Hjälp med val av ISP (Bahnhof/Ownit/AllTele)

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av ISP (Bahnhof/Ownit/AllTele)

Hej,

Jag kommer få fibern som är indragen till lägenheten aktiverad.

Har en fundering kring ISP, det lutar i dagsläget åt två alt 3 olika alternativ.

1, Bahnhof
2, Ownit
3, AllTele

Jag vet att många av er sweclockare föredrar Bahnhof, men hur är Ownit ?
Alltele har jag för mig är en del av gamla 'Blixtwik' ?

Åsikter ?

Rubrik.
Permalänk
Inaktiv

Banhof!

Bra service och de står för bra saker! Även fördelar som stabilt etc.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Helt seriöst så hade jag Bahnhof och bytte till bredband2 och där har jag bara sätt massa plus! 6mån halva pris, billigare pris, mycket snabbare support. Skulle rekommendera dig bredband2 men bahnhof är fortfarande bra.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har peer/transit mot Telia inom EU
Ownit ägs av Telenor, så peer/transit borde va genom Telenor inom EU.
Alltele/Universal Telecom vet jag inte så mycket om faktiskt.

Stort sett så spelar valet ingen större roll eftersom de bara sköter peer/transit ut på internet egentligen. Det är ditt öppna nät eller stadsnät som sköter själva leveransen av nätverk ut till leverantörerna så de flesta fel sker där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tack!

Permalänk
Medlem

ursäktar för mitt språk här. men ha förifan inte alltele som ett alternativ, vi här hemma har haft, telenor/bredbandsbolaget, bredbandsbolaget(innan de köptes upp av telenor), telenor 4G, även testat på comhem och nu när vi skaffade fiber så har vi alltele. det måste vara en värsta skiten som finns, visst man får snabbare band än vad vi betalar för (100/10 får ut 125/12,5) men det är ostabilt, supporten är kass, om du betalar lite sent (dagen efter) så dras hastigheterna ned till ca 1-2mb/s direkt och du behöver ringa för att de ska fixa dem (betala räcker inte).

jag skulle rekommendera bahnhof, vi har tänkt byta till dem rätt snart och har bara hört bra saker om dem, t.ex, gratis vpn, stabila hastigheter, kunnig support, kämpar aktivt för att internet ska vara mer privat. ownit kan jag inte mycket om så det får du ta med någon annan

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag kan välja bland följande som finns att hitta på " http://portalen.openuniverse.se/uppsalahem ".

Bredband2 i mitt fall är dyrare än Bahnhof, känns inte helt lätt att välja ISP. Har fullt upp och bestämma mig om man ska köra
Canaldigital eller Viasat som TV operatör.
Det är dessa val jag har, eller att stanna kvar hos Telia med VDSL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredolf:

Jag kan välja bland följande som finns att hitta på " http://portalen.openuniverse.se/uppsalahem ".

Bredband2 i mitt fall är dyrare än Bahnhof, känns inte helt lätt att välja ISP. Har fullt upp och bestämma mig om man ska köra

Bara kör det billigaste alternativet då? (Jag hade valt 100/10 Banhof). Då det inte är någon bindningstid kan du ju bara byta om du inte gillar det?

Det spelar ju ganska så lite roll då de levererar exakt samma tjänst och ditt internet till större delen kommer gå genom samma hårdvara. Men skulle någon krångla är det ju skönt att inte ha bindningstid så du kan byta med en dags varsel.

EDIT: såg att bredband 2 hade billigare i 6 månader utan bindningstid, så kör på dem i 6 månader och byt sedan om det är någon annan som har erbjudande så sparar du nästan 1000 kronor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredolf:

Valet mellan 10/10 och 100/10 verkar ju inte vara extremt svårt med ~15-20kr skillnad i alla fall.
Vad betalar du för VDSL idag?

Hur som helst så har jag Bahnhof sedan förra året och har inga negativa erfarenheter än, de övriga har jag tyvärr ej testat personligen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredolf:

Du måste inte köra iptv via fiber/bredband, du kan fortsätta köra comhem eller vilken kabeltv leverantör du har idag via det coaxiala nätet.

Openunivers, Ownit, BBB, Canal Digital = Telenor.

De flesta råder Bahnhof pga deras syn på datalagrings debatten om du vill ha nåt vinnande argument. Det enda jag skulle säga om Ownit är att de erbjuder 1000/1000 Mbit billigt i Stockholm vad jag hört och läst och Uppsala området är inte så långt ifrån men du kan alltid byta i framtiden.

Jag skulle iaf alltid välja 100/100 eller 100/10 fiber över vDSL alltid om det fanns som val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du måste inte köra iptv via fiber/bredband, du kan fortsätta köra comhem eller vilken kabeltv leverantör du har idag via det coaxiala nätet.
Openunivers, Ownit, BBB, Canal Digital = Telenor.

De flesta råder Bahnhof pga deras syn på datalagrings debatten om du vill ha nåt vinnande argument. Det enda jag skulle säga om Ownit är att de erbjuder 1000/1000 Mbit billigt i Stockholm vad jag hört och läst och Uppsala området är inte så långt ifrån men du kan alltid byta i framtiden.
Jag skulle iaf alltid välja 100/100 eller 100/10 fiber över vDSL alltid om det fanns som val.

Nej, bor dock inte i comhem hus, vi har dock kabeltv via parabol här, men så fort fibern är aktiv så dödar dom den, precis som alla comhem anslutningar i uppsala. Därav fibernätet, hyresgästerna ska välja själv vad de vill ha o inte ha.

1/1gbit är inte möjligt, dock 1gbit/100mbit, men 1gbit är ointressant för mig har ingen nytta av den hastigheten, just nu iaf.

Att openuniverse som är operatören som driver nätet är Telenor vet jag, likväl BBB, Canal Digital visste jag däremot inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Valet mellan 10/10 och 100/10 verkar ju inte vara extremt svårt med ~15-20kr skillnad i alla fall.
Vad betalar du för VDSL idag?

Hur som helst så har jag Bahnhof sedan förra året och har inga negativa erfarenheter än, de övriga har jag tyvärr ej testat personligen.

Betalar 499 för mitt VDSL idag. så det blir billigare