SweClockers videoutrustning

Permalänk
Medlem

SweClockers videoutrustning

Helt off topic men filmare som jag är så har jag undrat en tid över ert nya kit, vad är det för kamera, micar, vad klipper ni i etc men framförallt så har ni ju bytt kamera, till vad och vilken optik etc, vore kul att veta.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gerthoi:

Helt off topic men filmare som jag är så har jag undrat en tid över ert nya kit, vad är det för kamera, micar, vad klipper ni i etc men framförallt så har ni ju bytt kamera, till vad och vilken optik etc, vore kul att veta.

Vi filmar numera med en Sony NEX-VG30. Det är ju egentligen en "konsumentkamera", men då vi kan använda samma NEX-optik som till våra små systemare täcker den behoven utmärkt - faktiskt bättre än de större "prosumer-modeller" vi haft innan. Till den har vi köpt tillbehöret/fästet för dubbla XLR-ingångar, där kopplar vi in en eller två Sennheiser EW 100 beroende på vad som filmas.

Optiken vi kör med just nu är en fast 35:a med stort ljusinsläpp, det ger oss möjlighet till kort skärpedjup vilket behövs i studion. Nackdelen är att det kan vara svårt att sätta fokus, speciellt i fält. Kamerans display är.. well, inte den bästa, så man ser egentligen inte förrän i efterhand om det blev riktigt bra. Planen är att komplettera med något mer vidvinkligt också så att man kan stå närmare och filma i trånga utrymmen, 35:an blir rätt klumpig på till exempel mässor.

Ljusmässigt har vi primärt två ljusrörsbaserade armaturer från Falcon Eyes, något i stil med dessa. De köptes lite i "skarven" innan LED tog över helt och blev prisvärt, idag skulle vi sannolikt satsat på lysdioder. De kompletteras av ytterligare ett ljusrör bakom/över där vi står, vilket lyser upp väggen och tar bort en del irriterande skuggor.

Vi klipper i Sony Vegas. Kanske inte för det är bäst på alla fronter, utan snarast för att Jonas och jag kan mjukvaran bra vid det här laget och att den täcker behovet vi har. Tidigare var det rätt instabilt med många märkliga krascher, men senaste versionerna nu är rätt problemfria. If it ain't broke, don't fix it.

PS. Jag tar mig friheten att lyfta ut den här diskussionen till Feedback.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

PS. Jag tar mig friheten att lyfta ut den här diskussionen till Feedback.

Ahh och det såg jag först nu.
Kul med lite info eftersom jag jobbar med sådan själv och jag tycker generellt att ni håller riktigt hög kvalité på er produktion och jag har speciellt märkt av den nya kameran som är ett bra snäpp uppåt även om det går lite inflation i kort skärpedjup men nä bra jobbat.

En sak jag funderat på dock, det finns ingen hård limiter eller liknande t.ex. kompressor för vegas till ljudet. Ert ljud ligger generellt lite lågt och det är ju svårt att fixa till bra om man inte har just en limiter så att man kan höja allt en 6db utan att vara rädd för kapade toppar? I övrigt tycker jag ni lyckas skitbra även på den fronten oftast d.v.s. bra ljud även på mässor m.m.

Ha det gott och keep up the good work!

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.