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast om du kollar upp artikeln så var det inte ett medvetet fel, utan ett misstag grundat i att någon missat att uppdatera informationen som gått från Nvidias engeneering team till marketing teamet.

Och visst kommer brist på vRAM bli ett växande problem, med det är 12% vi pratar om, det är ju inte direkt oändligt mycket mer vRAM i ett GTX980.

Det misstaget kan lika gärna blivit fabricerat för att de amerikanska advokaterna i Nvidias bås skall ha lite mer att jobba med.

Nej visst är det bara en 1/8 del "mindre" (kan ja få skriva så) mot tex 980. Problemet blir ju dock i flera riktningar.
1. Speltillverkarna kanske måste tänka på detta när de designar spel och försöka ha 3,5gig i åtanke när de designar spelen. Det kan ju leda till sämre grafik för oss spelare, mer jobb för programerarna och med andra ord mer pengar på spelet.
2.Det kan också leda till mer problem för oss spelare med omogna drivrutiner som ännu inte hunnit med att "fixa" till problemet så gått det går.
3. Även om det bara är 12% så påverkar det ju tyvärr helheten med till 100% försvämmring vid använding av mycket minne då spelet börjar hack konstigt. För viss (mig tex) är suttering något som gör att jag stänger av omedelbart då jag blir väldigt irriterad på det. Kanske ett i-landsproblem men jag kommer nog få ganska mycket medhåll om denna punkten.
4. finns säkert massor med mer saker jag inte tänkt på just nu.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte folk som motiverar med "0,5 GB är ju inte så mycket?".
Nej, det är inte mycket. Men det är mindre än 290. Ett försäljningsargument för 290x är ju att det har mer videominne, det är inte avgörande, men det är en fördel med det kortet.
Då vill ju inte nvidia att deras 970 ser sämre ut, så man skriver 4 gb för att vara "lika bra".

Helt ärligt ser jag detta som en stor dealbreaker, då jag vill ha så mycket videominne som möjligt till så billigt pris som möjligt, och skulle jag välja idag mellan 290x och 970 skulle jag välja 290x, på grund av mängden videominne. Det gör inte stor skillnad när man bara har ett kort, men kommer man upp på fler skärmar med multigpu, då gör det skillnad.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 